Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Tørre øyne klinikken i Oslo

Jeg husker mitt første besøk hos den øyelegen jeg har brukt siden jeg fikk tørre øyne. Jeg hadde googlet og lest og var full av spørsmål og følte meg godt forberedt. Nå skulle jeg få komme til en spesialist og få hjelp og få svar på alt jeg lurte på etter å ha lest samtaler på forum for dem med tørre øyne.

Jeg spurte ham om fuktkammerbriller. "????"
    Jeg spurte ham om tåreplugger."????"
    Jeg spurte ham om kompresser. "????"
    Jeg spurte ham om nødvendigheten av å vaske øyelokkene. "??????"
    Jeg husker ikke om det var under det besøket, eller et senere hvor jeg spurte om Restasis øyedråper. "?????"

Hva fikk jeg? Jo jeg fikk resept på Viscotears og Simplex nattsalve. Det kunne jeg like godt fått av fastlegen.

For halvannen måned siden ble jeg tipset om denne klinikken. Jeg googlet og leste. Og så at det min øyelege hadde gitt meg var så godt som ingenting.

Jeg har hatt første besøk på Tørre øyne klinikken i Oslo
    Siden dette er første besøk, vet jeg ikke utfallet videre.
    Jeg sitter her nå med tåreplugger. Kanskje kan det hjelpe meg videre til bedre fungerende tåreproduksjon. Disse engangspluggene vil vise det i løpet av de neste ukene. Fungerer det, får jeg plugger som skal sitte resten av livet. Pluggen er som en bitteliten bit tråd. Allerede etter noen timer med pluggene har jeg dryppet øynene mindre enn jeg pleier. Vi får se.

Jeg har fått et medisin- og dråperegime jeg skal følge en stund. Jeg har blitt kartlagt grundig. Jeg har fått stille masse spørsmål og fikk svar. Det var deilig å snakke med et menneske som kunne svare. Jeg skal bruke ca 10 minutter morgen og kveld fremover og legger varme kompresser (nå vet jeg hvorfor, i motsetning til forrige lege!) på øynene og massere øyelokkskanten. Jeg kan ha tørre øyne fordi talgkjertlene langs øvre og nedre øyelokkskant er plugget igjen av talg. Ved å bruke varme kluter og massasje kan fettet komme ut. Han mente at det også er sannsynlig at mine hormonelle problemer kan være årsak til at jeg har tørre øyne. Jeg har fått ekstra jobb med øynene mine etter å ha vært der, men kanskje kan det være verd det.

Jeg anbefaler dere som har tørre øyne å lese sidene til klinikken, det er masse informasjon der.

Intervju med øyelegen som driver klinikken http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8836624
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Tørre øyne klinikken i Oslo

Om tåreplugger http://www.allaboutvision.com/condit...ctal-plugs.htm
    http://www.dryeyezone.com/encyclopedia/plugs.html
    http://www.dryeyezone.com/encycloped...occlusion.html

Diskusjon om plugger på engelskspråklig forum http://www.dryeyezone.com/talk/showt...-Punctal-Plugs

MGD, Meibomian Gland Dysfunction, det vil si at kjertlene rundt øyelokkene er tette, en av årsakene til tørre øyne http://www.dryeyezone.com/encyclopedia/mgd.html

Forskning om bruk av Restasis http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23226002
    Sist endret av Vigdis; 28-12-12 kl 11:36

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Takk Vigdis! Igjen - jeg har funnet så mye informasjon på dette forumet, som jeg aldri hadde kommet over ellers!

Sitter nettopp her med en stor kul på nedre øyelokk, som jeg er henvist til øyelege for å få fjernet. Fikk tatt bort en kul på det andre øyet i fjor før jul, måtte få snittet opp øyelokket fra innsiden (ikke morsomt!) og tømt den. Blåveis i en uke etterpå Kontaktlinser har jeg måttet slutte å bruke, og kjøpe meg briller i stedet Ingen sa noe om verken det ene eller andre, som du Vigdis henviser til her. Dette var bare noe en måtte finne seg i å leve med.

Kanskje det finnes råd likevel? Skal prøve med varme omslag-metoden først, og se om det hjelper. Takk, igjen!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Oh, det du har vært gjennom høres smertefullt ut Bettie B.

Jeg har i allefall lært at det er forskjell på øyeleger og øyeleger. Den første jeg var hos, jobber på en fin klinikk i en mellomstor by, de driver med operasjoner og alt mulig rart der, jeg har ikke betalt noe for besøkene, det har gått på frikortet mitt. Men tørre øyne, som 10 % av befolkningen plages med i større eller mindre grad, har han minimal kunnskap om.

Jeg håper du kommer til en lege som kan hjelpe deg, Bettie B . Har du også tørre øyne?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Ja, etter hvert har jeg forstått at det er det jeg har. Sannsynligvis er det det som er årsak til stadige betennelser i øvre og nedre øyelokksrand, slik at jeg har måttet kutte ut all bruk av kontaktlinser og øyensminke. Men det har kommet så gradvis, så jeg har ikke tenkt over det før etter at jeg leste om det på forumet her. Nå er det slik at enkelte ganger når jeg våkner, kjennes øynene helt uttørket ut.

Men jeg synes det er noe bedre etter at jeg begynte å ta omega 3 - tilskudd, ser at øyelegene på den klinikken du nevner også anbefaler det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Får du øyedråper på blå resept Bettie B? Du har rett til dyre, gode øyedråper på blå resept samt nattsalve når tørre øyne har vart i mer enn tre måneder. Dessuten den kostbare Restasis om det er nødvendig, også på blå resept. Alt dette koster en hel formue. Jeg er takknemlig for den norske politikken på helseområdet. Jeg har vært i andre land i Europa hvor dette nesten er på u-landsnivå. Vi får være glade for alt vi kan få på blå resept

Kommer du til en god øyelege får du velge øyedråper fra øverste hylle. Før jeg fikk øyedråper på blå resept forsøkte jeg alle de billige merkene, som passet lommeboka mi best. De hadde svært liten lindring for mine øyeplager. Jeg tror om jeg skulle betalt alt dette selv, ville det kostet meg minst 60 000 per år. Restasis alene koster rundt 40 000 i året. Den har virkelig lindret mine øyeplager, problemer med slimete lange tråder i øynene er nesten borte, følelsen av grus i øynene er også sjelden etter at jeg begynte med Restasis. Stor klem til Anisa som satte meg på sporet av den

Jeg har stor nytte av Viscotears. Jeg har også oppdaget at jeg må ha den dyre varianten hvor hver enkelt dose er pakket separat. På den måten unngår du konserveringsmiddel, som de fleste flasker har. Jeg fikk masse problemer langs øyekantene av disse billige merkene med konserveringmidler. Håper du kan få det bedre med øynene dine Bettie B

Nå skal jeg forsøke meg uten Aerius som jeg bruker fordi jeg har allergi. Det er en rekke medikamenter som kan gi tørre øyne, allergimedikamenter er blant dem. Jeg kan heldigvis bruke Singulair. Så får jeg se etterhvert, spesielt på sommeren, om det er mulig å klare meg uten Aerius.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Jeg har bare prøvd meg fram med reseptfrie øyedråper fra apoteket, uten at det har gitt noe strålende resultat. Skal legge fram problemstillingen når jeg får time hos øyelegen - det må nok til med denne kulen, som ser ut til å være innkapslet og gjenstridig. Takk for råd, igjen!

Er så enig i det du skriver om den norske helsepolitikken! I vår familie har vi virkelig sett at vi får noe igjen for de innbetalte skattekronene når vi trenger det. Jeg sier ikke at alt er perfekt, men det er lett å henge seg opp i alt som ikke fungerer, og glemme alt det som faktisk er bra.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Jeg har vært hos øyelegen og fått fjernet kulen, blåveisen er borte og hevelsen sakte på vei ned. Ved besøket der spurte jeg om dette med tørre øyne - da var han allerede på vei inn til operasjonsrommet, men grep ned i en kurv med reseptfrie øyedråper som han hadde stående, sikkert fått av produsenten for å gi til pasienter. Ikke noe mer snakk om det. Jeg følte meg som et øye som skulle behandles, som det tilfeldigvis var festet et menneske til

Nå er det andre øyet i gang igjen, rødt og irritert. Jeg lurer på om dette kan ha sammenheng med myxødemsymptomer også, om opphopning av slimstoffer i huden kan bidra til at øyelokkene lett blir irriterte.

Har bestilt meg time hos klinikken som Vigdis nevner i Oslo, skal dit i april og håper på bedre hjelp.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Jeg leser på Sjøgren-forumet at for noen er tåreplugger en kjempehjelp, for andre ikke. Bare en måte og finne ut om man er av de som får hjelp av pluggene; prøve.
    Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

For meg hjalp tårepluggene svært bra. Men de var midlertidige. Effekten er helt borte nå. Jeg regner med at jeg ved neste besøk får såkalt varige. Helt varige er de ikke: ved googling vil du se at blant annet dersom du er skikkelig snørrete og snyter deg grundig kan du risikere å presse dem ut etc. Men de vil sannsynligvis kunne sitte og virke lenge. Takket være dem kunne jeg dryppe øynene sjeldenere, og tårevæsken føltes mer naturlig. Det var rett og slett deilig!

Under "pasient" på siden til klinikken er det beskrevet såpass grundig hvilke metoder du kan utføre på egen hånd for forsøke å bli bedre. Har du ikke råd til å komme dit, kan du teste ut mange av rådene som kan gi lindring.

BettieB, den øyelegen din provoserer meg! Selv fastlegen din kan skrive ut øyedråper til deg på blå resept. Problemet er at det er en rekke gode øyedråper som ikke står i Felleskatalogen. Jeg har hele tiden fått Viscotears av den forrige øyelegen, som er mer uvitende. Ulempen for meg er med dem er at øynene blir seige og klissete utover dagen. Det jeg fikk anbefalt på Tørre øyne klinikken var å bruke Viscotears 4 x daglig, og ellers bruke Tears naturale ved behov. Det fungerer helt nydelig. Så var problemet at i flere uker var alle apotek tomme for Tears naturale. Så gikk jeg tom, jeg bruker jo unormalt mye øyedråper, jeg brukte 1.5 dag på en pakke. Da jeg var hos fastlegen ba jeg om resept på Tears naturale. Fordi han ikke fant dem i felleskatalogen, ville han ikke skrive dem ut. Og jeg bruker fortsatt Restasis, som har en pris omtrent som gull.... Øyelegen på Tørre øyne Klinikken mente at det var takket være dem at jeg ikke har fått noen skader på hornhinnen, siden mitt tørre øyne problem er verre enn for de fleste. Her er det på plass med en stor takk til Anisa som fant frem til Restasis og anbefalte meg å be om dem

BettieB, du skal også vite at konserveringsmidler er en d j e v e l for sånne som oss. Jeg forsøkte å bespare statskassen ved å be om typen med konserveringsmidler en periode. Det straffet seg. Jeg fikk reaksjoner rundt og i øynene. Så engangspipetter er det vi bør bruke. Det er dyrt. Jeg antar at dråpene han legen slang til deg var i en flaske? Jeg tror mitt forbruk er rundt 60 000 i året, Restasis drar det opp (alt er på blå resept). Det vil gå litt ned med plugger. Jeg elsker biter av det "kommunistiske" helsevesenet vi har her i Norge. Amerikanerne mener det er skummelt og kommunistisk. For mennesker med kroniske sykdommer er det helt nødvendig og vidunderlig. I et annet land ville jeg kanskje blitt blind?

Selv om det koster å gå privat, er jeg glad for at jeg fant Tørre øyne klinikken. Endelig en lege som kan svare på spørsmålene mine, som tar problemene på alvor. Han jeg gikk til tidligere var temmelig ubrukelig. Han visste jo ikke engang hva tårepunktsplugger var! Når ca 10 % av befolkningen rammes av dette problemet burde øyelegene sette seg inn i det. Jeg gjetter at det er operasjonene som gir penger i kassa. Så småfisk som oss er det ikke verdt å bruke særlig mye tid på. En annen ting er at det er uhorvelig mange mennesker som ender opp med et massivt tørre øyne problem etter operasjoner. Som å operere øynene fordi det er så plagsomt å bruke briller... Det kan bli en svært kostbar operasjon på sikt. Jeg tviler litt på om legene informerer om sjansen for å pådra seg tørre øyne ved slike operasjoner.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Restasis mot tørre øyne, på blå resept
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 8
    Siste melding: 31-07-15, 14:54
  2. Restasis mot tørre øyne, på blå resept
    Av Vigdis i forumet HELFO medisinutgifter på blå resept
    Svar: 6
    Siste melding: 18-06-15, 17:40
  3. Tørre øyne
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme