Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    37
    Meldinger
    14

Standard Sv: Fine blodprøver, ufin form. Noen som kan se noe jeg kan forske videre på?

Takk for ekstra info, Anisa! Tok klypetesten på kjæresten min i går kveld, og oppdaget noe skuffet at det ikke er så veldig stor forskjell på meg og han. Min hud er litt hardere/tykkere, men det er visst vanlig at kvinner har noe tykkere hud enn menn. Har poser under øynene, ellers ingen hevelser unntatt digre overarmer.

I morges bestilte jeg time til nye prøver. Fikk time om en uke. Gleder meg, men gruer meg også. Det er snart 1,5 år siden de første prøvene ble tatt, og jeg føler meg mye verre. Tenk om prøvene er like normale, eller til og med _bedre_? Tenk om han ikke vil teste anti-TPO (som jeg har sett her inne at mange har slitt med å få ta)? Synes også det er vanskelig å finne ut hvilke prøver jeg skal be om å få tatt siden det er forskjellige svar ute og går, og hvilke som er realistiske at han vil "godkjenne" at jeg tar.
    Har så utrolig lyst til å få til en prøveordning med medisin. Har funnet ut at leger i andre land vurderer behandling når TSH er over 2.5, jeg forstår ikke hvorfor "verdens beste land" skal være så tungrodd på enkelte områder.

Nå har jeg èn uke på meg til å lese meg opp, forberede meg på hvordan jeg skal takle en evt. firkantet lege, samt finne ut hvilke prøver jeg skal be om. Det er godt å være i gang!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Standard Sv: Fine blodprøver, ufin form. Noen som kan se noe jeg kan forske videre på?

Pass nøye på at prøvene dine taes kl 08 om morgenen. Jeg vet jeg skriver dette ofte, men for dere som har stoffskifteprøver som ikke gir en klar diagnose betyr dette alt. Har du time feks kl 14 og det rekvireres prøver etter timen, så si at du har det travelt og spør om du kan komme inn i morgen å ta prøvene istede. Ikke bry deg med å ta diskusjonen om TSH's døgnvariasjoner med legen. Bruk heller kreftene dine et annet sted.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    37
    Meldinger
    14

Takk for innspill, Blondie. Hadde heldigvis fått med meg det, men det er viktig å få frem dersom noen som ikke vet leser dette.

Legetimen gikk akkurat som fryktet. Jeg skjønte jo med en gang at det ikke var noe å hente der. At TSH'en var 2,7 selv om de aller fleste friske har TSH på rundt 1 var overhodet ikke viktig, for det var ikke det de så på uansett - det var FT4. Og hos meg var jo den 18 (må understreke at det var prøvene fra 1,5 år siden vi diskuterte, prøvene jeg tok i dag får jeg ikke svar på før 5/12).
    Ba om å få tatt prøvene på nytt, da også med anti-TPO siden det ikke ble sjekket sist. Det var ingen vits i å ta anti-TPO så lenge FT4 og TSH var normale. Likevel krysset legen av for anti-TPO på skjemaet, så da håper jeg det blir sjekket uansett om de andre prøvene skulle være "normale". FT3 blir kun sjekket dersom TSH eller FT4 er "unormale".
    Ble anbefalt å begynne og trene, siden det kunne bedre energien og hukommelsen, samt kanskje føre til mindre frysing... Men noen frøs jo hele livet uten at det nødvendigvis var noe galt. Om vi ikke fant noe galt med blodprøvene i år heller, måtte jeg ikke fortvile, for vi fikk i det minste utelukket en del ting (deriblant stoffskiftet, regner jeg med).

Jeg bare gråt egentlig, fordi jeg skjønte at jeg ikke kommer til å komme noen vei med denne legen heller - det vil ikke bli noe bedre.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Du MÅ instistere på at de også skal ta meg Fritt T3..

Hvis du har fått med deg blodprøvearket for å ta prøver , krysser du bare av selv for de du vil ha med ...

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    37
    Meldinger
    14

Hehe! Uansett om jeg hadde vært SÅ modig, så hadde det visst ikke hjulpet uansett. Krysset settes på "TSH, FT4, evt. FT3", altså en samlepost der lab kun sjekkes FT3 dersom de synes det er nødvendig.

Når det er sagt, trakk jeg i det minste på smilebåndet av innlegget ditt Det har jeg ikke gjort ennå hittil i dag, så det var godt :-)

Glemte jo å svare på alt! Ok, da skal jeg forberede meg på å ta opp dette med FT3 når jeg går tilbake. Denne legen er visst ikke en man kan kreve eller forlange noe av, så lenge FT4 er fin er alt bare lykken. Men jeg får prøve, og jeg får også bare vurdere å bytte lege igjen. Problemet er vel bare å finne en som ser forbi FT4.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    262

Hei, tenkte jeg ville skrive noen ord. For det første håper jeg du får avklart hvordan det står til med antiTPO. Det er ganske vesentlig synes jeg. Videre så ville jeg ha prøvd å legge om helt til et lavkarbo steinalderkosthold og se om det har effekt. Hvis du ikke gjør det allerede da. Prøv f.eks i 4 uker. Lykke til

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,354

Question Sv: Fine blodprøver, ufin form. Noen som kan se noe jeg kan forske videre på?

