Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Standard Hjelp, er gravid og undermedisinert

Er gravid i uke 10. Hadde normale stoffskifteverdier før graviditeten og ble raskt gravid. Nå idag var TSH på 9. Husker ikke de andre verdiene. Har gått på en dose Levaxin på 100mg 6 dager i uka + 1 dag med 150mg og nå vil legen at jeg øker til 100mg 5 dager i uka og 150mg 2 dager i uka, dvs. en økning på bare 50mg i uka. Legen mener det tar tid for kroppen å omstille seg og at det er dumt å øke for mye med en gang. Syns det høres lite ut og er kjemperedd for at noe vil skje med fosteret. Hva gjør jeg? Kan det skje noe med fosteret nå? Er nervøs.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hjelp, er gravid og undermedisinert

Sitat Opprinnelig skrevet av lady90 Vis post
    Legen mener det tar tid for kroppen å omstille seg og at det er dumt å øke for mye med en gang.
    Denne læge TAGER GRUSOM FEJL! Nu handler det ikke om din krop og hvordan din krop angiveligt skulle omstille sig.

Det handler om fosterets behov for hormoner her og nu! Fosteret behøver ikke at omstille sig, da fosteret først så småt begynder at producere egne hormoner fra 16. uge. Det betyder at fosteret indtil 16. uge slet ikke nogen egne hormoner har og er fuldstændig afhængig af dine. Fosteret deler nu med dig de hormoner som du har til rådighed, og det er alt for lidt for jer to, og derfor skyder dit TSH op og skriger efter mere hormon.

At få øget en graviditetsdose med 50% hver dag er ganske normalt, og man øger faktisk helt op til 100% i visse tilfælde, så du behøver ikke være bange for at få "for meget". Du gør mere ret i at være bange for at få "for lidt". At øge med en gang gør man så snart graviditeten er bekræftet, så få de 50 mcg mere pr dag i en fart, så du og dit barn behøver ikke mere deles om for lidt hormon, hvis I skal undgå begge to at leve med mangel. Hos nogle er det moderen som må leve med for lidt hormon, fordi fosteret "tager det der er brug for", men hos andre må fosteret undvære. Det er ikke til at sige på forhånd, hvad det bliver for den enkelte og derfor er det bedst, ikke at tage unødige chancer, mener jeg. Det kan skade ikke at øge, men det skader aldrig at øge (en relevant tråd her).

Du kan læse tråden til Cita her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15088 hvor hendes læge anbefaler en reduktion af dosen, bare pga. TSH (hvilket man aldrig må gøre ved gravide med hypothyreose), så du kan godt se, at lægerne har mange forskellige opfattelser, hvoraf den rette faktisk er ret sjælden. De danske Retningslinier for gravide med thyreoidea-sygdom kan læses her.

Godt klaret af dig, Lady! Godt at du tør tvivle, spørge og gøre noget ved det. Held og lykke!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Som sagt fikk jeg kun vite TSH og ikke de andre verdiene (FT3 og FT4). Har det noe å si, eller burde jeg øke med en gang for det?
    Skal jeg bare øke 50% av meg selv, uten å konsultere legen? Tenkte å ringe til legen imorgen og få henne til å konsultere endokrinolog på sykehuset. Hun skulle henvise meg til endokrinolog på sykehuset for oppfølging gjennom svangerskapet idag, men har ikke kommet inn i systemet der enda, så det hjelper neppe å ringe selv.

Og tror du dette har gjort at fosteret har tatt noen skade?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei.
    Min anbefaling er å komme til en gynekolog med interesse for lavt stoffskifte. Jeg har aldri fått økt min medisindose under noen mine av to svangerskap. Har født to friske velskapte barn, men desverre har jeg slitt både under og etter svangerskapene selv. Så hos meg var det slik at barna tok det de trengte på bekostning av meg, heldigvis. Var hos både gynekolog og proffessor i endokrinologi og ingen sa et ord om å øke dosen fordi jeg var gravid. Skulle ønske jeg hadde vist det jeg vet i dag, så hadde jeg kanskje unngått de lange bølgedalene jeg har vært gjennom blant annet som en følge av å være underdosert gjennom to svangerskap, fødsler og ammeperioder. Så hva bør du gjøre? Stol på deg selv og lær deg å kjenne dine symptomer. Før symptomdagbok. Ikke stress, det er ikke bra for deg, barnet eller stoffskiftet. Finn en lege som er villig til å hjelpe deg. Dosen bør justeres opp inntil du føler deg bra og TSH er normalisert. Husk at du skal være mamma i mange år etter at svangerskapet er overstått, så den beste måten du kan ta vare på ditt barn, er å ta vare på ditt barns mor.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50*% hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes.

TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten.

Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen
    Behandling av hypotyreose. Dr. E. Haug http://tidsskriftet.no/article/520952
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Behandling av hypotyreose. Dr. E. Haug http://tidsskriftet.no/article/520952
    Har enda ikke fått noen tilbakemelding fra legen så jeg økte dosen denne uka fra 750 mg/uka til 900 mg. Om det er nok aner jeg ikke, får vente til jeg får henvisning fra sykehuset og ringe dem med en gang.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Høres bra ut. Hvordan er formen din? Hvor mange uker er du ut i svangerskapet ditt nå?

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Høres bra ut. Hvordan er formen din? Hvor mange uker er du ut i svangerskapet ditt nå?
    Formen er forsåvidt bra, men er litt trøtt om dagen. Legen snakket også om blodprosentverdier i grenseland (men ikke nok til å sjekkes ut mer) + lave natriumverdier pga kvalme. Ellers ok. Er 11+1 idag.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Regner med du tar noen form for b vitaminer. Sjekk ut om de inneholder b12, det bør du få i deg sammen med jerntilskudd hvis blodprosenten er i grenseland. Går du ikke til jordmor også? Hun kunne evt sett nærmere på blodprosenten din? Husk at tilskudd av jern må taes i minst 6 timer før eller etter levaxin, forsi jernet kan hindre opptak av stoffskiftemedisin. Av og til kan det være slik at blodprosenten kan se lav ut på prøven grunnet økt blodvolum under graviditeten. Derfor hadde det nok vært ok å få prate med en jordmor. De er veldig flinke og behagelige helsepersonell etter min erfaring.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Regner med du tar noen form for b vitaminer. Sjekk ut om de inneholder b12, det bør du få i deg sammen med jerntilskudd hvis blodprosenten er i grenseland. Går du ikke til jordmor også? Hun kunne evt sett nærmere på blodprosenten din? Husk at tilskudd av jern må taes i minst 6 timer før eller etter levaxin, forsi jernet kan hindre opptak av stoffskiftemedisin. Av og til kan det være slik at blodprosenten kan se lav ut på prøven grunnet økt blodvolum under graviditeten. Derfor hadde det nok vært ok å få prate med en jordmor. De er veldig flinke og behagelige helsepersonell etter min erfaring.
    Har ikke time til jordmor før neste uke, men regner med de tar blodprøver da og får se

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Gravid og undermedisinert? Trenger svar raskt. :-)
    Av Joohoo i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4
    Siste melding: 09-05-11, 16:01
  2. Gravid og tsh 7
    Av Linni i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 30-08-10, 14:43
  3. Gravid. Hashimotos. HJELP!!!!
    Av grynet i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 72
    Siste melding: 13-01-08, 19:12
  4. Jeg er gravid!!!