Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    2

Standard Hvor får man testet "binyre insuffisiens" privat?

Jeg leser på pakningsvedlegget til Levaxin at en av kontraindikasjonene mot Levaxin er "ubehandlet binyre insuffisiens". Dette ble aldri testet da jeg begynnte på medisinen for over 10 år siden. Jeg har tatt 100 μg daglig. Stoffskiftetprøvene viser "et velregulert stoffskifte" (Iflg dyktig lege)

Er helt i ørska med store hukommelsesproblemer, handlingsblackout, manglende evne til å føle nåværende eller se for meg fremtidig egennytte/konsekvenser/tilfredstillelse samt ekstremt lav evne til å opparbeide rutiner.

Samt en bråte med andre mer milde, men usammenhengende symptomer. Går til DS som har funnet mye som ikke fungerte i fordøyelseskanalen. Behandlingen for dette har ført til at jeg fysisk sett har det bedre. Men hjernetåka, som beskrevet over, har ikke sluppet taket.

For å få fortgang i prosessen med å bli frisk prøver jeg alle løsninger. Det jeg tenker kan være neste steg er å sjekke om det kan ligge noe binyrerelatert bak. Hvor får man testet binyrene (Cortisolnivåene?) på en skikkelig måte? Kan man ta det på Volvat eller Furst?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    54
    Meldinger
    34

Standard Sv: Hvor får man testet "binyre insuffisiens" privat?

Hei, og velkommen til deg fra en annen fersking.

Leit å høre at du er så dårlig tross fine stoffskifteverdier.

Jeg fikk testet mitt kortisol med spyttprøver hos vanlig fastlege. Ble sendt inn til hormonlaben på Aker. Fastlegen visste ikke at det var mulig med spyttprøver, jeg printet ut det jeg hadde funnet på Aker sine hjemmesider og viste fram. Da bestilte de opp mange slike Salivette (som prøverørene heter). Jeg ba om å få 4 rør når jeg først skulle ta en test, og det var greit.

Skulle kanskje tatt noen flere prøver samtidig, men legen visste så lite om slikt (ikke uvanlig), så det ble ikke gjort. Men kortisolprøvene viste ikke noe unormalt, og har ikke hatt ork til å mase noe mer.

Til informasjon: På en norsk side om måling av kortisol i spytt (har så dårlig hukommelse, men var enten et sykehuslab eller en artikkel i tidsskriftet for legeforeningen), så sto det at 1 slik spyttprøve koster ca kr 28,- å analysere, dvs. 4 prøver koster kr 112,- (3-5 år gammelt dokument, så prisene har nok ikke steget så mye). Å måle kortisol i døgnurin kostet kr 89,-. Godt argument å bruke hvis legen er litt motvillig. Kortisol i spytt regnes som mer pålitelig, og når kostnadene er så forsvinnende små, så bør du kunne forlange dette hos legen din.

Bruk kun vitenskapelige artikler/legetidsskriftet/sykehusenes egne hjemmesider som referanse, for da kan de ikke bare avfeie informasjonen.

Hodet mitt virker så dårlig for tiden og jeg har ikke hatt ork til å sette meg mer inn i dette, så vet ikke ennå om det bør tas andre prøver i tillegg til kortisolprøvene for å få sjekket binyrestatus. Hvis jeg kommer på noe skal jeg skrive det på forumet.

Hadde vært veldig fint om du oppdaterte hvis du får hjelp/resultat.

Beklager at jeg ikke hadde info om akkurat det du spurte om, men håper du kan få overbevist fastlegen din om å la deg ta spyttprøver.

Lykke til og god bedring.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Hei!

Er det DS på Heggeli du går til? I såfall kan du få rekvirert døgnurinprøver for div. binyrehormoner fra ham - det fikk i hvertfall jeg. Disse prøvene dekkes av trygdekontoret, så de koster deg ingenting. Du burde kanskje prøve Erfa sin stoffskiftemedisin også for å se om den hjelper bedre..? Har inntrykk av at mange reagerer bedre på den - har noe med kroppens ev. dårlige evne til å konvertere T4 til T3 å gjøre..

Medlem siden
    Jun 2012
    Meldinger
    2

På Heggeli ja. Jeg trodde spyttprøver var den beste måten å måle kortisol, men jeg antar det er en grunn til at han velger døgnurin istedet.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Og angående "hjernetåka" som du beskriver, så ser jeg at jeg skal ta bl.a. Pregnenolone hvor DS har skrevet i parantes "hukommelseshormon". Mulig det er dette du skulle ha prøvd..? Jeg kjenner meg forøvrig igjen i det du skriver om hjernetåka, og det er den mest skremmende biten synes jeg - at hodet ikke virker.. Jeg fikk utskrevet både cortef, pregnenolone, DHEA og florinef for binyrene i tillegg til stoffskiftemedisin, men driver nå å trapper opp på cortef før jeg innfører neste hormon.. Må si jeg er spent på om hodet kommer seg når jeg begynner med pregnenolone..

Lignende tråder

1. 3 knuter på skjoldkjertelen og "lubben" binyre
    Av Perlemor i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 08-10-11, 09:22
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  4. Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 15:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn