Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    36
    Meldinger
    18

Standard TSH værdi og graviditet...

Hej alle sammen.

Jeg er ny herinde og dette er mit første indlæg.
    Først lige lidt om mig:
    Jeg er 29 år gammel (lige straks 30 :-/) og har i November 2012 fået konstateret mildt for lavt stofskifte, med TSH=15,4 (0,5-4,5) dog med T4 og T3 værdier indenfor normalen, men i den lave ende. I dec. var TSH allerede faldet til 11,2 og T4 og T3 var også forbedret.
    Jeg går nu og venter på svar på min jan. blodprøve hvori jeg også får svar på om der er antistoffer i mit blod.

Min kæreste og jeg har siden juli 2012 forsøgt at bliver gravide og der er intet sket endnu.

Til de af jer som er blevet gravide samtidig med i havde for lavt stofskifte.
    Hvad lå jeres TSH niveau på da i blev gravide?

Ser frem til at høre jeres erfaringer.
    Hilsen Sabine

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: TSH værdi og graviditet...

Hej Sabine

Sitat Opprinnelig skrevet av Sabine83 Vis post
    Først lige lidt om mig: Jeg er 29 år gammel (lige straks 30 :-/) og har i November 2012 fået konstateret mildt for lavt stofskifte, med TSH=15,4 (0,5-4,5) dog med T4 og T3 værdier indenfor normalen, men i den lave ende. I dec. var TSH allerede faldet til 11,2 og T4 og T3 var også forbedret. Jeg går nu og venter på svar på min jan. blodprøve hvori jeg også får svar på om der er antistoffer i mit blod.
    Kaldte din læge virkelig dit lavt stofskifte for "mildt" ? Med TSH på 15,4 / 11,2 ? Jeg kalder det for en rendyrket underdrivelse. Lægen har nok ladet sig forblinde af, at T4 og T3 befinder sig indenfor "normalområdet", men Sabine: det er ikke nogen garanti mod hormonmangel. Dit TSH "siger" i hvert fald at du har betydelig hormonmangel.

Jeg går ud fra, at du er sat i behandling med Eltroxin, men jeg regner også med at når dit TSH er faldet så lidt som med kun 2,3 point - da må din daglige dose af Eltroxin være ret beskeden. Du skriver ikke noget om, hvad er den daglige behandlingsdose... Du skal op på mellem 1,7 og 1,9 mcg Eltroxin pr kg kropsvægt, før det begynder at række, også til en graviditet. Doser lavere end det, vil for det meste "pynte" på TSH, uden at stofskiftet vil stige nævneværdigt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Sabine83 Vis post
    Min kæreste og jeg har siden juli 2012 forsøgt at bliver gravide og der er intet sket endnu.

Til de af jer som er blevet gravide samtidig med i havde for lavt stofskifte. Hvad lå jeres TSH niveau på da i blev gravide?
    Så vidt man kan læse sig til det her på forummet (og andre databaser) forholder det sig sådan, at jo højere TSH og jo lavere FT4 og FT3 - jo sværere er at opnå graviditet, og jo flere risikerer at abortere i utide, såfremt det lykkes at blive gravid alligevel....

Men selv hvis det lykkes, Sabine. Det er ikke sundt for hverken barn eller moderen at blive gravid med TSH der er højere end 1,5. Vel at mærke betinget af at også T4 og T3 flytter op til den øverste 1/3 del af normalområdet, fordi der kan være ukendte årsager der påvirker TSH til (f.eks.) at vise en falsk værdi, mens mængden af FT4 og FT3 i blodet snyder ikke.

Det er afgørende for både graviditeten, fosterets udvikling og efter fødslen - barnets, at moderen har nok af thyreoideahormoner til både sig selv og til barnet, under graviditeten.

Nogle siger, at fosteret vil altid "tage" det, som det har brug for, uanset at moderen kommer i underskud. Det kan ske hos nogle, men det hævner sig på den anden side af fødslen, fordi der er ikke meget hygge og fornøjelse, at være en nybagt mor, udmattet af hormonmangel, måske også med et barn hvis helbred også er påvirket af hormomangel?

Desværre er der belæg for påstanden om, at det med at fosteret selv tager hvad det har brug for, er en sandhed med undtagelser, fordi den gælder ikke for alle.

Selv om "uret tikker", er det altså bedst for alle parter, først at behandle sit lavt stofskifte og hvis det lykkes at man selv er blevet bedre - at blive gravid. Thyreoideahormon-mangel går rigtig dårligt i spænd med moderskabet.

Mit råd til dig er følgende: tro ikke blindt på at lægerne ved alt om lavt stofskifte og lær selv, alt det du kan. Særligt hvis du kommer ud for en læge, der ignorerer stort dine symptomer og udelukkende fastsætter medicindose ud fra TSH. Lægerne stræber efter at bringe TSH ned til "normalområdet", men "normalområdet" er så bredt at selv indenfor "normalområdet" er ikke nogen garanti for hverken symptomfrihed, trivsel eller evnen til at undfange.

Du har nok ikke mange chancer i forhold til lægens rolle i din behandling, medmindre du selv lærer dig op i det, som lavt stofskifte er, betyder og på sigt medfører af forandringer i kroppen og sindet, såfremt det får lov til at fortsætte, alene bestemt af "normalområdet" for resultater af blodprøver.

Måske nogen af de andre her kan evt. sige noget mere opmuntrende til Sabine?

Held og lykke
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    734

Hei Sabine
    Jeg har ikke erfaring med lavt stoffskifte og graviditet, men jeg vil påpeke at hvis dine blodprøver fra gang til gang skal sammenlignes, så må de være tatt på samme tidspunkt på dagen. TSH faller utover dagen, så hvis prøven fra desember er tatt senere på dagen enn den fra november, er det ikke sikkert den er så mye bedre likevel..... Det beste er å alltid ta prøver så tidlig som mulig på morgenen.

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    36
    Meldinger
    18

Hej Anisa.

Tak for dit svar

Jeg tror lægen (Endokrinologen) kaldte det mildt lavt stofskifte, fordi jeg umiddelbart ikke har nogen symptomer. Men det er da helt sikkert også på grund af at T4 og T3 ligger indenfor normalområdet. Jeg er meget spændt på at høre svaret på Anti TPO (ikke sikker på at det er det det hedder). Går bare og venter og venter. Håber på at det lave stofskifte er noget forbipasserende, som retter sig igen.

Jep jeg får Eltroxin 100 mcg om dagen, og regner med at jeg skal stige igen her når jeg får svaret på seneste blodprøve. Men er et faldt på 2,3 virkelig lidt... Ja det ved jeg jo ikke noget om men det er jo "kun" på en måned. Se der er meget at lære

Spurgte faktisk endokrinologen ad om jeg måtte blive gravid, der i dec, og hun sagde bare at det måtte jeg gerne. Ikke noget om at det er bedst at vente til det er bedre reguleret. Jeg har nemlig læst flere steder at det er bedst at vente med at blive gravid til der er styr på det, bpde i forhold til abortrisiko men også for ikke at skade fosteret.... Hun sagde bare at jeg skal stige i medicin når jeg bliver gravid.

Jeg er nok nødt til, som du skriver, ikke at stole blindt på hvad lægerne siger... Det er bare svært. Man går jo (i starten i hvertfald) ud fra at de må vide hvad de snakker om... Men der tager jeg nok fejl.

Super fantastisk med en side som denne og personer som vil give gode råd og fortælle om deres erfaringer

Så er der måske alligevel håb for sådan nogle som mig...

Endnu engang tak

Sabine

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    36
    Meldinger
    18

Hej Tily.

Tak for dit svar

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jeg har ikke erfaring med lavt stoffskifte og graviditet, men jeg vil påpeke at hvis dine blodprøver fra gang til gang skal sammenlignes, så må de være tatt på samme tidspunkt på dagen. TSH faller utover dagen, så hvis prøven fra desember er tatt senere på dagen enn den fra november, er det ikke sikkert den er så mye bedre likevel..... Det beste er å alltid ta prøver så tidlig som mulig på morgenen.
    Inden jeg skulle ind og tale med en Endokrinolog skulle jeg have taget blodprøver og i den forbindelse havde jeg læst at man ikke må tage medicinen inden man skal have dem taget. Derfor ringede jeg ind og spurgte sygeplejersken ad og hun sagde bare at det var lige meget...
    Da jeg så kom ind til samtalen, spurgte jeg lægen ad og hun sagde at hvis jeg får dem taget om morgenen skal jeg ikke tage medicinen inden.
    Så de sidste blodprøver her i jan. er taget før medicin og dem i dec. er taget efter...

For eftertiden vil jeg sørge for at få dem taget på samme tid og altid inden medicinen

Tak for din info

Sabine

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    36
    Meldinger
    18

Standard Svar på blodprøve!!

Hejsa.

Her går man og venter på svar på en blodprøve fra den 11-1-13 og har så lige ringet ind på Endokrinologisk for at høre om jeg snart kan forvente mig et svar!! Der er så en læge som har kigget på blodprøven og konstateret at den ser fin ud og at jeg bare skal fortsætte med den mængde Eltroxin jeg får nu 100 mcg. Så spørger jeg så om at få værdien oplyst... Ej det kan hun da ikke lige finde ud af, men hun kan lægge det ind til lægen igen, så kan hun ringe til mig når hun får tid...

Jeg vælger så at ringe til min egen læge og får der oplyst at TSH nu ligger på 6,9(0,5-4)... 6,9 det er jo for mig at se, ikke en fin værdi når den skal under 4... Føj hvor er jeg bare sur og ked af det lige nu. Jeg føler mig totalt på tyndis med et system som åbenbart ikke virker...

Vi prøver at blive gravide og inden en graviditet vil jeg gerne have TSH længere ned(1,5-2,5), men det kan jeg jo ikke hvis jeg ikke stiger i medicin mængde???

Håber der er nogen som evt. kan hjælpe mig med vejl i dosis. Jeg har siden lør. den 19-1-13 taget 150 mcg Eltroxin da jeg var sikker på at jeg skulle stige. Jeg har ikke umiddelbart nogle bivirkninger ved den højere dosis... Men det kan godt være at det er for meget. Kan man evt. tage 100 mcg den ene dag og 150 mcg den anden?

Jeg har desuden forespurgt på et svar på Antistoffer for at finde ud af om det her er en kronisk sygdom. Men dem havde lægen ikke lige lagt til sekretæren...

Synes gidt nok at det her er op ad bakke...

Sabine

Lignende tråder

1. Hypothyreose og graviditet
    Av rosaelefant i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 11
    Siste melding: 14-10-10, 10:28
  2. Graviditet og trening
    Av serena i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 26-12-09, 16:38
  3. Lav tsh og graviditet.
    Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 11-09-07, 14:29
  4. Høy anti-tpo (og graviditet)
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 10
    Siste melding: 28-04-06, 13:58
  5. Graviditet
    Av Gjest i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 13-04-05, 17:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine