Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Meldinger
    275

Standard Spørsmål angående p-piller og blå resept

Jeg er avhengig av å gå på p-piller(minipille) for å fungere i hverdags livet den uken jeg egentlig skal ha menstruasjon. Jeg har siden jeg fikk mens (11-12 år) slitt med ekstreme mens-smerter. Jeg ble først satt på den tradisjonelle p-pillen (man tar 21 piller og så 7 sukker piller) når jeg var 17, men dette gjorde at jeg fikk flere migrene anfall for uken (vi snakker opp til seks anfall på en uke). Så gikk det noen år, hvor jeg rett og slett bare levde med smertene til tross for at det føltes som om noen knivstakk meg hver måned i en uke eller mer.

Jeg går nå på Cerazette, som er minipiller, og tar disse hver dag som man skal. Det jeg lurer på er om jeg kan få disse minipillene på blå resept siden jeg er avhengig av dem for å fungere? Jeg tenker nok at svaret er nei, men det er jo verdt å spørre.

P-piller burde virkelig være på blå resept syns jeg, for jeg kjenner flere som begynte på dem på grunn av intense mens-smerter, og regjeringen ønsker vel ikke flere uønskede graviditeter. Det er mye jeg skulle ønske var annerledes, gitt.
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    34
    Meldinger
    35

Standard Sv: Spørsmål angående p-piller og blå resept

Cerazett inneholder det samme som p-stavene man får. Så hvis du tåler de godt, kan jo p-stav være et alternativ? De får man satt inn for 3 eller 5 år. Man har jo selvfølgelig mer kontroll med tabletter, men de er også ganske lett å glemme.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,343

Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
    Jeg er avhengig av å gå på p-piller(minipille) for å fungere i hverdags livet den uken jeg egentlig skal ha menstruasjon. Jeg har siden jeg fikk mens (11-12 år) slitt med ekstreme mens-smerter. Jeg ble først satt på den tradisjonelle p-pillen (man tar 21 piller og så 7 sukker piller) når jeg var 17, men dette gjorde at jeg fikk flere migrene anfall for uken (vi snakker opp til seks anfall på en uke).
    Hei Huldrena Jeg har lest linken din og må si det er trist å se at du ikke er tatt på alvor i det hele tatt. Nå har du fått påvist lavt stoffskifte og Graves, og da er det lett å se tilbake og skjønne at dine problemer ikke burde vært løst med p-piller og kansje heller ikke Cipralex. Du burde vært utredet for hormonproblemer tidlig i livet ditt.

Jeg kjenner meg igjen når du skriver om migreneanfall. Jeg opplevde det samme som deg. Jeg har migrene med såkalt «aura» (flott navn), og fikk anfall rett etter at jeg stod opp om morgenen. Hver eneste dag. Så det sier seg selv at det ikke kunne vare lenge.

Jeg kan ikke svare deg på det egentlige spørsmålet ditt. Måtte bare kommentere det med migreneanfallene. Jeg ønsker deg alt godt, Huldrena. Stå på for deg selv

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Meldinger
    275

Takk for svar, vi får se hva som skjer og hva jeg bestemmer meg for.

Lisbeth: Jeg fikk diagnosen migrene da jeg var 10 år gammel tror jeg. Jeg kom hjem fra skolen tidlig med hodepine, la meg ned på sofaen for å hvile og så skulle jeg på do, og der fungerte ikke beina mine lengre, da var det rett på legevakten. Ble innlagt på Haukeland i to dager og så kom diagnosen. Min mor hadde migrene med aura. Det er kun meg og hun som har migrene i familien. Heldigvis er det slik at jeg ikke får mange migrene anfall lengre, kanskje én om måneden. Første gang stoffskiftet mitt ble sjekket var i 2007, når jeg var 17 år gammel.

Cerazette fungerer veldig bra for min del og jeg glemmer aldri å ta pillen (mest fordi jeg har alarm på mobilen som ringer når jeg skal ta pillen) og det eneste er jo at det er sure penger å måtte betale hver tredje måned.
    Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom
    Huldrena sin dagbok
    • Ofte er man selv sin verste fiende.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    34
    Meldinger
    35

Nå vet jeg ikke hvor mye du betaler for pillene, siden jeg fikk det gratis når jeg bodde i Tromsø. Men det koster ca 1200-1300 kr for staven som varer i 3 eller 5 år, så vil tro det vil bli billigere med staven i det lange løp. Har du spurt legen om det er mulig å få det på blåresept? Siden det ikke brukes som prevensjon, men som forebyggende medisin?

Lignende tråder

1. Spm. angående neddosering av Levaxin.
    Av Hanna1981 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 01-05-11, 22:48
  2. treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
    Av kvinne86 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 08-09-10, 20:44
  3. Har p-piller noe å si for stoffskiftet?
    Av kristinet i forumet Andre hormoner
    Svar: 8
    Siste melding: 11-05-09, 10:20
  4. Et til spørsmål angående Anti-TPO, og levaxinøkning...
    Av gretal i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-03-08, 23:02
  5. Tips angående time hos speisialist
    Av munch i forumet Hos legen
    Svar: 28
    Siste melding: 03-06-07, 00:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine