Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Standard Å ha hypotyreose synes!

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg blir så glad over å lese at du har kommet så langt at du kan si at du fungerer normalt og har normale arbeidsdager.
    Kjempeinspirasjon til de av oss som ikke har kommet dit enda.
    Tusen takk for at du deler slike gode nyheter med oss andre
    Hei BenteR

Gode nyheter er vesentlige for alle, for å opprettholde at det finnes et håp. Jeg ser så mange steder at mange bare bruker forum til å klage sammen. De virker ikke så interesserte i å lete etter informasjon. De er unge, de har blitt satt, som gamle mennesker, og sier slikt som at "dette må finne oss i", "sånn er det å ha hypotyreose" "det er ikke noe å gjøre med det, alle med lavt stoffskifte har det slik" osv. Det synes jeg er forstemmende. Hvor har de dette fra? Fra legen sin? Er det sin egen fremtidspessimisme de legger frem? Eller hvor kommer slike meninger fra?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Å ha hypotyreose synes!

Jeg tror at etter hvert som tiden går og man ikke blir bra selv om legen sier vi skulle vært friske som lopper siden blodprøvene er bra, så mister man håpet.
    Akkurat derfor er dette forumet så viktig siden vi kan dele erfaringer om hva som helper, uansett om hjelpen kommer med babtsteps. For mitt vedkommende så kan jeg si at jeg har det mye bedre med mitt stoffskifte etter at jeg begynte og stole på meg selv og kunnskapen jeg har tilegnet meg både her inne og fra flere bøker, og ikke en lege som mente det måtte være en depresjon eller noe annet psyksik som gjorde at jeg ikke ble frisk.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Å ha hypotyreose synes! Alt rundt meg har båret preg av det. Men jeg tror nok at noen av de mer perifere vennene mine har trodd at jeg bare var rotete. Det er jeg. Men det er ikke bare det. Det at alt utenom de mest nødvendige gjøremål hver dag blir en uoverstigelig fjelltopp å forsere, er nok vanskelig å forstå for mange. At hypotyreosen setter slike helt synlige spor rundt oss har blitt svært tydelig for meg.
    Så 100% tatt på kornet, Vigdis! Akkurat slik er det - og nesten umulig å forstå for den som ikke har opplevd det sjøl! Jeg kjenner meg så godt igjen i det med kassene i stua....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

BenteR, du sier nå vesentlig. Jeg tror at det som er av betydning, er at vi går fra å være passive og passivisert av for eksempel "prøvene er fine, jeg finner ikke noe galt", til at vi blir aktive, handlende mennesker som tar del i vår egen tilfriskning. Jeg begynte på egen hånd med ren T3 behandling. Det er kanskje ikke helt å anbefale, det beste er selvsagt å ha en lege med seg når nye tiltak settes igang. Jeg har det nå, jeg har faktisk tre leger som støtter meg i det jeg nå gjør

Det jeg prøver å si, er at det er så lett å bli offer. Og det å være i offerrollen er ikke noe godt sted å bli værende. Vel har vi en ubalanse i thyreoideakjertelen, vi som er her. Men vi trenger ikke bli ofre av den grunn! Hvem har sagt at livet skal være lett, glatt og uten motstand?

Jeg tror nå, basert på egen opplevelser, at det er mulig for mange av oss å komme tilbake til der vi var før vi ble syke. La oss kjempe for å komme dit. La ikke andres uvitenhet bli en brems på utviklingen din.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    BenteR, du sier nå vesentlig. Jeg tror at det som er av betydning, er at vi går fra å være passive og passivisert av for eksempel "prøvene er fine, jeg finner ikke noe galt", til at vi blir aktive, handlende mennesker som tar del i vår egen tilfriskning. Jeg begynte på egen hånd med ren T3 behandling. Det er kanskje ikke helt å anbefale, det beste er selvsagt å ha en lege med seg når nye tiltak settes igang. Jeg har det nå, jeg har faktisk tre leger som støtter meg i det jeg nå gjør

Det jeg prøver å si, er at det er så lett å bli offer. Og det å være i offerrollen er ikke noe godt sted å bli værende. Vel har vi en ubalanse i thyreoideakjertelen, vi som er her. Men vi trenger ikke bli ofre av den grunn! Hvem har sagt at livet skal være lett, glatt og uten motstand?

Jeg tror nå, basert på egen opplevelser, at det er mulig for mange av oss å komme tilbake til der vi var før vi ble syke. La oss kjempe for å komme dit. La ikke andres uvitenhet bli en brems på utviklingen din.
    Jeg er blevet noget tavs efterhånden som jeg læser flere og flere tilmelder sig dette forum og andre netsteder - ramte af en læge-genereret "behandlings-skræk" og "hormon-dose-skræk", og diskuterende den ene efter den anden latterligt lave doser af enten Levaxin eller Thyroid, som det var verdens farligste gift... Samtidigt med at de konstant lufter længslen efter at finde en "magisk" læge, der bare svinger med tryllestaven, giver recepten på en magisk pille og så er alle problemer løst en gang for alle... Fornuftens ord er ikke specielt velkommen hos disse "nye" og selv forsigtige/milde advarsler modtages med mere eller mindre grov afvisning.

Selv er jeg ved, generelt at erkende på andres vegne, hvad jeg allerede for mange år siden har erkendt på mine: der er ikke nogen afgørende hjælp at finde for de fleste, anden end selv-hjælp, og denne min erkendelse gør det svært, nok en gang at respondere på andres kald, velvidende at de vil afvise alt, fordi deres trang til at finde lægehjælp der kan overtage ansvaret fra dem selv, er stærkere end selv længslen efter at opnå en bedring...

Et relevant udsagn af lægen Barry Durrant-Peatfield kan læses på Tpa-uk.org.uk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    36
    Meldinger
    59

Jeg tror at den eneste grunnen til at jeg "skjønner" at jeg må være min egen helbreder er fordi jeg har en naturlig innlagt alarm mot autoriteter som prøver å dominere meg og mine avgjørelser. Samfunnet i dag er lagt opp etter sauemetoden; Følg flokken og hold kjeft ellers... Jeg biter ikke på den, ja og hva ellers...? Jeg kan både springe fort, bite fra meg og tenke selv så ingen får true meg til taushet. Jeg tar helst ansvar for meg selv og det provoserer meg når andre (for eksempel leger) forventer at jeg skal gi min makt over meg selv til dem helt uten forbehold. Hvorfor skal jeg legge livet mitt i deres hender, når jeg vet at de ikke passer på det som sitt eget...

Jeg møter det overalt; Folk hiver ansvaret for seg selv og sine avgjørelser over på den første som viser tegn til å ta antatt bedre avgjørelser enn dem selv. Jeg skjønner ikke hvorfor, men i min jobb (terapeut på dyr) gjør jeg alt jeg kan for å lære andre å ta den autoriteten tilbake og stole på seg selv.

Jeg tror at mye kommer fra av man vokser opp med å lære å ikke tåle møte motstand. Hvis man ser på de unge i dag så står ofte foreldrene bak og hjelper ved de minste problemer. Man lærer at når noe blir vanskelig så kommer det noen andre og ordner opp. Å ta ansvar for egne valg er et ukjent begrep for mange.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg var som mange av de nye medlemmene, fullstendig naiv, uten kjennskap til hva lavt stoffskifte betyr annet enn at jeg måtte svelge medisinen i den dosen legen tolket mine blodprøver til og trenge.
    Jeg har kommet langt fra å være den naive personen, og vet pr i dag mer enn de fleste leger jeg treffer om stoffskiftet (noen leger blir overrasket over at det finnes bøker om stoffskiftet og enda mer forbløffet over at jeg ikke bare har lest dem, men skjønt dem)
    men jeg sliter fremdeles med og kreve noe når jeg treffer inkompetente leger.
    I dag tør jeg og gjøre ting selv og jeg lytter til hva kroppen min responderer bra eller dårlig på.
    Min kjære har i lang tid kjeftet på meg fordi jeg ikke oppsøker lege oftere ( trodde jeg var der ofte nok; dette året fikk jeg frikort i februar måned), men til og med han som fremdeles har en klokkeklar tro på at leger vet alt og fikser alt, har etterhvert innrømmet at det er bra at jeg gjør ting selv i stedet for og innbille meg at en lege skal kunne utføre et mirakel eller fem.

Jeg har alltid sett på meg selv som en seig skosåle som nekter og gi opp.
    Svært mange i dag har ikke lært og være seige, utholdende, stae og villige til og gjøre noe konkret selv. De venter på og få ting fikset og tilrettelagt.
    For disse blir prosessen med og ta ansvar selv, mye, mye vanskeligere. Men jeg håper og tror at de etterhvert vil innse alvoret; det er ingen mirakelpille der ute som fikser oss simsalabim.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    53
    Meldinger
    70

OK - jeg har ikke stoffskifte problemer, men jeg ser daglig ei som har det.
    Jeg er ny her på forumet og ja - jeg skulle ønske det var en mirakelpille!!!!
    Og det gjør sikkert alle som får disse problemene, men er det så rart!!! Jeg syns ikke det, det er vel heller naturlig?
    Og har man først fått en mistanke eller en diagnose om stoffskiftesykdom, og ønsker å finne ut mer, da havner man fort på dette forumet. Det er i hvertfall det definitivt beste stedet å finne info og mulighet til å diskutere med andre som jeg har kommet over. Det finnes selvsagt andre, og noen her har fortalt om dem, men det er gjerne lettere å kommunisere på "nordisk" med nordiske navn på ting og tang.

Jeg innrømmer gjerne at jeg trodde det skulle holde med å ta en pille Levaxin, men man trenger tid på å innse at det faktisk ikke er slik samt lære og forstå sammenhenger. Mange nye navn og begreper som man må lære og forstå, og da beklager jeg om jeg ikke hørte første gangen. Og fordi vi alle er forskjellige så håper man kanskje i det lengste at man ikke er så syk at man burde studere endokrinologi (og da antakelig ikke i Norge i hvert fall) for å måtte fikse alt selv. Dessuten så burde man kunne forvente at leger var i stand til å gjøre dette for oss - det er jo det de er der (og tar betalt) for.

Hvis jeg ser på et utvalg symptomer på lavt stoffskifte:
    Tretthet, depresjon, brain fog, hukommelsessvikt, stort behov for ro, redusert stressmestring, glemsomhet, tiltaksløshet, energimangel (ref. wikipedia) så er det ikke noe her som tillsier at man skal orke å kjempe for retten til å "medisinere seg selv" og teste og prøve forskjellige kombinasjoner av medisiner og vitaminer og hvordan de forskjellige merkene virker på nettopp deg. Og før du kan begynne med dette så må man jo finne en (mirakel)lege som er villig til å skrive ut resept på en Levaxin/Armour+++, og skrive ut en ny resept selv om du har brukt dobbelt så mye som han har sagt. Uten å risikere en tirade fra legen to bully patients into submission (ref Dr Barry Durrant-Peatfield)

Det jeg prøver å si at dette er en prosess som alle må igjennom på sin egen måte. Og det er i denne prosessen det er utrolig verdifullt for de "nye", at de som har tatt spaden i egen hånd forteller at det er mulig. Og at det er nettopp det som må til. Men det blir fort litt som å oppdra unger - noe må man bare erfare på egenhånd.
    Jeg setter i hvert fall pris på som f.eks. å få innspill på andre typer jern-tilskudd, eller spørsmål om det er blitt sjekket for leversykdom og målt vitamin-K. Og jeg håper ikke noen føler seg avvist eller oversett, selv om jeg kanskje er litt dårlig til å takke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,125

Jeg innrømmer gjerne at jeg trodde det skulle holde med å ta en pille Levaxin
    Det er ikke så rart du trodde det. Mange leger tror det fortsatt. Det er det de lærer på doktorskolen og på kurs. For noen kan det holde å ta Levaxin, hele livet, eller en periode. Så trengs det mer T3 og sannsynligvis også annen hjelp.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,355

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Og det er i denne prosessen det er utrolig verdifullt for de "nye", at de som har tatt spaden i egen hånd forteller at det er mulig. Og at det er nettopp det som må til. Men det blir fort litt som å oppdra unger - noe må man bare erfare på egenhånd.
    Problemet er, at dette forum er under konstant overvågning udefra, og det eneste netsted som er en tørn i øjet ikke bare på lægestandene i N, Se og DK, og levothyroxin-producenter og deres medløbere, men også er forummet under døgndrifts observation af nuværende og forhenværende pampere fra medicinalindustri-støttede interesse-grupper. Hvis vi begynder at lade alle erfaringer blive udvekslet ucensureret på åbent forum, da vil forummet, med alle midler, blive søgt fjernet fra internettet. Vi overvejer derfor at flytte forummet til servere langt udenfor EU/EØS, for at kunne etablere en platform med graden af ytringsfrihed, der gør det muligt at dele alle erfaringer med hinanden.

Selv om lægestandene i vores skandinaviske lande, ellers gerne sidder med hænderne i lommer når et medmenneske ramt af hypothyreose kryber i støvet og forgæves tigger om hjælp - kommer de selvsamme hænder op af lommerne i raketfart, lige så snart lægestanden lugter selvhjulpne patienter der så skal fordømmes, forfølges og tugtes! Så måske burde forummet placeres længere væk i cyberspace, end lægestandenes & co's lange arme kan række.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Hvordan synes du det er å leve med hypotyreose?
    Av flaggstang i forumet Å akseptere stoffskiftesykdommen og leve med den
    Svar: 1
    Siste melding: 18-01-12, 20:28
  2. Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
    Av Nocturne i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 23:37
  3. synes ikke jeg er bedre
    Av villemo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-05-06, 20:28
  4. Slankekur - plaster med jod - hva synes dere om dette, da?
    Av baremei i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 20-04-06, 23:59

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn