Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Tørre øyne klinikken i Oslo

Øyelegen provoserte meg også. Men han så ut til å være av typen "eldre mann som har tenkt de tankene han hadde tenkt å tenke" (Else Michelets definisjon av gubbe) så jeg tenkte at det ikke var noen vits i å diskutere videre med han. Øyedråpene han ga meg var ganske riktig i små flasker, med konserveringsmidler - jeg har ikke brukt dem.

Det har derimot blitt nokså mye bruk av kloramfenikol øyedråper, noe som sannsynligvis heller ikke er så heldig. Tilfeldigvis fikk jeg vite av apotekteknikeren da jeg hentet nye, at før man drypper øyet med kloramfenikol, skal det skylles med sterilt saltvann, for å få skylt vekk en del bakterier først. Kjekt å vite, men det hadde jo vært fint om noen sa det til meg første gang jeg fikk resept på dem - nå flere år siden .... Informasjon er en vanskelig ting.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

God gubbebeskrivelse! Så vidt jeg skjønner, er det vanskelig å unngå mye infeksjoner. Det er noe herk. Ideelt skal du vaske hendene og gjennomføre en grundig hygiene hver gang du drypper øynene. Men når du sitter på bussen og øynene kjennes ut som sandpapir er ikke det så lett å få til.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

En liten oppdatering: jeg har nå hatt øyepunktsplugger i tårekanalene i rundt et halvt år. Det har bedret tåredannelsen slik at jeg slipper å dryppe meg så ofte (hver andre til tredje time vanligvis, mot hver halve time tidligere. Men når jeg blir trøtt og sliten må jeg dryppe litt hyppigere). Tidligere hadde jeg opp mot åtte infeksjoner i øynene hvert år. Jeg har ikke hatt infeksjoner siden jeg startet behandling på denne klinikken. Jeg har slurvet litt med å massere talgkjertlene rundt kanten på øyenene de siste månedne, jeg skal forsøke å være litt flinkere med det, og se om det også gir gode resultater. Jeg er mye mer påpasselig med å få i meg omega 3, som er bra for øynene, jeg bruker chiafrø nesten hver dag, og spiser som vanlig en god del fisk.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,043

Question Sv: Tørre øyne klinikken i Oslo

Jeg har nå vært hos Sten Ræder for andre gang

Han sjekket utseende på øye-eplene og så sjekket han tåreproduksjon;
    han sa at jeg nok ikke trengte plugger.

Nå var HELFO-reglene endret siden jeg var der for et par måneder siden;
    så for å få Restatis på blå resept, så må man ha prøvd tre forskjellige "vanlige" preparater i noen måneder først

Strammes det inn "rund baut" hos HELFO nå? Tror jeg leste et sted at man ikke lenger kunne få tyroid på blå resept..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Godt å høre Kevlin! Godt at øynene dine er mindre plaget enn mine. En apoteker der jeg henter ut øyedråper bemerket at mine øyeplager var verre enn hennes, da hun så arsenalet med dråper jeg hentet ut. For henne var å dryppe 3-4 ganger daglig nok. Jeg er bedre enn jeg var i starten, hvor jeg måtte dryppe hvert 15-20 minutt, men forsatt må jeg dryppe hyppigere enn de fleste. Og det er verre på kvelden enn på dagtid. Men det er en bagatell, tross alt. Du er i gode hender der, Kevlin

Jeg har nå kuttet ut Restasis, og merker liten forskjell, bare litt verre på kvelden enn før. Men det er godt å kunne fjerne et preparat likevel. Jeg skal snart til øyelegen, så jeg får høre hva han mener.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Restasis mot tørre øyne, på blå resept
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 31-07-15, 14:54
  2. Restasis mot tørre øyne, på blå resept
    Av Vigdis i forumet HELFO medisinutgifter på blå resept
    Svar: 6
    Siste melding: 18-06-15, 17:40
  3. Tørre øyne
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme