Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 42
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hei Fruemå

Ja, det er viktig med tålmodighetssalve. Det trenger vi mengder av.

Det er fint å høre at blodtrykket ditt har vært stabilt under denne perioden, men ikke så ok med forverret nattesøvn. Jeg håper du holder ut og snart blir bedre.

Tusen takk for tilbakemelding, og lykke til videre for deg også

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg vet hvorfor du har høyt blodtrykk.

Det har du som en konsekvens av det lave stoffskiftet ditt.

Lavt stoffskifte fører til nedsatt elastisitet i åreveggen, som igjen fører til høyt blodtrykk.

Dette symptomet på lavt stoffskifte er like vanlig som lavt blodtrykk.

CT3M vil bedre hele stoffskifte situasjonen i kroppen din, derav den stigende kroppstemperaturen. Som Fruemå også sier her så stiger ikke hennes blodtrykk og dette tiltross for at hennes aldosteron også vil være stigende. Aldosteron regulerer nemmlig salt alansen i kroppen og dermed blodtrykk.

Ved lav aldosteron får du lavt blodtrykk, men dette skjer ikke hos deg forid du sliter med stive årevegger.

På lang sikt vil også åreveggene dine nyte godt av en generelt bedret stoffskiftesituasjon i kroppen.

CT3M begrepet er "nytt", men begrepet cirkadisk rytme i forhold til å finne rett tid å ta ulike medisiner på har vært kjent i innenfor de litt mer alternative legers tankegang lenge.

Den cirkadiske rytmen vil ikke bare påvirke binyrene dine, men hele den metabolske situasjonen i kroppen din.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Mener du det altså? Jeg har jo alltid hørt at både hypo og lav aldesteron skal gi lavt blodtrykk, og derfor stemmer ikke mitt forhøyede trykk med noe av dette.

Jeg holder på med å lese linker og oppdatere meg om metoden nå. Så får jeg gå til innkjøp av diverse ting jeg trenger. Jeg skal avgårde en ukes tid, men regner med å starte med en gang jeg kommer hjem.

Jeg har kommet på et spørsmål til mens jeg har lest:
    Når man har funnet rett tidspunkt og rett nattdose, hvor lenge skal man gjøre det på den måten? For alltid?

Vel Blondie, hvis du har gitt meg forklaringen på mitt mot normalt forhøyede BT skal jeg gullforgylle deg

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Men helt kortfattet kan jeg forklare deg hva jeg har gjort. Du starter med å måle pulsen din og morgen temperaturen nå. Da har du et utgangspunkt. Noter deg disse data. Regn deg ca 4 timer fra det tidspunkt du normalt står opp. Da trenger nemlig bi yrene dine et påfyll av t3 for å kunne fungere godt nok til å produsere nok kortisol. Og ja du må ta hele erfa dosen din på dette tidspunktet.
    Mener du at jeg kan starte fra fire timer før jeg står opp? Og så finjustere tidspunktet med utgangspunkt i det?

Jeg behøver ikke å begynne med 1,5 time før jeg står opp, og så jobbe meg videre derfra? (Har sett at han PR skriver dette.)

Og du mener at jeg skal starte med å ta 180 mg med en gang på dette tidspunktet?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Lisbeth, det kan være smart å ikke starte på maks T3 dose når du prøver deg på CT3M. Begynn på 5-10 mcg T3 og øk derfra. Det kan bli mye rot å starte 4 timer før. Denne tiden for kortisol (og andre hormoner) utslipp er individuell, men innenfor 4 timer før du står opp. Jeg nbefaler å følge Pauls opplegg. Vær systematisk, det lønner seg!

Nei, du trenger ikke gjøre dette resten av livet. Tilslutt vil metoden fungere så godt at kortisolet blir høyt. Jeg tror Paul Robinson har en bloggpost om dette på recoveringwitht3.com , han opplevde det. Når kortisolet blir høyt eller høyt nok, kan du enten redusere dosen eller forskyve tidspunktet en halv time frem. Senere kan du slutte. Kroppen klarer jobben selv. Men hvor lang tid denne prosessen tar, er individuell. For noen tar det tre måneder, for andre to år
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Takk for svar, Vigdis

Da leser jeg videre og forbereder meg til å begynne (Har forresten begynt på binyrelinken din, men den må leses i flere porsjoner fordi den er så lang nå.)

Systematisk er jeg, så det blir ikke det største problemet.

Grunnen til at jeg tenkte at man kanskje skulle bruke denne metoden for alltid er at hvis binyrene kommer seg og produserer normalt, blir det kanskje problemer igjen hvis man på nytt slutter å tilføre T3 om natten når kortisolet skal produseres.

Men, jeg har jo ikke begynt enda, så jeg får ta en ting av gangen kanskje

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Les fra mars-april i år, så ser du hva jeg har rotet med når det gjelder CT3M....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

(Har lest binyrelenken din fra mars.)

Oi, oi, oi, sier nå jeg

Du har virkelig kjempet en stund. Og med så mye forskjellige medisiner. For meg som er i startgropa er dette lærerik lesing, men for deg må det jo ha vært et h e l v e t e (mildt sagt).

Det er godt å se at du har det bedre nå. Jeg håper du når styrken og energien du kjenner fra før du ble syk. Det fortjener du

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Oppdatering:

Jeg har prøvd CT3M i ca. 6 uker. Etter 6 uker gikk jeg over til kveldsmedisinering av to grunner:

1. Jeg vet jeg har gitt uttrykk for at jeg er systematisk, og det står jeg ved. Men - jeg er kjempelei av å bruke så mye tid og energi på dette at jeg valgte å gå over til kveldsdosering.

2. Hver gang den hersens klokka dura under hodet på meg var jeg i min aller dypeste søvn. Og det ble litt for irrinterende for meg kjenner jeg.

Jeg har tatt medisin om kvelden i cirka én uke nå.

Jeg lurer på to ting:

1. Hvordan gjør dere som tar medisin om kvelden det med blodprøver? Går det an å ta medisinen litt tidligere kvelden før slik at det blir 12 timers margin? Eller er det for lite?

2. Det har blitt hevdet her inne at temperaturen skal være mellom 36,6 og 36,8 om morgenen og 37 om ettermiddagen. Jeg har ikke mange kontrollmålinger nå, men har målt i dag, og min temp. er 37,2 både morgen og ettermiddag. Jeg tror dette er riktig, for jeg kjenner meg ganske varm. Betyr det at jeg tar for mye medisin og må gå litt ned? Jeg tar 180 mg nå.

Jeg håper en eller annen orker å svare meg på dette

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hej Lisbeth

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    1. Hvordan gjør dere som tar medisin om kvelden det med blodprøver? Går det an å ta medisinen litt tidligere kvelden før slik at det blir 12 timers margin? Eller er det for lite?
    Personligt ville jeg ikke være bekymret for at der ikke er gået 12 timer mellem natmedicinen og blodprøverne næste dag. Min holdning er, at det som måles er frie hormoner, dvs. fri T3 og fri T4, mens hormoner i Thyroid er proteinbundet, og derfor kan ikke måles med "fri-hormon-analyser" (så vidt jeg husker). Det betyder at kun de T-hormoner som allerede er "pakket ud" som respons til kroppens aktuelle behov (TSH) kan måles i blodet. Som jeg ser på det, måden som kroppen administrerer/distribuerer hormoner fra Thyroid-tabletter, er ret tæt på at ligne et hormon-mønster ved en normal skjoldbruskkirtel.

Hvad gør/mener andre "forum-kolleger"?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    2. Det har blitt hevdet her inne at temperaturen skal være mellom 36,6 og 36,8 om morgenen og 37 om ettermiddagen. Jeg har ikke mange kontrollmålinger nå, men har målt i dag, og min temp. er 37,2 både morgen og ettermiddag. Jeg tror dette er riktig, for jeg kjenner meg ganske varm. Betyr det at jeg tar for mye medisin og må gå litt ned? Jeg tar 180 mg nå.
    Der er to begreber indenfor kropstemperaturen: Normal body temperature og Basal body temperature (den som er relevant for bedømmelse af behandlingseffekten i hypothyreose).

Målte du din morgen-temperatur straks du var vågen, mens du endnu lå i sengen? Eller var du stået op for at hente termometer, eller gå på toilettet, eller noget andet?

Det er nok til at temperaturen hopper op med halv eller hel-komma-et-eller-andet grad, blot man sætter sig op i sengen lige efter at man er vågnet. Det er derfor, at man siger (også Broda O. Barnes), at man skal have termometeren liggende på natbordet og at temperaturen skal tages mens man endnu ligger ned under dynen. Det ideelle ville være at måle sin temperatur kl- 04-05 om morgenen, fordi fra kl. 05 til 07 stiger temperaturen igen med et par decimaler, i retning mod "Normal body temperature"...

Hvis du måler din temperatur straks du vågner, og ellers uden at røre en finger, andet end at tage termometeren fra natbordet, og så trækker 2-3 decimaler fra - da vil du se hvad din "Basal body temperature" er, og bare den ikke under 36 grader - er det faktisk i orden og alle enzymer arbejder som de skal....

Når man vil vurdere den daglige, normale temperatur, er det bedst at vurdere temperatur-range, i stedet af vurdere hver enkelt måling for sig. Menneskekroppen, med eller uden hypothyreose, energiomsætter forskelligt indenfor selve range... så blot temperaturen befinder sig indenfor rangen i løbet af dagen, er det i orden. Det betyder, at man behøver ikke være så nøjeregnende med den temperatur som kroppen genererer i løbet af dagen, fordi her er det også andre hormoner som har indflydelse på energiomsætningen, og dette hormon-mønster kan være ganske forskellig, forskellige personer imellem. Hvorimod Basal body temperature er mere universel og kan derfor bruges til både at vurdere graden af hypothyreose og/eller vurdering af behandlingseffekten, mest hvis man er i tvivl. Jeg føler ikke, at man behøver at tvivle, såfremt man ellers trives fint, og føler sig ikke hypothyroid.

Her er en gammel graf som netop viser udviklingen af den normale kroppens temperatur i løbet af døgnet.

Læg mærke til hvordan temperaturen falder efter midnat, til den når helt ned til sit laveste = "Basal body temperature".

For at se større billede klik her

(This image comes from the 11th edition of the Encyclopædia Britannica or earlier. The copyrights for that book have expired and this image is in the public domain/source: Commons.wikimedia.org.)

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 26
    Siste melding: 18-05-16, 02:38
  2. skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!
    Av toneij i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 10
    Siste melding: 21-10-12, 20:43
  3. Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
    Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 5
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  4. Skal begynne med Armour :=)
    Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 22:02
  5. Armour kvelden før nye prøver skal tas?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-05-06, 20:26

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn