Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    København
    Meldinger
    32

Standard Jeg har haft Hashimoto's siden 2002

Hej Marge.

Jeg er ny her på Forum og overvejer selv at starte behandling med Armour.
    Må jeg spørge, hvor længe du har fået Armour og hvilke erfaringer, du havde i overgangsperioden?

Hilsen
    Louise

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg begynte høsten 2004. Startet med en mini-minidose da jeg var redd for overdosering. Tror jeg delte en halv grain i 4 eller noe slikt pittelite. Jeg sluttet med 150 mikrograin Levaxin. Samtidig begynte jeg på lavkarbo slankekur.

Virkningen de første mnd var fantastiske. Jeg opplevde det som å få et nytt liv. Jeg økte så forsiktig at TSH ble høy og FT4 lav, men jeg følte meg så bra. FT3 lå over midten, og jeg tror det var FT3 som ga den fine følelsen.
    Etter 6 mnd på lavkarbo sluttet jeg med det og formen begynte å synke ltt. Etter 1 år var jeg oppe i 2 grain Armour og FT4 var blitt så lav at jeg tok noe Levaxin for å få opp FT4. Begynte med 25 mikrogram Levaxin og har økt til 75.

Jeg er mye bedre på Armour og Armour/Levaxin enn jeg noen gang var på bare Levaxin. Kan være at jeg fikk et ekstra kick i begynnelsen, og av å spise lavkarbo samtidig.

Depresjonen forsvant, sover mindre og mye, mye mindre muskelsmerter. Nå er jeg på lavkarbo igjen og håper å gå ned mer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Jeg kan jo bare svare for meg selv Stina, men jeg prøvde Liothyronintillegg (som jo er ren syntetisk T3) til Levaxinen og jeg er nok av de som dette ikke virker gunstig på.
    Nå har jeg brukt Armour siden mai-04 og det virker veldig godt på meg.
    Jeg tror ikke T3 hormonene i Armour heller virker på meg. Altså, jeg tror ikke det er på grunn av at det er T3 i Armour at virkningen er så god. Det må være en annen årsak til at dette er så gunstig for meg.
    Dette sier jeg fordi at jeg ikke kjenner noe til at jeg tar 5Grain Armour i en dose. I den er det 45µg T3. Da jeg tok Liothyronin kjente jeg godt en mye lavere dose enn det. Jeg fikk helt tydelig en hetetokt en times tid etter inntak av dosen.

Louise - velkommen ! Jeg ser det er ditt første innlegg. Flott !
    I Norge kan man få Armour gjennom en ordning som heter "registreringsfritak". Legen søker på et skjema han har i skuffen og dette blir alltid innvilget. (men mange leger vegrer seg får å søke. de har negativ propaganda i hodet)

Overgangen til Armour eller Westroid er bare en positiv opplevelse for dem dette passer for.
    Etter en tid kommer det en nedgangsperiode. Min ble ekstra lang, for jeg var redd for å øke når legen sa at jeg skulle gå ned. Jeg kom heldigvis over på bedre tanker og tar nå 3 ganger så mye som legen sa var max.
    Og først nå virker det som jeg kommer ut av nedgangsperioden.

Skulle jeg gjort det om igjen ville jeg økt dosen langsomt hele tiden.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, n'Finn - det er merkelig hvor forskjellig vi alle fungerer og reagerer på det diverse...

Har jo forsøkt Liothyronin lenge nå - siden nyttår - kjenner ingenting - 10 mikrogram om dagen. I fjor forsøkte jeg også til jeg ble hyper, tok vel da helt opp i 20 mikrogram. Men ikke på noe som helst tidspunkt har jeg fått noe som helst varmekick eller noe av dette, så da virker kanskje ikke T3 på meg heller? Hjelper ikke på psyken heller, noe jeg trodde ei stund, men det var bare fordi jeg ikke hadde vært SÃ… dårlig lenge nok - når jeg ble det, så ble jeg like FORTVILET som før. Kjenner altså ingenting til Liothyroninen, bortsett fra hvis jeg får så høyt at jeg blir hyper, da får jeg de ekle hypersymptomene.

Skal til legen om få dager. Da skal jeg spørre om Armour på registreringsfritak. Jeg gruer meg.... Men jeg skal, jeg skal!!!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Går utifra at du har symptomer og ikke føler deg vel med den behandlingen du får nå siden du vil prøve noe annet.
    Så bare noen gode råd som du muligens har hørt før :
    Si akkurat det til legen ! Start med å bruke ordene "den behandlingen jeg får nå viker ikke bra nok".
    Fortell omstendelig hvilke symptomer du har. Bruk tid, og ikke forenkle eller hoppe over NOE !
    Avslutt med å si hva du vet om Armour og legg fram info du har printet ut fra nettet.
    Da kan ikke legen skylde på kunnkapsmangel.
    Si at denne er å få på registreringsfritak og at du vet at legen har et skjema for dette i skuffen.

Og så det viktigste : Si at du vil prøve dette som en prøveordning og be om 2Grains tabletter for de er billigst pr. Grain.
    Si at du starter med en kvart slik.
    Og lykke til !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    København
    Meldinger
    32

Standard Armour Thyroid - dosis, erfaringer

Jeg har læst med her i et halvt års tid, og har takket være dette forum - og Anina - fundet oplysninger om Armour Thyroid.
    Det er i dag lykkedes mig at få min praktiserende læge til at udskrive en recept, som nu er bestilt fra Glostrup Apotek. Alt sammen uden problemer! Det er nok lidt dyrere end over nettet, men jeg tør ikke være afhængig af forsyning derfra.
    Jeg har haft Hashimotos i 5 1/2 år og har været behandlet med Eltroxin/Levaxin. Fik også en meget kort periode Liothyronin uden at have glæde af dem.
    Jeg er sådan set bare blevet dårligere og dårligere. Som Yvette vil jeg sige, at jeg havde et liv før diagnosen - trods TSH på 121 - men har stort set ikke haft noget liv efter Eltroxin.
    Nu er jeg sygemeldt og har været det i 4 måneder, så jeg har ikke noget at tabe.
    MEN - jeg har rigtig meget brug for støtte og erfaringer, når jeg forhåbentlig om et par dage starter på Armour.
    Jeg får 125 mikrogram Eltroxin daglig og har selvfølgelig prøver, der er indenfor normalen. De Armour Thyroid, jeg får, er på 30 milligram. Jeg forestiller mig at starte med blot 30 milligram. Hvor hurtigt vil I tilråde mig at øge dosis?
    Og tager i dem på tom mave eller i forbindelse med et måltid? Er der noget, jeg skal være særlig opmærksom på?
    N´Finn, du har mange gode betragtninger og erfaringer, men jeg kan ikke forstå det, hvis det bliver for teknisk :-) For jeg regner jo med, at du er en af dem, der forhåbentlig kan hjælpe mig igennem dette!

Mange hilsener og tak for et fantastisk forum
    Louise

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Armour Thyroid er et varemerke som en bestemt bedrift i USA har rettigheter til.
    Tablettene lages av et pulver som heter Thyroid USP. Westroid og andre produsenter bruker også dette pulver.
    Jeg vet at lignende pulver også lages av en bedrift på Amager. http://www.biofac.dk./
    Muligvis er det dette pulver Glostrup benytter (vet ikke) men kanskje Biofac også produserer selv ?
    Jeg snakket en gang med en hyggelig mann der telefonisk, men han kunne ikke levere til andre enn godkjente bedrifter.

30mg er sikkert en ok begynnerdose, men det varer ikke lenge før du får behov for å øke den. Etter en tid vil du merke en tilbakegang/nedtur - da er tiden inne til å øke. Hvor mye du har kapasitet til å øke med er individuellt. Noen øker med 15mg andre med 30.

Symtom på for høy dose er gjerne høy hvilepuls og hjertebank, men det er også symptom på at man har økt i for hurtig takt. Kroppen trenger tid til å vende seg til en dose.

De forskjellige komponenter i tabletten opptas forskjellig i tarmen. T3 tas opp nesten 100% mens T4 er avhengig av tarminnholdet og oppnår sjelden mer enn 80% opptakelse. Kalsium og noen mineraler nedsetter opptaket.

Jeg tar hele min dose på tom mage med det samme jeg våkner. Så går det en time før jeg spiser. Det viktigste er nok at man har de samme rutiner og derigjennom kan regulere dosen så man får nok allikevel.
    Den er nå 5Grain (300mg) det vil si 10 tabletter av Glostruptypen hver dag. Det er nok en høy dose, mange klarer seg med det halve. Det er jo likevel mange, så du skal nok se etter en annen leverandør om et års tid ?

Jeg prøver å unngå faguttrykk når gode alminnlige ord finnes, er det for teknisk så er du jo velkommen til å spørre mer.
    Jeg forklarer nok ikke alltid så godt - og husk at det er mine egene erfaringer og at de ikke alltid passer deg.........
    Lykke til !

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Jeg tar hele min dose på tom mage med det samme jeg våkner. Så går det en time før jeg spiser. Det viktigste er nok at man har de samme rutiner og derigjennom kan regulere dosen så man får nok allikevel.
    Jeg deler min dose i 2 og indtager den første når jeg vågner på tom mave + 25 mcg alm. Eltroxin. Den anden dose indtager jeg om aftenen ca. 10-12 timer efter den første og mindst 1,5 time efter det sidste måltid. Også denne aften-dose ledsages af 25 mcg Eltroxin.

Jeg deler Westhroid-tabletten fordi T3 er den, der halveres hurtigst i kroppen og jeg vil undgå at komme til at mange T3 sidst på dagen. Desuden er metabolismen omkring T4 særlig aktiv om natten, så på denne måde håber jeg at være "dækket ind" hele døgnet.

Mener andre noget andet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har også tatt min dose i to deler. Særlig fordi den ble så stor (5Grain).
    Men nå har jeg tatt den i en dose en tid og jeg merker ingen forskjell.
    Man får jo et veldig godt og uforstyrret opptak når man tar den om morgenen.

Min begrunnelse var også T3 innholdet og viten om at T3 bare er aktivt i en time.
    Men - jeg har brukt Liothyronin en tid, og den merket jeg jo tydelig at jeg tok. Jeg ble varm (for varm) en tid etter doseinntak.
    Den virkningen har ikke Armour.
    Min dose inneholder 45µg T3 - og jeg merker den ikke.
    Derfor tror jeg ikke den virker. (obs. : på meg) Rett og slett.
    Hvis T3 skal tilsvare 4 ganger vekten av T4 så blir regnestykket : 4x45=180 + 5x38=190 tilsammen 370µg.
    Som jeg synes er lovlig høyt. Jeg kan da ikke forbruke alt det ?

Dejodinaseprosessen sørger for en jevn tilførsel av T3 - også med de tilhørende døgnvariasjoner. Derfor er det jo det beste om denne prosessen fungerer.
    Det gjør den nok ikke hos alle, og er vel grunnen til de ulike erfaringer med bruk av T3 hos oss.
    Ingen kan fortelle os hva som er best for oss, derfor må vi etter min mening eksperimentere for å finne det ut.
    Jo bedre vi utdanner oss i vår egen sykdom, jo bedre er vi istand til det.......

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Jeg på min side tar 4 grain hver kveld, og formen er upåklagelig! Har det bedre enn noen gang, det være seg etter at jeg ble syk. Bor i Danmark, er i full jobb, har et sosialt liv, og er til og med i gang med å ta kjøreopplæring og etterhvert sertifikat!

Eneste jeg fortsatt depper over, er de ekstra par kiloene som kom med sykdommen, da de fortsatt ikke er vekk.. (men ærlig talt, de er ikke noe å snakke om) det er nemlig 3-4 kilo, problemet ligger i at de sitter rundt magen! Den usunne fettplassering. Men jeg er nå i gang med lavkarbo "kur", det vil si livsstilendring basert på mer proteiner og sunnt fett, startet for 4 dager siden (var sånn jeg poppet innom forumet her igjen) og så får vi se hvordan det går!

Lykke til, dere nye armourbrukere!

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's siden 2003
    Av Sharon i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 152
    Siste melding: 25-07-15, 07:28
  2. Har hatt hypo / Hashimoto's siden 2007
    Av Caroline i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 16
    Siste melding: 23-05-10, 10:45
  3. Svar: 8
    Siste melding: 23-01-10, 08:11
  4. Jeg har haft struma siden jeg var omkring 18 år
    Av Christina40 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-09, 12:18

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn