Etter å ha hatt lavt stoffskifte i mange år, utviklet jeg højt stoffskifte for et år siden.

Den yngste datteren min blev født på sommeren 2010 og under graviditeten hadde jeg positiv TRAS og min Levaxin/Armour dose blev redusert gang på gang under graviditeten. Etter fødselen brukte jeg 87 mikrogram Levaxin. Våren 2011 begynte stoffskiftet at stige og jeg fikk en masse energi og følte meg helt på topp, før alt ramlet igjen. Jeg var et nervevrak, orket ingenting og var konstant sulten. Levaxin dosen blev justert ned, jeg hadde det bedre en stund, før jeg atter blev dårlig.

Juni 2011 sluttet jeg helt med Levaxin. Jeg hadde trodd at det skulle bli rart å ikke ta min daglige pille, kroppen min higet jo etter den før, men nå tenkte jeg ikke engang på pillen. Det var som om kroppen min viste, at den ikke var bra for meg nå. Det er sært med de instinktene.
Nå var jeg så uheldig at jeg bikket over i høyt stoffskifte i Juni, så jeg måtte vente i flere måneder før jeg kom til en endokrinolog. Juni, Juli og August blev tilbrakt på sofaen med 100 i hvilepuls og der blev ingen reise hjem den sommeren.

I slutten av August fikk jeg time hos Dr. Sylvi Aanderud på Volvat, jeg orket ikke å vente i en måned til på timen min ved Haukeland. Det var alle pengene verdt. Jeg dro hjem med Neo Mercazole og Pranolol. Pranolol er en fantastisk ting, man tar pillen sin og en halv til en hel time etterpå, så er der RO. Pulsen er ned i 80 og angsten og katastrofetankene er borte. Jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen min ikke kunne ha gitt meg dem til å begynne med. Da hadde jeg sluppet 3 måneder i helvete.

På dette tidspunktet ammet jeg fremdeles datteren min og sleit med å slutte. Jeg hadde endelig vært hos endokrinologen på Haukeland, som mente at man ikke kunne amme når man tok Neo Mercazole. I tillegg maste hun fælt om RadioJod. En pille og vupti, så ville alle mine plager være borte... Jeg sae pent "Nei takk!" og forklarte at jeg har hatt lavt stoffskifte før, og det er sannelig ikke noe kjekt.

Etter enda en runde på Volvat med Dr. Aanderud, som fortalte meg at min dose med Neo Mercazole var så lav at jeg kunne fortsette med å amme, begynte jeg endelig med Neo. Men hver gang jeg ammet datteren min, så jeg for meg Neo Mercazolen som fløt over i barnet mitt og sluttet tvert med ammingen på 1 uke. Hun var da 14 måneder, så det var egentlig ganske greitt.

Det gikk noen uker før jeg begynte å kjenne effekten av Neo Mercazolen. Jeg hadde lite bivirkninger, litt hodepine og litt kvalme som forsvant når jeg tok tablettene sammen med mat.

Julen 2011 var ok, jeg var fremdeles ganske sliten og kroppen tålte lite av påkjenninger. Men jeg kom mig hjem til Jul.

Våren 2012 var ganske ok, jeg har jobbet 75 % og hadde ikke så mye angst, men det siste par månedene har vært tøffe. Stoffskiftet er nå på vei ned igjen. TRAS har gått fra 19 i desember til 6 nå i Mai. Egentlig er det en positiv ting, stoffskiftet normaliserer seg, men jeg skjønner nå at det er bedre med konstant lavt eller højt stoffskifte enn et stigende eller dalende stoffskifte. For tiden er jeg enten for høj eller lav, blingser på doseringen med Neo og er 100 % sykemeldt. Det hjelper ikke at siste dato for utbetalinger fra NAV er i august, men det er nå 3 måneder til den tid, så jeg får ta det som det kommer og skynde meg langsomt.