Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    40
    Meldinger
    12

Standard Skal jeg tørre å prøve prednison?

Hei, jeg har tatt levaxin i 3 måneder nå, og har helt fine blodprøver. Men formen har bare blitt verre og verre, så nå mistenker jeg at det er pga at binyrene sliter tungt. Jeg hadde gått ubehandlet leeenge, TSH på 74 og ft4 under ref.området da det ble oppdaget, og hadde en haug hyposymptomer. Hodet fungerer rimelig greit, derfor har jeg ikke bedt om tilskudd av Lio, ettersom jeg har forstått at det hjelper mest på det mentale og kognitive.
    Tok en kortison blodprøve kl halv ti på formiddagen som visstnok var normal, men lav. (da hadde jeg allerede stresset flere timer på jobb, så er litt tvilende til dette resultatet).
    Jeg våkner opp om morgenen og føler meg totalt utslitt, drar meg på jobb og der fungerer jeg ok i ca 4 timer, før jeg kjenner at all energi for dagen er brukt opp. Så går det bare nedover fra kl 12, kryper hjem og legger meg, klarer ikke lage mat, vaske, være sosial, Ingenting resten av dagen. Er 40% sykmeldt, og bruker absolutt alt av energi på å klare å jobbe litt.
    Ringte legen i dag og ba om å få prøve hydrokortison for å avlaste binyrene. Han sa ja til det, men hadde ikke noe annet alternativ enn prednison. Spurte etter Cortef som jeg har lest om her, men det mente han bare fantes som injeksjon.
    Nå sitter jeg her og lurer på om jeg skal tørre å ta ut den resepten på apoteket i morgen, eller vente 3 uker på neste legetime og forklare legen om registreringsfritak for Cortef osv.
    Jeg er så totalt utmattet og lei av denne tilstanden jeg er i nå at jeg er mest fristet til å prøve prednisonen, men vil gjerne høre om deres erfaringer først!

ps, legen sa jeg skulle bruke den et par uker, høy dose først, og så trappe ned.
    pps har Hashimotos, enda en grunn til at jeg mistenker binyretretthet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Skal jeg tørre å prøve prednison?

Sitat Opprinnelig skrevet av Cookie Vis post
    Hei, jeg har tatt levaxin i 3 måneder nå, og har helt fine blodprøver.
    Hvad er "fine" blodprøver i tal?

Hvad er anti-TPO op på nu?

Ikke muligt at svare uden at kende de tal.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    40
    Meldinger
    12

Standard Sv: Skal jeg tørre å prøve prednison?

Anti TPO >1300, TSH 0.18 (0,2-4) ft4 18,4 (11-22) ft3 husker jeg ikke, noe over 5

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Du får preparatet kortison fra nycomed. 25 mg tbl. Fikk disse fra min fastlege som igrunnen foreslo det samme som din, men pasienten var bestemt på hva hun ville;-). Har nå brukt dette siden 2009. For første gang går det fint å trappe ned. Har vært opp i doser på 32 mg og er nå nede i rundt 7. Ville aldri bruke kortison, men kroppen var i en tilstand der jeg ikke hadde et valg. Jeg angrer ikke et øyeblik for nå er jeg bedre enn på mange år, men det tar tid med kortison også. Anbefalingen min er at du går for det. Du har ingenting å tape, men alt å vinne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Cookie Vis post
    Anti TPO >1300, TSH 0.18 (0,2-4) ft4 18,4 (11-22) ft3 husker jeg ikke, noe over 5
    Hvis du, med disse tal - "prøver" Prednison, vil du opnå bedring. Kun mens du tager Prednison, fordi den vil undertrykke Hashimoto's og du får det måske næsten godt. Men det bliver ikke pga. binyre-effekten, men pga. Prednisons anti-inflammatorisk virkning. Og virkningen vil holde sig kun så længe du tager Prednisolon.

Til behandling af underfungerende binyrer egner Prednison sig ikke af to grunde: det er en ikke bio-identisk hormonmolekyle og så er den alt for stærk. At anvende Prednison til behandling af underfungerende binyrer er det samme som at skyde fluer med kanoner. Læs gerne Grunner til ikke å bruke Prednisolon?

Desuden er det som du burde gøre først og fremmest læse dig op i: hvad kan man gøre for at sænke antistoffer, fordi det er sandsynligvis selve denne intense inflammation som giver dig de helseplager, du har beskrevet.

Først arbejde hen imod sænkningen af antistoffer, og dernæst - såfremt du fortsat mistrives med mange symptomer - tage forholdsregler for at styrke binyrer. Det er denne rækkefølge som du bør indrette dig efter, for hvis du gør det omvendt - opnår du kun effekt mens du er i Prednison-behandling, dvs. midletrtidig, og det kan gøre det senere sværere at bringe binyrerne på ret køl igen.

Måske har andre noget bedre at tilføje?

Lykke til
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Armour - nå skal jeg prøve! :-)
    Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 22
    Siste melding: 03-02-09, 23:06
  2. Armour - nå skal jeg prøve! :-)
    Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 22
    Siste melding: 03-02-09, 23:06
  3. Skal prøve Liothyronin over helga, men har det bivirkninger?
    Av gutt_81 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 30
    Siste melding: 12-07-07, 18:42
  4. Svar: 25
    Siste melding: 23-06-05, 00:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn