Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Standard Endelig fått medisin etter mange års kamp

Etter flere års kamp om å få medisiner for lavt stoffskifte,så gikk jeg hjem den 14.2.12 med Levaxin.Klar til å begynne.
    Stardato 15.9- 25 mg. Tankene er lette, glad for at en lege endelig hørte og så meg,så meg slik jeg fortalte at jeg hadde det.. Jeg skal gå på 25 mg i 2 mnd før blødprøvetaking. Jeg synes jo det var litt i lengste laget, jeg trodde man skulle ta ny blodprøve iallefall innen 4 uker etter startdato..
    Etter 4 dager merket jeg at muskelsvakheten i bena og armene ikke var så ekstreme.Jeg klarte faktisk å gå opp trappen til loftet, uten å kjenne at det brant inne i bena - kan man virkelig merke bedring så fort? Ikke mye fra alt det andre, men det er jo noe, og alt som blir bedre er jeg så utrolig glad for!
    Nå er det gått en uke siden startdato, merker jeg er uendelig trøtt enda, men jeg våkner fortere,eks ved at hunden piper(den ligger på rommet med meg)- det gjorde jeg aldri før, var omtrent i koma,vet ikke om det kan ha noe å si med medisinering, men jeg regner med det siden det er en liten bedring.
    Det er lettere å komme seg opp om morgenen, trøtt,ja- men jeg klarer å komme meg opp. Det vil nok sikkert ta tid med å få all trøtthet på hjul, men små skritt er jeg veldig glad for- alt som gir bedring er jeg glad for.
    En ting jeg leste om her inne, er allergier... Når jeg tenker etter, så er det akkurat 4 år siden jeg meldte meg inn her, og det er også akkurat 4 år siden jeg fikk matintoleranse... Jeg har før det spist akkurat hva jeg vil.
    Jeg kan nevne at jeg har hatt astma og allergi siden jeg var 5 år, men aldri noe med mat.
    legen min sa det var kryssallergier mot bjørkepollen(som jeg er ekstremt allergisk mot)- og de matvarene det innebærer er; nøtter og stenfrukter. Jeg fikk også allergi mot eggeplomme og eggehvite,fisk og skalldyr.
    Så, det jeg så inderlig håper nå, at kanskje det er derfor jeg fikk matintoleransen grunnet lavt stoffskifte? Det skal bli spennende å se etterhvert..

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Standard Sv: Endelig fått medisin etter mange års kamp

I dag er jeg stolt. Du verden,jeg har klart å sykle i 50 minutter og attpåtil opp ALLE bakkene! Ikke kjente jeg muskelsvakhet heller, en utrolig herlig følelse... I dag har vært en god dag

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Har vært er uke med litt tilbakefall om jeg kan si det sånn. Vært labert på energi nivået kontra i starten av medisineringen. Det er nå 15 dager i dag siden jeg starten på dem. vet ikke om kroppen nå har vent seg til doseringen, men har lest det tar ca 6-8 uker.. Regner med det vil komme litt opp og ned, blir vel ikke bra sånn i en hpndvending.
    I dag har jeg faktisk orket å ta en lett tur med sykkelen, er jo bra bare det-ikke på nær som de andre gangene, men tenker som så, litt er bedre enn ingenting.Synes bare det er så deilig å kjenne at en orker. Tom meg litt ut i uka, og det resulterte i mange timer på sofaen, totalt tom- må vel bare finne den gldne middelvei, at jeg ikke tenker at jeg må nyte det mens jeg har energien her,for det kommer nok flere dager der alt er kjempe..

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Dosen din er altfor lav. Typisk at du opplever bedring, for deretter å bli verre. Dosen er nok til å sette ned den lille egenproduksjon du selv har pga måten hormonene samhandler på. De reagerer i et såkalt negativt feedback system. Dvs når T4 som du tar (gjennom levaksin) stiger, synker TSH. Det er slik hormonene snakker sammen og det er derfor TSH stiger når man får lavt stoffskifte. Det er også derfor TSH synker når du tar dine 25mcg, og dermed setter ned den lille egenproduksjonen du har av stoffskiftehormon. Det finnes bare en løsning. Dosen må opp. Ikke vent. Ring legen din.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Jeg har merket at det skorter på energi, men det er bare 15 dager siden jeg begynte på Levaxin, kan en da øke? Trodde det skulle gå minst 6-8 uker? Jeg skulle heller ikke ned og ta blodprøver før i begynnelsen av november! Og ,time hos den nye legen uka etter,15 oktober er det 2 mnd på 25 mg/dose.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Heisann
    Det beste for å få legen til å lytte er å henvise til noe han kan forholde seg til som fagperson. I Felleskatalogenstår det at det ikke skal gå så lang tid som du er anbefalt å vente før doseøkning. Det MÅ legen din forholde seg til. Det er også anbefalt en sluttdose. Det er lurt å påvirke neste legekontroll ved å si "jeg vil føle meg tryggest hvis vi kan ta neste kontroll innen 4 uker", eller "jeg har lest i felleskatalogen at dosene kan variere fra 100-300mcg, er det mulig å prøve en litt høyere dose selv om TSH er lav". Anbefaler særlig hypothyreosepasienter å være godt forberedt til legetimen. Vi husker jo ikke fra morgen til midnatt, så det er viktig å ha skrevet ned på forhånd både det vi lurer på og måten vi kan formulere våre ønsker på. Husk at vi er brukere av legetjenester og vi har lovfestede rettigheter til brukermedvirkning. Håper du lykkkes

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Tusen takk for svar,dette skal jeg notere ned. Som du sier, hukommelsen er så som så med, og jeg vil prøve å få ringt min lege ang dette,siden jeg nå føler at jeg er på nedadgående form igjen.
    Veldig greit å få litt tips til hvordan en kan formulere seg, jeg er så fersk innen dette så jeg føler jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gå frem.Er bare så takknemlig for at legen valgte å høre på meg.
    Takk igjen for svar

Lignende tråder

1. Endelig fått registrert meg...
    Av slitenmor.no i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 16-08-12, 16:56
  2. Har ENDELIG fått levaxin!
    Av Angel i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 48
    Siste melding: 21-02-11, 22:45
  3. Hvor mange har fått mer enn en radiojodbehandling?
    Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 9
    Siste melding: 26-01-11, 00:38
  4. Mange runder hos lege, endelig skal vi til barnelege!
    Av væren71 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 30-09-08, 15:47
  5. Etter mange år, fikk jeg endelig diagnosen lavt stoffskifte
    Av JoJo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 29
    Siste melding: 21-09-05, 11:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn