Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Post I januar i år påvist lavt stoffskifte, og har startet behandling med 50mg levaxin

Hei!
    Jeg er ny på forumet og ganske grønn når det gjelder alt som har med stoffskifte og gjøre. Fikk i januar i år påvist lavt stoffskifte, og har startet behandling med 50mg levaxin, samtidig som jeg reduserte dosen av anti-depressiva. Dette etter maaange år med depresjon, angst, kronisk tretthet, slitenhet osv.... Blodprøver viser nå en bedring i stoffskiftet, men jeg føler meg slett ikke bedre. Psykisk sett er jeg mindre plaget av angst, men jeg er sååååå sliten og trøtt.

Leste om binyretretthet her på forumet, og det var som å lese om meg selv. Jeg er aldri uthvilt (selv om jeg sover unormalt mye), har alltid lavt blodtrykk, er svimmel, har ofte hjernetåke, takler ikke stress, har hodepine, angst, kvalme og konsentrasjonsvansker. De eneste gangene jeg føler at jeg overhodet har noe energi, er seeent på kvelden.

Etter mine erfaringer med det offentlige norske legesystemet, som har behandlet meg med anti-depressiva og psykolog i flere år uten en gang å sjekke stoffskiftet mitt, så har jeg liten tro på at de i det hele tatt gidder å sjekke om binyrene mine fungerer som de skal. Og privatlege er langt å reise til og veldig kostbart for mitt budsjett

Så jeg lurer på om noen har noen gode råd til selvhjelp. Finnes det noen helsekost eller reseptfrie medisiner jeg kan bruke? Er det noen spesielle ting jeg bør unngå? Hvilke vitaminer og mineraler er viktige for meg?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Binyretretthet

Går du fortsatt på 50 mcg Lavaxin? det er en startdose, du må opp! De fleste ligger på 100-150 mcg, noen enda høyere. Vurder etterhvert om du skal be om Liothyronin eller thyroid dersom levaxin ikke gir nok effekt.

Få legen til å sjekke alle mineraler og vitaminer.
    Sannsynligvis bør du ta D3 (i allefall i vinterhalvåret), min lege sier den bør ligge på 125. Sol deg litt uten solkrem for å få D3 på sommeren.
    B12 skal ligge høyt i normalområdet, rundt 300 er ikke godt nok når du har hypotyreose
    Ta en god B-kompleks, B-50 er bra, 2 x pr dag
    Sjekk jern, alle typer, ta jern om nødvendig for å ligge høyt i normalområdet
    Ta selen ca 100 pr dag, den hjelper til å konvertere T4 til T3
    Magnesium etc er også viktig

Les mer i forumene her om vitaminer http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...splay.php?f=38

Du kan ha alle symptomene du nevner fordi du ikke er tilstrekkelig medisinert på stoffskiftemedisiner, eller fordi du mangler noe annet, lav på jern eller B12 for eksempel.
    Eller det kan være andre grunner. Men før du tenker binyrer bør du jobbe med å bli velmedisinert og ha kontroll på vitaminer og mineraler. De er viktige i vår skjøre balanse

Ellers, fortsett å lese. Anbefaler deg å lage en liten helsedagbok, ha en fil på pc'en din. Før inn endringer. Om du blir bedre, verre, symptomer. Endringer av medisiner, kosttilskudd, endringer i kosthold. Du trenger ikke skrive hver dag, skriv stikkord. Ikke gjør det uoverkommelig. Denne helsedagboka kan bli gull verd for deg fremover. Den kan hjelpe deg å forstå. Du kan bla tilbake og se at "nå er jeg hypo, jeg må ha mer medisin, nå er mine hyposymptomer tilbake!" osv.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Takk for svar Vigdis!

Jeg går fortsatt på 50mg levaxin, legen min mente dette burde være tilstrekkelig da stoffskiftet ikke var langt under normalverdier. Tar også Trio-B (B12 og folat), C-vitamin (1000mg daglig), Gerimax (som inneholder ginseng og mange vitaminer og mineraler, deriblandt jod og sink), Magnesium og Omega 3. Mannen min tror at jeg er en hypokondrisk pillemisbruker Verken han eller noen andre i familien greier å forstå at jeg virkelig er så sliten og trøtt som jeg klager over. Virker som om de tror at jeg er lat........

Venter på svar fra legen vedrørende blodprøvene jeg tok på fredag, forhåpentlig kan vi øke dosen med levaxin. Skal starte å ta D3 og Selen i morgen den dag,og krysse fingrene for at det kan hjelpe meg. Orker ikke å ha det slik lenger, så vidt jeg kommer meg ut av senga den siste tiden, og bare det å gå på do føles som en anstrengelse....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Stoffskiftemedisiner er ikke farlig. Det er ikke farlig å øke forsiktig på egenhånd. Du må selv ta egne valg, men jeg ville eksperimenrtert med sakte og gradvis økning for å se om jeg ville blitt bedre. Samt bedt om Liothyronin eller thyroid for å få T3.

Uansett, for å bli bedre er vi nesten nødt til selv å ta ansvar og eksperimentere litt i forsøket på å bli friske. Skal vi vente på legen, kan vi risikere å vente resten av livet. Gi ikke Levaxin for lang tid før du forsøker neste trinn, tillegg med T3. Et liv på sparebluss i for lang tid for å være snill og lydig er ikke så ok. Legen er ikke inne i kroppen din. Les og lær og forsøk. Noter ned hva du gjør, hvordan kroppen responderer. Husk at Levaxin er langsom, det er omdannelser som tar tid i kroppen. T3 virker raskt

Medlem siden
    Jul 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Standard Gode råd mottas med takk ;-) Prøvesvar jeg ikke forstår....

Har siden januar i år tatt 50mg levaxin og Trio-B daglig, etter å ha fått påvist disse verdiene:

11.02.12:
    Hb 12,8 (11,7-15,3)
    Ferritinin 65 (9-140)
    B12 249 (138-652)
    Homocystein 15 (5-12)
    Folat 8,1 (7-46,4)
    TSH 6,35 (0,5-3,6)
    T3 5,3 ( 2,6-5,7)
    T4 16 (11-17)

Kontrollprøver i mars viste følgende, og jeg fikk beskjed om å slutte med Trio-B men fortsette med 50 mg levaxin daglig:
    16.03.12
    B12 499 (138-652)
    Folat 36,8 (7-46,4)
    Homocystein 7 (5-12)
    TSH 2,44 (0,5-3,6)
    T3 4,3 (2,6-5,7)
    T4 16 (11-17)

Jeg følte meg litt på bedringens vei i mars og april, men mai og juni har vært forferdelig. Har vært utrolig trøtt og sliten, plaget med angst og depresjon, hjernetåke, svimmelhet, kvalme, søthunger, ingen kjønnsdrift. Har veldig lavt blodtrykk også, og muskelsmerter + hodepine ofte. Bare å komme seg ut av sengen virker som en for stor utfordring enkelte dager. Noen som kan svare meg om disse symptomene høres "normale" ut for følgende prøvesvar?
    Fikk derfor tatt nye prøver hos legen, og resultatet kom i posten i dag:
    29.06.12
    Ferritinin 29 (9-140)
    B12 372 (138-652)
    Folat 34,5 (7-46,4)
    TSH 4,44 (0,5-3,6)
    T3 4 (2,6-5,7)
    T4 15 (11-17)

Den eneste beskjeden jeg fikk fra legen nå, var å øke levaxin til følgende : 50mg 4 dager i uken og 100 mg 3 dager i uken... Jeg for min del synes det virker enklere å oppdosere til 75mg hver dag.....?
    I tillegg har jeg begynt å ta Trio-B igjen, jeg tar også ginseng, selen, magnesium, c-vitamin, b kompleks, d3 og omega 3, men er litt redd for at det kan bli for mye av det gode med alle vitaminene og mineralene jeg putter i meg.....

Gode råd mottas med takk :-D

Er så glad jeg har funnet dette forumet, gir meg litt mer håp å vite at jeg faktisk ikke bare er lat og kjedelig, det er flere enn meg som kjemper mot dette, og sammen er vi sterke!

Glemte også å nevne at blodprøven viste at nøytrofile (noe med hvite blodlegemer) viser 1,5 der normalen er 1,6-8,3.... Noen som vet noe om dette?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Gode råd mottas med takk ;-) Prøvesvar jeg ikke forstår....

Jeg mener legen din har vært for langsom med å øke Levaxin, det kan forklare dårlig form. Du kan godt ta både B12 og B-50 kompleks for å få opp b-vitaminer. Jern ligger lavt, legen din bør ta alle jerntestene. Ta jern hver dag. Anbefaler selen, det hjelper også til i konverteringen av T4 til T3. Få legen til å ta D3 blodprøve, min lege sier den bør ligge på 125. Sol deg uten solkrem innimellom i sommer, så får du litt D3, men du trenger mer enn det gjennom året. Ta tilskudd i vinterhalvåret

Enig med deg i at kroppen din har bedre av å ha samme dose hver dag. Håper du blir bedre snart. Tenk på at du også kan be om Liothyronin etterhvert om Levaxin ikke hjelper

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    23

Standard Sv: I januar i år påvist lavt stoffskifte, og har startet behandling med 50mg levaxin

Hei May

Hvordan går det med deg nå? Er du fortsatt på samme dose Levaxin? Håper du føler deg bedre

Jeg følger med på tråden din siden jeg er ny på forumet og i liknende situasjon som deg. Jeg har nettopp startet med Levaxin 50 mcgr, tar i tillegg selen, B12, jern og vit D hver dag. Håper å øke Levaxindosen etterhvert og evt be om Liothyronin eller hydrokortison, men er usikker på hva legen min vil mene om det...

Fint å følge med på hva andre erfarer - dette forumet er jo gull verdt når en sliter med så mye alene!

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 398
    Siste melding: 18-10-15, 17:20
  2. Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
    Av Spiffi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-05-12, 14:48
  3. Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
    Av Herdis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 265
    Siste melding: 23-11-10, 12:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn