Side 10 av 10 Først ... 8910
Viser søkeresultater 91 til 96 av 96
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Thumbs up Sv: Thyroid på blå resept.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa Vis post
    jeg hadde kontekter på Aker som var villige til å la meg ligge over referanseområdet. Om jeg ikke husker feil, var det netopp denne Dr.Louise K.Dahll, jeg var hos.
    ..

Jeg føler meg nesten frisk når jeg ligger langt over normalverdiene (Ft3 på nesten 30, etter Akers referanseverdier i 2007 og uleselig TSH).
    pr i dag ligger jeg i nedre del av skalaen på Ft3, mn legen min mener den verdien er uvesentlig og vil helst ikke måle den i det hele tatt, kun TSH og Ft3.
    ..
    Jeg ville jo egentlig be om resept på Liothyronin, eller å få prøve Efra, men det er vel ikke vits å nevne engang nå?

..
    Her har det blitt noen fT3 for mye, vel
    Tar en sjans å gjetter på at det er fT4 som er på nesten 30
    Til eksempel: vet at det er omtrent akkurat der Anisa har sitt beste fT4-nivå.

At du føler deg fornøyd og vel til pass, det blir nok mer viktig for allslags leger når du har en liten baby på gang
    Gratulerer og Lykke til med svangerskapet.
    Det jeg prøvde å si; hvis du føler sterkt for å prøve erfa - så finner mange det vanskelig å si NEI til en gravid og bestemt Dame!

You go girl

Jeg også tror mine helt "nye" problemer startet etter fødsel - ei venninna kaller barseltida for "Hormonballetten" -
    det er krevende for kroppen å levere til to personer over tid og da er det noen av oss som går i underskudd -
    og så er det gjort.
    Du har jo allerede problemer med din kjertel og trenger den beste hjelp du kan få:
    etter min erfaring og mening så kan jeg ikke annet enn å anbefale thyroid medisin (for min del er det erfa) - på det varmeste.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard Sv: Thyroid på blå resept.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Her har det blitt noen fT3 for mye, vel
    Tar en sjans å gjetter på at det er fT4 som er på nesten 30
    Til eksempel: vet at det er omtrent akkurat der Anisa har sitt beste fT4-nivå.

At du føler deg fornøyd og vel til pass, det blir nok mer viktig for allslags leger når du har en liten baby på gang
    Gratulerer og Lykke til med svangerskapet.
    Det jeg prøvde å si; hvis du føler sterkt for å prøve erfa - så finner mange det vanskelig å si NEI til en gravid og bestemt Dame!

You go girl

Jeg også tror mine helt "nye" problemer startet etter fødsel - ei venninna kaller barseltida for "Hormonballetten" -
    det er krevende for kroppen å levere til to personer over tid og da er det noen av oss som går i underskudd -
    og så er det gjort.
    Du har jo allerede problemer med din kjertel og trenger den beste hjelp du kan få:
    etter min erfaring og mening så kan jeg ikke annet enn å anbefale thyroid medisin (for min del er det erfa) - på det varmeste.
    Takk for svar
    Ja du har helt rett i at det ble en t3 for mye. Men det var altså t3 som var på nesten 30 (øvre ref var på 25 tror jeg)
    Finner ikke en måte å redigere innlegget på heller... beklager det der, både svangerskapstretthet og hypobrainfog i fin kombinasjn...

Det skal stå:
    "legen min mener den verdien er uvesentlig og vil helst ikke måle den i det hele tatt, kun TSH og Ft3."

jeg tenkte å ta med meg en fin lang liste med symptomer jeg sliter med til Endokrinologen også...

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Tyroid på blå resept.

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Jeg forstår det bare ikke.... Har hørt at levaksin er et mye dyrere produkt enn thyroid. Hvis det stemmer da, at levaksin er dyrere enn Thyroid. Hva er da argumentet mot å få thyroid på blå resept? Når pasienten blir bedre av det, og det i tillegg er billigere for staten?
    Sist jeg sjekket kostet 100 stk Levaxin 75 mcg ca kr 72,- mens 500 stk Thyroid 60 mg koster kr 1230,-
    Uansett koster Levaxin mellom 72 og 75 øre stykke. Du finner prisoversikten på denne siden.

500 stk Thyroid 125 mg koster for tiden ca 1650,- (en stykkpris på kr 3,30) så da er ekte tyroxin fra gris ihvertfall fire ganger dyrere i stykkpris enn den syntetiske Levaxin. Thyroid blir dyrere når man doserer etter symptom, og gjerne ligger på mer enn én tablett/dgl.

Det som forundrer meg er at før 1970-tallet var ekte thyroxin fra gris helt vanlig behandling av hypothyreose. At vi med hypothyreose kun får Levaxin på blåresept i Norge må være et scoop for Nycomed Pharma og ellers hele legemiddelindustriens markedsføring av dette syntetiske produktet som "like bra eller endog bedre enn ekte thyroxin".

Når skal leger og samfunnet skjønne at de blir lurt av legemiddelindustrien??? Det er verd å lese boka Piller & profiter: memoarer från en läkemedelsindustri med dödlig biverkan av John Virapen (engelsk; Side Effects: Death. Confessions of a Pharma-Insider) for å SE hva legemiddelindustrien egentlig er i stand til for å få hele nasjoner til å kjøpe deres produkt. I følge Virapen, som selv arbeidet 35 år i legemiddelfirmaet Eli Lilly, går industrien "Big Pharma" over lik for å selge!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei

Nå som formen er mye bedre tenkte jeg ta opp "kampen" med å få Erfa på blå resept. Måtte betale 320 kr i dag bare for å over tlf få legen til å skrive ut resept på Erfa, enda jeg har frikort, for t.o.m reseptskrivingen dekkes ikke av trygden.... Er lei av å måtte punge ut for både medisin og reseptskriving, så tenkte å oppsøke endokrinolog i Oslo, for å få han til å skrive ut blå resept.

Mitt spm er: Har noen tips til en sympatisk endokrinolog i Oslo- området?? Evt i andre deler av landet.

Jobber og tjener greit men det er da helt for galt at man skal betale dette her selv, resten av livet.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Thyroid på blå resept.

Heisann

Jeg svipper innom denne tråden igjen fordi jeg har fått PM-henvendelser fra et par stykker i det siste
    Jeg har forstått det slik at hvis man tåler Levaxin og/eller Liotyronin;
    da må man bruke det og får ikke thyroid på Blå resept - ref:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    1000 takk for svar Blondie
    Overlegen på Med. avd. har skrevet (ref rubrikk 6.1 & 6.3) til HELFO at
    jeg har forsøkt ut Levaxin
    og senere (kun) Liothyronin;
    med hodepine som resultat / bivirkning på begge medikamenter.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kevlin, jeg er ikke sikker på om det er helt riktig. Jeg tror at det er mulig å få thyroid på blå resept hvis du har en lege som skriver bra for deg. Jeg vil anta at hvis legen skriver at du ikke ble bedre på syntetisk, men ble mye bedre på Thyroid, så kan det være nok? Men det er fortsatt spesialist som gjelder. Fastlege får ikke thyroid søknad godkjent. Jeg vil anta at spesialist kan tøyes? Indremedisiner, endokrinolog, gynekolog, androlog (for menn, heter det ikke det?), ø-n-h og lungelege? Hvem vet? Reinspikka beindoktor er kanskje litt for drøyt, men alt det andre kan kanskje gå? Stoffskiftet påvirker jo store deler av kroppen.

EDIT/Mod: denne tråden er stengt. Les videre her.
    Sist endret av Mod; 29-11-14 kl 03:27 Begrunnelse: Edit
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 10 av 10 Først ... 8910

Lignende tråder

1. ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
    Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 06-04-10, 21:51
  2. Resept på Armour
    Av LD Tromsø i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 16-02-09, 12:39
  3. endelig resept på Armour!!
    Av cathrin i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid