Efter at jeg har opdaget "De Vises Sten" dvs. de politisk ukorrekte facts om flerumættede planteolier, har jeg foretaget adskillige ændringer af mine indkøbsvaner ved. bl.a. ikke længere købe smørblandingsprodukter med rapsolie, og nu også heller ikke behøve købe mayonnaise og reumolade. Nu blander jeg alle disse ting selv, hjemme ved køkkenbordet, med ingredienser jeg har tillid til, og som ikke ødelægger mit helbred på kort og langt sigt...

Da jeg skulle finde opskriften på en fremgangsmåde til at tilberede mayonnaise, kom jeg forbi en hjemmeside jeg har set før, mange gange endda... Kvalimad.dk hvor en amatør-kok deler ud af sin opfindsomhed, erfaringer og kundskaber. Han gør det tusinde gange bedre end de fleste kokke, hvis præstationer jeg har oplevet på verdens restauranter. med en enkel undtagelse: kundskaber. Kundskaber er, som bekendt, noget man aldrig kan erhverve nok af. Der er altid flere kundskaber end dem man aktuelt har, og sådan er det også med kokken bag Kvalimad.dk Visse kundskaber har han ikke, og hvad værre er, ønsker han heller ikke have dem...

Fortællingen begynder med at jeg fandt en fin fremgangsmåde til hjemmefremstilling af mayonnaise på hjemmesiden Kvalimad.dk Det som gjorde det (negativ = bange) indtryk var kokkens bemærkning: "Jeg løb næsten tør for majsolie for nyligt, og havde kun koldpresset jomfru rapsolie i køkkenet. Så jeg brugte ca. halvt af hver. Det gav en helt forrygende mayonnaise. Faktisk den bedste jeg nogensinde har fået."

Majsolie.... rapsolie.... Hmm... hvis man ikke har dårligt helbred endnu, får man det garanteret af majs-, raps- eller andre planteolier fra samme plantefedt-gruppe.

Det blev jeg ked af at læse og besluttede derfor at sende en e-post til kokken på Kvalimad.dk

Kære Max M

På jagt efter opskriften på en fremgangsmåde til at røre mayonnaise baseret på olivenolie, man ikke kan købe i på vore breddegrader, har vi været heldige at finde din hjemmeside.

I opskriften på din hjemmeside skriver du bl.a. at da du løb tør for majsolie, brugte du i stedet koldpresset jomfru rapsolie og resultatet blev forrygende.

Det ville glæde mig meget, hvis du vil læse en artikel/tråd på vores forum, du finder på dette link: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13972

Hvad rapsolie angår, er den raps der dyrkes i vores tid ikke den oprindelige raps, brugt til udvinding af olie i tusinder af år bl.a. i Asien. Nutidens raps er genmodificeret, også den økologiske. Nutidens rapsolie bruges som pesticid ( http://www.epa.gov/pesticides/biopes...eet_011332.htm ) selv om man samtidigt påstår hårdnakket at selv om den dræber insekter, er den ufarlig for mennesker.

Nutidens rapsolie er stærkt goitrogen (hæmmende skjoldbruskkirtel), og sammen med andre flerumættede planteolier - afmonterer den jod-atomer fra cellernes hormonreceptorer og fra thyroxin-hormoner, hvorefter jod udskilles med urinen. Resultatet bliver et hæmmet stofskifte. Hæmmet stofskifte på sigt vil hæve kolesterol og sænke stresstærskel, som følge af højere udsondring af cortisol som kompensation for underskud af thyreoideahormoner. Begge - underskud af thyreoideahormoner og overskud af cortisol fører til overvægt, foruden en bred palet af andre sygdomme, herunder de autoimmune.

http://www.westonaprice.org/know-you...-great-con-ola

Du har en stor indflydelse på mange menneskers kost, deres valg af ingredienser, og der er stor tillid til dine budskaber i cyberspace.

Med venlig hilsen

Nogle dage efter kom svaret:

Tak.

jeg kan sagtens leve mig ind i at det fylder meget hvis man har en lidelse. Som fx stofskiftesygdomme. (Bugspytkirtlen kan være en ondskabsfuld makker.) men jeg laver hovedsageligt mad og opskrifter til almindelige friske mennesker.

Jeg er ikke overbevist om at rapsolie er dokumenteret skadeligt for almindelige friske mennesker.

Desuden er der så meget modstridende information om mad og sundhed at jeg begrænser mine holdning til kostråd til:

spis ikke for meget
spist varieret
mest grøntsager

Gør man det, så er jeg overbevist om at vores kroppe er robuste nok til at klare det meste.

vh Max

Hvis det afspejler holdninger ude I Det Virkelige Liv, har vi endnu ikke set effekten af de "statsautoriserede" kostændringer, og epidemien af overvægt stopper ikke.

Forleden så jeg nogle afsnit af en gammel krimi-serie New York Blues (1993–2005) "NYPD Blue" (original title)

Det ganske særlige med denne TV-serie er, at handlingen er flettet med snapshots af almindeligt gadeliv i New York's gader og stræder. Man ser alskens mennesker bevæger sig i deres ærinder på fortorve, åbne pladser og krysende trafikken over og udenfor fodgængerovergange...

I 1993 da serien blev lanceret, har den været indspillet allerede over et par år og hvad der falder mig ind at spørge om er: hvor i alverden er blevet af alle de overvægtige, i forhold til New Yorks gadebillede i dag? Som i dette eksempel, eller i dette ?

Det virker utænkeligt, at seriens ophavsfolk har ryddet gaderne for alle overvægtige før kameraerne blev sluppet løs på optagelser....

Det samme gør sig gældende når man ser gamle danske film indspillet før Anden Verdenskrig, og efterfølgende, frem til 1070-erne. Ekstremt få eller slet ingen overvægtige i det uredigerede gadebilledet i baggrunden. Og dette uanset de forbipasserendes sociale status, da man tydeligt kan se hvem er "direktør", postbud, håndværker, hushjælp eller en "fin dame", så den med at folk bevægede sig mere dengang (end nu) holder altså ikke som argument. Og man kan ikke argumentere sig bort fra, at den gang stod menuen på frikadeller med brun sauce og kartofler... eller biksemad stegt i svinefedt.

Den gang var slagtedyr ikke fyldt op til randen med pesticider og dyrefoder har endnu ikke indehold soya og andre goitrogene ingredienser. Skjolsdbruskkirtel hæmmende pesticider (alle pesticider hæmmer skjoldbruskkirtlen) var i brug, men langt fra i omfang som i dag. Statens kostråd eksisterede endnu ikke og det var ikke bandlyst at spise fløde, smør og spæk som det er i dag...

...hvor folk både rører sig langt mere end før, spiser fedtfattigt og når det endeligt skal spises noget med fedt - er det de "sunde" planteolier, der i gamle dage kun blev brugt i non-food industri. Der blev heller ikke brugt så mange syntetiske sødemidler som nu, hvilket må betyder at selv sukker spiste man langt mere dengang end i dag, og alligevel...

.... er gaderne i dag fyldt med overvægtige eller på vej til at være det, og når man ser på folks hårpragt, er det påfaldende at i dag skal man gå til frisør og betale i dyre domme for hår-extentions, hvor "dengang" rendte folk med hårmanker, man i dag ikke har medmindre man betaler for det hver anden eller tredje måned hos frisøren.

Man kunne sætte det op på spidsen og spørge om folk synes at det er en god ide at sluge en Neo-Mercazole tablet hver dag uden at have for højt stofskifte? De ville sikkert svare at jeg må være åndssvag siden jeg kunne finde på sådan en idioti: "Jamen, er du ikke rigtig klog, Anisa? Man får LAVT STOFSKIFTE af Neo-Mercazole!

Ja, ja... det får man også af de fleste flerumættede planteolier, men det himler ingen op over, vel? Ingen ville sige at jeg må være åndssvag hvis jeg anbefalede folk at spise masser af disse planteolier... som denne gode, men uvidende kok på Kvalimad.dk gør hver dag, baseret på hans personlig "overbevisning".

Kære Max M. Hverken din eller min "overbevisning" spiller nogen som helst rolle her. Det som spiller en rolle derimod er - disse planteoliers biokemiske EGENSKABER, som hverken du eller jeg kan gøre noget ved. Vi kan forsvare hver vores "overbevisning", men det kommer ikke til at gøre nogen som helst forskel for, at de flerumættede planteolier har helt sit eget liv, og helt sin egen virkning på menneskers helbred og sygdom. Det ændrer sig ikke i kraft af din "overbevisning".

Som min salige fader altid sagde da jeg var barn: "Lad præsten om tro og overbevisning. Vi andre har pligt til at VIDE, og til at lade tvivlen komme dem til gode, der har mest at miste hvis vi har ret."

Personligt hader jeg bare når "overbevisnings-argumenter" erstatter kritisk objektivitet i diskussioner eller i almindelige samtaler. Men hvis Kvalimad.dk kan betragtes som et "mad-tempel" må det være kokkens ret at handle ud fra sin tro og overbevisninger....

.... jeg finder min opskrift et andet sted.