Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    10

Question Økt TSH over kort tid

Hei sann

I omtrent 3 mnd nå har jeg vært veldig slapp, sliten og til tider svimmel. Kvalme så og si hele tiden, mest etter å ha spist, vondt i magen og jeg føler meg forstoppet. Har også en voldsom hodepine, kjennes som et trykk fra kjeven opp til tinningen og sidene av hodet og i panna, hovedsakelig framsiden av hodet. Den siste uka har jeg også fått litt skjelving, mest i hendene+underarmene, men også litt i beina. Jeg har også en rykkning i nakken som er tilstede avhengig av hvilken vei jeg ligger eller lignende, mest til høyre side. Har også store søvn problemer, men det er ikke noe nytt. Har hatt problemer med soving de siste 3+ årene. Begynte før jul å ta Melatonin tilskudd 30 min før jeg legger meg og har ikke hatt noen problemer siden da, bortsett fra siste par ukene hvor det har vært veldig av og på. Har hatt netter med 1 time søvn og jeg har voknet og vært lys voken. Har også hatt dager der jeg ikke har klart å komme meg opp og har sovet opptil 16 timer før jeg i det hele tatt klarte å komme meg ut av senga.

Var for 3 år siden til ME utredning, men symptomene forsvant etter omtrent 15 mnd, og utredningen ble avbrutt. Har ingen blodprøve resultater tilgjengelige fra da.

Tok noen blodprøver for 2 uker siden som så slik ut:
    TSH - 2,3
    Fritt-T4 - 15,1

I forbindelse med en hoste jeg ikke ble kvitt tok jeg noen blodprøver for 7 mnd siden som så slik ut:
    TSH - 0,63
    Fritt-T4 - 14,5

Er det noen andre verdier som er relevante?

Jeg la merke til at TSH verdien har økt kraftig og blodprøvene var tatt omtrent samme tid på dagen(dog med 7mnd mellomrom), mellom 12 og 13. Fikk et tips fra en bekjent om at symptomene mine kunne minne om symptomene til en kompis som hadde lavt stoffskifte så jeg tenkte jeg kunne høre. Burde jeg sjekke med legen min med tanke på at de ikke kommer med noen egne ideer, evt Balder klinikken?

Takk! Hilsen Charlotte 18 år

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    7

Standard Sv: Økt TSH over kort tid

Sitat Opprinnelig skrevet av Charlotte Vis post
    Hei sann

I omtrent 3 mnd nå har jeg vært veldig slapp, sliten og til tider svimmel. Kvalme så og si hele tiden, mest etter å ha spist, vondt i magen og jeg føler meg forstoppet. Har også en voldsom hodepine, kjennes som et trykk fra kjeven opp til tinningen og sidene av hodet og i panna, hovedsakelig framsiden av hodet. Den siste uka har jeg også fått litt skjelving, mest i hendene+underarmene, men også litt i beina. Jeg har også en rykkning i nakken som er tilstede avhengig av hvilken vei jeg ligger eller lignende, mest til høyre side. Har også store søvn problemer, men det er ikke noe nytt. Har hatt problemer med soving de siste 3+ årene. Begynte før jul å ta Melatonin tilskudd 30 min før jeg legger meg og har ikke hatt noen problemer siden da, bortsett fra siste par ukene hvor det har vært veldig av og på. Har hatt netter med 1 time søvn og jeg har voknet og vært lys voken. Har også hatt dager der jeg ikke har klart å komme meg opp og har sovet opptil 16 timer før jeg i det hele tatt klarte å komme meg ut av senga.

Var for 3 år siden til ME utredning, men symptomene forsvant etter omtrent 15 mnd, og utredningen ble avbrutt. Har ingen blodprøve resultater tilgjengelige fra da.

Tok noen blodprøver for 2 uker siden som så slik ut:
    TSH - 2,3
    Fritt-T4 - 15,1

I forbindelse med en hoste jeg ikke ble kvitt tok jeg noen blodprøver for 7 mnd siden som så slik ut:
    TSH - 0,63
    Fritt-T4 - 14,5

Er det noen andre verdier som er relevante?

Jeg la merke til at TSH verdien har økt kraftig og blodprøvene var tatt omtrent samme tid på dagen(dog med 7mnd mellomrom), mellom 12 og 13. Fikk et tips fra en bekjent om at symptHomene mine kunne minne om symptomene til en kompis som hadde lavt stoffskifte så jeg tenkte jeg kunne høre. Burde jeg sjekke med legen min med tanke på at de ikke kommer med noen egne ideer, evt Balder klinikken?

Takk! Hilsen Charlotte 18 år

Hej Charlotte

Har selv lavt stofskifte, men kan ikke huske hvor tallene skal være. Prøv evt. at læse hvad de forskellige skriver på Dansk stofskifteforum "naturlige stofskifte hormoner"
    https://www.facebook.com/groups/310355505447/

Skriver til dig, da dine symptomer er lig mine "Har også en voldsom hodepine, kjennes som et trykk fra kjeven opp til tinningen og sidene av hodet og i panna, hovedsakelig framsiden av hodet".
    Jeg fik diagnosen atypisk ansigts neuralgi.

Hilsen Timi

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

jeg ville tatt blodprøver og fått sjekket vitamin statusene i kroppen din..vit B 12,Ferritin,Vit D...Sikkert mange andre som kunne vært lurt og få sjekket opp i også.
    tar du noen som helst tilskudd?
    hvis ikke bør du hvertfall begynne med en god multivitamin hver dag.
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Jeg tilslutter mig toneij og vil foreslå, du også får tjekket dit t3, og for den sags skyld anti-TPO, nu du er i gang. t3 er det aktive stofskiftehormon, der dannes af t4, men nogle mennesker har problemer med det. Hvis der er for lidt t3, kan man få tilskud af det - enten i syntetisk form som fx Liothyronin eller som thyroid (men der får man også noget t4 med)
    Du skriver ikke laboratoriets referenceområder på, og det gør at det er vanskeligt at se, hvordan det egentlig står til mht. blodprøven, så prøv at få dem med.

Hvis det viser sig, du har anti-TPO, er der gang i en nedbrydning af skjoldbruskkirtlen, og så vil du efterhånden danne mindre og mindre stofskiftehormon.

Men der kan være mange årsager til et stofskifte, der ikke fungerer ordentligt - fx kan man uden at ville det komme til at sænke stofskiftet med sin mad. Det er, hvis man spiser tilstrækkeligt store mængder af såkaldt goitrogene fødevarer. Eller indtag af andre hormoner kan skubbe til balancen.
    Mange gode bud her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8728

Nielsigne

Ps. Mht at søge info på facebook, så kan man jo altså ikke komme ind på siden, hvis man ikke selv er på facebook eller har en, man kan kikke over skulderen. Der er heller ikke de samme muligheder for at søge info derinde, som der er her - så mit forslag er helt klart, at du skal søge info her på forummet og stille spørgsmål.

Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    jeg ville tatt blodprøver og fått sjekket vitamin statusene i kroppen din..vit B 12,Ferritin,Vit D...
    Har sjekket alle vitaminer, kun litt lav Vit-D, men tar D-vitamin tilskudd for det

Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg tilslutter mig toneij og vil foreslå, du også får tjekket dit t3, og for den sags skyld anti-TPO, nu du er i gang. t3 er det aktive stofskiftehormon, der dannes af t4, men nogle mennesker har problemer med det. Hvis der er for lidt t3, kan man få tilskud af det - enten i syntetisk form som fx Liothyronin eller som thyroid (men der får man også noget t4 med)
    Du skriver ikke laboratoriets referenceområder på, og det gør at det er vanskeligt at se, hvordan det egentlig står til mht. blodprøven, så prøv at få dem med.

Hvis det viser sig, du har anti-TPO, er der gang i en nedbrydning af skjoldbruskkirtlen, og så vil du efterhånden danne mindre og mindre stofskiftehormon.

Men der kan være mange årsager til et stofskifte, der ikke fungerer ordentligt - fx kan man uden at ville det komme til at sænke stofskiftet med sin mad. Det er, hvis man spiser tilstrækkeligt store mængder af såkaldt goitrogene fødevarer. Eller indtag af andre hormoner kan skubbe til balancen.
    Mange gode bud her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8728
    Takk for flott svar!

Med referanseområdene:
    TSH 2,3 0,3-4
    Fritt T4 15,1 11-23

Husker ikke helt de andre. Fikk også påpekt av kiropraktoren min at Jernet mitt har økt kraftig de siste 7 mnd. I november var den for lav (7) og nå sist var den for høy (45). Referanseområdet er 10-38. Vet ikke om det betyr noe...

Jeg har tenkt meg til legen på mandag og teste Anti-TPO, er det noe mer jeg burde spørre om?

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    51
    Meldinger
    34

Hei,

Tror ikke det er mange leger som vil behandle deg for stoffskifte med de verdiene der. Tsh kan være lavere en periode ved sykdom. Du kan skrive til tidligere fastleger/sykehus for å få kopi av journalen din. Noen steder gratis, noen steder må du betale en hundrelapp.

Jeg ville ha foreslått for legen å måle stoffskiftet ditt hver måned i 3-4 måneder framover for å bedre kunne se en trend i verdiene dine. Så får du se hvordan utviklingen blir og du og legen kan da mye lettere ta affære om trenden er negativ.

For stoffskiftet:

Husk å få målt tsh, ft4, ft3 og anti-tpo. Anti-tpo tar de som regel bare 1 gang hvis den er positiv.

Ellers henger jeg med på hva de andre over her sier om at det er viktig å få sjekket alle vitaminstatuser osv.

Husk b12, folat (som også er et b-vitamin), d-vitamin/kalsium, jern/ferritin og gjerne kalium.

En siste ting: Husk å få UTSKRIFT av alle lab-prøvene dine HVER gang MED referanseområde. Det virker kaotisk til å begynne med, men etter hvert skjønner du mer og kan selv følge med på verdiene dine. Det er du som bor i din kropp, og det er du som må ta ansvar for egen helse. Selv ikke flinke leger kan skjønne akkurat hvordan du har det. Du må lære deg mer om fakta dersom du skal kunne argumentere overfor legen om du ikke får behandling som gjør deg bedre, eller som du er fornøyd med.

En viktig ting er at B12-status for sikkerhets skyld helst bør være minst 350 (ved referanseverdi 100-450) om man går rundt og føler seg dårlig. Man kan ha mangelsymptomer (og mange ligner dine) om verdiene ligger lavt. Ofte sier legene at alt er helt bra om du ligger helt nederst, men da skal jeg love deg at du er bra syk likevel. Hvis du har nivåer fra midten og nedover, ville jeg i hvert fall bedt om å få resept på b12-tabletter. Prøv det i 3 mnd og ta en ny prøve. Om ikke nivåene dine har økt bra da, skal du ha sprøyter. B12 kan ikke overdoseres og det er ikke farlig å prøve å øke nivåene om du ligger litt lavt. Men du finner altså ikke ut hvor du er før du har en utskrift av prøvesvar med referanseverdier.

Stoffskiftet påvirker/blir påvirket av ubalanse i andre stoffer i kroppen. Blir du gående med vitaminmangler kan du etter hvert få problemer med stoffskiftet og vice versa.

Legg gjerne ut prøvesvar her, både for å få tilbakemeldinger, men også for at andre skal kunne lære av det. Mye lettere å komme noen vei med helsevesenet om man har støtte fra andre.

Håper du får en god dialog med legen din, og at dere sammen kan finne ut noe som kan hjelpe deg. God bedring.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    10

Lightbulb Sv: Økt TSH over kort tid

Sitat Opprinnelig skrevet av Evensen Vis post
    Hei,

Tror ikke det er mange leger som vil behandle deg for stoffskifte med de verdiene der. Tsh kan være lavere en periode ved sykdom. Du kan skrive til tidligere fastleger/sykehus for å få kopi av journalen din. Noen steder gratis, noen steder må du betale en hundrelapp.

Jeg ville ha foreslått for legen å måle stoffskiftet ditt hver måned i 3-4 måneder framover for å bedre kunne se en trend i verdiene dine. Så får du se hvordan utviklingen blir og du og legen kan da mye lettere ta affære om trenden er negativ.

For stoffskiftet:

Husk å få målt tsh, ft4, ft3 og anti-tpo. Anti-tpo tar de som regel bare 1 gang hvis den er positiv.

Ellers henger jeg med på hva de andre over her sier om at det er viktig å få sjekket alle vitaminstatuser osv.

Husk b12, folat (som også er et b-vitamin), d-vitamin/kalsium, jern/ferritin og gjerne kalium.

En siste ting: Husk å få UTSKRIFT av alle lab-prøvene dine HVER gang MED referanseområde. Det virker kaotisk til å begynne med, men etter hvert skjønner du mer og kan selv følge med på verdiene dine. Det er du som bor i din kropp, og det er du som må ta ansvar for egen helse. Selv ikke flinke leger kan skjønne akkurat hvordan du har det. Du må lære deg mer om fakta dersom du skal kunne argumentere overfor legen om du ikke får behandling som gjør deg bedre, eller som du er fornøyd med.

En viktig ting er at B12-status for sikkerhets skyld helst bør være minst 350 (ved referanseverdi 100-450) om man går rundt og føler seg dårlig. Man kan ha mangelsymptomer (og mange ligner dine) om verdiene ligger lavt. Ofte sier legene at alt er helt bra om du ligger helt nederst, men da skal jeg love deg at du er bra syk likevel. Hvis du har nivåer fra midten og nedover, ville jeg i hvert fall bedt om å få resept på b12-tabletter. Prøv det i 3 mnd og ta en ny prøve. Om ikke nivåene dine har økt bra da, skal du ha sprøyter. B12 kan ikke overdoseres og det er ikke farlig å prøve å øke nivåene om du ligger litt lavt. Men du finner altså ikke ut hvor du er før du har en utskrift av prøvesvar med referanseverdier.

Stoffskiftet påvirker/blir påvirket av ubalanse i andre stoffer i kroppen. Blir du gående med vitaminmangler kan du etter hvert få problemer med stoffskiftet og vice versa.

Legg gjerne ut prøvesvar her, både for å få tilbakemeldinger, men også for at andre skal kunne lære av det. Mye lettere å komme noen vei med helsevesenet om man har støtte fra andre.

Håper du får en god dialog med legen din, og at dere sammen kan finne ut noe som kan hjelpe deg. God bedring.
    Tusen takk for kjempe flott svar! Masse hjelp og ting og tenke på og nevne hos legen! Jeg har B12 på 366 ref.verdi er 170-650, kanskje verdt å nevne det også da? Kan så lite om dette så jeg tenkte - utifra det jeg har lest rundt omkring på forumene her - at jeg kunne lære mye her før jeg drar til legen. Kjempe flott!

Folat finner jeg ikke på noen prøver...
    Kalsium 2,39 mmol/L (2,15-2,51)
    Jern 42,0 umol/L (9,0-34,0)
    Ferritin 20 ug/L (15-200)
    Kalium 4,3 mmol/L(3,6-5,0)
    D-vit: Jeg finner ikke arket med nøyaktig verdi nå sist, men vet at den er ganske lav. For 7 mnd siden var den 22nmol/L (50-150) Har prøvd å øke den lenge, men har problemer med det. Både med naturlig sol og D-vitamin tilskudd er den fremdeles for lav etter bortimot 2 år med forsøk på å øke den.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    51
    Meldinger
    34

Hei,

Du er i ferd med å lære, og det er kjempebra!

Jeg sliter mye med hodet for tiden, klarer dårlig å fokusere på tall og detaljer.

Men for å få en lettere og mer visuell oversikt over dine svar kan du bruke denne beregneren:

http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm

Her kan du fylle ut dine egne verdier og referanseområder, og så regner den ut hvor mye det er i prosent med graf, og da blir det oftere lettere å se det hele for seg, synes jeg.

Du kan også fylle ut b12 og andre verdier der også i radene nedover. Veldig greit å gjøre, og går an å ta ut en print av for hver gang du tar blodprøver. Legene får seg ofte en aha-opplevelse når de får se utviklingen på den måten.

B12 på 366 (170-659) er i og for seg ganske ok om man føler seg helt frisk. Men den er ikke mer enn den må være når du føler deg dårlig. Få legen til å ta prøve av folat også. Så ber du om å få en resept på Triobe, som inneholder b12, folat og en ting til jeg ikke husker i farta. Den koster rundt 300 kroner for 100 tabletter. Det burde være helt greit med en prøveperiode, slik at du både kan se om verdiene dine endrer seg, og om formen bedrer seg. B12 og folat er gjensidig avhengig av hverandre for å virke godt nok.

Be også om resept på D3-vitaminer. De finnes i forskjellig styrke. Vet ikke hva du tidligere har fått, men dine d-vitamin-verdier er jo alt for lave, så her burde legen ta tak og gi deg noe skikkelig så du får opp nivåene. Har hørt at D2-vitamin ikke er like bra som D3, så vær obs på hva legen skriver ut. Hvis du ikke går opp i verdier til tross for litt hestedoser i en periode, bør du utredes for om hvorfor du ikke tar det opp.

Ferritin synes jeg også er lavt, men siden jernnivået ditt er så høyt, så vet jeg ikke hva det har å si. Be legen om å gi deg en forklaring på sammenhenger. Et lurt tips er å alltid bestille dobbelttime hos legen, da får både du og legen litt bedre tid, og det er viktig.

Kroppen er et komplisert system, og det er nok ikke alltid like greit for legene heller å vite alt om alle sine pasienter. Og de går nok litt i tralten de også på jobb gjennom mange år. Men om du er litt aktiv selv og kommer med saklige og vitenskapelige argumenter for hva du har lyst til å sjekke, og hvorfor, så er de fleste mulig å snakke til. De må kanskje bare vekkes litt først. Så ikke gi opp.

Siden du har vondt i hodet, har du fått sjekket bihulene?

Beklager, klarer ikke å tenke mer nå. Håper noen andre også kan hjelpe deg med kommentarer på prøvene dine.

God bedring.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Anbefaler deg å kjøpe D3 på nett fra et EU land, noe som er helt lovlig. Da får du helt andre doser enn i Norge. Først da vil du ha håp om å få opp verdiene dine. Prøv feks bigvits.com . Anbefaler deg 3000iu per dag. Sol deg i tillegg 10 minutter uten solfaktor når solen ikke kaster skygge. Først da vil du oppnå noe med sol. Jeg har brukt merket NOW når jeg har tatt D3, har brukt det i flere år. Hadde også d-vitamin verdier som dine.

Når det gjelder prøvetakning av TSH kan jeg ikke får sagt det nok. Denne prøven MÅ taes klokken 08 om morgenen. Hormoner har døgnvariasjoner og skal du få et reelt bilde av din TSH verdi kan du ikke ta blodprøver mellom 12-13, da vil TSH være lav.

Lignende tråder

1. Hypo kort tid etter operasjon
    Av jane i forumet Operasjonssalen
    Svar: 0
    Siste melding: 09-06-10, 19:32
  2. Placebo virker kun kort tid
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 04-03-09, 17:10
  3. kort forklaring på hva hypotyrose er
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-09-06, 12:17
  4. Kort lunte om dagene..
    Av Ruth i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 02-09-05, 12:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn