Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
    Medlem siden
    Jul 2012
    Meldinger
    12

Standard Sv: Ny med høyt stoffskifte

Heisan

Her følger en liten oppdatering på tråden.

Jeg har nå vært hos spesialist og fått Neo Merzacole om jeg har tatt i litt over en mnd. Før jeg begynnte å ta medisinen hadde FT4 fallt fra 47 til 23 av seg selv. Jeg tok 20mg (4*5 mg) i døgnet den første tiden og planen var at dette skulle reduseres til en døgndose på 10 mg (5 mg*2) etter en mnd. Jeg var imidlertid til kontroll etter 20 dager og fikk beskjed om å halvere dosen allerede da forde FT4 hadde allerede fallt til 12,3 (litt i laveste laget etter hva jeg forsto)

Stoffskiftet er definitivt ikke høyt lenger men jeg sliter fremdeles med veldig ubehagelige symptomer. Øynene mine er veldig lysømfintlig og jeg fryser veldig i perioder. Jeg er ofte kvalm og svimmel og blir veldig lett bilsyk, selv når jeg kjører selv. (før kunne jeg lese når jeg var passasjer uten at det påvirket meg) Pulsen er sakte men hard og jeg sliter veldig om nettene. Da stiger pulsen og kroppstemperaturen og jeg får veldig sjelden en god natts søvn, er også kvalm om natten. Legen min sier at dette med pulsøkning og varmefølelse om natten ikke har tilknytning til stoffskifteproblemene mine, han sier det kan ikke variere så mye i løpet av et døgn så han mener det må være noe annet som gjør det, noen andre som har erfaring med dette?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Unhappy Sv: Ny med høyt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av elleme Vis post
    Legen min sier at dette med pulsøkning og varmefølelse om natten ikke har tilknytning til stoffskifteproblemene mine, han sier det kan ikke variere så mye i løpet av et døgn så han mener det må være noe annet som gjør det, noen andre som har erfaring med dette?
    Ikke har tilknytning til stofskifteproblemer? Lægen fylder dig op med thyreoideahormon-blokerende kemi og påstår samtidigt at dine nyopståede problemer/symptomer IKKE er et resultat af stofskifteproblemer? Ja, ja... og Jorden er flad.

Følgende kommentar er udtryk for min personlig mening om denne diagnose og behandling.

Med fare for at irritere alle de som sætter lægernes ord over alt andet, kan jeg kun udtrykke min egen mening om en læge, der fastholder igangsættelse af behandling med Neo-Mercazole hos en patient, som i forvejen allerede udviser alle tegn på at det høje stofskifte er ved at normalisere sig. Højst sandsynligt ville dit høje stofskifte forsvinde helt af sig selv... Det bliver jo ikke halveret (inden behandlingen) uden grund, vel? Særlig da det IKKE er den autoimmune variant og (for den sags skyld) kunne du have udviklet "hyper-thyroxinemi" af en række tilfældige årsager, som f.eks. de stakkels mennesker i Holland (og talrige andre steder i verden) har udviklet hyper-thyroxinemia af at spise slagtervarer fremstillet af hakket kød iblandet hakkede skjoldbruskkirtler fra slagtedyr....

For den sags skyld kan der være mange ikke-thyreoidale årsager til udvikling af "hyperthyroxinemia", herunder f.eks. en særegen kroppens reaktion på f.eks. østrogenholdige svangerskabforebyggende midler, eller skifte til et nyt præparat. Eller kan thyroxin stige løbsk pga. forbigående thyreoideahormonresistens... eller, eller, eller....

Hvorom alt er - når der hverken er TRAS eller TRAS/TPO til stede - burde alene dette lokke enhver ansvarlig læge til at forsøge finde årsagen til højt thyroxin FØR patientens stofskifte kastreres kemisk, fordi dette har altid vidtrækkende konsekvenser og igangsætter af-synkronisering af patienten totale hormonbalance. Det er mig en gåde, at det ikke er interessant for din læge (flere læger?) IKKE at stoppe op og tænke! Patienten har jo hverken TRAS eller TRAS/TPO så hvad i alverden kunne ellers være i vejen? Men det er måske det nemmeste (for lægen) blot at hive receptblokken frem.

Den fortsatte behandling med Neo-Mercazole for den hyperthyreose du ikke har og måske har heller ikke haft før... vil af-synkronisere hele dit hormonspejl, hvilket vil give symptomer fra - så at sige - alle "relaterede" kroppens funktions-områder, herunder hjerte-/kredsløb eller varmereguleringen. Mit bud er, at du nok må forberede dig på tilgangen af flere og nye symptomer så længe du bliver holdt fanget i en overflødig behandling, tillige med at selv ved ophør af behandlingen, vil det tage lang tid før kroppen kommer sig af at blive kemisk påført lavt stofskifte.

Jeg beklager dybt, at jeg ikke kan finde nogen trøstende ord, andet end opfordring til at søge second opinion hos en helhedsorienteret læge.

Hvis det var mig selv, ved jeg hvad jeg ville gøre, men det vil jeg ikke skrive her fordi det er kun en god løsning, hvis man selv finder frem til den. Ellers er mit næst-bedste råd følgende: aldrig nogensinde at godtage noget som helst uden først selv at undersøge, læse og lære det man kan finde om det foreslåede. Det kan godt være at lægen har de bedste hensigter, men disse gode hensigter nytter intet når patienten først skal leve med konsekvenserne af fejldiagnose og/eller fejlbehandling. Jeg tror at du er fejlbehandlet....

Kære Elleme. God bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2012
    Meldinger
    12

Hei Anisa og tusen takk for inspill

Jeg er helt enig i at alt ikke skal aksepteres uten å gjøre grundige undersøkelser på egen hånd, jeg har lest masse men det er fremdeles mye jeg ikke finner svaret på. Legen dro den slutningen at det mest sannsynlig deride seg om Graves på bakgrunn av opplysninger jeg kunne gi ham om min tilstand. Jeg har antagligvis slitt med periodevis løpsk stoffskifte i mange år, dette med uro i kroppen, våkne av sitringer om natten og nattesvette har vært en plage i flere år og da er det ikke alltid at man har målbare antistoffer til slutt etter som jeg har forstått. Videre så er min mormor strumaoperert og min søster har også testet postiv på antistoffer for noen år siden. Jeg vet ikke hvorfor mitt stoffskifte tar slike kjempehopp oppover for så å nesten normalisere seg igjen og hva det kan være hvis det ikke er Graves men jeg er fremdeles under utredning og skal til scintigrafi undersøkelse om et par uker.

Dette med nattesvette og hjertebank var imidlertid noe jeg trodde jeg skulle få slippe når stoffskiftet mitt nå nesten er for lavt men dengang ei:(
    Og det som gjorde meg litt nervøs i tillegg var at legen sa at man ikke opplevde nattesvette og hjertebank med lavt stoffskifte og at stoffskifte kunne ikke variere så mye i løpet av et døgn at det er lavt på formiddagen når jeg eventuellt tar blod prøver til å bli høyt igjen om kvelden når jeg legger meg.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    57
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Ny med høyt stoffskifte

Man har ikke Graves uten påvist TRAS, så da har du iallefall ikke det og bekymre deg for. TRAS er et kriteritum for og få den diagnosen, så jeg skjønner ikke at legen din mener du kan ha Graves uten TRAS?
    Men på den andre siden er jeg etter hvert sluttet og bli overrasket over hvor lite storparten av legene vet om stoffskiftet sånn generelt.
    Man kan ha høyt eller lavt stoffskifte uten antistoffer, og da er det faktisk håp om at det hele stabiliserer seg uten medikamenter, og det er jo uten tvil det aller beste.

Medlem siden
    Jul 2012
    Meldinger
    12

Hei BenteR

Jeg hadde blitt så glad hvis jeg hadde sluppet den diagnosen, men spesialisten jeg var hos på sykehuset har skrevet i midlertidige diagnosepapirer at min tilstand "oppfattes som mest sannsynlig TRAS-negativ Graves" (direkte sitat) Tatt i betraktning at han som stillte denne midlertidige diagnosen var overlege på sykehuset må vel bety at han i hvertfall har vært borti slike tilfeller før? men jeg håper du har rett

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 25-03-12, 00:14
  2. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 13:16
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 09:55
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 09:55
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn