Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    3

Standard Relativt nyoperert og mange spørsmål

Fant denne siden når jeg googlet litt rundt for å finne info om tiden etter fjerning av hele skjoldbruskkjertelen. Ble operert torsdag i forrige uke, og alt gikk etter planen. De fjernet det de skulle, og kom ikke borti noe av det de må holde seg unna, heldigvis
    Men nå er det en del spørsmål som popper opp i hodet mitt som jeg håper at kanskje noen her kan svare meg på
    1. Mitt stoffskifte har hele tiden vært normalt før operasjonen, hva kan jeg forvente nå? Vil jeg garantert få plager ift stoffskifte, eller kan dette løse seg uten at jeg merker noe mer til det? Jeg har begynnt på levaxin.
    2. hvor lenge er det normalt å være borte fra jobb ifb med denne type operasjon?
    3. Jeg har lite smerter, heldigvis, (men en del ubehag) sliter dessverre med søvnen. Det har aldri vært noe problem før, men nå sover jeg flere netter kun 3-4 timer. Jeg merker at jeg blir utrolig sliten av det dagen etter, men ikke sånn at jeg nødvendigvis sovner. Sover gjerne en del ekstra etter et døgn. Merkelige saker dette her...
    4. Grunnen til at jeg måtte fjerne hele skjoldbruskkjertelen var fordi den hadde vokst en del den siste tiden, og de var ikke helt fornøyde med celleprøven som ble tatt. Hva kan jeg forvente hvis de finner kreftceller? Behandling? Sykefravær på jobben?
    5. Når er det greit å begynne å anstrenge seg igjen etter en slik operasjon? Med 3 barn og en mann som ikke er i bruk (;)) har det vært vanskelig å få hviile nok. Kan det være skadelig på noen måte?

Det ble litt spørsmål fra meg.

Håper på svar, og at dette er en plass jeg kan være når alle disse "dumme" spørsmålene popper frem i hodet mitt.

på forhånd takk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Relativt nyoperert og mange spørsmål

Velkommen hit.
    Skal prøve å besvare noen av spørsmålene dine etter beste evne. Hvis de skulle finne kreft vil de se på utbredelsen og stadige av kreftutvikling og ut fra dette vil de avgjøre om du trenger ytterligere kirurgi (i form av å fjerne lymfekjertler) og eller cellegift. Utover det vil din fremtidige behandlig av stoffskiftet ditt innebære at TSH skal være supprimert ( dvs helt undertrykt) for å stimuli til vekst av evt kreftceller som kunne ligge igjen. Du er i oppstart av behandling med stoffskifte medisin. Om det vil medføre komplikasjoner eller ikke er svært individuelt. Søvnproblemene du beskriver kan være forårsaket av lavt stoffskifte. Sykefravær eller ikke er avhengig av din individuelle sykdomsutvikling. Min anbefaling til deg er å ta det så rolig som mulig i forhold til stress. Det behøver ikke medføre sykefravær, men det er nødvendig med støtte på hjemmefronten. Far i huset eller andre (hvis far er mye borte) må komme på banen for å forebygge at du utvikler komplikasjoner i forhold til stoffskifte. Kan ikke understreke nok at stress er svært uheldig for deg akkurat nå. I forhold til legeoppfølging bør du kontrollere hyppig stoffskiftet ditt den første tiden max 4 uker melom hver prøvetaking og mellom 6-8 når du føler at kroppen din stabiliserer seg på medisinene. Husk at det du kjenner i din kropp er viktigere enn prøvesvaret, selv om de fleste leger synes å tro noe annet. Lykke til og legg gjerne ut prøvesvarene dine med referanseverdier her, så kan vi hjelpe deg å forstå så godt vi kan.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    33
    Meldinger
    66

Velkommen hit hege83. Er virkelig godt å ha dette forumet. Et selv fortsatt ganske fersk med stoffskifte sykdom. Godt å skrive litt med mer erfarene. Jeg har fått veldig god hjelp. God bedring

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    3

Hei igjen.

Da har jeg fått svar på både blodprøver og prøven de tok av skjoldbruskkjertelen etter operasjonen.

De fant kreftceller i 2 av kulene, så nå venter jeg på brev fra radiumhospitalet. Mange tanker og bekymringer her, men prøver å holde meg positiv. Det er heldigvis den typen kreft der 99% lever som vanlig etter behandling i følge legen.

Svaret på blodprøvene er:
    S-TSH 17,9 (0,3-4,0)
    S-Kalsium 2,30 (2,15-2,51)
    S-albumin 43 (36-48)
    S-Fritt T4 12,5 (9,0-18,8)

Legen skrev at THS var høy som konsekvens etter operasjonen, men hva betyr det for meg? Er dette grunnen til at jeg er trøtt, og sover mange timer om dagen? Energi nivået er lavt, og jeg har ikke ork til å gjøre noe. Jeg følger opp barna der jeg må, og tar litt husarbeid, men da sover jeg desto mer også. (eks: la meg i 23 tiden i går kveld, opp kl. 7.15 for å sende barna på skolen, la meg 8.45, og sov til 13.30)

Jeg er fremdeles sykemeldt (ut uken), men er usikker på om jeg vil klare å jobbe sånn som jeg er nå. Når jeg i tillegg går rundt å tenker og grubler på dette med kreft, gjør det ikke saken noe lettere :(

Så sånn ligger det an her akkurat nå. Ikke akkurat oppløftende nyheter, men jeg må jo bare være glad for at det ble lagt litt press på å fjerne skjoldbruskkjertelen, til tross for at legene ikke forventet å finne kreftceller der.

Må legge til at kirurgen på sykehuset i går økte dosen min med levaxin fra 100mg hver dag til 100 mg 4 ganger i uka, og 125 mg 3 ganger i uka

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    43
    Meldinger
    29

Det var trist å høre at det var kreft. Jeg ble selv behandlet for denne typen kreft tidligere. Grunnen til at du føler deg veldig sliten nå er nok hovedsakelig fordi du får for lite medisin. Fint at legen oppjusterte dosen din. Dette bør følges nøye opp den første tiden slik at du finner ditt nivå. Nå vet jeg ikke helt hvor høy og tung du er, men for en person helt uten kjertelfunksjon, så høres 100-125 mcg veldig lite ut.Pass på at du tar nye blodprøver 6-8 uker etter hver dosejustering. De som har hatt kreft skal behandles slik at TSH er ikke målbar, dvs fT4 og fT3 skal ligge høyt.

Og, hvis du ikke hører noe fra Radiumhospitalet, så mas. Det er ikke noe særlig å gå å vente når man venter på kreftbehandling.

Lykke til videre.

Lignende tråder

1. Nyoperert, min erfaring.
    Av iviv i forumet Operasjonssalen
    Svar: 0
    Siste melding: 13-01-11, 21:55
  2. Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
    Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 36
    Siste melding: 10-01-11, 12:11
  3. Nyoperert
    Av rutta3 i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves