Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Unhappy Sv: 20 års jubileum med Levaxin (ingen ting å rope hurra for)

Sitat Opprinnelig skrevet av leit Vis post
    Takker for innlegget ditt, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, med tanke på beskjeden fra legen om å slutte med Liothyronin . Tok ikke liothyronin i går, heller ikke idag

Starter med å prøve å svare på dine spørsmål.

1. normal dose Levaxin 75mg. 1 dag i uka tar eg 50mg = uke 6 x 75 1 x 50
    2. normal dose Liothyronin 20mg
    3. Deler Liothyronin i 2. dvs. 10mg på morgen , 10mg mellom kl12-15
    4. TSH 0,18 siste gang
    5. 6. Har kun fått beskjed om at stoffskiftet er for høyt Har ikke spurt
    7. Har vert på søvnregistrering, uten funn av avvik.

Har vert på noe med binyrene, tror det var det som resulterte i att jeg nå tar injeksjoner hver 3. måned med B12.

Har vert hos endokrinolog 2 eller 3 ganger = Artrose, Tinnitus og Vitiligo

Har vert på utredning for psyken,uten å fylle kriteriene til en psykisk lidelse. Har lyst til å sitere fra den vurderingen:

Tidligere stemningsproblematikk virker til å være en forståelig følge av en dårlig fysisk fungering og undertegnede er alarmert over hvor lite oppfølging pasienten har fått i sine stoffskifteproblemer. Det anbefales på det sterkeste at pasienten rehenvises til sykehuset som kan utrede stoffskifteproblematikk og evt justere medisinering.

Legen min har justert 1 eller 2 ganger på Levaxin siden denne rapporten, men jeg synes jo at det er litt stor justering og fjerne Liotyronin helt.

Skal også til ullevål, seksjon for miljø og arbeidsmedesin nå i oktober

8. Mener å huske att det ble målt, som igjen førte til kontrollen av binyrene

9. Har ikke lest nok om og vurdert ArmourThyroid eller liknende.

10. Ja, skulle inn på noe etter Ullevål ,var noe med muskler og nerver, men har glemt hva legen sa det het.

Resten av innlegget mitt ble borte, så jeg kommer tilbake med svar ,senere

Selv tak.

Havde du været min mand eller søn, ville jeg forhindre at du kom af Liothyronin på så ringe et grundlag, som tilfældet er. Din situation - TSH-tallet og vægten er ikke anderledes end den var tilbage i december 2012 , da du har skrevet dit første indlæg på forummet. De fleste af dine TSH-tal var endda endnu lavere dengang: 0,07, 0,05, 0,11 og 0,08. Kun to gange var TSH-tallene lidt højere: 1,5 og 0,45.

Hvad bør du gøre, skriver du?

Du bør tage imod forslaget postet her i går og det kan kun gå aller helvedes for langsomt. Når kroppen (binyrer snart) ikke længere orker at kompensere på den pludselig udeblevne Liothyronin, vil du få det endnu sværere med at kunne tage beslutninger, end det allerede er tilfældet. Vigtige beslutninger som f.eks. beslutning om second opinion hos en anden læge skal tages mens du endnu kan gøre det, før du bliver helt ligeglad med det hele, af ren og skær udmattelse.

Din behandling i dag er på i alt 500 mcg Levaxin pr uge = 71,5 mcg Levaxin pr dag i gennemsnit + 2 gange 10 mcg Lithyronin.

OK. Den normale mindste anbefalet Levaxin-behandlingsdose pr dag ligger på mellem 1,6 mcg og 1,9 mcg pr kg kropsvægt. Det betyder, at ved kropsvægt på f.eks. 70 kg, bør den minimale daglige dose af Levaxin ligge på mellem 112 mcg og 133 mcg. Du får nu kun godt og vel halvdelen af, hvad er det minimale krav i forhold til den forventede mindste effekt, og derfor har du nu hverken gavn af Levaxin eller Liothyronin.

Dengang du startede med Liothyronin (2012), var din daglige dose af Levaxin på 150 mcg, og alligevel havde du det tilpas skidt til, at du kom i kombinationsbehandling med Liothyronin 10 mcg 2 gange dagligt i tillæg til Levaxin. Du fik besked på at halvere Levaxin ved opstarten af Liothyronin, men du skrev dengang: "Eg turte ikke å gå så langt ned med levaxin , men deler tablettene, så det blir 112,5 mg. per dag. Og hallo, eg har fått livet tilbake, allerede etter 4-5 dager var eg den personen eg kjente på 80 tallet, da eg drev med aktiv idrett."

I mellemtiden blev den gode effekt mindre og mindre, og alligevel blev din medicindose yderligere sat ned til ca. 40 mcg Levaxin mindre pr dag end dengang? Og samme daglige dose af Liothyronin som dengang?

Jeg har allerede dengang ( 06-12-12, 20:19 ) kommenteret på netop risikoen for at effekten af din kombinationsbehandling vil kun blive midlertidig, fordi Levaxin overhovedet ikke burde reduceres ved opstart af Liothyronin.

Hvis du dengang slet ikke havde reduceret Levaxin, og hellere ikke senere yderligere nedsat Levaxin til de nuværende kun 71 mcg/dag, ville du have det helt anderledes bedre i dag. Sikkert ikke perfekt (det bliver man aldrig på syntetisk T4/T3), men bedre end i dag.

I mellemtiden, siden vi har "snakket" sammen dengang i 2012, har jeg læst alle - jeg mener ALLE - forskningsartikler som ligger til grund for vurdering af effekten af kombinationsbehandling, som de nyeste europæiske retningslinjer for behandling af hypothyreose bygger på, og som gælder også i Norge.

De fleste af disse artikler konkluderer, at kombinationsbehandling ikke er effektiv nok, mens færre konkluderer det modsatte, men det er flertallet som afgør hvad retningslinjerne lyder på.

Det karakteristiske er, at i alt den forskning som ender med at fraråde kombinationsbehandlingen pga. ringe eller manglende effekt - reduceres dosen af syntetisk T4 med 1/2 eller 1/3 del. Derimod i den forskning som nåede til modsatte resultater - at kombinationsbehandlingen netop gavner patienterne - var den oprindelige dose af syntetisk T4 bibeholdt og dosen af Liothyronin blev lagt oven i.

På spørgsmål om resultater af de seneste tre målinger af FT4 og FT3, har du svaret at det ved du ikke. Det betyder, at du ved ikke om beslutningen om at hoppe af Liothyronin er rigtig, og alligevel turde du at cutte den?

På spørgsmål om du var i udredning for andet end hypothyreose, har du svaret at du blev udredt for dårlig søvn, binyrer, artrose, tinnitus, vitiligo og psykiatrisk. Alt kom tilbage med alt-i-orden resultater, uanset at du fortsat har de samme helseproblemer som før. Du har fået 4 årlige B12-indsprøjtninger ud af alle dise udredninger, men ellers de samme plager som før og ingen second opinion, uanset at psykiateren skrev direkte:

"Tidlegere stemningsproblematikk virker til å være en forståelig følge av en dårlig fysisk fungering og undertegnede er alarmert over hvor lite oppfølging pasienten har fått i sine stoffskifteproblemer. Det anbefales på det sterkeste at pasienten rehenvises til sykehuset som kan utrede stoffskifteproblematikk og evt justere medisinering.".

At du skal til Ullevål (seksjon for miljø og arbeidsmedesin) i oktober har sandsynligvis mere at gøre med NAV, end med dit helbred, eller?

På mit spørgsmål om måling af jod, har du svaret at det var nok gjort og førte til kontrollen af binyrer. Det lyder ikke som at jod var målt, for det ville du huske uden tvivl. Jod måles i urin opsamlet over et døgn, og resultatet har ellers ikke meget med binyrerne at gøre.

Det er virkelig skidt, at jod ikke blev målt hos dig, fordi jodmangel alene kan være grund til de fleste af dine symptomer, og det er derfor altid vigtigt - når nogen er så syg, så længe som du - at jodstatus bliver undersøgt.

Og så kommer det mest risikable for dig lige nu...