Hej Fitz

Efter næsten fem år, har du skrevet et trist, nyt indlæg her på forummet i dag. Den direkte anledning er, at du har aborteret i 22. uge og gerne vil have svar på nogle spørgsmål. Problemet er dog, at der mangler ret væsentlige informationer, før det er muligt at lede efter et godt svar til dig. Er du sød at svare her på følgende?

Sitat Opprinnelig skrevet av Fitz Vis post
    Ok, da skal jeg forberede meg på å ta opp dette med FT3 når jeg går tilbake.
    Var det lykkedes dig, i mellemtiden at få undersøgt status på dit FT3, en eller flere gange?

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    For det første håper jeg du får avklart hvordan det står til med anti-TPO. Det er ganske vesentlig synes jeg.
    Er der nogensinde blevet foretaget blodprøver for thyreoidea-antistoffer, som anti-TPO, og evt. for flere andre typer af disse antistoffer?

Når det kommer, vil jeg tage dit svar med til din nye tråd i graviditet-forummet, og forsøge at finde nogle nyttige svar til dig. Vi snakkes.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Norge
    Alder
    37
    Meldinger
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Hej Fitz

Efter næsten fem år, har du skrevet et trist, nyt indlæg her på forummet i dag. Den direkte anledning er, at du har aborteret i 22. uge og gerne vil have svar på nogle spørgsmål. Problemet er dog, at der mangler ret væsentlige informationer, før det er muligt at lede efter et godt svar til dig. Er du sød at svare her på følgende?

Var det lykkedes dig, i mellemtiden at få undersøgt status på dit FT3, en eller flere gange?

Er der nogensinde blevet foretaget blodprøver for thyreoidea-antistoffer, som anti-TPO, og evt. for flere andre typer af disse antistoffer?

Når det kommer, vil jeg tage dit svar med til din nye tråd i graviditet-forummet, og forsøge at finde nogle nyttige svar til dig. Vi snakkes.
    Hei, og tusen takk for svar!

Jeg fikk sjekket anti-TPO og noen av de andre tipsene jeg fikk her den gangen for 5 år siden. Jeg klarer ikke å huske om jeg fikk "kranglet meg til" FT3, tror ikke det. Fikk i alle fall beskjed om at alt var normalt, unntatt d-vitamin. Jeg ga som sagt opp hele greia, jeg kom ingen vei og har knapt vært hos lege siden da.

Nå skal jeg ta nye blodprøver om tre uker hos fastlegen min (ikke samme som for 5 år siden). Jeg har bedt om å få ta anti-TPO også siden det ikke har blitt tatt i noen av blodprøvene i år, og det var greit. Jeg skal spørre om å få tatt FT3 også. Og kanskje B-12, D-vitamin og Ferritin siden det ble tipset om i denne tråden? Eller er det ikke relevant lenger nå som TSH- og FT4-verdiene er så lave?

Etter å ha lest litt rundt omkring (blant annet her: http://legemiddelhandboka.no/Legemid...03-endokr-1084) så ser jeg at lav TSH sammen med lav eller normal FT4 kan tyde på noe som heter sekundær eller overordnet hypotyreose. Det er visstnok en svært sjelden tilstand, men jeg skal sette meg inn i det likevel. Man vet jo aldri.

Jeg kan ikke huske å ha undersøkt andre thyreoidea-antistoffer enn TPO. I år vet jeg i alle fall sikkert at kun TSH og FT4 er undersøkt. På sykehuset etter fødselen nevnte de derimot at de hadde funnet høye verdier av et antistoff som het HLA. Dette handlet om at immunforsvaret angrep seg selv, men de visste ikke mer enn det. Jeg er usikker på om det har noe med stoffskifte å gjøre, antagelig ikke.

Det er godt å høre at det ikke er dette som har forårsaket aborten. Det hjelper! Jeg håper likevel på å komme til bunns i hva dette er for noe. Et eller annet rart er det jo. På sykehuset gikk de faktisk ut ifra at jeg brukte medisin siden TSH var så lav.

Jeg ser forresten i min gamle signatur at jeg hadde "alle symptomer unntatt vektøkning". Vel, vektøkningen har kommet!

Takk igjen!

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Fine blodprøver?
    Av Mathilde i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 22-03-11, 16:03
  2. Hoven skjoldbrukskjertel, men fine blodprøver
    Av Capricorn i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 23-02-11, 19:20
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer