Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Vanlige spørsmål og forsøk på svar

".....har lest om den cirkadiske rytmen og hvordan man kan "hjelpe" produksjonen av cortisol ved hjelp av ren T3. Er det det samme som syntetisk Liothyronin her i Norge? Når du begynte med behandling av t3, tok du det om natten, eller begynte du på dagtid med små doser slik du foreslo f.eks 2,5 micr.gr x 4 fordelt utover dagen? Vet du hvordan man vanligvis kombinerer levaxin og lio?

...har lest litt av trådene dine om din vei i "sykdomskaoset"; utrolig godt å høre at det funker med T3 for deg!! Det gir håp! Lurer også på hvilke tilskudd av mineraler etc du bruker? n`finn skrev noe i en tidligere tråd om at han fikk stor effekt av vitamin D3...Og hvilke andre prøver burde tas (i tillegg til f.eks Synachen-test) mtp mangler jeg kan ha i kroppen? ser jeg ligger forh.vis lavt på både jern og dvitamin..."

1. Cirkadisk rytme, også kalt CT3M. Der kan både ren behandling med kun Liothyronin, eller kombinasjonsbehandling som Liothyronin/levaxin eller Thyroid brukes. Jeg anbefaler deg som vil forsøke dette å lese Paul Robinsons bok "Recovering with T3" før du begynner, slik at du forstår hva du gjør og hvordan du skal gjøre det. Jeg har hatt kontakt med flere på nettet som har hatt veldig fin hjelp av denne metoden. Og ja, ren T3 er det samme som Liothyronin i Norge. I andre land har den andre navn.

2. Jeg begynte først veldig uforsiktig med for høy dose T3, det ble en meget ubehagelig lekse i hvordan det ikke skal gjøres! Så ventet jeg litt og startet på nytt med å forsiktig dele en 20 mcg T3 i først 10 x2, deretter den ene 10 mcg i 4 biter. Det er vrient, for tablettene blir små. Men ved å starte så forsiktig, med 2.5 mcg x 4 daglig og øke svært sakte, gir du kroppen en god mulighet til å langsomt vende seg til tablettene. Husk at vi er ulike, hvor mange doser hver enkelt trenger, er forskjellig! Det er mye som skal forskes på samtidig: Hvor høy dose, hvor ofte, hvor mange doser daglig.

Den første dagen min så slik ut:

Thyroid
    @ 5 30 1 grain
    @ 10 10 0.30 grain
    @ 14 0.80 grain
    @ 18 0.30 grain
    T3
    @ 5 30 2.5 mcg
    @ 10 10 2.5 mcg
    @ 14 2.5 mcg
    @ 18 2. 5mcg

Etterhvert økte jeg til 20 mcg på den første dosen.

Nå, ca to måneder etter, ser det slik ut:

T3
    23 mcg @ 6:15
    15 mcg @ 11
    10 mcg @ 16
    10 mcg @ 22

SUM 58 mcg T3

Jeg har foreløpig kuttet ut CT3M, fordi jeg mistenker at kortisolet er høyt på natten, skal få tatt en spyttprøve.

Og dette er viktig: Du må ikke sette igang med CT3M før du VET at kortisolet er lavt. For er det høyt, ønsker du ikke å hjelpe det til å bli enda høyere. Derfor må du få målt kortisolet ditt før du starter.

3. Såvidt jeg vet kombinereres ofte Liothyronin og Levaxin slik at T3 ikke overstiger 10 % (noen leger sier 20 %) av mengden stoffskiftemedisin. Jeg mener at dette er feil, fordi vi er ikke like. Graden av konvertering fra prohormonet T4, altså Levaxin, til T3, som er det aktive hormonet varierer fra menneske til menneske. Jeg mistenker at min evne til å konvertere er veldig dårlig. Min konklusjon på det er at jeg kanskje ikke trenger noe produkt med T4 i det hele tatt, siden jeg sannsynligvis ikke kan nyttigjøre meg det noe særlig. Så når det gjelder tilskudd av T3 mener jeg, som et ikke-medisinsk utdannet menneske, at enhver bør få nok T3 slik at livskvalitet, libido, energi etc er på plass. Hjelper ikke Levaxin, bør neste steg være å få Liothyronin. Hjelper ikke det, bør Thyroid forsøkes. Og om det heller ikke girr bedring, bør ren T3 være siste utvei. Og hvert trinn bør ikke gis for mye tid, livet er kort. Og vi bør alle få muligheten til å få et bra liv dersom det er mulig. Mine erfaringer tilsier at det er mulig.

4. Tilskudd som jeg bruker. Jeg bruker en del hormoner, fordi jeg har vært lav på mange av de andre hormonene også. Siste tilskudd nå er veksthormon. Jeg bruker østrogengel, testosterongel, DHEA, progesteron, pregnenolone. Så bruker jeg LDN, lav Dose Naltrexone. Det kan jeg anbefale alle som sliter med autoimmune sykdommer! Jeg bruker nå fast jern, en Ferrochelforbindelse som gir bedre opptak og mindre ubehag enn vanlig jern. Magnesium4-1200 mg. B-50 x 2. B12, 1000-2000 mcg hver dag. D3 med K2 35 000 IE på vinteren, mindre på sommeren om jeg får sol. Sink. Selen. 2-3 gram vitamin C hver dag, eller mer om du tåler det, er veldig bra for binyrene. Jeg skulle tatt en vanlig multivitamin, men dit har jeg ikke kommet! Håper jeg har husket på alt. Det er veldig viktig å ikke ligge lavt på verken jern, B12 eller D3. De er "mors små hjelpere" i prosessen med å omdanne og nyttiggjøre oss stoffskiftehormonene. Derfor bør alt dette måles med jevne mellomrom. Jeg ser selv at noen ganger kan det være store variasjoner på prøvesvarene mine, så da kan jeg justere ting opp eller ned ut fra svarene. Anisa og andre her inne kan mye mer enn meg om mineraler og vitaminer. Det står det mye om andre steder her inne, og andre steder på nettet, og det finnes helt sikkert gode bøker om emnet

5. Synachentest og andre prøver. Problemet for oss som ligger lavt på kortisol er at vi slår ikke ut på denne testen, fordi vi er for friske. Anisa skrev noe om dette i går, tror jeg. Be om den, men vær klar over at den nok ikke slår ut. Spyttprøve selvfølgelig. og kortisol i blod, eventuelt døgurin. Alle vitaminer og mineraler bør sjekkes innimellom. Antistoffer. Og sikkert noe annet. Jeg er ikke så god på dette med blodprøver...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    72

Standard Sv: Vanlige spørsmål og forsøk på svar

takk for supert svar Vigdis!!

Det her med den circadiske rytmen må ejg ta med endokrinologen min, og teste for kortisolnivå før han er med på laget og ejg evt starter opp med det hvis han tror det trengs.

Nå er jeg igang med D3 (Bio-D3 Vitamin, må få bestilt noe fra utlandet så det blir billigere.

Men jeg undrer meg..? Kjøpte ren B12 på helsekost i dag. Og på den boksen står det 9microgram (1 tabl) pr dag som doseringsforslag!! Det høres veldig lite ut? Hvor mye er det anbefalt å ta hvis man ligger under der hypothyreote "bør" ligge?

Så GODT å ha forumet her inne Takk!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Exclamation Sv: Vanlige spørsmål og forsøk på svar

Sitat Opprinnelig skrevet av esmeralda Vis post
    Nå er jeg igang med D3 (Bio-D3 Vitamin, må få bestilt noe fra utlandet så det blir billigere.

Men jeg undrer meg..? Kjøpte ren B12 på helsekost i dag. Og på den boksen står det 9microgram (1 tabl) pr dag som doseringsforslag!! Det høres veldig lite ut? Hvor mye er det anbefalt å ta hvis man ligger under der hypothyreote "bør" ligge?
    For at undgå afsporing, bliver B12-Vitamin-delen af tråden flyttet til forummet Vitaminer
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Spørsmål og svar Nycomed og Efra, Canada
    Av Rufus i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 02-10-11, 00:46
  2. Kopi av eksamen med svar, inkl. hypotyreose spørsmål
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 13-04-09, 15:28
  3. Trenger svar på noen spørsmål
    Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2