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    10. Har din læge (læger) andre forslag til dig, ud over ophør med Liothyronin?
    10. Ja, skulle inn på noe etter Ullevål, var noe med muskler og nerver, men har glemt hva legen sa det het.
    Af hele dit forløb og ikke mindst også af din læges seneste dispositioner at dømme, aner din læge ikke, hvad han skal stille op med dig, og burde han derfor IKKE HAVE LOV TIL at behandle dig med flere andre lægemidler, end dem der berettiges af en klar og utvetydig diagnose.

Din læge skal ikke bare "gøre et eller andet". Han skal VIDE hvad han gør, før han gør noget.

Ingen ny diagnose = ingen ny behandling. En ny behandling uden forudgående diagnose, og i tillæg til så åbenbart mangelfuld behandling af lavt stofskifte, kan medføre at alle dine hidtidige plager kommer senere til at føles som det rene paradis.

Du har brug for seriøs og kompetent second opinion, som gennemgår hele din hidtidige sygehistorie, og får sat skik på behandlingen af din hypothyreose.

Når det er sket og efter at der er gået nogle måneder, kan man vurdere anden behandling i tillæg, HVIS der fortsat er enkelte symptomer tilbage. Først når din behandling er på plads og fungerer, kan man vurdere OM du også har andre sygdomme. Ikke et øjeblik før.

Nu til sidst vil jeg sige, at jeg tror at du har været for syg, for længe til, at du kan magte, selv at holde øje med den lægehjælp du får ved f.eks. at rekvirere udskrifter af alle blodprøver, eller selv at læse dig op i noget og tale med lægen på baggrund af det, du har læst dig til osv. osv. Jeg må derfor sige til dig nu, noget som vil lyde hårdt, men det kan ikke siges blidere eller mildere:

Kære Leit, uden en seriøs og kompetent second opinion og uden efterfølgende omlægning af din hidtidige behandling, er chancen for en rimelig alderdom, forsvindende lille.

Hvis du overhovedet har nogen kræfter tilbage, giv dig selv en chance og stil krav, og det skal være nu eller meget snart.

Hvis du ingen kræfter hat tilbage, bed familien om at blive dine bisiddere hos læger, og stille alle de nødvendige krav du selv ikke orker at stille.

En ting er sikker som amen i kirken - gennem mere end to årtier er du blevet ENORMT SVIGTET som patient og sygt menneske, og situationen DENNE SVIGT har anbragt dig i, kommer ikke til at ændres af sig selv. Du og familien må handle på det, hvis I skal have en chance.

Tiden har, i den grad, længe været inde til at kræve adækvat doseret behandling med Armour Thyroid eller Thyroid Erfa!

Jeg er RYSTET over det kaos til behandling, du blev udsat for, så længe...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: 20 års jubileum med Levaxin (ingen ting å rope hurra for)

Resten av innlegget mitt ble borte, så jeg kommer tilbake med svar, senere
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    20

Standard Sv: 20 års jubileum med Levaxin (ingen ting å rope hurra for)

Hei.

Takk Anisa for att jeg får lov å bruke av tiden din. Jeg må gå i tenkeboksen her, eller tåkehavet blir vel mere rett. Jeg er imponert over dine kunnskaper og hva du får med deg.

Blir litt korte setninger her, da jeg ikke er så rask og skrive, men jeg føler meg litt betre idag enn jeg var for 2 dager siden . Jeg er heller ikke så hes i stemmen. Likevel har jeg nå tatt 10 mg Liothyronin, og fylt opp igjen medisinboksen med Lio. Jeg vet ikke om jeg er for høyt eller lavt medisinert, og vil som du skriver, få vite flere av mine blodverdier før jeg kutter Lio. Legen mener att jeg er for høyt fordi: TSH 0,18, jeg har gått ned 10 kg og jeg tåler ikke 1 glass vin engang og formen har vært elendig.

