Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 42
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Lisbeth, jeg har også gått over til å ta tablettene på kvelden. Og det var faktisk forferdelig å bli vekket midt på natten. Jeg merket det da jeg sluttet. Jeg nyter å slippe det, jeg kjenner et slags intenst hat til den duringen fra vekkerklokken som lå under hodeputa mi. Jeg sover svært godt frem til rundt fem, da begynner mitt lave kortisol å gjøre seg gjeldende. Nå som jeg har gått tilbake til thyroid, kjenner jeg veldig godt forskjellen på mykehten i thyroid, og den harde virkningen av T3. Vel, da jeg har prøvd begge deler. Og jeg tror kanskje at kveldsdose er best ved lavt kortisol, det gir i alle fall foreløpig en bedre søvn, men skråsikker vil jeg ikke være etter så kort tid. Det er godt at det er flere veier som kan føre frem til det samme målet
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Hei Anisa

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Hej Lisbeth
    Personligt ville jeg ikke være bekymret for at der ikke er gået 12 timer mellem natmedicinen og blodprøverne næste dag. Min holdning er, at det som måles er frie hormoner, dvs. fri T3 og fri T4, mens hormoner i Thyroid er proteinbundet, og derfor kan ikke måles med "fri-hormon-analyser" (så vidt jeg husker). Det betyder at kun de T-hormoner som allerede er "pakket ud" som respons til kroppens aktuelle behov (TSH) kan måles i blodet. Som jeg ser på det, måden som kroppen administrerer/distribuerer hormoner fra Thyroid-tabletter, er ret tæt på at ligne et hormon-mønster ved en normal skjoldbruskkirtel.
    Hvad gør/mener andre "forum-kolleger"?
    Da tar jeg tablettene som jeg har begynt å gjøre. For å være ærlig er jeg ikke veldig opptatt av stoffskifteprøvene, men hvis jeg først skal ta prøver tenkte jeg det kunne være greit at de ble så nogenlunde riktige. Grunnen til at jeg ikke er opptatt av dem er at jeg har en viss peiling på hvor de befinner seg.

Målte du din morgen-temperatur straks du var vågen, mens du endnu lå i sengen? Eller var du stået op for at hente termometer, eller gå på toilettet, eller noget andet?
    Jeg målte den med en gang jeg våknet, liggende i sengen. Det eneste jeg gjorde var å åpne nattbordskuffen og ta ut termometeret. Men det er kanskje nok til at den stiger.

og så trækker 2-3 decimaler fra
    Hmm, den skjønte jeg ikke
    Skal jeg trekke ifra fordi jeg måler så sent på morgenen?
    Eller fordi jeg har vært for urolig?
    Eller noe annet?

Når man vil vurdere den daglige, normale temperatur, er det bedst at vurdere temperatur-range, i stedet af vurdere hver enkelt måling for sig.
    Enig, det har jeg gjort tidligere. Jeg målte morgen, etter 3 timer, etter 6 timer og etter 9 timer. Så tok jeg en gjennomsnitt av de tre dagmålingene.
    Men jeg vet ved flere målinger at temperaturen min gikk opp med 0,4 etter 3,5 uke på nattmedisinering. Etter det har den også steget. Der har jeg færre målinger, men jeg er ganske sikker på det.
    Men da er det ingen grunn til å stresse med å nedmedisinere da, vel
    Jeg er for øvrig iskald på hender og føtter, men varm ellers. Når jeg tenker meg om er jeg veldig varm Forstå det den som kan

Tusen takk for god tilbakemelding, Anisa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Lisbeth, jeg har også gått over til å ta tablettene på kvelden. Og det var faktisk forferdelig å bli vekket midt på natten. Jeg merket det da jeg sluttet. Jeg nyter å slippe det, jeg kjenner et slags intenst hat til den duringen fra vekkerklokken som lå under hodeputa mi. Jeg sover svært godt frem til rundt fem, da begynner mitt lave kortisol å gjøre seg gjeldende. Nå som jeg har gått tilbake til thyroid, kjenner jeg veldig godt forskjellen på mykehten i thyroid, og den harde virkningen av T3. Vel, da jeg har prøvd begge deler. Og jeg tror kanskje at kveldsdose er best ved lavt kortisol, det gir i alle fall foreløpig en bedre søvn, men skråsikker vil jeg ikke være etter så kort tid. Det er godt at det er flere veier som kan føre frem til det samme målet
    Hei Vigdis

Jeg har fått med meg at du begynte med Thyroid igjen, men ikke at du startet kveldsdosering. Ja, ja, kanskje har jeg lest det også, men glemt det
    Den klokka var irriterende ja. Jeg har jo vært våken mange ganger i løpet av natta, men sov alltid på det tidspunktet den ringte.
    Jeg vil heller ikke si noe konsekvent etter kort tid på kveldsdosering, men jeg føler jeg sover noe bedre enn jeg gjorde tidligere. Enig i at det kan være flere veier som fører frem. Vi er alle forskjellige.
    Jeg håper det går fremover meg deg nå
    Tusen takk for tilbakemelding.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    og så trækker 2-3 decimaler fra
    Hmm, den skjønte jeg ikke
    Skal jeg trekke ifra fordi jeg måler så sent på morgenen?
    Eller fordi jeg har vært for urolig?
    Eller noe annet?
    Fordi kroppens Basal body temperature svarer til kroppens laveste temperatur i løbet af døgnet - dvs. kl. ca. 04-05 - og stiger med 2-3 decimaler frem til kl. 07. Hvis du så måler din temperatur kl. ca. 07, der er den allerede 2-3 decimaler højere end da den var lavest, og ved at trække disse 2-3 decimaler fra - får du det objektive resultat af, hvad din personlige "Basal body temperature" egentlig er. Så hvis du har målt din temperatur kl. ca. 07 morgen til 37,2 grader, da er din "Basal body temperature" nede på 36,8 -36,9 grader... Sorry, jeg ikke kan forklare det mere enkelt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Fordi kroppens Basal body temperature svarer til kroppens laveste temperatur i løbet af døgnet - dvs. kl. ca. 04-05 - og stiger med 2-3 decimaler frem til kl. 07. Hvis du så måler din temperatur kl. ca. 07, der er den allerede 2-3 decimaler højere end da den var lavest, og ved at trække disse 2-3 decimaler fra - får du det objektive resultat af, hvad din personlige "Basal body temperature" egentlig er. Så hvis du har målt din temperatur kl. ca. 07 morgen til 37,2 grader, da er din "Basal body temperature" nede på 36,8 -36,9 grader... Sorry, jeg ikke kan forklare det mere enkelt.
    Tusen takk for utfyllende svar, Anisa. He, he, jeg trenger ikke noe enklere forklaring enn dette. Nå skjønte jeg det. Da er det i alle fall helt klart at jeg ikke behøver å tro at jeg tar for mye

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Hei alle sammen!

Nå har jeg kveldsmedisinert i fem uker. Jeg brukte én uke til å gå over fra to doser til én dose. Jeg bruker fremdeles 180 mg.

Jeg sover noe bedre enn før. Jeg våkner fremdeles noen ganger i første del av natta, men sover bedre siste halvdel.

Jeg er ikke så varm nå som jeg skrev i en tidligere post (mer normal), men jeg er like iskald på beina. Så denne gangen lurer jeg ikke på om jeg skal redusere, men øke litt.

Jeg er også ganske trøtt om ettermiddagen. Det var jeg også før jeg flyttet dosen over fra dag til kveld.

Kommer det av for lav dose Erfa, eller av feil kortisolutslipp? Disse prøvene tok jeg i begynnelsen av februar:
    Cortisol (saliva):
    kl. 8 - 10,9 (ref. 7-10) = 130 %
    kl. 13 - 4,3 (ref. 3-6) = 43 %
    kl. 18 - 3,7 (ref. 2-4) = 85 %
    kl. 23 - 4,0 (ref. <1,5) = alt for høyt

Hva tror dere? Jeg blir glad hvis noen orker å komme med innspill.

Ha en god natt alle sammen

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Smile Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hei

Har siden januar tatt kvelddose. Jeg økte til jeg følte meg vel. Dvs jeg prøvde både 6 og 7 stk Har lite overdosesymtomer. Men etter gode råd fra Anisa gikk jeg ned til 5 og der har jeg blitt. Det fungere bra for meg. Når jeg nu var på ferie i 14 dager så merket jeg en uro etter tre dager. Fant ikke roen på sol sengen. Da gikk jeg ned til 4 stk erfa. Da kom roen. Jeg bruker cortef og får overskuddsvarme av for mye av den før jeg reagerer på Erfa. Jeg ble varmere og varmere og det å måle tempen før du står opp kan være lurt når jeg tok 6 eller 7 stk hadde jeg over 37. grader ikke bra. Så ta tiden til hjelp. Men tørr å øke. Jeg var veldig redd for dette med hjertklapp i begynnelsen men det gjelder ikke for meg.

Jeg tar bare korisol test fra urin, så jeg kjenner ikke dine prøvesvar. Jeg vet at mitt behov for cortef var i starten og hver gang jeg har infeksjon/virus i halsen stor på dagen mindre på kveld. Når jeg blir bedre trenger jeg en hel på morgen og så utover dagen en halv og en halv. Tilslutt glemmer jeg en halv og da regules dette helt av behov. Bruker 6 cortef, men etter bedring så ender jeg opp på 25 mg.

Jeg tok kveldmedisin på kvelden kl 21. tok prøver neste dag kl 09 og da var T3 9.6 og T4 25.5 og da hadde kroppen masse å bruke utover dagen alt går ikke med til om kvelden/natten . Jeg mener Anisa sier noe om at kroppen pakker ut det den trenger utover dagen og det kan jo prøvesvaret mitt muligens bekrefte. Lykke til du

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei

Har siden januar tatt kvelddose. Jeg økte til jeg følte meg vel. Dvs jeg prøvde både 6 og 7 stk Har lite overdosesymtomer. Men etter gode råd fra Anisa gikk jeg ned til 5 og der har jeg blitt. Det fungere bra for meg. Når jeg nu var på ferie i 14 dager så merket jeg en uro etter tre dager. Fant ikke roen på sol sengen. Da gikk jeg ned til 4 stk erfa. Da kom roen. Jeg bruker cortef og får overskuddsvarme av for mye av den før jeg reagerer på Erfa. Jeg ble varmere og varmere og det å måle tempen før du står opp kan være lurt når jeg tok 6 eller 7 stk hadde jeg over 37. grader ikke bra. Så ta tiden til hjelp. Men tørr å øke. Jeg var veldig redd for dette med hjertklapp i begynnelsen men det gjelder ikke for meg.

Jeg tar bare korisol test fra urin, så jeg kjenner ikke dine prøvesvar. Jeg vet at mitt behov for cortef var i starten og hver gang jeg har infeksjon/virus i halsen stor på dagen mindre på kveld. Når jeg blir bedre trenger jeg en hel på morgen og så utover dagen en halv og en halv. Tilslutt glemmer jeg en halv og da regules dette helt av behov. Bruker 6 cortef, men etter bedring så ender jeg opp på 25 mg.

Jeg tok kveldmedisin på kvelden kl 21. tok prøver neste dag kl 09 og da var T3 9.6 og T4 25.5 og da hadde kroppen masse å bruke utover dagen alt går ikke med til om kvelden/natten . Jeg mener Anisa sier noe om at kroppen pakker ut det den trenger utover dagen og det kan jo prøvesvaret mitt muligens bekrefte. Lykke til du
    Hei

Jeg har hatt et par ting i tankene når det gjelder å ikke øke. Jeg mener å ha lest her inne at ved å ta for mye medisin er faren større for at det blir omdannet til rT3. Og det trenger jeg ikke mer av (lenge siden jeg har målt, men det har ikke vært bra tidligere).

Jeg mener også at jeg har lest at når jeg starter med Erfa om kvelden er det sannsynlig at jeg etter hvert må ta mindre medisin. Dette er fritt etter min hukommelse, og den kunne vært bedre

Men.....hvis jeg i utgangspunktet tok for lite vil jo ikke det skje. Så, jeg tror jeg skal øke litt. Jeg er ikke så veldig redd for hjertebank for jeg øker bare med 15 mg tenker jeg. Det gir vel forhåpentligvis ikke det store utslaget.

Jeg har ikke perfekt kortisolutskillelse (det ser vi i min forrige post), men jeg håper at det skal forbedres når jeg har brukt medisin om kvelden litt lenger enn nå. Og så prøver jeg å tenke på binyrene ellers også, da. Jeg håper jeg skal klare det uten å begynne på Cortef igjen.

Det skal bli artig å se om jeg også får andre prøvesvar etter å ha gått over til kveldsmedisinering. Enig i at det ser ut som om du har lager utover dagen. Det at denne medisinen pakker ut etter behov er jo fint. Det er vel slik en frisk kjertel oppfører seg, så ikke noe er bedre enn det.

Tusen takk for at du delte din erfaring med meg, Fruemå. Det setter jeg stor pris på

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Red face Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hei

Jeg er nu bare den som innehar kunnskap om mine egne erfaringer. Ser at andre både forstår og kan sette sammen ting helt fantastisk. Så jeg er så glad for at vi har et felleskap som er basert på at vi deler og hjelper alle så godt vi kan og at noen ganger så er det nok.

Må igjen tipse om salt. Jeg begynte med salt for mer enn en mnd siden. Ser på prøvesvar for aldosteron det har ligget på ca 32 . Nu sist lå det på 56 og ref verdier er 5-77. Urin prøve.(24timers). Det eneste nye her er salt. 1ts i vann om morgen og to klyper ut over hele dagen.

Lege sa at det kunne godt være et utslag at jeg fikk elektrolytebalansen i orden. Det kan gi deg bedre blodtrykk også sa han. Jeg har jo høyt blodtrykk og har målt og spist salt hele tiden. Helt riktig det øker ikke det har blitt en smule lavere og mer stabilt.

Jeg har ikke fått målt Tr3 har også mistenkt at jeg kan ha nok av det. En gang får jeg nok tid og hele lappen med :Husk å ta opp med legen, blir med. Det har vært andre preserende ting å ta opp før. Føler at jeg begynner å komme på et nivå hvor de små og viktige tingen blir med i behandlingsløpet. Salt, paranøtter, vitaminer, jod, jern, prebotika, alt teller tilslutt. Nu venter jeg på kropslig overskudd til f.eks turgåing.
    Fin kveld

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hei

Jeg er nu bare den som innehar kunnskap om mine egne erfaringer. Ser at andre både forstår og kan sette sammen ting helt fantastisk. Så jeg er så glad for at vi har et felleskap som er basert på at vi deler og hjelper alle så godt vi kan og at noen ganger så er det nok.
    Ja, og erfaringene dine er dyrebare når du deler. Jeg er også glad for at vi har muligheten til å hjelpe hverandre her inne. Selv om all informasjonen kanskje ville vært tilgjengelig om forumet hadde vært stengt, ville ikke det hatt den samme nytten. Det er nå min mening.

Må igjen tipse om salt. Jeg begynte med salt for mer enn en mnd siden. Ser på prøvesvar for aldosteron det har ligget på ca 32 . Nu sist lå det på 56 og ref verdier er 5-77. Urin prøve.(24timers). Det eneste nye her er salt. 1ts i vann om morgen og to klyper ut over hele dagen.
    Jeg har også problem med for lav aldosteron. På slutten av 2009 hadde jeg aldosteronmåling under nedre målegrense i urin. På samme tiden hadde jeg en ekkel hodepine som bare gikk vekk hvis jeg la meg bakover. Den var merkelig. Så leste jeg om den i Stop The Thyroid Madness. Jeg kjente den igjen ved at de kalte den «bakgrunnshodepine». Jeg tror det var det.

Det stod også at den kom av for lav aldosteron. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, og hvorfor jeg fant ut at jeg skulle begynne med salt. Men, jeg gjorde nå det. Jeg, som aldri før hadde brukt noe særlig salt (bare sukker), begynte nå å salte maten ganske mye. Og sakte, men sikkert, forsvant hodepinen. I dag merker jeg sjelden noe til den. Siste måling av aldosteron i urin viste 23.

Jeg er også en av dem som er sukkeravhengig. Nå synes jeg selv jeg har funnet en løsning på det. Når jeg kjenner suget etter sukker tar jeg bare en klype med salt. Og da går det jammen over gitt. Helt utrolig!

Lege sa at det kunne godt være et utslag at jeg fikk elektrolytebalansen i orden. Det kan gi deg bedre blodtrykk også sa han. Jeg har jo høyt blodtrykk og har målt og spist salt hele tiden. Helt riktig det øker ikke det har blitt en smule lavere og mer stabilt.
    Jeg har også forhøyet blodtrykk. Men det er ikke så høyt at jeg tar medisin for det. Men det har ikke gått opp selv om jeg har begynt å spise mer salt. Det er akkurat likedan som det var før jeg begynte med det.

Jeg har ikke fått målt Tr3 har også mistenkt at jeg kan ha nok av det. En gang får jeg nok tid og hele lappen med :Husk å ta opp med legen, blir med. Det har vært andre preserende ting å ta opp før. Føler at jeg begynner å komme på et nivå hvor de små og viktige tingen blir med i behandlingsløpet. Salt, paranøtter, vitaminer, jod, jern, prebotika, alt teller tilslutt. Nu venter jeg på kropslig overskudd til f.eks turgåing.
    Fin kveld
    Husk at du må måle total T3 sammen med rT3. Det er de som skal ha et visst forhold.
    Jeg prøver også å sette ting sammen og få et brukbart sluttresultat. Så til slutt tror jeg vi blir noen sprekinger, ingen tvil om det

Ha en fin kveld du også

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 26
    Siste melding: 18-05-16, 02:38
  2. skal begynne på kombinasjons behandling og trenger råd!
    Av toneij i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 10
    Siste melding: 21-10-12, 20:43
  3. Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
    Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 5
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  4. Skal begynne med Armour :=)
    Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 22:02
  5. Armour kvelden før nye prøver skal tas?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-05-06, 20:26

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn