Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 43
    Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Standard Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Ja, jeg oppfattet det slik at det ikke var akutuel med noen medisinering, før evt T4 og T3 ble utenfor grenseomr..
    Jeg har ikke nettopp fått barn, det er nok bare jeg som omtaler han som "liten" enda, men han er tre år..
    Det var bare 10 dager mellom prøvene jeg tok på riksh.p og hos fastlegen..
    Jeg vet ikke om de tok Anti-TPO på Riksh.p, de sa ingenting om det, sa bare at TSH var forhøyet og at det betydde at "hypofysen var på høygir". Jeg håper jeg snart får verdiene der i fra..:(
    Han jeg kaller fastlegen er egentlig en privatlege, jeg byttet til han fordi det er svært stor utskiftning av leger på det ordinære legekontoret, jeg fikk stadig ny, og det er for tette/små forhold her til at det var noe kjekt når jeg er kronisk syk. Jeg tror ikke min lege vil ta noen nye prøver nå (slik at jeg kan få tatt om morgenen), han sa det skulle følges med på en gang i året han.. det var retningslinjene.. Jeg kan sikkert få han til å sjekke det igjen før det har gått ett år altså, men han vil nok ikke se noen grunn til å sjekke det igjen nå med det førte?
    Problemet er vel at jeg ikke vet om jeg har symptomer på lavt stoffskifte... I flg legen/nevrologene har jeg det ikke, men så ser jeg jo her inne at flere skriver om parestesier/allodyni, fascikulasjoner og smerter som flytter på seg, så jeg vet jammen ikke hva jeg skal tro. Det er slitsomt å være så usikker..:(
    Jeg lurer også på om jeg har andre sykdommer, som bl.a ME/CFS..(men er nok mindre utmattet enn de fleste med dette, og mer av nevro.plager..)
    Jeg har dessuten pos kalprotektinprøve, og skal snart til coloskopi..men også her fikk jeg høre at evt inflammatorisk tarmsykdom ikke kan forklare alle disse nerve-"fenomenene" mine:(
    Føler av og til at jeg er i ferd med å gi opp..:(

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    734

Standard Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
    Takk.
    "Problemet" er vel at jeg ikke er diagnostisert med lavt stoffskifte, så dermed tenker de at symptomene ikke kan skyldes dette. Men jeg kjenner meg usikker når jeg er jeg får ulike prøvesvar med så kort tid i ml prøvetakingene og prøvesvar som tyder på at jeg "med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte".
    Vet noen hvor denne boka kan kjøpes?
    Ser ikke ut som den er i salg lenger, men jeg fant: http://www.nb.no/utlevering/nb/9dda3...#&struct=DIV68

Dette er 1. utgaven, de oppl. jeg ref. fra er på side 69.

Tily: ser det står at du har mange symptomer tross "normale" prøver. kanskje du er i samme situasjon som meg?? Hva er prøvebehandling med naturlig thyroid? Er det trygt?
    Siden du har fått påvist forhøyet TSH og anti-TPO burde du vært diagnostisert med lavt stoffskifte, slik har jeg i alle fall oppfattet at det bør være. Mine prøver er alle innenfor "normalt", så vi er ikke helt i samme båt, bortsett fra at vi deler frustrasjonen over våre plager, og den båten er vi mange i ....

Prøvebehandling med naturlig thyroid (medisin laget av thyreoideakjerelen fra gris) betyr for meg at jeg har bestilt det på nettet, og bruker pr. nå 90 mg/dgl. Jeg har ikke opplevd det som problematisk, men har heller ikke blitt det jeg vil kalle bedre. Jeg tror ikke det er farlig i en periode.

Det ser ikke ut til at jeg får tak i mere, tilgangen er høyst usikker. Se andre tråder om dette. Det er best å få det gjennom lege, enten naturlig thyroid eller levaxin som er den syntetiske medisinen.

Har du forresten forsøkt tilskudd med magnesium ? Google symptomer på magnesiummangel, og du vil finne mye relevant.

Håper det beste for deg

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Fascikulasjoner

Hei Kiwi

Siden det ikke fungerte spesielt bra med PM da jeg sikkert kløna det til på ett eller annet vis svarer jeg deg her.

Jeg føler virkelig med deg der du nå befinner deg og den fortvilelsen det medfører å ikke finne svar på alle de kroppslige fenomenene/plagene du nå har.

Jeg har, som du kan lese om i denne tråden, vært igjennom mye av det samme som deg. Dessverre gjør ikke dette at jeg føler at jeg har så mye å bidra med for å hjelpe deg. Dette skyldes IKKE at jeg ikke har et ønske om å hjelpe, men faktum er at jeg vet ikke hva som forårsaket det jeg opplevde. Som du selv kan lese i tråden, søkte jeg selv febrilsk hjelp i denne tiden. Jeg vet med andre ord ikke om det skyldtes stoffskiftet (jeg har en stoffskiftesykdom), virusinfeksjonen i forkant av at dette intraff eller annet. Jeg har ingen svar....

Som deg oppsøkte jeg nettet for informasjon og det holdt på å ta knekken på meg. Det dukket opp så mye info jeg skulle ønske jeg aldri hadde ramlet bort i. Det bidro ikke til bedring for meg, snarere tvert i mot da angsten for hva det evnt kunne være bare økte i takt med informasjonen jeg fant på ulike nettsteder. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde googlet feks leamus i hele kroppen

En nettside var imidlertid til hjelp og det var denne. Ikke fordi noen hadde noe fasitsvar til meg, men jeg ble møtt med kunnskap, jeg fikk råd om, brukerne delte med seg erfaringer og ikke minst følte jeg at jeg ble møtt med forståelse og omsorg i en svært, svært vanskelig tid for meg.

Jeg ble ikke i nærheten utredet slik du har blitt. Jeg hadde noen enkle nevrologiske tester og det ble tatt noen blodprøver. Det var det, fordi jeg ikke orket forholde meg til undersøkelser. Jeg var utrolig sliten på den tiden og jeg har dessverre lang og dårlig erfaring med spesialister i min tid med stoffskiftesykdom. Jeg har aldri blitt møtt med kunnskap om denne sykdommen og hva den kan forårsake, men tvertimot gang på gang blitt avvist med at stoffskiftet gir ikke denne type symptomer og plager. Derfor sa jeg nei til videre utredning. Jeg orket bare ikke....Og jeg hadde bare ikke troen på at de kunne hjelpe meg.

Ovennevnte gjør at jeg ikke har noe svar. Det jeg kan fortelle deg er at jeg har det bedre. Det tok tid. Det første som forsvant var smertene i armer og ben. Jeg forsøkte fersk ingefær mot dette. Jeg drakk liter med dette hver dag og etter en 2-3 uker avtok smertene og ble etter noe lengre tid helt borte. Fungerte ingefæren? Det har jeg heller ikke svar på, men å drikke ingefær er ikke noe jeg tok skade av og derfor kan jeg trygt anbefale at du forsøker dette mot smerter.

Jeg tok jerntilskudd, b-12, magnesium, kalsium, K2, d-vitamin. Jeg tok to spiseskjeer olivenolje hver dag. Jeg spiste salt (himalaya). Jeg spiste eggeplommer. Jeg forsøkte gurkemeie som skal være betennelsesdempende. Dette hjalp ikke, men jeg hadde heller ingen betennelse i følge blodprøver. Jeg begynte å mosjonere moderat etter en lang periode inaktiv.

Jeg aner rett og slett ikke hva som forårsaket dette og jeg aner ikke hva som gjorde at det forsvant.

Jeg håper for deg at dette forsvinner slik det har gjort for meg. Følg opp stoffskiftet ditt og sjekk deg selv for evnt mangler av vitaminer og mineraler om dette ikke allerede er sjekket.

Riktig god bedring

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Tusen tusen takk Eirin. Dette innlegget ditt reddet meg i natt. Jeg våknet kl. halv fem av intense smerter i rumpa og nedover ene foten, slik du beskrev smertene; om tannverk..intense/dype/skjærende. Det prikket intenst i håndflatene og fingrene, smertene lynte i fingrene, og smertene vandret over i andre foten. Jeg stod opp, fant varmepose, tok pinex forte, sovemedisin...klarte ikke sove. Såg på mobilen, og fant innlegget ditt. Det var en STOR trøst for meg lese at du har blitt mye bedre fra disse plagene! Takk for at du delte med meg.
    Jeg har selvfølgelig noen flere spørsmål..:
    Du skriver at smertene var det første som avtok, hvor lenge varte de ca? Hos meg har de pågått i ti mnd nå..
    Hadde du parestesier?
    Hvor lang tid tok det før fascikulasjonene roet seg ned?
    Gjorde du noen medisinendringer (for stoffskiftesykdommen) i perioden da du ble bedre fra dette?

Jeg tar omtrent de samme tilskuddene som du tok, men har ikke drukket så mye ingefærte - vil prøve det nå.
    Var det en spesiell type olivenolje du tok?
    K2-vit vet jeg ikke hva er, vil sjekke. Har ikke tatt jerntilskudd, og ikke himalayasalta, det må jeg prøve. Jeg har imidlertid en magnesiumspray til å spraye rett på huden siden mesteparten av magnesium er intracelluært, men har ikke merket noe effekt.

Jeg er langt nede nå, så fortvilet og sliten og redd, ikke nødvendigvis redd for ALS o.l grusomme greier, men for at jeg aldri skal komme meg ut av dette.
    Håper du svarer igjen, takk for håp, klem

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei igjen Kiwi

Trist å høre at du har hatt ei slik tøff natt

Jeg er glad for at ordene mine kunne hjelpe deg litt i natten selv om de ikke gir deg noe konkret som kan hjelpe deg akkurat nå.

Jeg skal forsøke å svare på dine spm. Smertene avtok etter en tid på ingefær og jeg vet at de må ha vært borte når jeg startet flytteprosessen min i juli. Om ikke hadde jeg ikke klart den flyttingen. Jeg mener å erindre at de startet i sept/okt året før.

Jeg hadde følgende i denne perioden: Ustøhet, muskelsvakhet, ilinger/prikkinger/stikkinger, nummenhet, smerter, rykninger i tær og fingre, fascikulasjoner, feber (i perioder), mauring, tannpinesmerter i lår og armer. Jeg kunne legge meg for å sove og rett før innsoving begynte ilinger/frysninger i hodet og forplantet seg langs skuldre og nedover siden av kroppen. Jeg hadde problemer med å finne liggestillinger som var smertefri i den grad at jeg fikk sove. Jeg kunne våkne med dovne fingre, arm (den var helt borte noen ganger (litt som lammet)). Jeg var til tider stokk stiv i bena og hadde vondt for å bevege meg i noen særlig grad. Smertene følte jeg var der konstant. Jeg husker jeg gråt mye av smerte. Det var så fortvilende at ingenting fjernet smerten av det jeg hadde tilgjengelig. Og disse fascikulasjonene - de drev meg nesten til vanvidd altså. Overalt var de. Jeg følte at jeg poppet og poppet og heller her var det ingenting som hjalp.

Fascikulasjonene vet jeg at jeg hadde mye av da jeg flyttet og en god stund etterpå. Så avtok de. Så ble de til tider helt borte. Så dukket de opp igjen, men i langt mindre grad. Jeg hadde litt av det senest her om kvelden. Men de er ikke lengre plagsomme i og med at de for det meste er borte

Jeg gjorde mine vanlige medisinendringer. Doserer litt opp på høsten og jeg doserte ned i mars, da jeg følte meg litt for "høy".

Jeg bruker Ybarra olivenolje.

Kjøp fersk ingefær om du vil prøve det. Jeg skar 10-12 tynne skiver som jeg la i en mugge vann om kvelden og drakk dette som drikke dagen etter (1-1 1/2 liter vil jeg tippe det var sånn ca). Salt bare slikket jeg i meg litt av nå og da gjennom dagen Drakk litt etterpå da.

Jeg forstår at du er langt nede og jeg forstår veldig din frykt for at dette ikke skal forsvinne. Men det kommer det til å gjøre! Våg å tro på det om du klarer. Våg i hvertfall å tro det litt innimellom det andre du tror, øv deg på det

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Tusen takk igjen Eirin. Du gir meg håp i en svært vanskelig tid. Jeg kjenner igjen ALT du skriver. Jeg vil følge din "oppskrift" med ingefær, olivenolje og tilskuddene, og krysse alt jeg har for at jeg blir bedre. For meg gir det håp at du ikke direkte knytter plagene til stoffskiftesykdommen, siden jeg ikke har fått stoffskiftediagnose, bare beskjed om at jeg nok kommer til å utvikle stoffskiftesykdom..Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer mer av dette:( I dag oppdaget jeg til og med fascikulasjoner i tunga! Og de kjenner jeg ikke, men jeg ser de. Blir redd for ALS igjen. Smertene skjærer "gjennom marg og bein", er så vanvittig at de flytter slik på seg. Eneste trøsta med det er at ALS pas sjelden har smerter..

klem fra meg

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Takk for lenke til bok Tily, har lest litt.
    Og takk for svaret ditt. ok, så man kan kjøpe det selv over nettet altså? Hmmm, nå ble jeg fristet til å prøve.. Men har lest at det kan vere skummelt med feilbehandling, så vet ikke om jeg tørr..Lar ikke legen deg prøve? Nei, jeg har spurt flere leger nå, og de sier forhøyet TSH og pos anti-TPO tyder på at jeg med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte, særlig siden det er stor hyppighet i nær fam., men at jeg pr i dag ikke har det med normale T3 og T4. Men jeg har også lest i noen retningslinjer at dersom pas har verdier som jeg, og symptomer på lavt stoffskifte, så kan man vurdere med forsiktig prøvebehandling. Legene er imidlertid ikke med på at mine symptomer er symptomer på lavt stoffskifte... da burde jeg hvert fall hatt de mer klassiske symptomene, som jeg nok ikke har.. Forvirret og fortvilet..i dag oppdaget jeg fascikulasjoner også i tunga! Og smertene jager "gj marg og bein":(
    Hvilke plager har du?
    klem klem

Ja, jeg har tatt magnesiumtilskudd i ni mnd nå..og div andre kosttilskudd...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Parestesier, fascikulasjoner og smerter som flytter seg kan komme av mange ting, fibromyalgi er vel en av de sykdommene som svært ofte har dette. Lavt stoffskifte en annen. Jeg skal ikke si at symptomene dine ikke kommer fra stoffskiftet, men siden problemene oppstod etter en infeksjon og du ikke har noen av de klassiske symptomene på lavt stoffskifte, tror jeg sjansen er liten for at stoffskiftet er synderen.
    Jeg mistenker at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli lavt pga antisistoffene, men tror altså ikke problemene dine skyldes stoffskiftet. Og selv om stoffskiftet er synderen, så er det mange av oss som fremdeles sliter med disse symptomene selv etter år med medisinering.

Ellers vil jeg bare si at jeg håper du finner en måte og leve med problemene i stedet for og være redd for at det er farlige sykdommer som ALS som forårsaker det, så lenge det like godt kan være en helt ufarlig, men plagsom tilstand.
    Jeg er ingen lege, men av egen erfaring har jeg lært at livet er mye lettere om man fokuserer på alt det positive i livet i stedet for og frykte sykdomsdiagnoser. Om du ser i signaturen min eller leser i dagboken min, vil du se jeg har nok av dem.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Jeg har i snart 10 mnd vært SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner (leamus) overalt og smerter som flytter på seg. Alt beg etter en svært hissig magevirusinfeksjon.
    Hej Kiwi Hvilken virusinfektion var det? Er du blevet undersøgt for hvad for et virus det var, eller var diagnosen lægernes antagelse?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    734

Hvilke plager har du?
    Jeg har de klassiske, som tretthet, lav utholdenhet til daglig både i arbeid og sosialt, tørr hud, frossen, tåke i hodet, tett nese og hals, hes stemme, oppblåst mage, nedstemt. Men ikke overvekt og skjøre negler.

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Parestesier
    Av Vilje i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 22-11-12, 13:44
  2. Parestesier/kiling i huden
    Av Ingvild i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 03-11-12, 16:00
  3. Plaget av Graves!!
    Av LivF i forumet Graves sykdom