Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    17

Standard Har Graves og søger gode råd vedr. kost og levevis.

Hej

Jeg er en kvinde på 58 år, som for godt et halvt år siden fik konstateret for højt stofskifte (Graves). Med megen uro og bekymring for at ende op som hypoteroid gik jeg med til at blive indstillet til operation (delvis/hel fjernelse af skjoldbruskkirtel), da min endokrinolog vurderede, at det var nødvendigt i og med, at jeg har en skæv profil og har haft problemer med at tåle medicinen. Efter at have indhentet div. informationer og gode råd vedr. min sygdom her på dette forum ringede jeg i sidste uge min endokrinolog op for at stille spørgsmål etc. Denne snak endte ud med, at han aflyste min operation, da han skønnede, at jeg var urolig (så sandt, så sandt!), og at der derfor ikke ville komme et godt resultat ud af en operation. Så i øjeblikket "træder vi vande", som han udtrykte det. Jeg skal så have taget nye blodprøver og til samtale om en uges tid.

I ( et måske urealistisk) håb om, at det kan udjævne min skæve profil med T3 i overkanten (2,28) og T4 i underkanten (9,3) af normalværdierne, er jeg gået i gang med at sætte ind på kostområdet. Dette gælder også i forhold til mine alat-tal, som har ligget noget højt (sidste gang på 88), og som gerne skal længere ned inden mit møde med endokrinolog. Fysisk har jeg det fint uden mærkbare symptomer på ikke at kunne tåle PTU. Har fået scannet min lever for ikke så længe siden, hvor der ikke "var noget."

Tidligere har jeg i perioder/mere eller mindre været noget af en "sukkergris", men her de sidstse tre ugers tid har jeg næsten intet sukker fået, hvilket jo må være godt for organismen uanset hvad. Agter at fortsætte med dette og er gået i gang med at spise goitrogene fødevarer som blomkål, jordbær, pinjekerner, mandler, hirse(grød) m.m. Har læst lidt om emnet her på dette forum, men synes ikke, der er meget at finde, som direkte relaterer til Graves. Er heller ikke vild med tanken om at spise rå brocoli, kål etc.

Findes der en liste på dansk over goitrogene fødevarer? Og hvor "almindeligt" må jeg i det hele taget spise ud over det goitrogene? Er der fødevarer som f.eks. gluten, der bør udelukkes i tilfælde af Graves? Kort sagt: hvordan er den "ideelle" Graves-kost? NÅ ja! Og den "ideelle" osteoporose-kost (har jo nyligen fået konstateret osteoporose og er sat i behandling med medicin)? Men nu stiller jeg måske for mange spørgsmål?

Hvad angår drikkevarer drikker jeg nærmest kun kamillethe og vand - samt en sjælden ganm alm. the, saftevand og friskpressset appelsinjuice. Jeg drikker aldrig mælk.

Jeg har aldrig været overvægtig, og har som regel ligget på 51 - 52 kg til mine 160 cm. Pt vejer jeg 47 kg, som egentlig passer mig fint. Regner også med at tage noget på i muskelmasse, når jeg er kommet i gang med noget styrketræning. Konditionen har jeg de sidste tre uger holdt nogenlunde ved lige med daglig cykeltur på 50-60 min. Inden jeg blev syg, trænede jeg 3-4 timer om ugen i motionscenter(konditionstræning på stepbænk og noget styrketræning).

Min største bekymring lige nu, er at mit stofskifte, levertal etc ikke retter sig op i den nærmeste tid, og at jeg vil være/føle mig nødsaget til at komme under kniven eller tage radioaktivt jod. Jeg kan næsten ikke bære tanken om, at min lille, fine - og ja, overaktive - skjoldbruskkirtel skal sættes ud af spillet. Frygten er der næsten hele tiden, og min nattesøvn er derefter. Ind imellem må jeg ty til en halv sovepille for at få en nogenlunde nattesøvn. Tsk, tsk! Ja, og så er mine bekymringer og problemer vand i forhold til dem, som mange her på forummet kæmper med.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Har Graves og søger gode råd vedr. kost og levevis.

Jeg er kanskje ikke den rette til og svare deg siden jeg har både Graves og Hashimoto + en del annet, men for mitt vedkommende har lavkarbo fungert supert for meg.
    Lavkarbo trenger ikke være superstrengt slik at du må veie alt, men som en god start på lavkarbo kutter man sukker, alle kornprodukter og alle stivelseholdige grønnsaker slik som potet for eksempel.
    Jeg spiser nå en mye renere mat, all mat blir laget på ekte råvarer i stedet for halvfabrikata fulle av masse ting jeg ikke ønsker i min kropp.

Ellers vet jeg at goitrogene grønnsaker kan senke stoffskiftet, og det er jo det du er ute etter.
    Jeg bruker MYE sitron, siden sitron er naturens egen betablokker og gjør mye godt for oss, den er blant annet også leverstyrkende
    http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/citr_lim.htm

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    65
    Meldinger
    17

Standard Sv: Har Graves og søger gode råd vedr. kost og levevis.

Hej Bente R

Tusind tak for dit svar.

Pyh ha! Du har da godt nok en del på helbredsfronten at slås med. Jeg håber, at du til trods for det har fået kæmpet dig frem til i det mindste en tålelig tilværelse

Efter at have læst om goitrogene fødevarer forskellige steder på nettet er jeg blevet noget forvirret. Havde forstået det sådan, at goitrogene fødevarer er godt til os med Graves, men nu er jeg usikker vedr. dette og har nærmest fået opfattelsen af, at os med Graves i lighed med jer, der er hypotereoide, skal passe på med ikke at indtage disse fødevarer. Er lavkarbo-kost (også) velegnet til os med Graves eller hur?

Har i dag fået svar på den blodprøve, som jeg på egen foranledning fik taget hos lægen i går. Mit TSH ligger på 0,08, total T3 ligger på 1,94 og mit frie T4 ligger på 7,4, så jeg ligger stadig i den lave ende, så vidt jeg kan se. Mit alat- tal er heldigvis faldet til 60 men skal gerne under 40. Så jeg takker for dit råd vedr. brug af citron og vil i morgen sørge for at købe nogle økologiske af slagsen i håbet om, at det kan hjælpe i forhold til mit alat-tal.

Lignende tråder

1. Svar: 26
    Siste melding: 18-05-16, 02:38
  2. Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 13
    Siste melding: 09-08-14, 17:12
  3. Søger artikel på engelsk om Melatonin
    Av Tullepigen90 i forumet Melatonin
    Svar: 6
    Siste melding: 24-09-11, 11:13
  4. Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis