Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard Jeg fikk radioaktiv jod mot høyt stoffskifte for ca 10 år siden

Det er en del risiko for TED hvis man får radioaktivt jod mot høyt stoffskifte fordi antistoffene da er forhøyet.
    Det er ihverfall forklaringen jeg husker..
    Dette var interesant å lese.....jeg fikk radioaktiv jod mot høyt stoffskifte for ca 10 år siden. Fikk utstående øyne 4 år etter joden....... :(
    Har det kun på ett øye nå, men det ser ut som det blir værende der...
    Virker ikke som det finnes noen "kur" for og bli kvitt dette...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Operasjon er vanlig for dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Operasjon er vanlig for dette.
    Operasjon kan ikke være vanlig her hvor jeg bor for jeg har aldri fått noe tilbud om det......
    Tvert i mot har legene jeg har spurt sagt at dette må jeg bare leve med.
    Vet du hva de gjør under en slik operasjon?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det fins mye om det på engelsk, men jkeg kan ikke helt beskrive hva de gjør.
    http://www.google.com/search?sourceid=n ... ye+disease

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard

Mye interesant å lese som jeg aldri har vist om.
    Det finnes jo tydeligvis både øyedråper og salve som kan virke på dette......
    Pussig at ingen av legene jeg har gått hos eller øyenlegen min vet om disse behandlingsmåtene.......kjenner at jeg blir litt irritert jeg :x
    Operasjon syns jeg hørtes ekkelt ut. Var før og etter bilder på en av sidene jeg var inne på... Vet ikke helt hva som så best ut av før og etter

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av madonna Vis post
    Det jeg lurer på er hvor mange her med diagnosen/symtomene til hypo som blir behandlet for psyken; enten være seg angst eller depresjon. Jeg har i denne perioden hatt ett ustabilt stoffskifte igjen( viser til innlegg "hva skjer") og merker godt hvordan det går utover psyken. Kroppen går på høygir, samtidig som energien er helt fraværende, gråter mye, generelt sliten, indre skjelvinger og i disse dagene er det tungt å bare løfte armene. Det kjennes tøft å være alene hjemme, siden formen er så dårlig at det kjennes ut som jeg kommer til å kollapse :( Legen forstår seg ikke på dette, han mener jeg er forvirret når de kommer til symtomer på ett ustabilt stoffskifte!

- Overfor legen legger jeg ikke skjul på at jeg er helt utslitt både fysisk og psykisk. Jeg har nå gått slik i to år uten å noen gang være i nærheten av ett normalt stoffskifte. Jeg har nå krevd innleggelse for utredning og ordentlig hjelp- Og har veldig bruk for rehabilitering i etterkant av det. Enten det er av vanlig rehabiliteringstilbud eller innen psykriatri; er det samme for meg for de har greid å slite meg helt ut!

Er kanskje mange som kjenner seg igjen i denne problematikken? Jeg vet mange har sperrer for å "snakke" åpent om disse spørsmålene, men kanskje noen våger å fortelle om sin erfaring Ville være takknemlig for å høre om de
    Hei!

Jeg har også slitt med nedstemthet og vært veldig trist i perioder.
    Har fått hjelp av en flink psykolog som har brukt tankefeldt-terapi på meg, dette har fungert kjempeflott.
    I min familie er vi 5 stykker med lavt stoffskifte....og alle sliter med nedstemthet/deperesjon i varierende grad.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard Alida

Sitat Opprinnelig skrevet av villemo Vis post
    har noen fler her det? kommer det av stoffskifte? nå som det er blitt råvarmt så har jeg fått sinnsykt vondt i ledd i fingre og knær....hmm....har jo ikke gjort noe spesielt så kommer ikke av det!
    Hei!

Jeg slet veldig med vondt i nakke, skuldre, armer, fingrer og hofter helt til jeg begynnte å øke levaxindosen min pga lav morgentemp.
    Iløpet av en ukes tid hadde jeg ikke vondt en eneste plass lenger...er fortsatt stiv i kroppen men har heldigvis ikke smerter lenger.
    Måtte spørre legen min om dette, men han hadde ikke peiling......som vanlig Det eneste han mente var at FT4 var altfor høy (24) Så jeg måtte gå ned på dosen..........Men jeg føler meg jo i kjempefin form etter økningen, og tempen har øket med en hel grad

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    28

Standard Legen min mener at jeg er overmedisinert

Hei alle sammen!

Håper noen her kan hjelpe meg.
    Legen min mener at jeg er overmedisinert og har satt meg på lavere dose. Har brukt 150 mikrogram Levaxin i mange år og følt meg ok med den dosen. I det siste er jeg begynt å svette masse, bare jeg beveger meg litt så renner svetten. Føler også en sånn rar uro i kroppen.....vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den...
    Ved siste legekontroll så var prøvesvarene som følger:

FT3 4,8 (2,8-7,1)
    FT4 18 (11,0-24,0)
    TSH 0,03 (0,3-4,5)

Legen min mener at TSH er alt for lav.
    Er jeg overmedisinert? Svettingen er kanskje et tegn på at jeg er det.....
    Vil gjerne ha innspill fra dere.
    Venter spent på svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Legen min mener at jeg er overmedisinert

Grenseverdiene for referanseområdene på stoffskifteblodprøver fremkommer av tester av overskuddsblod fra prøver levert inn av antatt friske mennesker. Labbene har av disse laget en forekomststatistikk som gir disse greneverdiene for - altså friske mennesker som har sitt egeproduserte thyroxin i behold.

For å anta at denne statistikken også gjelder for stoffskiftesyke som får alle kjertelens hormoner erstattet med ett utenomkroppslig syntetisk produsert hormon - må man anta at det kjertelen driver med er bare tull. Alt det den driver med kan jo erstattes av ett eneste ett ?

Joda, på papiret kan det nok det. PÃ… legens papir som han får fra labben. Men lab insrtumentene måler likegjerne hormoner som virker som de som ikke virker og hvilken racemesi de har spiller heller ingen rolle. Et T4 er et T4.
    Slik er det ikke i kroppen !

Du må etter min mening tolke symptomer fremfor å vurdere om du ligger utafor eller innafor statistisk sett.
    Til å hjelpe deg kan du jo bruke din vektkurve å sammenholde med ditt matinntak og morgentemperaturen.
    Høy stoffskifteaktivitet gir også høy morgentemperatur.
    Og hjertet er ofte det første en som tar for høy dose får symtomer fra - det blir urolig og øker hvilefrekvensen.

Den gode doktor bør etter min mening lære seg når denne skal bruke labsvar og når og hvordan denne kan støtte seg på kliniske funn og sykehistorie.

Svetting - eller andre symtomer.
    Et stoffskifterelatert symptom oppstår når det området som symtomet oppstår fra ikke har en passelig stoffskiftetilstand.
    Svetting er en reaksjon fra kroppen på at nå synes den at kroppen har for høy temperatur og vil kjøle den ned.
    Synes ja.
    Vi har et synsesenter i hjernen som står utenfor vår kontroll. Dette senteret støtter seg på info fra temperatursentert og en hel masse annen info.
    Og vår stoffskiftesituasjon gjør at samlet info kan bli feil. Ã…rsaken kan være at dette ene hormonet som vi inntar ikke klarer å erstatte alle hormonene kjertelen produserte.
    Svetting er altså et område mange kan føle at det ikke virker på.
    Reduserer vi dosen kan sikkert svettinga reduseres, men da vil også andre områder i kroppen få lavere dose å forholde seg til.
    Vi kan altså få nye symptomer på lavt stoffskifte fra disse områdene - feks gå opp i vekt eller noe annet.
    Den individuelle dosen bør være et kompromiss mellom disse individuelle faktorer mer enn det bør bestemmes av en blodprøve.

For ordens skyld : Nycomed skriver i pakningsvedlegget at Levaxin virker som kroppens eget hormon. Dette må leger og labber forholde seg til.
    Dette er en dyp grunnleggende forutsettning for vurderingen de gjør.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 02-11-09, 21:45
  2. Svar: 9
    Siste melding: 04-10-08, 11:32
  3. Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
    Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 62
    Siste melding: 27-03-08, 19:59