Jeg tåler heller ikke eksos, oljedamp eller løsemiddel. Jeg fikk en kraftig dose med oljedamp i 1985, og har hatt litt for mange episoder siden, der jeg har blitt liggende, selv etter stadig mindre og mindre doser av dette. Sist i sommer, da jeg ufrivillig ble stående litt i bilkø, bak en gammel bil. Jeg ble liggende i 13 dager etterpå og ble noen kilo lettere også der. Men jeg forsto da, att noen av mine perioder på sofaen, kanskje kan være forårsaket av dette, og jeg har hatt mange perioder der jeg har blitt liggende i uker, og det er det jeg skal til Ullevål for å utrede. Ja, er nok løsemiddelskadd også, bruker for lang tid .

Men jeg ønsker fremfor alt å bli frisk, og har altfor mange ugjorte ting, så jeg er åpen for second opinion, men har ikke mottatt noen epost fra mod, men kommer vel på mandag. tusen takk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Lavt stoffskifte kan være kjemisk utløst. Jeg var på et kurs for noen år siden, hvor en av innlederne var en norsk psykiater. Han var invitert for å være såkalt brukerstemme, og kunne fortelle at det var årsaken til hans tilfelle av stoffskiftesykdom. Han og kona hadde flyttet til nytt, gammelt hus midt på vinteren, og satt i gang med å male og pusse opp. Han mente at malingsavgass og løsemidler var årsaken til at han ble syk.

Jeg kan ellers bare støtte oppfordringen til deg om å komme til en lege som lar deg prøve Armour, Erfa eller tilsvarende, og ellers kan utrede hva du måtte ha behov for av kosttilskudd, vitaminer og mineraler!

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    20

Hei. vil få legge til litt info om årsaker til noen av mine okkupasjoner av sofaen. Jeg har vel litt dårlig immunforsvar,
    og har trodd att aircondition og ventilasjon ikke er bra for meg. På min første flytur i -98, til skottland
    i forbindelse med jobb, ble jeg dårlig.Jeg var dårlig de 5 dagene jeg var der,og ble enda verre på hjemreise
    og de påfølgende dagene. Jeg var trøtt,omtåket og hadde trykk i ørene. Nå i ettertid vet jeg att dette kom av oljedamp i trykkluften på flyet. Små mengder, men nok til å slå ut meg. Luften til å skape trykk blir tatt fra jetturbinen,dette blir gjort på alle fly unntatt Boeing 787,som har ett annet og kanskje sikrere system.
    Det er mye info om dette på nettet, for den som kan være plaget av det. Søk på Bleed Air,Aerotoxic Syndrom
    Jeg ble jo også dårlig når stoffskifteforbundet arrangerte seminar for menn, på Gardermoen for noen år
    siden. Dette var over en helg, og det var først senere jeg forsto att det ble dratt inn for mye flyeksaust gjennom hotellets ventilasjonsanlegget, til att jeg kunne være der. Jeg ble dårlig der og da og hadde en slitsom tur hjem
    på søndag. Jeg har flere oljerelaterte opplevelser men må ha en pause nå.
    Vil få legge til att jeg sov mesteparten av dagen i går, kanskje fordi jeg tok Liothyronin i går?
    Jeg har ikke tatt liothyronin i dag, og vet ikke hva jeg gjør i morgen

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    44

Hei
    Jeg vet ikke om du har sluttet med Lio nå? Jeg står på Lio og har lav TSH og det sier min Endokrinolog er fordi jeg står på Lio, og det er helt normalt.

Martine

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    20

Hei, ja , jeg har sluttet med Lio, stoffskiftet var altfor høyt, iflg legen. Det har vært høyt lenge, jeg har jo også bedt om å være der selv også, så jeg ikke skulle fryse så lett, men ble jo bare dårligere.. Føler meg litt betre nå
    og tar bare Levaxin 600 mg/ uka

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Du feiler ingen ting!
    Av Vigdis i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 22-12-11, 07:04
  2. Finnes det ingen annen måte enn Levaxin for å øke ft4?
    Av bambi i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 09-05-08, 15:25
  3. Svar: 55
    Siste melding: 06-01-08, 11:28
  4. En mnd på 100 mikrogram Levaxin, og merker ingen bedring
    Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 22-05-05, 18:24
  5. Ingen tegn til tørr hud FØR jeg begynte på Levaxin
    Av mona? i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 2
    Siste melding: 18-05-05, 23:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg