Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Standard Symptomer på lavt stoffskifte ved graviditet, selvom det er godt regulert?

Jeg spør om dette for en venninne:

Hun er gravid med godt regulert lavt stoffskifte. Allikevel har hun flere symptomer som kan linkes til lavt stoffskifte bl.a. trøtthet, hun fryser hele tida, og har enkelte depresjonssymtomer (angst, tvangstanker osv) som hun også slet med da hun hadde høyt stoffskifte tidligere. Er det naturlig å tro at dette er knyttet opp mot hennes lave stoffskifte selvom det er godt regulert? Er det egentlig mulig?
    Eller er det mer nærliggende å tro at det kun er pga. graviditeten?
    Hun er sykemeldt for øyeblikket og mener det er enklere å forsvare sykemeldingen sin om symptomene er stoffskifterelaterte enn ett og ett enkeltsymptom.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte ved graviditet, selvom det er godt regulert?

Sitat Opprinnelig skrevet av lady90 Vis post
    Jeg spør om dette for en venninne:

Hun er gravid med godt regulert lavt stoffskifte. Allikevel har hun flere symptomer som kan linkes til lavt stoffskifte bl.a. trøtthet, hun fryser hele tida, og har enkelte depresjonssymtomer (angst, tvangstanker osv) som hun også slet med da hun hadde høyt stoffskifte tidligere. Er det naturlig å tro at dette er knyttet opp mot hennes lave stoffskifte selvom det er godt regulert? Er det egentlig mulig?
    Det er dosen af Levaxin og hormon-tal indenfor referenceområdet, som er "velreguleret". Ikke stofskiftet. Du kan evt. kaste et blik på mit svar til Fitz her.

Havde din venindes stofskifte været velreguleret, ville hun trives. Det gør hun åbenbart ikke = hendes stofskifte er ude af balance med kroppens behov, ikke mindst pga. øget behov for thyreoideahormoner som følge af graviditeten, er mit bud.

Desuden: uanset "velreguleret" og selv ved "i trivsel" skal enhver gravid med diagnosen hypothyreose altid øge medicindose.

Til sammenligning: hos fuldstændig friske gravide dvs. gravide uden hypothyreose, vokser skjoldbruskkirtlen normalt med op til 20% under graviditeten, alene for at den gravide skal kunne danne thyreoideahormoner nok til både sig selv og fosteret. Derfor er det tåbeligt af læger, ikke at forstå at hormonbehovet under graviditeten er større uanset hvad TSH "siger". Det er en stor og skæbnesvanger fejl, at hypothyreose-graviditet-uvidende lægerne generelt bruger TSH til at bedømme behandlingseffekten hos gravide hypothyroide.

Set fra denne, meget vigtige vinkel, er det fuldt ud forståelig at din veninde er udsat for effekten af hormonmangel, uanset på papiret "velreguleret.

Sitat Opprinnelig skrevet av lady90 Vis post
    Eller er det mer nærliggende å tro at det kun er pga. graviditeten?
    Hun er sykemeldt for øyeblikket og mener det er enklere å forsvare sykemeldingen sin om symptomene er stoffskifterelaterte enn ett og ett enkeltsymptom.
    Med mindre din veninde i forvejen har haft psykiske problemer, bliver hun ikke lige pludselig ustabil psykisk alene pga. graviditeten. Nu ved jeg ikke hvor langt henne hun er, men psykiske problemer oftest udvikles hos disponerede hen imod slutningen af graviditeten, og manifesterer sig stærkest efter fødslen. Der er selvfølgelig undtagelser, som ved alt andet, men den hyppigste årsag til psykisk og/eller fysisk mistrivsel i graviditeten hos diagnosticerede med hypothyreose er hormonmangel.

I graviditeten bør medicindosen øges med et sted mellem 30 og 1000%, indtil symptomerne afløses af trivsel, og uanset om TSH bliver supprimeret. Efter graviditeten må man ikke reducere igen på en dag, men skal trappe ned over nogle uger, ellers bliver den første vigtige tid sammen med et nyfødt barn ødelagt.

Det er en stor og skæbnesvanger fejl, at hypothyreose-graviditet-uvidende lægerne generelt bruger TSH til at bedømme behandlingseffekten hos gravide hypothyroide.

God bedring med din veninde.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte ved graviditet, selvom det er godt regulert?

Takk for utfyllende svar

Hun sleit litt med tvangstanker etc. da hun hadde høyt stoffskifte. Legen mente dette ble forsterket av hormoner i ubalanse. Dette forsvant da hun fikk regulert stoffskiftet og hun har ikke slitt med noe slikt siden 2009. Dog skal det sies at en i hennes nærmeste familie er alvorlig syk, men at ting er under kontroll for øyeblikket. Etter at hun ble gravid har hun slitt veldig med følelser i forbindelse med dette og tvangstankene har kommet tilbake ved at hun er litt manisk i forbindelse med vedkommendes sykdom og leser alt hun kommer over, nesten en besettelse. Hun var ikke slik før hun ble gravid og lurer på om det igjen kan ha sammenheng med stoffskiftet hennes, altså at hormonene forsterker det hele

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og graviditet
    Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 0
    Siste melding: 14-07-12, 07:44
  2. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  3. Lavt stoffskifte, selvom ikke s-ft4 er unormal?
    Av gretal i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 44
    Siste melding: 29-06-08, 15:30
  4. Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år etter en graviditet
    Av Lindalorraine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 27-03-07, 20:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg