Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Agder
    Alder
    43
    Meldinger
    12

Standard Lavt stoffskifte og glutenfri kost, noen med erfaring?

Min stoffskiftelege( ikke fastlegen) sier at jeg må holde meg unna gluten. han forklarte ikke hvorfor, så jeg lurer på hvorfor? og hva skjer om jeg ikke klarer dette? Har så problemer med å komme meg på do..( alltid hatt) og vektoppgang bare jeg ser på noe med høgglykemisk innhold i maten.. så er vant til å spise de groveste brødene og fullkornspasta.. nå finner jeg ikke grove nok ting i glutenfri hylla.. så har algt på meg 2 kg på 1,5 uke.. Gått på Levaxin like lenge.
    Sliter også med lavt blodsukker kort tid etter mat, så må spise lavglykemsik. Glutenfritt er vel ikj lavglykemisk siden det inneholdet så mye karbohydrater? eller er jeg bare forvirra her?? ( JA!)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Lavt stoffskifte og glutenfri kost, noen med erfaring?

Svært mange med lavt stoffskifte har gluten intoleranse. Jeg lever glutenfritt og LCHF siden jeg er diabetiker i tillegg til lavt stoffskifte.
    Jeg spiser mye grønnsaker, det er der mine 20-25 karbohydrater pr dag for det meste kommer fra. Broccoli er for eksempel rikt på fiber.
    I tillegg bruker jeg en hel del frø, som også holder magen min i aktivitet.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Agder
    Alder
    43
    Meldinger
    12

Standard Sv: Re: Lavt stoffskifte og glutenfri kost, noen med erfaring?

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Svært mange med lavt stoffskifte har gluten intoleranse. Jeg lever glutenfritt og LCHF siden jeg er diabetiker i tillegg til lavt stoffskifte.
    Jeg spiser mye grønnsaker, det er der mine 20-25 karbohydrater pr dag for det meste kommer fra. Broccoli er for eksempel rikt på fiber.
    I tillegg bruker jeg en hel del frø, som også holder magen min i aktivitet.
    Spiser du ikkje brødvarer uten gluten heller? For der er det mye karbohydrater virker det som, men som er " raske". Spiser ein del frø som kornblanding.
    Kom gjerne m frukost og lunsjforslag uten bakevarer. Eg æ veldig brødjente..

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Lavt stoffskifte og glutenfri kost, noen med erfaring?

Jeg spiser omtrent som Bente. Lavkarbo og glutenfritt. Fordelene med dette er mange. Man spiser seg alltid mett. Likevel går du med i vekt. Aldri lavt blodsukker, og det var jeg veldig plaget med før. Å spise lavkarbo på denne måten er egentlig å spise naturlig glutenfritt. Lavkarbo innebærer mest mulig rene råvarer som er minst mulig bearbeidet. Og hva spiser jeg til frokost? Mine favoritt for tiden er smoothie bestående av 5 ss tyrkisk yougurt, 1 ss cottage cheese, 2 ss xylitol, 1 ts chiaxfrø, saften av en halv lime, 3 biter frossen spinat og en halv avocado. Kjøres jevn med stavmixer og spises med skje. Nytes med en kopp kaffe med fløte. Garantert å holde deg mett frem til lunch. Magen har aldri fungert så bra som uten kornprodukter. Og jeg spiser lite frø også, men mye grønnsaker. Hvis man skal lære seg å spise på denne måten må man lære å tenke nytt. Brød spiser jeg lavkarbo varianter av kun i helgene, lunch består av salater eller middagsrester. Helsegevinsten har vært enorm. Jeg har gått fra å være fullstendig tappet for energi, sykemeldt, måtte tøme oppvaskemaskina i tre omganger fordi jeg klarte ikke jobben uten pause. Nå jobber jeg fullt, er tobarns mor og gift, trener 5-6 timer i uken og føler meg veldig bra. Mye av dette kan jeg takke riktige medisiner og dose for, men jeg hadde ikke kommet dit jeg er uten kostholdsendringene.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Jeg spiser ikke glutenfrie varer da de har altfor mye karbohydrater for meg.
    Mine frokoster varierer.
    Av og til en omelett med skinke/bacon og grønnsaker,
    eller egg og bacon,
    eller middagsrester,
    eller hjemmelagede lavkarbo-knekkebrød med ost og paprika
    eller kanskje en salat.
    Eller lanskje lager jeg meg lavkarbo og glutenfrie rundstykker eller scones.
    Lavkarbo er ikke en nedtur når det gjelder hva man kan spise; man spiser mye variert og godt.
    Minsten min på 22 år går og skryter til vennene sine hvor heldig han er som har ei mor med en vanskelig diabetes fordi han får så sinnsykt mye god mat

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Agder
    Alder
    43
    Meldinger
    12

Tusen takk for svar Blondie og BenteR Har nok ein del å sette meg inn i ja Har skikkelig problemer med å drikke fløte i kaffi, smør etc.. er det ikj det lavkarbo er? litt meir fett enn i " gamledager"? ( er så vant til å spise grete roede kosthold). hvordan veit eg at mengden " fett" ikj blir for mye? Får prøve å slutte med glutenfri varer au eterkvart. men først må eg få satt meg litt meir inn i hva eg kan spise istedet.. er så sulten og uvel konstant når eg prøver å spise salat med egg, skinke etc til lunsj, istedefor brød...
    send gjerne ein liten dagsplan med kosthold på pm jenter, om dekkon gidder etterkvart.. *ørihue*

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Post Sv: Lavt stoffskifte og glutenfri kost, noen med erfaring?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vimsemusa Vis post
    send gjerne ein liten dagsplan med kosthold på pm jenter, om dekkon gidder etterkvart.. *ørihue*
    Hei. Vi ønsker at mest mulig kunnskap blir lagret offentlig og søkbart i forumet, slik at alle finner opplysningene når de trenger dem.
    Vennligst les punkt 12 i Kunngjøringen Slik er kutymene på dette forumet.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

http://fitnessbloggen.no/8-tips-til-...ydratinntaket/
    Du kan starte med å lese deg litt opp på hva som kreves for å starte å redusere inntak av karbohydrater. Noe fett må til. Det er derfor du føler deg uvel etter salaten du beskriver. Den mangler fett. En god skje med seterrømme hadde gjort forskjellen. Jeg tror du opplever disse blodsukkersvingningene dine dels fordi du spiser mye raske karbohydrater gjennom kosten du beskriver og dels fordi kroppen din skriker etter mer fett. Fett er svært viktig i hormondannelsen i kroppen. Mange av oss slik som du sliter med å forstå at fett ikke er farlig fordi vi er matet inn med morsmelka at vi kommer til å dø av hjertesykdom hvis vi spiser for mye fett. Sannheten er at det finnes essensielle (livsviktige) proteiner og det finnesessensielle fettsyrer. Det eksisterer ikke essensielle karbohydrater. Lavkarbo er et kosthold kroppen genetisk sett er designet for. Det vil være noen uker der du kan føle deg slapp og uvel når du bytter til et slikt kosthold, men det er en forbigående fase der kroppen lærer seg å bruke fett som energikilde istede for karbohydrater. Kroppen vil da bruke av ditt eget fett når du er sulten og du får ikke lavt blodsukker, bare mindre rumpe;-)

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Thumbs down Lavt stoffskifte og GreteRoede er ikke forenelige

Sitat Opprinnelig skrevet av Vimsemusa Vis post
    ( er så vant til å spise grete roede kosthold)
    Lavt stoffskifte og GreteRoede er ikke forenelige.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    59
    Meldinger
    3,120

Det er tre typer næring:
    karbohydrater som blir til energi
    fett som blir til energi
    protein som brukes til vedlikehold og bygging av muskler.

Når man reduserer karbohydratene så må man øke på fettet ellers får ikke kroppen nok energi til alt det den skal gjøre. Om du i stedet vil øke proteinene, så må du ta hensyn til at for mye proteiner fører til at lever og nyrer jobber veldig hardt, og mest sannsynlig vil du ikke føle deg vel på et slikt kosthold i lengden.
    Fett trenger ikke komme fra fløte i kaffien og man trenger selvsagt ikke knaske i seg bacon eller smør slik media ofte påstår.
    Mitt fett kommer hovedsaklig fra fet fisk, nøtter, frø og gode oljer f.eks. kokosolje. Jeg bruker fete meieriprodukter i stedet for magre, men det er slett ikke slik at jeg drikker fløte fordi om melken er kuttet ut.
    www.lavkarbo.no er et bra sted og lete etter oppskrifter. Det er enormt mange oppskrifter der inne, og lever man lavkarbo så vil man oftest også leve glutenfritt siden korn er en svært karbohydratrik matvare.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Noen med erfaring ved bruk av T3?
    Av LillePus i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 19-06-12, 12:03
  2. Lavt stofskifte - kost og kosttilskud
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 6
    Siste melding: 15-12-11, 23:40
  3. Lavt stofskifte - kost og kosttilskud
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 5
    Siste melding: 21-03-10, 21:30
  4. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 14:59
  5. Erfaring med astma og lavt stoffskifte?
    Av kaja1970 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 01-01-08, 21:23

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn