Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    81

Standard Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!

Var hos fastlegen for noen dager siden. I dag ringte han, bekymret for meg, fått svar på prøvene.
    TSH viser 0.010!! Det er sykt lavt.
    Jeg har lavt stoffskifte og bruker armour for å hjelpe meg med dette. Begynte på levaxin uten effekt, byttet derfor til armour - og har følt meg bedre og mer opplagt en god stund. Nå vintertid har jeg derimot merket en markant endring av energinivå. Det er svært lavt, dessuten er jeg halv-deppa og jeg surrer med allverdens. Smøboksen settes inn i bohyller i stedet for i kjøleskap, jeg glemmer nøklen i bilen og jeg har tilogmed klart å rusle av gårde på tøfler. Er det mulig? hva skjer. blir bekymret. Litt usikker hva legen sier - han skulle ringe meg senere igjen...

Går også til annen lege, som først satt meg på armour. tar 3 tabletter a 60 mg morgen, aner ikke hva det blir i grain...
    Tar ikke lenger levaxin. Må jeg kanskje kombinere?

usj...likte ikke dette. Innspill???

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!

Jeg siterer denne som har blitt sitert så mange ganger før

Hei
    Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
    Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Du har en TSH som oppfører seg akkurat som den skal når du bruker en miks av T4/T3. Ingenting å bekymre seg over, informer legen slik at han/hun kan lære dette
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Å, takk....det var jo litt betryggende - om ikke annet. Ante ikke dette i det hele tatt jeg....senker skuldrene litt nå...men ser jo at vi helst ikke skal så veldig lavt uansett da, så jeg ligger vel i laveste laget kan du si...neste er liksom 0 ....

Hm - hvorfor vet ikke leger slikt? min fastlege var bekymret....venter enda på ny tlf fra ham, får se hva han sier da, men blir jo litt feil at jeg er den som skal informere HAM...? hjelpes...

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg siterer denne som har blitt sitert så mange ganger før

Du har en TSH som oppfører seg akkurat som den skal når du bruker en miks av T4/T3. Ingenting å bekymre seg over, informer legen slik at han/hun kan lære dette
    TAKK til deg også. Jeg har bare ikke fått den med meg jeg...men nå ser jeg jo at jeg ikke har grunn til bekymring. Bare litt kjipt å måtte informere legen min...

Jaja, takk skal dere ha - da roer jeg meg litt...Men spørs om jeg ikke må justere dosen uansett, grunnet slik jeg føler meg?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Ble det ikke målt fritt t4 og fritt t3? Jeg synes det høres ut som du tar for lite armour med de symptomene du har. Ikke typiske symptomer ved overdosering iallefall, men veldig typiske symptomer når stoffskiftet er for lavt.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Ble det ikke målt fritt t4 og fritt t3? Jeg synes det høres ut som du tar for lite armour med de symptomene du har. Ikke typiske symptomer ved overdosering iallefall, men veldig typiske symptomer når stoffskiftet er for lavt.
    Legen kunne ikke snakke med meg så lenge, så jeg fikk bare hans bekymring...sukk...men han skal som sagt ringe i ettermiddag, da skal jeg spør om t3 og t4. Kommer tilbake med det. men tidligere har han vært dårlig på å måle t4, kun t3...ikke spør meg hvorfor...

ja, mulig jeg tar for lite....har aldri vært så sliten eller distre som nå...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,076

TSH er ikke relevant hvis du tar thyroid.
    Jeg har ikke målt TSH på flere år, og jeg er nok ikke alene om at TSH ikke er målbar.

Koren Dahl er til noe hjelp, men at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5 er feil for meg -
    skal se om jeg finner en annen referanse du kan gi til legen din

Tillegg/redigert: Jeg vil bli overrasket om det ikke finnes gode linker her inne,
    men i dag klarer jeg ikke å finne noen som en lege helt sikkert kunne godta.
    For egen del kan du forhåpentligvis ha utbytte av å lese dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Tyranny of the TSH
    Af Dr. John C. Lowe

Dr. John C. Lowe skriver:

"Alle forestillinger og mainstream-medicinens overbevisninger om diagnosticering og behandling af hypothyreose kan lige så godt smides ud og kasseres uden at de vil på nogen måde skade verdens befolkning. Tværtimod! I virkeligheden ville det gavne verden enormt.

Noget af det mest skadelige for hypothyreose-patienter er det fundament hvorpå de fleste de fleste konventionelle behandlinger af hypothyreose er baseret på - TSH testen, der er vedtaget som værende et enegyldigt værktøj til diagnosticering og behandling af hypothyreose.

Denne tro (modsat viden/red.) kendetegner den konventionelle endokrinologi. Denne tro har pint og plaget syge mennesker i mere end tredive år. Denne tro medfører ubeskrivelige lidelser og død i utide.

Arven efter denne overbevisning, har skabt en verdensomspændende krise på folkesundhedsområdet, der koster samfundet milliarder af hvilken som helst mønt i et hvilket som helst land på jordkloden. Denne tro på TSH-ufejlbarlighed skal bringes til ophør!"

I sin bog "Tyranny of the TSH" forklarer Dr. Lowe, hvordan denne globale sygdomskrise er opstået af TSH-regime der stædigt opretholdes af mainstream medicin, hvordan kan den bringes til ophør, og hvordan man personligt kan gøre sig fri af den.

Sist endret av Kevlin; 12-12-12 kl 17:53
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg har ikke målt TSH på flere år, og jeg er nok ikke alene om at TSH ikke er målbar.
    Jeg har heller ikke hatt målbar TSH siden 2005, og har det helt fint med det.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,233

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Jeg har heller ikke hatt målbar TSH siden 2005, og har det helt fint med det.
    Det samme her. TSH var sidst (2006) på 0,009... Nu kan det ikke engang måles.

Overskriften Milli gav tråden er:

Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!

Milli? Hvorfor dette drama??

Du har været her på forummet siden maj i år. Har du (by any chance) været forbi underforummet Troen på TSH sin ufeilbarlighet ? Det har du nok ikke. Det er en fejl.

Noget andet er, at såfremt du har et større behov for at stole på de svar som kommer fra din læge, end du kan tro på os her på forummet - vil du altid ende i et uroligt dilemma, og sandsynligvis vil det ende med at effekten af din behandling bliver ikke bedre end den er nu. Du kan ikke opnå bedring ved at stole på din læges ekspertise i skjoldbruskkirtel-relateret stofskiftesykdom. Det krystalklart og tydeligt, at ad denne vej kommer du ikke videre. En læge som ikke interesserer sig for at stille TSH op imod FT4 og FT3 - aner ikke hvad han roder med.

Jeg har læst alt du har skrevet her på forummet, og desværre ser det ud til, at du nok ikke har læst dig op i ret meget af det, som dette forum indeholder af nyttige oplysninger, bl.a. om TSH.

Når du navngiver tråden med Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???! uden at du kender værdier af FT4 og FT3 - tyder det på at du er (takket være lægens uvidenhed?) overfokuseret på TSH.

Tror du at du kan magte at flytte dit fokus væk fra TSH og over til FT4 og FT3 ? Hvis du ikke kan det, da tror jeg at du hverken kan komme videre eller at os, som er forummets "dinosaurer" overhovedet kan hjælpe dig.

Nok en gang anbefales alle TSH-skræmte at læse i underforummet Troen på TSH sin ufeilbarlighet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hjelp til å forstå prøvesvar?
    Av pling i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-12, 22:22
  2. Hjelp med prøvesvar
    Av carpe diem i forumet Blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 13-06-11, 23:26
  3. Prøvesvar??? Hjelp!
    Av Lene32 i forumet Blodprøver