Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    43
    Meldinger
    187

Standard trøtte binyrer*spørsmålstegn*

U-kortisol: 28 (ref finner ikke den)
    Du-kortisol:75(<165)
    S-Kortisol morgen: 230(138-690)
    S-kortisol kveld:99(69-345)

S-Aldosteron:306( 110-680)

noen som kan si om binyrene mine er helt normale ut fra disse blodprøvene?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: trøtte binyrer*spørsmålstegn*

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    U-kortisol: 28 (ref finner ikke den)
    Du-kortisol:75(<165)
    S-Kortisol morgen: 230(138-690)
    S-kortisol kveld:99(69-345)

S-Aldosteron:306( 110-680)

noen som kan si om binyrene mine er helt normale ut fra disse blodprøvene?
    Den første, ved jeg ikke hvad er... men den anden er døgnurin hvor alt under 165 nmol/d angiveligt skulle være i orden i forhold til udredning for Cushing's syndrom (for meget cortisol). Men det betyder ikke nødvendigvis, at 75 nmol/d er nok for dig.

S-kortisol morgen 230 nmol/L og S-kortisol kveld 99 nmol/L er begge meget lave, uanset at de befinder sig indenfor ref.området.

Dette kan have en stor betydning for, hvorfor din aktuelle levaxin-dose ikke fungerer godt nok. Det betyder også, at den forventede kombinationsbehandling du er i færd med at starte op med, sandsynligvis heller ikke vil virke godt nok. Jo lavere kortisol, jo ringere celle-optag af thyreoideahormoner. Det nytter ikke meget, at pøse på med Liothyronin 4 gange i løbet af dagen, hvor dit cortisol er ved at falde mod aftenen, og det frigjorte T3 alligevel ikke har nok cortisol-hjælp til at blive nyttiggjort i kroppens celler.

Det bedste (og eneste?) du kan gøre for at løse dette problem er, at begynde tage din Levaxin til natten i en periode, og se hvordan det fungerer for dig. Selv om det ikke fungerer for alle (nogle med hypothyreose har en forstyrret døgnrytme af cortisol), har omlægningen til natmedicinen hjulpet dem vældig meget. Med de cortisol-tal du har, er der alt at vinde og intet at tabe - blot man fastholder uanset at det ikke virker hurtigt. Ting Tager Tid. Også for hormon-tilpasninger.

Reference for S-aldosteron har du skrevet forkert ind. Den skal være 110-860 pmol/L, ikke 110-680 pmol/L (når du bor i Hordaland).

Det betyder at du er også pænt lav på aldosteron (306 pmol/L), selv om resultatet ligger indenfor ref.området. Prøv at læse denne tråd og se om du kan genkende dig i noget af det, indlægget handler om. Det er, godt nok, kun groft skitseret, fordi underskud af aldosteron har hundrede kendte symptomer, men det kan give dig et fingerpeg alligevel.

Når man har aldosteron så lav som din, da er det direkte skadeligt at spise saltfattig mad. Spar ikke på saltet. Du vil selv vide hvornår det kan blive for meget: når du mærker at det er "for salt" - da er det "for meget". Kroppen siger selv fra og til, i forhold til sit øjeblikkelige behov for salt. Hvis du er i tvivl, kan du få mere at vide i tråden Det du IKKE ved om salt og binyrerne!

Alt i alt tyder dine prøveresultater på at du har underfungerende binyrer, men det får du ikke nogen skolemedicinere til at gøre noget ved. For dem er alt mellem Addisons (UNDER 10% af binyrefumktionen) og Cushing's (OVER 100% af binyrefunktionen) - IKKE eksisterende. Du må selv læse dig op i, hvad man kan gøre, ikke mindst her på forummet. Det kan godt være at du ikke orkeralt alt denne "selv-edukation", men desværre - der er ingen anden udvej.... binyrefunktionen reparerer ikke sig selv.

Lykke til, uanset hvordan det går.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    43
    Meldinger
    187

Standard Sv: trøtte binyrer*spørsmålstegn*

Beklager sent svar..jeg har mange ganger de siste dagene gått inn på mailen og lest svarene her fra deg og er så utrolig glad for svar!!!!
    Men har vært så sliten at jeg har ikke orket og sitte meg ned å skrive ord...om du skjønner....

jeg føler meg sett og hørt når du svarer så inngående og forståeligt...

vet ikke hva som skjer med meg,men de siste to dagene har jeg vært helt knust..kroppen rister og skjelver innvendig,blodsukkeret kjennes ut som det er lavt og jeg er mye urolig.frysebyger og hetetokter om en annen,svimmel,vondt og stiv og støl her og der. og føler at det er binyrene mine som står bak mye.

tilbake til hovedinnlegget mitt....
    Legen sin kommentar på blodprøvene var at de var "gode nok" så binyrene mine gjorde jobben sin....så er nok lite støtte å finne der ja.....jeg har siden i går kokt meg vann med himalaya salt i,og en god desj sitronsaft...
    føler faktisk at kroppen blir litt glad på en måte når jeg drikker det

jeg har også begynt å lese igjennom de som du og andre har skrevet om binyrene her inne og skal prøve å hjelpe kroppen min selv så godt jeg kan...
    synest der veldig mye informasjon å ta til seg,så sier til hjernen at no må du fungere og forstå dette som står skrevet her;)
    men det jeg synest er litt rart er at for en stund siden så var jeg mest sliten etter kl 17,no er jeg mer sliten og sovnet på jobb for noen dager siden og vokner til på kvelden,sånn som no er jeg i kjempe fin form,men morningen og frem til kl 16 har jeg nesten bare lagt vannrett....:/

jeg har tusen spørsmål,men kommer ikke på de her og no.....
    Men TUSEN TAKK SNILLE DEG!!!!!
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Lignende tråder

1. binyrer
    Av Kari i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 49
    Siste melding: 26-03-12, 09:36
  2. Badstue og trøtte binyrer?
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 17-07-09, 20:43
  3. Binyrer
    Av Persa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-01-09, 22:01
  4. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  5. Binyrer
    Av mohaienne i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 28-06-07, 21:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn