Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavanger
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Standard Hår, negler og Graves

Hei dere der ute med Graves erfaring!

Jeg fikk diagnosen Graves i mai i år, 5 mnd senere er verdiene mine bra (bare littegrann høye men legen sier det er ok). Går enda på medisiner, (Neo-M). Har den siste måneden sett på at bare mer og mer av håret mitt detter av, jeg hadde veldig tykt hår, men nå er det tynt og pistrete. Neglene skreller av lag for lag. Jeg er redd jeg skal ende opp skallet! Er det noen med lignende erfaringer? Kommer håret tilbake?? Jeg føler meg litt forfengelig nå, burde kanskje egentlig vært glad for at jeg føler med stort sett bra ellers..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hår, negler og Graves

Jeg har ikke egen erfaring med Graves, men jeg ved lidt om hår og negle i hyperthyreose og hypothyreose.

Det er ganske velkendt, at nogen tid efter behandlingsstart med Neo-Mercazole vil der opstå (hos flere men ikke alle) et betydelig og endda dramatisk hårtab. Årsagen er det hurtige og kraftige fald af mængden af thyreodieahormoner. Man vil ikke blive skaldet og der vil være genvækst af normal hårpragt igen, selv om det kan tage op til flere år pga. de enkelte håratrå's forskellig genvæksttid/forventet "alder". Problemet med denne forklaring er, at der er gået 5 måneder siden din behandling er påbegyndt, mens den direkte effekt af hormonfald i kølvandet på behandling med Neo-Mercazole burde vise sig allerede indenfor de første 3-6 uger efter den første tablet...

Hår- og negle symptomer i hyPERthyreose:

• Tab af krøller i håret
    • "uregerlige" hår ("frisørens forbandelse")
    • Generel udtynding af hår
    • Hårtab
    • Sjældent alopecia areata der er en særskilt autoimmun tilstand som påvirker hårsækkene og som svinger i graden af hårtab. Behandling af hyperthyreose vil ikke hjælpe her og det kræver lægehjælp fra en dygtig hudlæge (ikke alle er dygtige nok).
    • Vævet under negleplader kan være hævet
    • Negle-grænsen ujævn, neglefladen svag, splitter og revner
    Plummer's negle (Onykolyse ses i mange systemiske sygdomme, også i thyreoideasygdomme, særlig ved hyperthyreose, hvor onykolyse viser sig først i fjerde eller femte fingernegl - på ring- eller lillefinger.)

Hår og negle symptomer i hyPOthyreose:

• Groft tørt hud og stift, skørt hår
    • Øjenbryn (den ydre tredjedel af øjenbryn enten er faldet ud, eller ophører med at vokse, eller er tydeligt udtynde)
    • Svært hårtab (både jævnt fordelt og knækket af)
    • Hårsækkene (kropshår) kan blive synlige og huden får dermed overflade som en appelsinskal
    • Ved langvarig underbehandling eller ingen behandling, udtyndes kraftigt eller forsvinder kropshår pga. ("binyre-effekten" af hypothyreose)
    • Tørre, skøre negle som også kan skrælle af: mildt eller voldsomt
    • Negle kan blive fortykket, men ikke stærkere af den grund: splitter og brækker nemt

Prøv at se, hvor du finder flest lighedspunkter med dine egne negle og hår?

Uanset at dine prøver viser "bra" - hvis kroppen "opfatter" det store fald i thyreoideahormoner som hyPOthyreose, kan det i første omgagng evt. give hår- og neglesymptomer, som passer mere med hyPOthyreose end hyPerthyreose. Forskellen kan blive, at ved (vel)behandlet hyPERthyreose (dvs. ikke overbehandlet som er = hypothyreose) burde disse symptomer forsvinde med tiden, hvorimod ved overbehandlet hyperthyreose (= hypothyreose) uanset at blodprøverne "siger" noget andet, fortsætter symptomerne i varierende grad.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Hår, negler og Graves

Hos meg som har både Graves og Hashimoto ser jeg en sammenheng med hvordan blodprøvene svinger og hva som skjer i kroppen.
    Den tiden jeg var sterkt underbehandlet og hadde altfor lavt stoffskifte, så datt håret av i dotter, og jeg så ut som jeg var i ferd med og komme i puberteten når det gjelder kroppshår; hadde bare noen dunete fjon under armene og i skrittet, og nærmest "barberte" legger/underarmer. Håret ble tørt og risete. Øyenbrynene mine har dog alltid vært intakte.
    Når stoffskiftet svinger mot høyt, så vokser hår og negler ekstremt fort og jeg mister ikke hår av betydning, men krøllene mine "flater ut". Når stoffskiftet svinger høyt, blir håret mitt fett, noe som ikke er vanlig for meg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Re: Hår, negler og Graves

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hos meg som har både Graves og Hashimoto ser jeg en sammenheng med hvordan blodprøvene svinger og hva som skjer i kroppen.
    Den tiden jeg var sterkt underbehandlet og hadde altfor lavt stoffskifte, så datt håret av i dotter, og jeg så ut som jeg var i ferd med og komme i puberteten når det gjelder kroppshår; hadde bare noen dunete fjon under armene og i skrittet, og nærmest "barberte" legger/underarmer. Håret ble tørt og risete. Øyenbrynene mine har dog alltid vært intakte.
    Når stoffskiftet svinger mot høyt, så vokser hår og negler ekstremt fort og jeg mister ikke hår av betydning, men krøllene mine "flater ut". Når stoffskiftet svinger høyt, blir håret mitt fett, noe som ikke er vanlig for meg.
    DA skjønner jeg hvorfor jeg begynte å få fett hår i vår/sommer! Har ikke hatt fett hår siden min pure ungdom, og kunne ikke forstå hvor dette kom fra nå. Men altså - jeg hadde nå for høy T3 etter noen måneder på Erfa. De årene jeg har vært syk har jeg også vært merkverdig glatt på leggene - tidligere var de helst overgrodd av mørk pels . Greit med noen som oppklarer saker og ting .

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavanger
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Smile Sv: Hår, negler og Graves

Tusen takk for masse god informasjon! Jeg har vel egentlig hatt en god del hårtap helt siden jeg ble syk, men i det siste har det øket og blitt mer synlig, uff det er jo litt skummet. Jeg er bare kjempeglad for å høre at det kan komme tilbake! Inntil videre gjør jeg alt for å pleie det, spiser kosttilskudd for hår og negler og vasker det kun når jeg må..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Er det GRAVES
    Av GULLJENTA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 20-08-12, 16:52
  2. Ny med Graves
    Av Maria1 i forumet Graves sykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-11, 08:03
  3. TSH (Graves)
    Av tollo i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 03-10-07, 07:08
  4. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 12:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn