Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Noe i kroppen min som ikke helt stemmer. Kan noen hjelpe meg??

Hei, jeg fikk stoffskifte problemer pga fødsel, da høyt som ble til lavt og anti tpo over 100 og startet levaxin, jeg spiste en tablett daglig (100) og følte alikevel at jeg ikke hadde det helt bra, så legen gikk med på å prøve å legge meg litt under normalen og økte dosen med 1 tablett delt på 2 dager i uken, målte så stoffskifte 4-6 uker etter doseøkning, da var TSH på 0,36 og jeg følte jeg hadde det kjempebra, ikke særlig vondt i kroppen, energi hadde jeg....

Så har jeg siste tiden merket meg at det var noe i kroppen min som ikke helt stemmer, skjelver på hender, hodepine, går ned i vekt (men ville også dette så har spist veldig sunt) men alikevel så gikk det litt for fort syns jeg med vekten, rar følelse inni meg som ikke kan forklares. og da jeg på mandag var til legen og skulle ta noen andre blodprøver så sa jeg at jeg ville sjekke stoffskifte med det samme og idag fikk jeg bekreftet det jeg hadde mistanke om, stoffskifte var nå på 2,2 altså høyt....

lurer fælt på om det er normalt at det skal øke så masse pga en tablett ekstra totalt i uken? kan levaxin bli påvirket av andre medisiner i kroppen? har startet opp på wellbutrin (antidepressiva) og har også av dette fått det utrolig mye bedre,,,

er litt fortvilet akkurat nå og håper noen har noe å dele med meg her....

på forhånd takk
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Kan noen hjelpe meg??

Hvilken prøve er det som er 2,2?
    Stoffskifteprøver består av prøver av FT3, FT4 og TSH, og alle prøvene skal tas klokken åtte om morgenen før man tar stoffskiftemedisin.

Og ta medisin slik du gjør, 5 dager i uken med 100 mcg og 2 dager i uken med 150 mcg er ikke optimalt. Det beste er og ta 100 mcg en dag, 125 mcg neste dag, 100 mcg tredje dag, etc. for ikke og stresse kroppen med for vekslende mengde. Be legen skrive ut Levaksin på 25 mcg, slik at du slipper og dele tablettene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Sv: Kan noen hjelpe meg??

Tsh er 2,2
    Ft4 var 15
    Ft3 ble ikke målt denne gang

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

man får vel samme ukedose uansett om man tar 50 2 dager eller 25 4 dager? så uansett er det vel en for høy dose?

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    40
    Meldinger
    187

Sitat Opprinnelig skrevet av madagaskar Vis post
    man får vel samme ukedose uansett om man tar 50 2 dager eller 25 4 dager? så uansett er det vel en for høy dose?
    for det første så liker kroppen best at dagsdosene er mest mulg lik HVER dag,og kroppen kan absolutt reagere på 50 mrg forskjell fra en dag til en annen..så del de opp...
    for det andre så vil en tsh som har gått fra 0,et eller annet til 2.2 ikke bety at du har fått høyt stoffskife,men LAVERE stoffskifte..... jo nærmere 0 du er jo høyrere er stoffskiftet ditt...you see?

men når på dag tok du de ulike blodprøvene,og var du fastende(ikke tatt levaxin den dagen)?

Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Stoffskiftet ditt er lavt. Jeg ville nok økt dosen Levaksin. Du bør iallefall ikke finne på og senke dosen, siden stoffskiftet ditt er såpass lavt som det er.
    TSH er signalet fra hjernen om hvor mye FT4 som trengst produseres. Til høyere TSH er, til lavere er stoffskiftet ditt. Optimalt skal TSH ligge mellom 0,5 og 1 når man går på levaksin.
    FT4 på 15 er lavt; jeg ville kjent meg elendig med så lav FT4. De aller fleste har det best med FT3 og FT4 helt øverst i referanseområdet. Noen av oss må faktisk over referanseområdet for og ha det bra.

FT4 er bare et forhormon som på veien rundt i kroppen blir omdannet til det virksomme hormonet FT3. For og vite om kroppen din får det den trenger, må det også måles FT3. Noen har en kropp som ikke klarer og omdanne nok FT4 til FT3 og da trengst det kombinasjonsbehandling.

Hvis det var kun en ukentlig dose man trengte med Levaksin, så kunne man jo tatt hele dosen en gang i uken, men slik er det ikke. Kroppen har det mye bedre med og dosere det så jevnt som mulig gjennom uken.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

det jeg ikke forstår er at for hver gang jeg har økt dosen min med levaxin, så har TSH krøpet mer og mer mot 0, sist var den altså på 0,36 , og nå plutselig 2,2 og jeg har det ikke bra i kroppen, den siste økningen på 50 2 x pr uke var før sommeren, og det er nå etter sommeren at jeg har kjent på alle disse symptomene og at kroppen er rar, jeg er ikke trett, menstruasjonen tuller, skjelver masse og har en forferdelig rar følelse uro i kroppen og hodeverk, og har gått ned 8 kg siden sommer, men har også gått litt inn for akkurat det da, men har ikke trent, bare med mindre fett og godt kosthold.

Ringte opp igjen til legekontoret for å spør om det var høyt eller lavt, og det kunne ikke legesekretæren svare på, hun hadde så lite greie på stoffskifte og min lege er ikke tilstede idag og hun ba meg om å vente til legen ringte meg opp igjen imorgen.

Lettere frustrert i toppen her jeg sitter hehe.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Har du sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin?
    Min erfaring er at lavt stoffskifte fører til at disse blir for lave, og de vil forsterke symptomene på lavt stoffskifte.

Tar du alltid stoffskifteprøver klokken åtte om morgenen FØR du tar levaksinen?

Når man har høyt stoffskifte så vil oftest TSH være 0,0 et eller annet og FT4 ligger langt over 22.

Når du øker dosen Levaksin, så oppfatter hypofysen at det er mer FT4 i kroppen, og da vil den ikke "rope" like høyt til skjoldbruskkjertelen for og få den til og produsere FT4.
    Det stemmer med det du sier at når du øker Levaksinmengden, så kryper TSH lavere ned mot 0.

At TSH blir høyere og du trenger mer Levaksin, kan skyldes lave verdier på for eksempel D3 + at vi går mot den mørke årstiden. Iallefall for meg er det slik at stoffskiftet er svakere om vinteren enn om sommeren.
    I tillegg har du såvidt jeg skjønner (anti-TPO>100?) positiv anti-TPO, hvilket betyr at antistoffene vil gradvis økelegge kjertelens evne til og produsere FT4, og du vil dermed trenge mer fra Levaksinen.

Når det gjelder vektnedgang, hodeverk, skjelving etc. Spiser du variert og får i deg nok kalorier? Hvis ja til dette, ville jeg fått sjekket blodsukkeret, både fastende glukose og langtidsblodsukker (HBA1c)

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    42
    Meldinger
    21

Standard Sv: Re: Kan noen hjelpe meg??

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Har du sjekket d-vitaminer, B12 og ferritin?
    Min erfaring er at lavt stoffskifte fører til at disse blir for lave, og de vil forsterke symptomene på lavt stoffskifte.

Tar du alltid stoffskifteprøver klokken åtte om morgenen FØR du tar levaksinen?

Når man har høyt stoffskifte så vil oftest TSH være 0,0 et eller annet og FT4 ligger langt over 22.

Når du øker dosen Levaksin, så oppfatter hypofysen at det er mer FT4 i kroppen, og da vil den ikke "rope" like høyt til skjoldbruskkjertelen for og få den til og produsere FT4.
    Det stemmer med det du sier at når du øker Levaksinmengden, så kryper TSH lavere ned mot 0.

At TSH blir høyere og du trenger mer Levaksin, kan skyldes lave verdier på for eksempel D3 + at vi går mot den mørke årstiden. Iallefall for meg er det slik at stoffskiftet er svakere om vinteren enn om sommeren.
    I tillegg har du såvidt jeg skjønner (anti-TPO>100?) positiv anti-TPO, hvilket betyr at antistoffene vil gradvis økelegge kjertelens evne til og produsere FT4, og du vil dermed trenge mer fra Levaksinen.

Når det gjelder vektnedgang, hodeverk, skjelving etc. Spiser du variert og får i deg nok kalorier? Hvis ja til dette, ville jeg fått sjekket blodsukkeret, både fastende glukose og langtidsblodsukker (HBA1c)
    Ja blodprøvene er tatt fastende, tok blodprøven ca 09.30 og siste dosen med levaxin ble tatt ca 08 dagen før. Har sikkert ikke blitt tatt alle tester akkurat nå denne gangen siden det var jeg selv som spurte om di kunne sjekke det, men spiser b12 tabletter 4 ganger pr uke og D vitamin tabletter hver dag. glemte å skrive det viktigste symptomet jeg har, hjertet banker skikkelig eller om det er pulsen jeg kjenner aner jeg ikke, men det ble sjekket og blodtrykk va supert og pulsen va bra,

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Så har jeg siste tiden merket meg at det var noe i kroppen min som ikke helt stemmer, skjelver på hender, hodepine, går ned i vekt (men ville også dette så har spist veldig sunt) men alikevel så gikk det litt for fort syns jeg med vekten, rar følelse inni meg som ikke kan forklares. og da jeg på mandag var til legen og skulle ta noen andre blodprøver så sa jeg at jeg ville sjekke stoffskifte med det samme og idag fikk jeg bekreftet det jeg hadde mistanke om, stoffskifte var nå på 2,2 altså høyt....

lurer fælt på om det er normalt at det skal øke så masse pga en tablett ekstra totalt i uken? kan levaxin bli påvirket av andre medisiner i kroppen? har startet opp på wellbutrin (antidepressiva) og har også av dette fått det utrolig mye bedre...
    det jeg ikke forstår er at for hver gang jeg har økt dosen min med levaxin, så har TSH krøpet mer og mer mot 0, sist var den altså på 0,36 , og nå plutselig 2,2 og jeg har det ikke bra i kroppen, den siste økningen på 50 2 x pr uke var før sommeren, og det er nå etter sommeren at jeg har kjent på alle disse symptomene og at kroppen er rar, jeg er ikke trett, menstruasjonen tuller, skjelver masse og har en forferdelig rar følelse uro i kroppen og hodeverk, og har gått ned 8 kg siden sommer, men har også gått litt inn for akkurat det da, men har ikke trent, bare med mindre fett og godt kosthold.
    Det lyder som om du har rimelig stærke bivirkninger af Wellbutrin.

Prøv at søge med søgeord: Wellbutrin and weight loss og du vil se, at vægttab er en ret almindelig (bi)virkning af Wellbutrin. Ellers er de "almindelige" (hos op til hver tiende bruger) bivirkninger følgende: feber/feberfølelse, mundtørhed, smagsforstyrrelser, kvalme, opkastning, mavesmerter, forstoppelse, hovedpine, migræne, svimmelhed, koncentrationsbesvær, depression, uro, forvirring, rastløshed, angst, rysten, søvnløshed, øget svedtendens og allergiske reaktioner (herunder nældefeber). Ikke alle bivirkninger på listen behøver forekomme samlet hos en og samme person.

Mere detaljeret info om bivirkninger af Wellbutrin findes på Drugs.com. I Danmark bruges Wellbutrin ikke til behandling af depression, men som støtte ved rygestop.

At dit TSH er "uforklarligt" krybet op på 2,2 kan berøre på, at kroppen har brug for at håndtere Wellbutrin-belastningen på kroppens organer/funktioner og dette kræver mere hormon end du har til rådighed i forhold til din aktuelle medicindose. På den anden side - skriver folk på forummene ude i verden, hvor nogle klager over uforklarligt forhøjet TSH i forbindelse med brugen af Wellbutrin, mens andre skulle op i thyroxin-dose, ligeledes i forbindelse med Wellbutrin. Hvad er hvad er svært at sige, men det er højst usandsynligt, at dine aktuelle kvaler skulle opstå pga. en beskeden øgning af Levaxin...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 23-02-11, 18:55
  2. Kroppen tar ikke til seg Levaxin
    Av uheldig i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 8
    Siste melding: 24-11-10, 06:59
  3. Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
    Av Veronica i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-08-08, 09:23
  4. Svar: 3
    Siste melding: 03-04-08, 18:57
  5. prøvr meg på et inleg som ikke hører til her,kan noen hjelpe
    Av rikke i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 16-01-07, 20:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg