Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Standard Graviditetstest afslører kræft hos mænd (Testicular Choriocarcinoma)

Når man ser overskriften, tror man er det enten må være direkte løgn, eller bare en dårlig vittighed: " Graviditetstest afslører kræft hos mænd"

En ung, lettere beruset mand i festligt selskab med andre unge mænd, forlyster sig med en graviditetstes til hjemmebrug og... testen viser at denne unge mand er... GRAVID?

Det er faktisk alt andet end vittighed. For nogle mænd er det en dødelig alvor.... når graviditetstesten benyttet "for sjov" slår positivt ud. Hvordan i alverden kunne det lade sig at gøre, når det hormon som skal bekræfte det positive svar på graviditetstesten er HCG-hormonet (Humant horiongonadotropin) udelukkende dannes hos.... gravide kvinder?

Når HCG dukker op hos mænd - er det altid et dårligt tegn. Ekstremt dårligt.

HCG hos mænd være et tegn på en sjælden og farligt form for testikelkræft - Testicular Choriocarcinoma. Denne type tumor består af syncytiotrofoblast-celler og udskiller HCG fordi det netop er syncytiotrofoblast'ernes job. De udskiller HCG uanset om det sker i en kvinde- eller en mandekrop.

Testicular Choriocarcinoma farlighed udspringer fra at denne tumor udvikler sig virkelig hurtigt, og derfor opdages den først når de første symptomer fra tumorens metastaser i andre organer begyder at udvikles. Testicular Choriocarcinoma er mest almindelig hos mænd mellem 15 og 35 år og prognosen er sædvanligvis ekstremt dårlig, netop fordi den først opdages efter at den har spredt sig til andre dele af kroppen, især til lungerne.

Nogle kalder det for en god nyhed, at risikoen for at udvikle Testicular Choriocarcinoma er ekstremt lille. Iflg. A 2002 paper in the Canadian Journal of Emergency Medicine rapporteres kun omtrent 2 mænd ud af hver 100.000, der udvikler testikelkræft uanset typen, hvoraf de farlige Choriocarcinomas udgør mindre end 1% af alle testikkelkræft-diagnoser.

Det er rigtigt at det ikke er så mange, men man må også tage højde for, at registreringer af kræftdiagnoser er ikke nødvendigvis harmoniseret over hele Jorden, og at alene selve hastigheden hvormed denne kræfttype udvikles, kan føre til så hastige dødsfald, og i verdensdele uden tradition for obduktioner, registreringer osv. at denne angiveligt lille risiko kunne sagtens vise sig at være langt højere på verdensplan.

Hvorom alt er, bliver sorgen hos forældre og hos søskende over at have mistet en ung mand til Testicular Choriocarcinoma, ikke mindre af at denne kræftform er sjælden. Heller ikke en ung mor og hendes små børn sorger mindre over tabet af mand og far, bare fordi Testicular Choriocarcinoma er en sjælden kræfttype. Så hellere overvinde den maskuline "sunde skepsis" og den kønsløse tro på at "alt skidt sker altid hos naboen", og teste sig med en graviditetstest med jævne mellemrum, mener jeg....

Andre former for tumorer karakteriseret ved forekomsten af hCG hos mænd er Teratomer og Islet cell carcinoma (også kaldt: nesidioblastoma) som udgør ca. 1,3% af alle tilfælde af kræft i bugspytskirtlen. Under alle omstændigheder: hCG hører IKKE til hos mænd og skal ALTID undersøges fordi der er ALTID NOGET GALT med helbredet hos mænd med påvist hCG!

For en gangs skyld har en hjernedød joke offentliggjort på Reddit reddet liv... ved at gøre denne information tilgængelig for alle.

Når det er sagt, graviditetstesten taget af ikke-gravide kvinder, og som alligevel påviser synlige værdier af hCG, kan være et tegn på tumor (uanset ondartet eller godartet) i livmoderen eller i æggestok, eller kan også være tegn på visse tumortyper i maven, bugspytkirtlen, tyktarmen, leveren eller i lungerne. Slår man positivt ud på en graviditetstest uden at man er gravid, så er det af sted til lægen i en allerhelvedes fart og få taget hCG-relaterede prøver.

Tager lægen det ikke alvorligt? Find en anden læge!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,042

Lightbulb Sv: Graviditetstest afslører kræft hos mænd (Testicular Choriocarcinoma)

Jeg har allerede sendt link til venninner på dette -
    så ektemenn, sønner, svigersønner og nevøer kan få sjekket seg på dette.

Som Anisa er inne på; det er ikke alltid det skjer andre - det kan like gjerne skje deg og dine
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,225

Exclamation Sv: Graviditetstest afslører kræft hos mænd (Testicular Choriocarcinoma)

Det ser ud til, at jeg var først fremme med denne nyhed, mens Ekstra Bladet følger med i dag med artiklen skrevet af journalist Christine Brasch Andersen. Journalisten har ikke gjort sig anden umage end at tage udgangspunkt kun i tråden på Reddit, og uden at forsøge at finde ud af og formidle hvilken kræfttype det handler om. Hvad i alverden lærer de på Journalisthøjskolen, må guderne vide...

Journalistens mangel på omsorg for detaljer i "nyheden" har fremkaldt netop det, jeg kalder for den maskuline "sunde skepsis"....

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Så hellere overvinde den maskuline "sunde skepsis" og den kønsløse (over)tro på at "alt skidt sker altid hos naboen", og teste sig med en graviditetstest med jævne mellemrum, mener jeg....
    ... og kommentarer i stil med disse:

Martin B.: "Smart historie, plantet af en graviditetstest-producent?";

Anders L.: "Ja smart måde lige at fordoble antallet af potentielle kunder";

Bo K.: "Fordi en mand med almindelig omløb i hovedet, ikke ville stå og urinere i et bæger og tage en graviditetstest. Det skal nok være rigtigt nok at den virker, men dog kun i nogle tilfælde af testikelkræft som producenten også skriver. Der kan derfor være god grund til at digte denne lille historie, for at få folk til at købe den. For man kan jo ikke gå ud at proklamere at den kan bruges til testen, når den ikke virker på alle."

Det er her journalisten har ikke gjort sit homework ordentligt ved ikke at pointere, at graviditetstesten netop afslører kræft hos alle mænd, der er ramt af Testicular Choriocarcinoma, som udgør ca. 1% af alle testikkelkræft-diagnoser.

At det kun er så lidt er ingen trøst idet dette "så lidt", dræber alle ramte netop pga. den hastighed hvormed Testicular Choriocarcinoma udvikles og spredes! Det betyder at der er all mulig god mening i at benytte graviditetstesten f.eks. hver måned, fordi ingen, heller ingen skeptiker kan forudse, hvem bliver de næste "udvalgte" af Testicular Choriocarcinoma til at stå for tur at dø af.

Set i denne sammenhæng, kan det blive svært at afgøre om det er Testicular Choriocarcinoma og andre sygdomme - eller generelt den stolte, mandlige "sunde skepsis" som tager livet af flest mænd.

Jeg stemmer på det sidste: når det kommer til bevarelse af helbredet og forebyggelse af sygdom, er mænd deres egne værste fjender:

Dick S.: "Test dig selv for dit og test dig selv for dat, for vil jo være frygteligt, hvis du føler dig fuldstændig rask, og du i virkeligheden render rundt med en eller anden af de hundredevis af sygdomme, der findes. Brug endelig hele dit liv til at bekymre dig om du er syg i stedet for at nyde, du er rask, og finder du ingen sygdomme i alle dine tests, kan du på dit dødsleje glæde dig over, at du døde rask *ggg*"

Kilde: Heads in the sand

*ggg*
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Til dig der har eller har haft kræft i skjoldbruskkirtlen
    Av Anisa i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 07-06-16, 17:59
  2. Svar: 1
    Siste melding: 24-10-10, 12:20
  3. Thyroid Support for Mænd
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 0
    Siste melding: 13-04-09, 22:58
  4. TSH hos mænd (nora)