Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Smile Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Heisann, har nylig startet opp med Levaxin, og nå lurer jeg på om det er vanlig å få høyere forbrenning og gå ned i vekt?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Det er vel heller slik at en av bivirkningene ved Levaxin er/kan være vektoppgang

n`Finn gikk på Levaxin i 16 år:
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Da jeg skiftet til Armour gikk jeg så hurtig ned i vekt at det måtte være vann som forsvant.
    Buksegarderoben måtte byttes etter en måned.

Ikke alle har denne erfaringen med Armour - men skulle man ikke få avgjøre om man vil prøve selv ?
    Her er en til - i samme tråd:
    Sitat Opprinnelig skrevet av bambi Vis post
    Da jeg brukte Levaxin slet jeg og med mye vann. Hadde alltid hovne ben og også i ansiktet. Gikk opp frustrerende 13-15kg på et halvår.
    Men etter å ha begynt med Armour så forsvant det i løpet av kort tid. Kan endelig se ankelknokene og sener i foten

Mye vann i kroppen kan og føre til høyt blodtrykk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av coffefe Vis post
    Jeg har også merket, til min forbauselse, at vekten har gått feil vei ved økning av levaxin!
    Holder fortsatt på med opptrapping, og har ingen andre uttalte plager av denne foreløpig.
    Jeg leita egentlig etter det stedet her inne hvor det blir skrevet om at man kan gå opp 2 - 3 kilo av Levaxin -
    i verste fall ikke bare et år, men i flere år (dvs 2-3 kg per år!).

Søstra til venninna mi har gått på Levaxin i ca 10 år - hun blir bare drøyere og drøyere år for år -
    som ung brukte hun str 36.
    Nå er hun 55 og jeg tipper hun bruker str 50 - og de fleste av disse str har kommet de siste 10 åra.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?

Velkommen til
    Jeg vil gerne give mit besyv med her, for jeg har blandede erfaringer. I årevis havde jeg det held, at bare jeg fik nok medicin - den gamle Eltroxin, med samme aktivstof som Levaxin - så kunne jeg tabe mig. I de første år fik jeg for lidt af det og tabte mig kun en smule, men da jeg af andre grunde (kolesteroltal sammenholdt med stofskiftetal) fik mere medicin, tabte jeg mig 20 kilo (og slap desuden af med en håndfuld symptomer, der gjorde livet meget besværligt).

Senere, da Eltroxinen blev lavet om, kunne jeg gøre, hvad jeg ville - vægten gik bare op-op-op. Ligesådan med Euthyrox.

Så jeg tror, man kan tabe sig eller tage på med enten det ene eller det andet, og at det også i nogle tilfælde hænger sammen med dosis. I nogle tilfælde tåler folk ikke det syntetiske aktivstof, i andre tilfælde er den gal med hjælpestofferne, og i atter andre tåler man måske hverken-eller.

Jeg tror, det hænger sammen med, at folk bare er så forskellige, at den ene kan tage på med medicin, som den anden kan tabe sig hjælp af. Og så er der de ændringer, man kan opleve i kroppen, når andre hormoner ændrer sig. For eksempel får man som kvinde mere brug for stofskiftehormon, efterhånden som overgangsalderen nærmer sig - har jeg læst, men jeg husker ikke hvor Som med så meget andet på den her uendeligt lange tur, vi er kommet ud på, så tænker jeg, det et spørgsmål om at prøve sig frem. Jeg selv er endt med, med en privatkliniks hjælp, at skifte til thyroid, fordi jeg ikke kunne leve med den medicin, jeg blev tilbudt, eller dvs påtvunget, i det offentlige system - af de læger, jeg mødte dér.

Det er meget forskelligt, hvor meget eller hvilken hjælp, man kan få som patient. Det er både de enkelte lægers empati og deres vurderinger i forhold til det såkaldte 'normalområde', når de ser vores blodprøver, jeg tænker på. Det er ikke noget helt entydigt billede. Man må bare forsøge at følge med i sine tal og sine symptomer inkl. vægt.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Det er jo slik at noen får vektøkning av levaxin, men man må også huske at hvis man ikke tar levaxin er det like stor fare for at det også vil føre til vektøkning, i tillegg til andre hyposymptomer.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Heisan... Jeg gikk opp 3 kilo ved oppstart av Levaxin, men tok jo noen mnd og økning av dose før stoffskifteprøvene var bra... Så vil jo tro at det ikke er tablettene, men lavt stoffskifte som gjør dette..

Jeg har nå gått på Levaxin i ett år, først nå klarer jeg slanke meg.. Har prøvd det siste året men ikke hatt en sjans, uansett hva jeg prøvde...

Men nå har jeg rast ned 7 kilo på en mnd, uten store problemer... Skal også si at jeg nå er tilbake til mitt gamle jeg, føler meg frisk...

Så som legen min sa, vær tålmodig, det tar ca ett år før du føler deg frisk.

Lykke til, klem.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Her føler jeg mig helt polemisk. Har en meget øm tå i forhold til den ny Eltroxin og mærker den bl.a. her. Jeg var nemlig det, man kalder velreguleret på både ny Eltroxin og på Euthyrox, og alligevel tog jeg på og kunne ikke komme af med det igen, mens jeg brugte nogen af de to. I foråret 2010 måtte jeg to gange ud og købe en stak nye bukser, for jeg havde ingen, jeg kunne skrue mig i. Mens jeg altså uden problemer tabte mig 20 kilo på gammel Eltroxin.

Derfor mener jeg, at forskellige typer medicin kan påvirke folk forskelligt. En væsentlig bivirkning ved medicin kan jo være, at den ikke virker godt nok til det, den er beregnet til. Hvilket fx også fremgår, hvis man læser lidt i fx N'Finns tråde om hans 16 lange år på Levaxin.

Det er så derfor, jeg mener, man selv må holde øje med ALT. Tidligere stolede jeg på lægen, men efter halvandet år på dårlige mediciner er det slut med det. Jeg vil ikke påstå, at man ikke kan have det godt på Levaxin men altså bare gøre opmærksom på, at det ikke går an at stole på det i for høj grad - det må komme an på en prøve. Både herinde og andre steder er alt for mange eksempler på folk, der får bivirkninger /ikke den ønskede virkning af deres medicin og som så får stemplet 'deprimerede', 'hypokondere' eller 'lade'. Det må være slut med det! Vi er de eneste mennesker, der får målt livskvaliteten ved en blodprøve, og det er ikke i orden!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg har ikke gått ned i vekt. Veide 54 før jeg startet, noe som er min trivselvekt, og veide det samme helt til høsten i fjor da jeg raste ned til 47 før det ble oppdaget at jeg hadde et skyhøyt blodsukker og hadde fått diabetes 1.
    Mine tre halvsøsken startet med mdisinering (tyroksin) som nyfødt, 3 år og fem år. Ingen av de har hatt forandring i vekt heller.
    Tror det er veldig individuelt om vekten blir påvirket.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg gikk først opp og så ned. Men jeg måtte endre litt på kostholdet mitt som ikke var helt bra og mosjonere litt. I tillegg tok det tid å nogenlunde stabilisere stoffskiftet. Hadde jeg vært oppmerksom og hatt kunnskap om sykdommen på et tidligere tidspunkt hadde jeg nok ikke gått opp i den grad jeg gjorde.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    88

Hei.
    For mitt vedkommende la jeg på meg ca 6 kg (10% av kroppsvekten) de siste fire månedene FØR jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte og begynte med Levaxin. Følte at vekten gikk opp hver uke selv om jeg spiste ganske sunt og trente regelmessig. Men vektøkningen stoppet faktisk allerede etter et par uker med Levaxin, så i mitt tilfelle var det jo selve sykdommen som ga vektøkningen og Levaxinen som stoppet den.

Jeg har i løpet av 1 år med Levaxin gått ned ca 1 kg totalt, selv om jeg trener regelmessig og følger med på hva jeg spiser uten å bevisst slanke meg eller være på diett.

Det viktigste for meg i tillegg til at de andre sykdomssymptomene ble redusert var at vektøkningen stoppet, og det gjorde den altså når jeg fikk Levaxin.

Men jeg tror ikke man bør ha så veldig store forhåpninger om at man "blir som før" og får høy forbrenning med en gang - tror det kan ta lang tid.... Dessuten er det jo som flere skriver her inne veldig individuelt - noe opplever vektøkning og andre det motsatte.

Lykke til!

Lignende tråder

1. Går en ned i vekt ved oppstart med Levaxin?
    Av Sunshine i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 05-04-11, 12:08
  2. Oppstart Levaxin, oppfølging og fungering
    Av Qa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 47
    Siste melding: 06-05-10, 08:54
  3. Oppstart av Levaxin...
    Av Marina73 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 29-05-08, 13:24
  4. Kvalme som følge av oppstart på Levaxin?
    Av vekten02 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 15
    Siste melding: 27-03-08, 12:58
  5. Oppstart på Levaxin
    Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 29
    Siste melding: 07-06-07, 09:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn