Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Standard Om nye rettigheter til sykemelding og arbeidsavklaringspenger

Så kom det er slik vemmelig brev fra NAV igjen med tilbud om samtale i forbindelse med at maksdato for sykemelding ikke er alt for langt unna Stod noe om at hvis jeg ikke kan begynne å arbeide innen denne datoen så må man i god tid søke om arbeidsavklaringspenger osv...

Men nå har jo jeg begynt å jobbe igjen (60%) og har gjort det en stund, så det er vel lite tenkelig at jeg ikke kommer tilbake i jobb. Er det noen som vet om det er slik at man kan få arbeidsavklaringspenger av de 20-40% man ev. ikke greier å jobbe..???

Og så er det dette med å opparbeide seg nye rettigheter til sykemelding da.. Da må man jobbe 100% i 26 uker har jeg forstått? Må det være sammenhengende? Hvis det må det - vil "sykemeldt på enkeltstående behandlingsdager" gjøre at man starter på uke 1 igjen etterpå..? Kan man ev. i opparbeidelsesperioden benytte egenmelding?

Å få tilstrekkelig medisinsk hjelp for "diffuse" sykdommer av fordomsfulle og/el. feilinformerte(?) leger innenfor tidsfristene til NAV er bortimot umulig, så jeg har innsett at det sannsynligvis bare er et spørsmål om man skal skal kjøre seg selv fullstendig til bunns, el. bare delvis dersom man for alt det er verdt skal prøve å holde seg unna trygd og deltidsjobb..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Sv: Om nye rettigheter til sykemelding og arbeidsavklaringspenger

Du kan kombinere AAP og arbeid, men du får ikke utbetaling hvis du jobber 60 prosent eller mer, så hold deg da rett under 60, det lønner seg best.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    201

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Du kan kombinere AAP og arbeid, men du får ikke utbetaling hvis du jobber 60 prosent eller mer, så hold deg da rett under 60, det lønner seg best.
    Det jeg ble forklart er at man må være 50% sykemeldt eller mer for å komme å få AAP, men man kan øke arbeidsmengen etterhvert når man blir bedre, uten at man mister AAP. ( mindre AAP selvfølgelig og mere i vanlig lønn)

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Tusen takk for svar på dette med AAP!

Blir bare mer og mer desperat nå som jeg kjenner at tiden snart renner ut..! Det virket som om alt skulle bli bra ei stund på tidlighøsten, men så ble det mer "to steg frem og tre tilbake"..
    Vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.. Det er mye stress og høyt arbeidspress i min jobb, noe jeg normalt ville like, men nå er jeg usikker på om jeg greier å jobbe fullt igjen med det første, men er redd jeg blir nødt å prøve.. Noen som vet hva som skjer om man prøver 100% og ikke greier dette i 26uker..?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Litt ønsketenkning det der med 100% foreløpig tror jeg.. Både i går og dagen før sovnet jeg på sofaen før barne-tv mens barna hylte rundt meg.. Ekstra ille i går da jeg sov en times tid før barne-tv for deretter å såvidt være våken et par timer før barna la seg, men til gjengjeld sovnet igjen etterpå og våknet på sofaen kl 03:07 i natt..! Samboeren sa han hadde prøvd å få liv i meg, men at det var nyttesløst.. Så slik fortoner 60% arbeid og juleforberedelser seg..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Tusen takk for svar på dette med AAP!

Blir bare mer og mer desperat nå som jeg kjenner at tiden snart renner ut..! Det virket som om alt skulle bli bra ei stund på tidlighøsten, men så ble det mer "to steg frem og tre tilbake"..
    Vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.. Det er mye stress og høyt arbeidspress i min jobb, noe jeg normalt ville like, men nå er jeg usikker på om jeg greier å jobbe fullt igjen med det første, men er redd jeg blir nødt å prøve.. Noen som vet hva som skjer om man prøver 100% og ikke greier dette i 26uker..?
    Jeg er ikke sikker, men jeg tror du har vanlige rettigheter igjen da fra arbeidsgiver; dvs. egenmelding og sykepenger i inntill 16 dg, men fra nav får du ikke noe i de 26 ukene hvis du blir lengre sykemeldt.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Oppdaget ikke at jeg hadde fått svar før nå jeg, men tusen takk for svar Tily! JJeg håper det er som du sier for jeg blir å prøve det ut nå.. Skal høre med NAV og få klarhet i dette og så kan jeg legge ut svarene her etterpå.
    Trenger å ha mulighet for ev. egenmelding de neste 26 ukene ved noe mer akutt og ellers så har jeg litt "oppspart" ferie å spe på med - tett ved 5 uker faktisk..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Noen som vet om ferie "trekkes fra" de 26 ukene man må være frisk før man får nye sykepengerettigheter..? Har vært "friskmeldt" fra og med 21.januar, men har måttet ta ut mye ferie for å fortsatt kunne stå i jobb. Etter kalenderen er da dette 23.uka jeg er "frisk".. Med sterkt nedadgående form de siste to-tre ukene føles veggen dessverre nok en gang farlig nær..

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Re: Sv: Om nye rettigheter til sykemelding og arbeidsavklaringspenger

Det står "arbeidsfør" i loven. Man tar ut ferie selv om man er "arbeidsfør" så jeg vil tro de ferieukene du har brukt for å holde deg arbeidsfør ikke trekkes fra.

Se også del 2 i dette spørsmålet, som omhandler det samme
    http://www.lommelegen.no/legesvar/sy...foreldrepenger
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Standard Sv: Re: Sv: Om nye rettigheter til sykemelding og arbeidsavklaringspenger

Takk for svar
    Håper det er slik - da kan jeg jobbe noe redusert om jeg ikke kommer opp av grøfta på ei stund..

Lignende tråder

1. Sjefen, oppfølgingssamtale og sykemelding
    Av Vimseliten i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 20-06-08, 16:23
  2. sykemelding....?
    Av pling i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 28
    Siste melding: 08-09-06, 21:20
  3. Fritt sykehusvalg - rettigheter osv
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 0