Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    76

Standard Sammenhengen mellom matintoleranse, stoffskifte, B12 og D-vitamin?

Jeg fikk påvist hypotyreose for et par år siden etter å ha følt meg trøtt, slapp og "utenfor" i et par år. Har gått til forskjellige fastleger som ikke har vært veldig interessert. Føler meg fortsatt ikke i form. Mye trøtt, sliten, vondt i/sviende øyne, "svimmel", ukonsentrert, dårlig hukommelse etc. Føler meg rett og slett helt utenfor meg selv. Stoffskifteprøvene er nå fine. Har hatt lav B12, men tilskudd (sprøyter) har gjort at jeg nå ligger på 700, som nok er bra. D-vitamin er innenfor normalen, men føler jeg må ta solarium noen minutter iblant for å klare å holde meg der. Har nå byttet til en ny fastlege som virker veldig dyktig og interessert, og han henviste til matintoleranseprøver. Har maks utslag på kumelk, kasein og mandler, og middels utslag på blant annet eggehvite, hvete, havre og gjær. Fastlegen mener dette kan være årsak til både lavt stoffskifte og lav B12+D-vitamin. Har fått beskjed om å kutte ut alt av melkeprodukter, egg, mandler og gluten.

Hva er egentlig sammenhengen mellom matintoleranse, stoffskifte, B12 og D-vitamin? Tipper det står masse om det her, men orker ikke å lese igjennom alt. Fint hvis noen eventuelt kan linke til noen steder det står.

Er det noen som har gode erfaringer med en ernæringsfysiolog i Oslo-området som kan gi råd i forhold til å legge om kostholdet?

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    33
    Meldinger
    66

Standard Sv: Det baller på seg!

Hei Cathy
    Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har selv ikke så veldig mye erfaring, men har hatt lavt stoffskifte i 2 år.
    Hva ligger ditt TSH nivå på?
    Fått tips om denne klinikken http://www.helhetsmedisin.no/ som vist skal være gode på matallergier og testing i forhold til det.
    Ser det står en del om det her på forumet.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    36
    Meldinger
    76

Hei!
    Husker ikke helt hva TSH ligger på nå, men tror den ligger på rundt 1. Har en fastlege som virker veldig interessert i kosthold, så har allerede testet meg for matintoleranser. Har bare funnet ut at det er ganske komplisert å kutte ut så mye fra kostholdet, og jeg er redd det blir litt ensformig i lengden. Takk for tips ang. Heggeli. Skal vurdere å ta en tur til en ernæringsfysiolog der etterhvert:-)

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Dette fanget mitt øye.
    Jeg fikk matintoleranse for 4 år siden, og jeg har nå endelig fått medisin for lavt stoffskifte, så nå håper jeg at denne allergien for mat kommer av ubehandlet lavt stoffskifte.
    Jeg fikk beskjed at det var kryssreaksjoner fra bjørkepollen, som jeg er ekstremt allergisk for.
    Av mat er det, egg, eggehvite,fisk,skalldyr,tomat,stenfrukter,nøtter,peanøtter- kan da fortelle at inntil for 4 år siden så spiste jeg alt dette, uten noen problemer- For 4 år siden begynte de værste symptomene for lavt stoffskifte å vise seg, men har nok hatt disse symtpmene i mange år, uten at jeg har tenkt så mye over det.
    Så, det som blir spennend enå er å se om matintoleransen forsvinner, når en nå blir behandlet med medisiner...

Lignende tråder

1. allergi/matintoleranse og stoffskifte
    Av tor31 i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 10
    Siste melding: 21-09-15, 23:47
  2. kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi
    Av toneij i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-12, 18:36
  3. Sammenhengen mellom binyrer og stoffskiftelidelser
    Av Anne Ma i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 14-11-09, 12:09
  4. Svar: 1
    Siste melding: 26-01-09, 21:23
  5. Forbindelse mellom stoffskifte og revmatisme
    Av baremei i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 5
    Siste melding: 13-07-06, 22:34

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder