Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard "Sult som medisin"

"Kan man sulte seg frisk? Ja, mener mange forskere, som hevder at en streng fastekur kurerer en lang rekke sykdommer. Å faste har vært lite brukt i medisinsk behandling, men ny forskning viser at det kan ha oppsiktsvekkende resultater. Å faste kan kurere fedme, kroniske sykdommer og til og med kreft. "

Dette programmet gikk på NRK1 for et par uker siden under tittelen "sult som medisin". Utrolig spennende og interessant. Noen som har prøvd seg på og har efraring med fastekurer? Jeg liker selv spesielt konklusjonen om at det å ha tilgang på mat til enhver tid ikke er naturlig. Det er naturlig for menneskekroppen å gå uten mat over litt tid. Om det dermed er så helsebringende som det beskrives i dette programmet er et annet spørsmål...Blir veldig glad for kommentarer/erfaringer.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    172

Standard Sv: "Sult som medisin"

Jeg ble litt fasinert av det programmet. Særlig at kroppen takler cellegift bedre i en faste.

Skulle jeg gått på en sånn faste så ville jeg helst ha gjort det på ett av de sentrene som hadde det som behandlings metode. Jeg tror ikke det er gjennomførbart i min egen hverdag.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Helt enig med deg. Vanskelig å faste over lang tid i en vanlig hverdag. Men en to til tre dager hadde vært gjennomførbart hvis jeg først bestemmer meg for det.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    735

Jeg så også programmet. Spennende. Men slik jeg forstod det var teorien at kroppen satte igang med økt produksjon av stresshormoner, bl.a. kortisol, etter noen dagers faste. Dette skulle være årsaken til bedring av enkelte tilstander og "feelgood" hos den som fastet.

Hvis kroppens evne til produksjon av f.eks. kortisol er nedsatt, kan det kanskje utløse en krise, så dette er ikke noe man bør eksperimentere med uten oppfølging, tror jeg. Hyppige fasteperioder vil vel kunne være en belastning for kroppens evne til å svare med økt produksjon. Dette er jo kroppen krisehåndtering av en ikke ønsket situasjon. Jeg tror jevn tilgang på mat er det beste, men i mengder som ikke medfører livsstilsykdommer.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    47
    Meldinger
    352

Noen som vet hvordan stoffskiftet reagerer på en fastekur? Skulle tro at det ble lavere i det kroppen gikk i "selvforsvar"..?

Lignende tråder

1. Dr. Terry Wahls - "Minding Your Mitochondria". Mat som medisin
    Av Mod i forumet Mat som medisin mot autoimmune sykdomme
    Svar: 6
    Siste melding: 28-06-13, 06:11
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "Den musiske medisin" av Audun Myskja
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 8
    Siste melding: 09-02-10, 17:32
  4. "Dødelig profit" af depressions medisin
    Av Anisa i forumet Depresjon
    Svar: 3
    Siste melding: 17-08-09, 16:22
  5. "overdosert" etter 9 år på medisin??!!
    Av merethe i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-08, 21:23

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn