Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

Standard ft4 på 28...farlig??

Jeg var hos lege å tok blodprøver han målte da bare ft4... den viste seg å være på 28, noe som jeg forsto var over ref omr.
    Men jeg føler meg bra (noe hjertebank i forbindelse med doseøkning er eneste jeg har merket. Roer seg i løpet av et par dager)
    Fikk beskjed om å minke dosen. Så da gjorde jeg det. Jeg ble slapp, trøtt, hard i magen å la på meg 3 kg på en uke!!!!!

Så da tenkte jeg at lege bare kunne seile sin egen sjø og oppjusterte dosen, ettersom jeg føler meg fin på ft4 på 28. Meeeeeen så har jeg begynnt å tenke da.... ikkje bræææææ hehehe.
    ER det egentlig farlig å ha så høye verdier?
    Legen mente på at for høye verdier av tyroksin i blodet er farlig!?!

Jeg bruker erfa
    Det mest sannsynlig er stoffskifte det er noe i veien med.
    • Har fått en ny vår etter oppstartmed ERFA

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: ft4 på 28...farlig??

Hvordan i alverden kan det være farligt at have FT4 over referenceområdet? Thyroxin er jo et "dødt" (pro)hormon, der ikke har nogen "virkning", før først efter omdannelsen til T3.

Jeg ved ikke hvor velorienteret din læge er, men hvis lægen ikke er det, må du selv komme på forkant og insistere på, at effekten af din behandling kan hverken måles ved TSH eller ved FT4. Det er FT3 du skal have målt, for at se om du er VELdoseret, UNDERdoseret eller OVERdoseret.

Er man i behandling med Thyroid, vil TSH nærmest altid være lavt eller usynligt. Det er ganske normalt. Hos flere er også FT4 påfaldende lavt på Thyroid. Er FT4 højt som hos dig, siger det alligevel ikke noget om noget, før du ved om du omdanner til nok af T3 = FT3. Var dit FT3 for højt, ville du ikke behøve nogen blodprøver til at fortælle dig det, idet du ville ikke være et sekund i tvivl, men du siger jo at du trives, så hvad er problemet?

Spørgsmål er, hvad du selv mener? Vil du underkaste dig blodprøvernes regime og for at glæde lægen - leve med genopblussen af hypothyreose, med alt dette indebærer (hvilket du udmærket godt ved, hvad er)?

Uanset hvad du gør eller sker i kontakten med din læge, bør du altid huske at hverken lavt/usynligt TSH eller højt FT4 automatisk betyder at du er overdoseret, eller er det samme som HYPERthyreose. Det er kun dit FT3 der betyder noget, og var det "farligt" for højt - ville du ikke være i tvivl, da symptomerne er ikke til at tage fejl af...

Alt står og falder med hvor højt/lav ligger du "naturligt" med frit T4.... altså hvad er "medfødt" for dig. Det er faktisk ingen som ved fordi vi får jo først målt vores thyreoideahormoner når det er gået galt, på en eller anden måde. Dvs. vi ved ikke hvor vores "naturligt" niveau for frit T4 ligger. For nogle (som jeg f.eks.) skal det "medfødte" FT4 ligge på omkring 28-30+, vel at mærke UDEN at jeg/vi har skygge af symptomer på hyperthyreose eller har hyperthyreose i det hele taget.... Jeg er den energiske "type" af naturens hånd og har været det altid, også i barneårene. Men lægerne aner intet om de medfødte variationer og betragter det høje FT4 som værende sygdom, hvilket det IKKE er hos min personlighedstype. Det er så baggrunden for, hvad jeg kommer til at skrive nu:

Niveau af frie thyreoideahormoner, der er "normalt" for en given person kan variere voldsomt. For eksempel kan en person have et normalt niveau af Frit T4 i den øverste ende af normalområdet (eller højere, hvis "normalområdet" er sat for lavt af lægestanden), og selv et mindre fald i dette FT4 kan faktisk forårsage en (tilmed voldsom) stigning i TSH inkl. symptomer på hypothyreose, selv om det "resterende" FT4 fortsat befinder sig indenfor "normalområdet".

Omvendt kan en anden person have sit "normalt" FT4 i den nedre ende af normalområdet og for denne person kan selv en lille stigning af FT4 blive forbundet med mild hyperthyreose og et undertrykt TSH, på trods af at vedkommendes FT4 ellers ligger lavt i forhold til "normalområdet".

Så længe man trives og har ikke symptomer, er man VELdoseret.

Må lige tilføje, at jeg kender flere (herunder mig selv), der slet ikke går til kontrol ved blodprøverne så længe de trives og har det godt. I de snart 6 år jeg er i behandling med Thyroid, er mit hormonspejl kun målt en gang, og dette i en anden anledning. Personligt har jeg ikke brug for at have blodprøverne til at fortælle mig hvordan jeg har det... Det ved jeg jo selv bedst i forvejen. Med hensyn til "knogleskørhed-truslen" pga. usynligt TSH (som lægerne plejer at skræmme folk med), har jeg, i en alder af 60 år, ikke den mindste antydning af svind i knoglemassen, og dette endda uden at jeg nogensinde har brugt tilskud af calcium...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

Standard Sv: ft4 på 28...farlig??

Tusen takk for svar anisa
    Han sjekket ikke ft3, men som du sier vil jeg nok merke det om det blir for meget/høyt ja

Du skjønner at jeg skal ta bukplastikk, og da "måtte" legen liksom sjekke opp blodprøver i alle bauver og kanter før han ville henvise meg Ellers pleier jeg liksom ikke å besøke legen hvis det ikke er høyst nødvendig.

Men jeg føler meg i super form om dagen

Etter jeg gikk over til erfa har jeg fått " en ny vår" humøret er bedre, mensen er regelmessig, jeg har ikke fått den vanlige vinter dep. Jeg har gått ned 12 kg og kunne ikke vært mer fornøyd Jeg fungerer rett å slett!!

igjen tusen takk for at du roet min sjel
    Håper det går bra med dere alle her på forumet, lenge siden jeg var her sist

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: ft4 på 28...farlig??

Sitat Opprinnelig skrevet av tcelinet Vis post
    Tusen takk for svar anisa
    Selv tak Tcelinet

I mellemtiden har Yvette skrevet om samme "problem" og jeg har svaret hende ud fra en helt anden vinkel, fordi jeg Yvette og jeg kender ret godt hinandens levevis osv. Du finder tråden/svar til Yvette her. Se om der er noget du kan bruge.... fordi hvis det er selen-mangel, der er årsagen til dit forhøjet FT4, kan tilskud af selen, og transdermal tilskud af jod, løse problemet.

Ha' fortsat en fin sommer
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    56
    Meldinger
    421

Hei

Jeg har også en høy ft4(25-27) men føler meg ikke hyper av den grunn. Jeg har det best nå når denne verdien er høy. Men det synes selvfølgelig ikke legen.
    Hvorfor snakker "alle" leger om ft4 er høy eller lav, og ikke ft3?

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

Minns jeg har hørt noe om feil informasjon ved legestudiet e.l slik at de kun sjekker tsh og t4/ft4
    Det de har lært er mangelfult etter hva jeg kan forstå!

Var vel en journalist som røsket litt opp i dette en gang, kommer ikke på navnet hans i farta, men han avdekket en del mangler og feil læring vet jeg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

T4 er et prohormon. Så det de måler er hvor mye av det frie prohomonet som flyter rundt i blodet og er tilgjengelig. Et prohormon er som navnet sier, et før-hormon. Det er ennå ikke ferdiglaget og klar til å bli benyttet av kroppen. Noen er skikkelig dårlige på denne omdanningsprosessen. Det interessante er hva FT3 er. Men samtidig finnes det ingen prøver som viser hva som skjer inne i cellene. Det hjelper deg lite om FT3 ser pent og normalt ut dersom du får for lite av det inn i cellene. Det er her jeg mener dagens leger svikter, de har glemt det kliniske, i å forhøre seg om hvordan pasienten har det, og så endre dosering av stoffskiftehormon. I stedet tror de, gudhjelpemeg, at blodprøven viser sannheten. Dermed blir alle symptomer tillagt den enkleste løsningen, psykiatrien. Vi har en lang vei å gå. Biter av medisinen befinner seg fortsatt nærmest i den mørke middelalder.

Slåss for å finne ditt optimale nivå tcelinet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 16
    Siste melding: 11-11-14, 08:10
  2. ADEK - FARLIG! FARLIG! ..eller vent litt -.-
    Av Kevlin i forumet Vitaminer
    Svar: 4
    Siste melding: 22-01-12, 23:50
  3. Kan det være farlig?
    Av VibekeW i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 20-10-11, 09:53
  4. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Emner startet av Nora