Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 39 av 39
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard Sv: Armour Thyroid

Da har du en annen lege enn meg . Men det er klart - alle der er nok flinke, men de har vel en noe forskjellig tilnærmingsmåte og forskjellig syn på diverse saker og ting. Sånn sett gjenspeiler de vel resten av befolkningen .

Jeg venter og venter på resultater av alle prøvene som ble tatt, men tror nå at hun venter til jeg kommer tilbake. Kan vel ikke være på ferie i månedsvis . Har noen erfaring med hvordan de på Balder gjør det med tilbakemelding? Jeg var forøvrig fornøyd med første møte på klinikken - syns jeg fikk sitte lenge og prate for pengene . Så gjenstår det å se om oppfølgingen står til mine forventninger. Uansett så skal det lite til for å overgå fastlegen .

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Jeg får med meg et blodprøveark når jeg er der , disse tar jeg på Furst en uke før jeg skal dit neste gang.

Idag har jeg strekt strikken min litt langt, har jo følt meg så bra i 4 dager... veldig dumt av meg... angrer her jeg sitter med feberfølelse og kjenner meg som en dårlig vridd klut...

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Kan noen av dere flinnkingene hjelpe meg å tyde Synachten testen min

S-kortisol er analysert som følgende :

Prøve 1 = 360 nmol/L
    Prøve 2 (30 min) = 516nmol/L
    Prøve 3 (1 time etter nr 2) = 668 nmlo/L

ACTH ble satt i musklaturen ..

Prøvene er tatt fastende og uten levaksin og Armour kl 8.00 på morgenen.

håper så på noen kloke svar ..

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei...

ingen som kan bistå med synspunkter på mitt prøvesvar på Synachten ??

jeg har funnet denne siden : http://www.aeron.com/new_page_27.htm
    der står normalverdiene på cortisil spyttprøver , og når jeg sammenligner med mine så er jo mine skyhøye ???

Kan noen bekrefte at de på linken er korrekte ? . ble litt svett her jeg nå...

Tina

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Hej Tina Jeanett Jeg tror ikke at du behøver bekymre dig for "for høje" værdier, men snarere for lidt "for lave"...

Sitat Opprinnelig skrevet av Tina Jeanett Vis post
    S-kortisol er analysert som følgende :

Prøve 1 = 360 nmol/L
    Prøve 2 (30 min) = 516nmol/L
    Prøve 3 (1 time etter nr 2) = 668 nmlo/L
    jeg har funnet denne siden : http://www.aeron.com/new_page_27.htm
    der står normalverdiene på cortisil spyttprøver , og når jeg sammenligner med mine så er jo mine skyhøye ???
    Kan noen bekrefte at de på linken er korrekte ? . ble litt svett her jeg nå...
    Cortisol i spyt og cortisol i serum kan ikke sammenlignes i forhold 1:1. I spyt måles frit cortisol, mens cortisol i serum er proteinbundet og udviser derfor andre (højere) værdier end som frit (så vidt jeg husker).

Der er også forskel på selve testen: Synacthen "lav" og Synacthen "høj", eller også hurtigtest hvor du får Synacthen-injektionen om morgenen og cortisol måles ½-1 time efter, eller hvor du får Synacthen-injektionen om aftenen og cortisol måles næste morgen. Man er nødt il at vide hvilken af dem du er blevet testet med, men jeg tror at det var morgen-injektion-Synacthen der er testet på dig. Er det rigtigt?

Jeg ved heller ikke OM der er forskellige analyse-cortisol-måle-metoder anvendt til at måle cortisol i forhold til Synacthen i de forskellige landsdele i Norge (som det er jo med nærmest alle andre analyser, hvorfor ref.områder er så vigtige at angive for rette tolkning af resultater), men hvis man eksempelvis ser på tolkningen af resultater gældende for Møre og Romsdal Helseforetaket, da siger tolkningen følgende:

P-ACTH stimulasjonstester. Utførelse og tolking:

Hurtigtest med Synacthen: I.v. injeksjon av 0,250 mg Synacthen. Cortisol skal stige etter 30 - 60 minutter til 550 nmol/l eller mere. Økning skal være minst 190 nmol/l over utgangsverdien.

Hurtigtest med Synacthen depot: 1 mg Synathen depot om kvelden skal gi minimum 700 nmol/l eller en økning på minst 500 nmol/l i morgenprøve.

Tre dagers stimulasjonstest med Synacthen depot: Primær binyrebark insuffisiens: ingen stigning, sekundær insuffisiens: gradvis økende cortisol i serum.

Uden at vide hvilken form for, og hvor Synactentesten blev foretaget, og uden at kende ref.området for det pågældende laboratorium, alligevel ser jeg dit resultat som værende lavere end friske binyrer burde reagere med på denne ACTH-provokation. Selv om det er lavere, er det alligevel langt fra sikkert at det er "lavere" nok til at lægerne foretager sig noget, idet i vores lande skal "lavt" være helt nede på under 10% før lægerne gider beskæftige sig med det. I vores lande alt som befinder sig mellem "alt for højt" (Cushing's syndrom) eller "alt for lidt" (Addison's sygdom) - er ingenting. Så uanset at patientens binyrer udsondrer meget mindre cortisol end patienten har brug for at fungere OK, behandles ikke i vore lande "sådan noget" som mild eller moderat binyreinsufficiens.

Ellers kun måling af cortisol ved spytprøver (4xdøgn) og/eller døgnurin er brugbare til påvisning af tilstande som befinder sig mellem Cushing og Addison's. P.g.a. alt for vide ref.områder er ACTH-provokationstest er ikke egnet til at udrede for mild til moderat binyreinsufficiens.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei Anisa, og tuuusen takk for svar,,

Det var morgenutgaven jeg tok ja, og jeg har fått svaret fra furst rett hjem til meg.. Det står ingenting i referanseområdet... Det er jo litt klønete at de ikke har satt opp det..

Jeg har de 2 siste ukene hatt bare 4-5 dagen med den veldige slappheten på ettermiddagen, og den har kommet kun når jeg har jobbet fysisk med kroppen , og blitt svett og sliten. Blir skikkelig feber ekkel i kroppen, og blir helt matt...bare å inta horisontalen...
    Kan det være at jeg er undermedisinert at jeg blir sånn, jeg har jo ikke hatt noe tegn på overmedisinering...

Blir spennende å høre hva legen sier når jeg skal dit 13 sept igjen.. jeg skal ta cortisol i urin før det , må bare vente til en dag jeg er hjemme fra jobben , da det blir litt tungvint å dra med seg den store beholderen på jobb...

Er såå utrolig glad for svar , lærer jo mye mere her enn det legen klarer å formidle..
    Lurte på om jeg skulle endre lege til Green Doctors.. noen som har noen erfaring med de.. ??

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Smile Sv: Armour Thyroid

Lurte på om jeg skulle endre lege til Green Doctors.. noen som har noen erfaring med de.. ??
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13264
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei igjen alle...

Skal idag igjen til Balder.
    Mine blodprøver fra forrige uke var følgende.:

S-Ferritin 111 ( 15-200)
    S-vitamin B12 1450 ( 170-650)
    S-Magnesium 0.94 ( 0.71-0.94)
    S-HDL Kolesterol 1.9 (1.0-2.7)
    S-LDL kolesterol 3.5 (1.4-4.7)
    TSH 0.10 (0.20-4.0)
    Fritt T4 17.1 ( 11.0-23-0)
    Fritt T3 5.3 (3.5-6-5)
    Anti TPO >1300 (<100 )

B12 har ihvertfall skutt i været kan man si, jeg har merket enorm endring på formen. Føler meg faktisk nesten heeelt normal igjen..
    Hva kan skje hvis denne verdien er alt for høy, som nå min er ??

Blir sliten når jeg bruker kroppen min fysisk, og jeg tror ikke det er bare dårlig kondis ute å går... får sinnsykt med melkesyre i armer og bein fort som fy..bare å pusse hesten min tar på , svetten spruter og armene verker..

Har i tillegg tannverk i begge skuldrene, massøren sier jeg bør på tatt MR for å utelukke evnt forkalkning i leddet, og kiroen min var ikke uenig i det , men han ville se meg til tirsdag og for å kunne kjenne på meg uten at jeg var så øm (etter en litt hard behandling av massør)...

Noen som har noen kommentarer, så blir jeg veeeldig glad for det..

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei alle..

Formen har vært utrolig bra i det siste, følt meg nesten frisk faktisk. hvis man ser bort i fra at jag har tannverk i skuldre og armer da ..

Men i går, onsdag, var jeg skikkelig uggen, sliten ,slapp, utafor og ullhuet var tilbake... ble litt deppet av det , for det har vært bra så lenge..
    Så, idag tidlig når jeg skulle ta dosen med Armour og Levaxin, oppdaget jeg at jeg hadde glemt morgendosen igår, for dosetten min var full på dagen for i går...

Ikke rart jeg følte meg dårlig i går da kanskje..

Kan en dag uteglemmelse medføre at jeg blir så slakk ???

Bør dosen min kanskje noe opp ?

Håper noen av dere kan gi meg et svar

Side 4 av 4 Først ... 234

Lignende tråder

1. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  4. Armour Thyroid
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 27-08-06, 23:17
  5. ARMOUR THYROID
    Av moor i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12