Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 39
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Standard Sv: Armour Thyroid

Tusen takk Anisa for svar..

Har svettet mye i natt, men har ike den samme følelsen nå på morgenen...bare litt slapp...

Den 19 juni økte jeg (på eget initiativ) til 60 mqg Armour sammen med 25 mqg levaxin på morgenen, også den på 30 mqg i 12-13 tia som jeg har tatt hele tiden.. Synes det hjalp litt på formen etter det , men gårsdagen var veeeldig dårlig...

Jeg snakket med legen på Balder den 27 juni , der jag sa at jeg hadde økt doseringen. Hun ble en tanke snurt , men var og enig i at jeg skulle fortsette på den dosen, så lenge jeg ikke fikk noe hjertebank..Hun sa og at det da må gå 6 uker til neste blodprøve, men da spurte jeg om ikke endringen vises raskere på Armour i og med at den skal tas på dagen i tilleg, for den er vel raskere ute av kroppen enn levaxin... det var hun da enig i.. Blir heeelt forvirret jeg....
    Jeg skulle ikke øke Cortef som fremdeles er på 5mg.

Det som er mest irriterende med formen , er at jeg får totalt jernteppe, og husker ikke navn på kollegaer og venner jeg ser hver dag...
    Navn på ting jeg ser bilde av i hodet, får jeg bare ikke til å finne ord på...... arrghhhhh.....

Jeg skal dit inn den 13 august igjen..
    Nevnte og for henne om hun kunne søke for meg på å få Armour på blå resept, jeg leste om noen her som hadde fått det , men nå finner jeg det ikke igjen. Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal begrunne det med... Hun skulle ta den opp med Omdal og sjekke om det var noe håp om det . Jeg printet ut skjemaet jeg fant på en av trådene her, så den skal jeg ta med..

Jeg sa og at det på pakningsvedlegget står at Levaxin ikke skal gis til de med binyretretthet, men da sa hun at det gjaldt det samme for Armour ?? Er det korrekt ??

Er sååå superglad for denne gruppa og dere flotte menneskene... det er så lærerikt.

Tina

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Tina Jeanett Vis post
    Den 19 juni økte jeg (på eget initiativ) til 60 mqg Armour sammen med 25 mqg levaxin på morgenen, også den på 30 mqg i 12-13 tia som jeg har tatt hele tiden.. Synes det hjalp litt på formen etter det , men gårsdagen var veeeldig dårlig...
    Alle har svage dage fordi kroppens biologiske rytmer, regelmæssigt stiger og falder. Disse rytmer er forskellige vævene imellem, såvel som organerne imellem. Selv hos fuldstændig friske giver det dage med forskellig velbefindende, eller mangel på samme. De biologiske rytmer for de systemer, der forvalter metabolismen af Levaxin er på deres højeste om natten og frem til kl. ca. 03 hvorefter de falder igen. Det er det biologiske døgnur som bestemmer det.

Prøv så at tage din Levaxin til natten i stedet for om morgenen. Om morgenen nytter den alligevel ikke så meget, men taget ved nattetide bliver Levaxin til "mere" og nytter bedre. Også omdannelsen til T3 er mest intens om natten, så du kan nok få meget mere T3 ud af Levaxin, hvis du tager den til din sengetid.

Jeg snakket med legen på Balder den 27 juni , der jag sa at jeg hadde økt doseringen. Hun ble en tanke snurt , men var og enig i at jeg skulle fortsette på den dosen, så lenge jeg ikke fikk noe hjertebank...
    Hjertebank får man af "overdose" af T3. Ledsages doseøgning ikke af hjertebank - er der som regel heller ingen fare for, at den kommer senere. I hvert fald ikke af den grund.

Hjertebank er ellers en udmærket, nyttig markør i stræben efter rette vedligeholdelsesdose, hvor man doserer op. Så længe der ikke er symptomer på overdose - er der ingen overdose. Men man bør nok ikke være alt for fokuseret på hjertebank, idet man kan faktisk få hjertebank af at frygte den. Da er det adrenalinen som er den skyldige, mens de fleste (inkl. lægerne) straks giver thyroid skylden og man bliver presset til at sætte dosen ned, også i tilfælde når den ellers er latterligt lav.

Hun sa og at det da må gå 6 uker til neste blodprøve, men da spurte jeg om ikke endringen vises raskere på Armour i og med at den skal tas på dagen i tilleg, for den er vel raskere ute av kroppen enn levaxin... det var hun da enig i.. Blir heeelt forvirret jeg....
    Lyder som om klinikken burde betale dig. Ikke omvendt... Alle hormoner i Armour virker hurtigere, fordi Armour-hormonerne er parate til handling kort efter at man har slugt tabletterne. Hormonerne i Armour er allerede fra starten pakket ind i transport-proteiner, hvorimod indholdsstoffet i Levaxin skal først gennem tarm/lever før det angiveligt skulle blive til T4 i en eller anden grad. Min personlig observation er, at det tarm/lever-fremstillede T4 er nok ikke biologisk så dynamisk som det proteinbundne i Armour.

Jeg kan heller ikke forstå at man blander Armour med Levaxin, når alle dine symptomer skriger "T3-mangel"! Ikke mindst fordi det lader til, at Armour-T4 omdannes nemmere til T3 end det kunstige T4 der bliver til efter den lange vej gennem tarm/lever.

Det som er mest irriterende med formen , er at jeg får totalt jernteppe, og husker ikke navn på kollegaer og venner jeg ser hver dag...
    Navn på ting jeg ser bilde av i hodet, får jeg bare ikke til å finne ord på...... arrghhhhh.....
    What can I say... T3-mangel?

Jeg skal dit inn den 13 august igjen... Nevnte og for henne om hun kunne søke for meg på å få Armour på blå resept, jeg leste om noen her som hadde fått det , men nå finner jeg det ikke igjen. Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal begrunne det med... Hun skulle ta den opp med Omdal og sjekke om det var noe håp om det . Jeg printet ut skjemaet jeg fant på en av trådene her, så den skal jeg ta med...
    Der er ikke brug for at "håbe" fordi muligheden er der og det er alene lægens valg: at søge eller ikke søge....

Se gerne på disse tråde: Thyroid på blå resept og Å få Armour på blå resept med flere nyttige tips. Flere er begyndt at få Thyroid på blå resept. Bl.a. skriver Blondie (i sin Dagbok): "Var å hentet Erfa'en min på apoteket i dag og det føltes godt å etale såpass mye mindre (517 kr for 500 60mg tbl). Spurte da om dette vedtaket var varig eller om det var noe jeg måtte søke om flere ganger. Hun studerte brevet jeg hadde fått fra HELFO nøye, og konkluderte med at det ikke var noen tidsbegrensing på dette og det betyr at jeg har Erfa på blåresept resten av livet. "

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Gjorde et forsøk på å ta min Levaxin på kvelden istedenfor om morgenen i ca 3 uker. Synes jeg fikk enda flere dager med feberfølelsen (3-4 g pr uke), og vondt i kroppen. Har nå byttet tilbake slik at jeg tar alt på morgenen igjen..Får se hvordan det er nå...

I går var en dårlig dag, var første dagen jeg hadde feberfølelsen heeele dagen , med forverring utover kvelden . Frøys og hutret som fy, og var uggen...vanligvis har det kommet på ettermiddagen
    Er så lei av å føle meg som en klut...

I går var jeg på Curato og tok UL av kjertelen , og det var jo ingen overaskelse at den var arrete, og oppspist, mest på venstre side, men høyre siden hadde endel knuter og.
    Jeg spurte han som tok Ul om han kunne si noe om ca hvor lenge det hadde pågått , og da sa han at det var nok snakk om en 5-6 år... jippi... er så utrolig imponert over legekontoret mitt som ikke har fortalt meg om de dårlige prøvene mine helt tilbake til 2002...

Fikk akupunktur i går , og beskjed om at jeg fremdeles er lav på nyrer og tarm...

Har lyst til å ta urin Cortisol testen for å se det frie kortisolt......håper jeg får et ja på det....

Tina

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Du bør spørre legen hvorfor du skal bruke Levaxin sammen med Armour, hva er den medisinske grunnen til dette?

For at HELFO overhodet skal godkjenne Armour eller Erfa, må den som skriver søknaden være spesialist. Det holder ikke med å være spesialist innen allmennmedisin
    Det var svaret min allmennlege fikk da han forsøkte.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Takk for svar Vigdis

Det står og på paprene fra Helfo at det må søkes av spesialist, så jeg regner med at det er i boks i og med at jeg går på Balder... håper jeg..
    Skal spørre om hvorfor jeg må ta Levaxin og ja... skjønner ikke helt det jeg heller.. Husker ikke helt hva hun nevnte når jeg spurte sist, teflonhjerne er slitsomt..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Angry Sv: Armour Thyroid

Skal spørre om hvorfor jeg må ta Levaxin og ja... skjønner ikke helt det jeg heller.. Husker ikke helt hva hun nevnte når jeg spurte sist, teflonhjerne er slitsomt..
    Det kan jeg godt svare på....

Grunden til at visse læger mikser Thyroid med Levaxin er, at de fleste i behandling med Thyroid har et LAVT FT4. Af en eller anden mystisk årsag, tror disse læger at FT4 skal "anbringes" oppe i niveauer som svarer til lægernes egen-opfundet "normalområde" - selv om T4 har ingen egen virkning på kroppen, og er rimelig ligegyldig så længe kroppen har nok af T3 til rådighed.

Det er en vildfarelse, der udspringer fra lægernes u-kendskab til, at "normalområderne" der er fastsat for styring af syntetisk T4, er ikke egnet til at styre Thyroid-behandling med.

En anden vildfarelse er, at lægerne mener at indholdet af T3 i Thyroid er for højt i forhold til T4. Dette uanset at patienterne i behandling med rette dose af Thyroid, overhovedet ikke udviser nogen form for symptomer på T3-overdose.

Hvis man forestiller sig at nogen skulle eksempelvis få overdosesymptomer af Thyroid, ville det alligevel ikke hjælpe at "fortynde" patientens behandling med Thyroid med lidt ekstra syntetisk T4 fordi kun en nedreguleret dose af Thyroid ville hjælpe på det. Alligevel tror disse læger, at de kan "fortynde" ellers almindelige doseringer af Thyroid med lidt extra syntetisk T4, så virkningen af T3 i Thyroid skulle angiveligt gå hen og blive svækket....

Dette er en eller anden form for en yderst enfoldig, primitiv og en akademiker-uværdig ræsonnement, som kun ødelægger/reducerer effekten af Thyroid, tillige med at patienterne der er i behandling med dette mix - opnår ikke en bedring i et omfang, som behandlingen ellers angiveligt skulle tilsigte. Der er ganske vist patienter der siger at de trives ganske fint på dette blanding af Thyroid/Levaxin, men mon det ikke er de patienter, som i forvejen ikke havde særlig nytte af syntetisk T4, pga. f.eks. resistens eller andet...

Derimod findes der mange udsagn om en betydelig bedring efter at patienterne har seponeret Levaxin og øget Thyroid-dose - fordi et andet, denne gang ganske reelt problem med behandling med Thyroid/Levaxin-mix er, at Thyroid-dose under alle omstændigheder er sat for lavt - fordi lægerne hele tiden søger at beregne den, så niveauet af FT4 passer med "normalområderne, fuldstændig uden hensyntagen til hverken patienternes tilstand og deres symptomer.

Der er altså ingen dokumenteret klinisk begrundelse for at "fortynde" Thyroid med Levaxin, andet end lægernes egen subjektive opfattelse som udspringer fra en laboratorieprøve-styret behandling, ignorerende både patienters symptomer og den overordnede klinisk observation! Præcis som man ellers behandler med Levaxin alone. I så fald er det altså nødt til at gå galt fordi man kan ikke behandle med to SÅ forskellige lægemidler, efter samme princip som de var ens.

Lavt FT4 er normalt hos de fleste i behandling med Thyroid.
    Lavt FT4 i sig selv giver ingen symptomer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Nordjylland, Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    16

Bliver lige nødt til at takke Anisa.
    Her var svar på noget jeg går og tænker på.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Tusen takk Anisa. det var veldig nyttig informasjon.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Tina Jeanett, sjekk på hjemmesiden til Balder der legene presenteres om noen av dem er spesialister. Jeg tror nok de fleste av dem er allmennleger. En av dem er utdannet hos Hertoghe. Men det er vel mer å regne som et langvarig kurs som ikke gir noen stjerne i boka i det norske helsevesenet, vil jeg tro. Hvis en av dem er øre-nese-hals, gynekolog, eller til og med psykiater osv, vil det nok gå. Men da må du kanskje få en time hos den legen også? Men spør legen du behandles av. De bør vel ha fått samme spørsmål av pasienter før?

Problemet med å få et uregistrert preparat på blå resept, i motsetning til de som er alminnelig godkjent, er at ny søknad for produktet må sendes hvert år. Det står det i papirene jeg fikk da øyedråpene Restatis ble godkjent på blå resept. For meg er ikke det noe problem, for øyelegen går inn under vanlige leger. Men å besøke en privat lege kan fort gjøre at vinninga går opp i spinninga. Det er utgjort dette her! Så vi må jobbe for å gjøre thyroid kjent blant leger

Litt senere: har vært inne på Balders side, og ser at de har to spesialister, en gynekolog, og en spesialist i barnesykdommer. Resten er vanlige leger
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Ja, da har jeg vært på Balder i dag..

her er noen av prøvesvarene:

TSH 0.14 ( 0.20-4.9)
    Fritt T3 5,3 ( 3,5-6,5)
    Fritt T4 13,6 (11-23)
    Anti TPO 1300 (<100)
    Vitamin D3 120 (50-150)
    S-Ferritin 79 (15-200)
    LDL kolesterol 3,0 ( 1,4-4,7)
    Sink 11,4 (8-17)
    B12 246 (170-650)

Kortisol i spytt:
    Kl 6.30 - 18,9
    kl 12 - 10,5
    kl 17 - 7,3
    kl 22.20 - <4

Var skikkelig på felgen når jeg var der idag, klarte ikke å holde tårene tilbake... Er så lei av å føle meg som en dårlig oppvridd vaskeklut , og får så dårlig samvittighet for jobben , når jeg jo ser frisk ut..
    Selv om prøvene nå begynner å se "normale" ut , sa hun at hun skjønte at jeg ikke var bra. Jeg spurte om jeg kunne få en Synachen test, og det syntes hun var greit. Så den skal jeg ta en av de første dagene neste uke da jeg ikke skulle ta Cortef en uke før testen..

B12 var veldig lav, og hun sa at jeg skulle få injeksjoner på det. Fikk med meg blå resept på den , som jeg hentet på apoteket og dro rett til kontoret til den nye fastlegen min der jeg fikk satt første stikk med den i dag.

Hun var enig med meg at T4 ikke betyr så mye, men at det er T3 som teller..

Kolesterolet mitt var jo gått ytterligere ned, og siden jeg går på lavkarbo er nok det årsaken, hun sa at det var svært få som ikke fikk godt utytte av lavkarbo.

Sinken er litt lav , så der må jeg gå på helsekosten og få litt av det.

Har fryktelig tørre/slitne øyer om dagen , så jeg fikk noen øyedråper som heter Spersallerg. Håper det hjelper litt..
    Burde jeg ta en tur til øyelege for tåretest ??

Hun sa at jeg jo var veldig godt oppdatert , og hun skulle snakke med Omdal om jeg kanskje kunne komme til ham neste gang.. Kanskje hun synes jeg spør for mye... ?? og at han kanskje vil avfeie meg med de prøvene jeg forlanger ?? hmmm... hun skulle ringe meg i løpet av uka.
    Hun sa at det var fint at jeg var så oppdatert og kunne såpass mye om min egen sykdom da..

Hun skulle sende en henvisning til Lovisenberg der de har kurs i Mindfullness, som jeg får dekket av staten... man får ta imot det man kan få..

Kommentarer mottas med takk..

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 12:54
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 11:29
  4. Armour Thyroid
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 28-08-06, 00:17
  5. ARMOUR THYROID
    Av moor i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12