Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs up FRA JORD TIL BORD - Fakta om mat

FRA JORD TIL BORD - Fakta om mat

"Å jakte på den ypperste, reneste og mest bærekraftige maten som finnes er en stor lidenskap for meg. En ekte matrenessanse er påkrevet og jeg er på oppgaven! Håper du lar deg inspirere av bloggen min!"

FRA JORD TIL BORD - Fakta om mat

Les mer...
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Sv: FRA JORD TIL BORD - Fakta om mat

Takk for en utmerket link!

Her er det ikke bare nyttige fakta, men også veldig gode enkle oppskrifter fri for gluten, pastereuisert melk, nitritt osv.

Jeg har laget meg en surdeigsstarter (altså, før du lager surdeigsbrød trenger du en starter, en blanding av mel og vann som "mates" av og til, hever og blir sur) som heter Surfrid , og hun har nå blitt til to vakre spelt surdeigsbrød. Det smaker skikkelig vare!

Spent på om jeg vil merke forskjell når jeg bytter ut vanlig brød med dette. Har før forsøkt å kutte gluten, men med lite energi er det så lettvindt å ta ei skive i farta... Noen studier viser at personer med cøliaki kan tåle surdeigsbrød, så da bør det hvertfall kunne være ok for meg som ikke har cøliaki, bare vil unngå gluten.
    Brødet er hvertfall godt, jeg liker sure ting, saftig og sprø skorpe. Og veldig mettende!

Link til starter (en annen god side om surdeig): http://www.surdeig.no/surdeigsstarter/

Link til brødoppskriften: http://fleksitarianerliv.blogspot.no...-blir-til.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: FRA JORD TIL BORD - Fakta om mat

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Jeg har laget meg en surdeigsstarter (altså, før du lager surdeigsbrød trenger du en starter, en blanding av mel og vann som "mates" av og til, hever og blir sur) som heter Surfrid , og hun har nå blitt til to vakre spelt surdeigsbrød. Det smaker skikkelig vare!

Spent på om jeg vil merke forskjell når jeg bytter ut vanlig brød med dette. Har før forsøkt å kutte gluten, men med lite energi er det så lettvindt å ta ei skive i farta... Noen studier viser at personer med cøliaki kan tåle surdeigsbrød, så da bør det hvertfall kunne være ok for meg som ikke har cøliaki, bare vil unngå gluten.
    Smgj har postet en tråd for snart 3 år siden: Surdeig en mulighet for cøliaki-rammede?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. FRA JORD TIL BORD - en ekte matrenessanse
    Av Mod i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 14-01-13, 22:43

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine