Har vært på ny kontroll av multiknutestrumaet med endokrinolog i dag.

Var egentlig litt forberedt på resultatet fordi jeg har sett at strumaen er blitt større.
Og ul viste at skjoldbrukskjertelen nå er helt full av knuter/kuler. Det er så mange at det ikke er mulig å telle.
De 8 store som jeg tidligere har tatt vevsprøve av, er nå rundt 3cm i diameter, og begynner å presse på spiserøret.
Selv om jeg kanskje hadde godt av suppekur i en periode er det ikke helt bra på sikt.
Så jeg må nå operere ut hele skjoldbrukskjertelen.

Blir satt opp på operasjon etter sommerferien.
Jeg kunne ha ventet et år, kanskje 2 år før jeg fjernet den. Men siden det nå er fulgt med i 3 år, og det er konstantert at den hele tiden vokser får jeg bare hive meg ut i det.
Tror det er greit å operere den ut før den blir for stor, mtp risiko for å skade stemmebåndet.
Og så blir det også mindre og mindre friskt vev der som kan produsere hormon.
Alle kulene og cystene ser fredelig ut. Altså det er ikke mistanke om kreft.

Gruer meg ikke så mye til selve operasjonen. Men bekymrer meg for tiden etterpå når riktig medisin dose skal finnes. Har planer om å starte på studie til høsten, og er fra før alene med barn. Håper det ikke tar for lang tid å stabilisere det, og at jeg vil klare det praktiske hverdagslivet.

Dere andre som har fjernet hele kjertelen. Hvor lang tid tok det før ting var stabilt?

Og så må jeg legge til at jeg er fulgt opp av en veldig behagelig og flink endiokrinolog. Det er også han som skal operere, og jeg føler meg veldig trygg på han. Fin og prate med, har tid til spørsmål, og jeg kan også ringe han nå om jeg har flere spørsmål.
Tumbs up!