Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?

Du kan jo ringe legen og spørre om du kan øke og beskrive det du sier her? At du har effekt, men at den er kortvarig. Det er ganske vanlig å dele opp dosen. Men kunnskapen om dette hos leger er så som så. Noen leger baserer seg på opplysning fra legesteder, andre lytter til pasientene og blander begge informasjonskanaler
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du kan jo ringe legen og spørre om du kan øke og beskrive det du sier her? At du har effekt, men at den er kortvarig. Det er ganske vanlig å dele opp dosen. Men kunnskapen om dette hos leger er så som så. Noen leger baserer seg på opplysning fra legesteder, andre lytter til pasientene og blander begge informasjonskanaler
    Nå skal jeg ha en oppfølging på telefon om knappe to uker, så kanskje jeg skal prøve å holde meg til da. Han merker nok allerede at jeg sliter med tålmodigheten, og det har tross alt bare gått 3 dager siden jeg begynte med Lio

Kan jeg gjøre noe skade ved å ta feks 20 mcg i stedet for 10 EN dag, bare for å prøve? Jeg mener at hvis 10 mcg (i ett inntak) gir meg kortvarig, men litt bedring, er det kanskje 20 mcg spredd utover flere doser daglig som kan heve nivået til der det bør være (eller i hvert fall nærmere). Og hvis halveringstiden er så kort er det vel ikke noen krise om jeg merker at jeg har overdosert, siden effekten uansett er borte etter noen timer?

Eller kommer jeg til å forårsake et sammenbrudd for binyrer og andre organer som trenger tid på å venne seg til Lio i utgangspunktet?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av sigo Vis post
    Kan jeg gjøre noe skade ved å ta feks 20 mcg i stedet for 10 EN dag, bare for å prøve?
    Jeg vil bare fortelle at da jeg, i sin tid, fikk overtalt legen til å gi meg Liothyronin så fikk jeg beskjed om å ta 40mcg som en startdose. Husker jeg fikk skjelvinger, men jeg sluttet ganske fort. Fikk tak i naturlig thyroider i stedet. Poenget mitt er at det var en lege som satte meg på denne dosen. Og da tenker jeg at det kan da ikke være farlig å prøve 20mcg for å se hvordan det virker.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Jeg vil bare fortelle at da jeg, i sin tid, fikk overtalt legen til å gi meg Liothyronin så fikk jeg beskjed om å ta 40mcg som en startdose. Husker jeg fikk skjelvinger, men jeg sluttet ganske fort. Fikk tak i naturlig thyroider i stedet. Poenget mitt er at det var en lege som satte meg på denne dosen. Og da tenker jeg at det kan da ikke være farlig å prøve 20mcg for å se hvordan det virker.
    Oi, 40 mcg som startdose hørtes ganske mye ut!

Ja kanskje jeg skal prøve 20 mcg en dag og se hva som skjer. Tror neppe jeg vil bli overdosert egentlig.

Takk for svar

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Sigo og andre, når du begynner på Lio skal du ikke gjøre det legene foreslår, som Yvette beskriver hun fikk beskjed av legen, å gå rett på høy dose. Da risikerer du harehjerte: hjertebank. Det føles for de aller fleste helt forferdelig. Så går du tilbake til legen som kanskje forteller deg at Liothyronin er nok ikke noe for deg nei!

Legene har skjønt det med Levaxin: trapp opp rolig.

Men når det gjelder Lio, er det som regel anbefalt å gå rett på. Og det er galskap!

Følg heller Paul Robinsons anbefalinger: Start på 2.5 mcg og øk hver 3-14 dager. Du kan godt ha flere doser daglig på 2.5 mcg. Så øker du sakte oppover. Kroppen venner seg til det, du unngår ubehag som hjertebank og nærmest sitte på siden av deg selv. Husk også å herme kroppens eget hormonopplegg: størst dose på morgenen, så faller dosens størrelse ut over dagen. Noen trenger litt T3 på kvelden, andre må slutte med T3 etter kl 14-17, ellers får de søvnproblemer. Andre trenger tvert i mot T3 for å sove godt. Jeg må ha litt T3 på kvelden rundt kl 20-21.

Noen klarer seg med et tillegg på 5 mcg, andre må kanskje ha 40 mcg. Alt dette er individuelt. En rolig opptrappning hjelper deg med å observere om dosen er tilstrekkelig eller om den blir for høy.

Jeg anbefaler deg å føre en liten dagbok som du noterer endringer i. Den er et godt redskap for deg for å ta kontroll over tilstanden din, pluss at den er fin i kommunikasjonen med legen din
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Sigo og andre, når du begynner på Lio skal du ikke gjøre det legene foreslår, som Yvette beskriver hun fikk beskjed av legen, å gå rett på høy dose. Da risikerer du harehjerte: hjertebank. Det føles for de aller fleste helt forferdelig. Så går du tilbake til legen som kanskje forteller deg at Liothyronin er nok ikke noe for deg nei!

Legene har skjønt det med Levaxin: trapp opp rolig.

Men når det gjelder Lio, er det som regel anbefalt å gå rett på. Og det er galskap!

Følg heller Paul Robinsons anbefalinger: Start på 2.5 mcg og øk hver 3-14 dager. Du kan godt ha flere doser daglig på 2.5 mcg. Så øker du sakte oppover. Kroppen venner seg til det, du unngår ubehag som hjertebank og nærmest sitte på siden av deg selv. Husk også å herme kroppens eget hormonopplegg: størst dose på morgenen, så faller dosens størrelse ut over dagen. Noen trenger litt T3 på kvelden, andre må slutte med T3 etter kl 14-17, ellers får de søvnproblemer. Andre trenger tvert i mot T3 for å sove godt. Jeg må ha litt T3 på kvelden rundt kl 20-21.

Noen klarer seg med et tillegg på 5 mcg, andre må kanskje ha 40 mcg. Alt dette er individuelt. En rolig opptrappning hjelper deg med å observere om dosen er tilstrekkelig eller om den blir for høy.

Jeg anbefaler deg å føre en liten dagbok som du noterer endringer i. Den er et godt redskap for deg for å ta kontroll over tilstanden din, pluss at den er fin i kommunikasjonen med legen din
    Takk for godt svar!

Selv merker jeg noe helt annet. Jeg har tatt 10 mcg hver morgen i 5 dager nå, og merker overhodet ikke tegn på hjertebank eller andre overdosesymptomer. Tvert imot føles det som om jeg fortsatt får for lite. I dag tok jeg i tillegg 5 mcg ekstra to timer etter morgendosen fordi jeg holdt på å fryse meg fordervet. Og det hjalp, en behagelig lunhet spredde seg i kroppen etter en halvtime.

Kan det være at jeg tåler så mye Lio så godt med en gang fordi jeg samtidig gikk ned i Levaxin-dose og derfor er noe underdosert i utgangspunktet?

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    123

Ltten oppdatering igjen:

Nå er klokka 12:40 og jeg har begynt å fryse igjen. Fristet til å ta enda 5 mcg, men da har jeg endt opp med 20 mcg allerede i dag. Og jeg skal jo ifølge legen bare ha 10 totalt.

Vet noen om jeg risikerer å skade meg selv ved å gjøre dette?
    (forventer selvfølgelig ikke noe "bankers" svar på dette siden de færreste her er leger, men noen har kanskje erfaring med å gjøre det samme?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg tok 20mcg lio og 100mcg levaksin hver dag i nesten 10 år. Hvis noe har skadet meg er det at jeg fikk for lite stoffskifte medisiner. Det har jeg permanente skader av i dag. Poenget mitt er at det er lettere å skjønne at du får for mye enn det er å skjønne at du får for lite.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    37
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg tok 20mcg lio og 100mcg levaksin hver dag i nesten 10 år. Hvis noe har skadet meg er det at jeg fikk for lite stoffskifte medisiner. Det har jeg permanente skader av i dag. Poenget mitt er at det er lettere å skjønne at du får for mye enn det er å skjønne at du får for lite.
    Takk for svar! (har nettopp skrevet et innlegg i dagboka mi nå med oppdatering på dosering og hvordan det går)

Legen gjentar at han er bekymret for resultatene mine nå, han er veldig redd for at jeg skal være overdosert. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre mht legen, for jeg har lyst til å eksperimentere med litt høyere doser, men samtidig må jeg jo holde ham fornøyd ellers så slutter han vel å skrive ut til meg.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 20-03-11, 22:25
  2. Hvorfor jeg skal passe på med de syntetiske sødestoffer?
    Av Cirkeline i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 6
    Siste melding: 22-09-10, 09:03
  3. Legen lurer på hvorfor eg ikke bare kan ta Levaxin som alle andre
    Av Unn i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 29
    Siste melding: 11-11-08, 10:38
  4. Jeg skal gifte meg, orker bare ikke starte med forberedelsene..
    Av grynet i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 18-08-06, 22:21
  5. Svar: 25
    Siste melding: 22-06-05, 23:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine