Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    53
    Meldinger
    70

Standard protein s og c mangler

Tenkte jeg skulle spørre dere med kunnskap før man møter fastlegens flakkende blikk.
    Vi har fått vite at når man har protein s og c mangler så kan man ikke bruke hormonbehandlinger. Dette har vært nevnt spesielt vedr prevensjon. Men er dette en absolutt regel? Hva med thyroide behandling?

Noen som vet noe om dette, evt er i samme situasjon?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Standard Sv: protein s og c mangler

Mangel på antikoagulante faktorer (antithrombin, protein C og/eller protein S) kan medføre spontan blodpropdannelse i blodårerne (trombofili).

Hvis protein-s + -c mangel skyldes en midlertidig tilstand (f.eks. graviditet eller en forbigående infektion), plejer protein-s + -c vende tilbage til normale niveauer af sig selv. Hvis mangelen skyldes en underliggende leversygdom eller vitamin K-mangel, skal disse det behandles før protein-s + -c opreguleres ganske af sig selv. Hvis patienten har arvet genet for protein C eller protein S mangler eller dysfunktion, vil man blive rådet til at koncentrere sig om at sænke andre koagulationsfaktorer risikofaktorer, såsom at sænke forhøjet homocystein, ikke ryge og undgå oral prævention. I særlig kraftige manifestationer af protein-s + -c mangler kan ordineres behandling med frisk frosset plasma, som indeholder protein C og protein S, som en akut forebyggende foranstaltning (for eksempel før et kirurgisk indgreb), men det er ikke en behandling, der kan anvendes på en daglig basis.

Der er ingen oplysninger om, at levothyroxin, eller enhver anden form af thyroxin skulle kunne medvirke til øget tendens til dannelse af blodpropper. Tværtimod - både hyperthyreose og hypothyreose ændrer den koagulations-fibrinolytiske balance, hvilket indikerer, at både overskud og underskud af thyreoideahormon, er sandsynligt den vigtigste forstyrrende faktor i opretholdelsen af den korrekte koagulations-fibrinolytiske balance. Patienter med hyPOthyreose og hyPERthyreose synes at have en øget risiko for blødninger (også blåmærker m.v.), tromboser osv. Man kan læse videre om disse forhold i Thyroid Dysfunction and Effects on Coagulation and Fibrinolysis: A Systematic Review (JCEM The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism).

Ikke at behandle din kones hypothyreose, ikke nøje (dvs. med mere end en simpel blodprøve) at undersøge hende for leversygdom (særlig kvinder med hypothyreose er hyppigt udsat for), ikke at udrede hende for infektions-tilstande i kroppen som kan sænke protein-s + -c, ikke at måle hendes niveau af K-vitamin (mange med hypothyreose "naturligt" mangler K-vitamin og uden K-vitamin "virker" D-vitamin ringe), og ikke at gennemføre en gentest for at fastslå om hendes protein-s + -c mangel er/ikke er genetisk betinget - alle disse "nej'er" tyder klart og tydeligt på, at hun får ikke den rette lægehjælp, sandsynligvis fordi kompetenceniveauet hos de læger hun konsulterer - er alt for ringe.

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Vi har fått vite at når man har protein s og c mangler så kan man ikke bruke hormonbehandlinger. Dette har vært nevnt spesielt vedr prevensjon. Men er dette en absolutt regel? Hva med thyroide behandling?
    At sætte lighedstegnet mellem præventionsmidler og thyreoidea-behandling er en utilgivelig fejl.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    53
    Meldinger
    70

Standard Sv: protein s og c mangler

Takk Anisa!
    Kompetanse nivået på legene har vært (tilsynelatende) høyt, men det har antakelig vært spesialister på andre fagområder enn på stoffskiftet, det var aldri et tema før struma'n ble påvist her i vår.
    Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det finnes spesialister på stoffskifte innen helsevesenet i det hele tatt.

Jeg vil ikke legge ut om alle plagene og hva min bedre halvdel har vært igjennom, men vi har i tillegg til sykehus lokalt vært frem og tilbake på Riskhospitalet og på Haukeland en periode for 7-8 år siden, og det har vært forskjellige leger inne i bilde og dette med protein C og S ble nevnt mens de lette etter noe annet. Jeg kan ikke påstå at de ikke har sjekket alt du nevner, men det skal jeg sjekke om det er gjort. Svigermor har det samme, men så er det dette med infeksjon og graviditet. Det kan faktisk ha spilt en rolle. Svigermor har mye forskjellige plager som jeg mistenker kan ha gitt "feil" resulat der. For konas del kan det ha vært graviditet og/eller infeksjon.
    Men det er jo en besnærende tanke at mennesker med hypotyreose har lavt K-vitamin - som gir lave protein S og C verdier og at dèt er grunnen til det også.

Fastlegen har nå fått svar på nye blodprøver som ble sendt til Riksen.
    TSH: 1,6
    FT4: 10,6 (8-20)
    Anti-APO: 10

Og da mente han at det ikke var snakk om hypotereose i det hele tatt. Jeg mener jo at det fortsatt er det, for TSH burde vært høyere med så lav FT4 (Eller?) Dessuten er det alle symptomene ellers!
    Jeg prøvde å argumenter for at FT4 var lavt og at det gikk an å prøve Levaksin for å se hvordan det påvirket symptomene - da sa han at han trodde han kunne mer om dette enn meg. Gjett hva jeg holdt på å si??

Jo mer jeg leser og lærer så skjønner jeg at det er nok ikke bare å "skuffe innpå" med Levaksin eller Armour og hva det nå heter. Man må nok ta et bredere syn på dette og sjekke vitaminer og mineraler som trengs og kanskje andre ting. Glad vi har time på Arendal Helsesenter snart - Er ganske sikker på at det vil lønne seg i lengden enn å kaste bort penger på fastleger som tro Gud er deres høyre hånd.

Takk igjen Anisa for et opplysende og fyldig svar.

Lignende tråder

1. Aminosyrer og mangler
    Av Anisa i forumet Aminosyrer
    Svar: 3
    Siste melding: 14-11-14, 14:04
  2. Protein kan forgifte os
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-12, 22:31
  3. Er medisinert men mangler det lille ektra
    Av SvSo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 32
    Siste melding: 22-11-10, 13:16
  4. Mangler motivasjon!
    Av marge i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 30-06-10, 13:19
  5. Hvorfor mangler vi medicin?
    Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisiner