Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    32
    Meldinger
    1

Standard Lavt stoffskifte, trening og overvekt

Hei.
    Jeg er en jente på snart 26 år som har hatt lavt stoffskifte (på papirene) for 13 år. Jeg bruker Levaxin og ifølge blodprøver er jeg riktig dosert (kremt). Så lenge jeg kan huske har jeg slitt med overvekt, men har de siste året gått ned i vekt ved hjelp av trening- jeg er fortsatt "overvektig", men mer "curvy" enn tykk (mangel på bedre ord). Jeg legger veldig raskt på meg, og dette har ført til at jeg, vel, har en slags spiseforstyrrelse. Jeg får svært dårlig samvittighet om jeg spiser mer enn jeg "burde" (til tross for at jeg spiser mindre enn 2000 kcal daglig) og ikke har trent, og føler at kiloene klistrer seg på meg med en gang jeg spiser. Dette er ikke like fremtredende hver dag, men oppstår hver uke og varer over flere dager. Det er kun trening hver dag og planlagte dager som virker. Målet med dette innlegget er å høre om andre har det slik, eller hva slags erfaringer andre med lavt stoffskifte har med tanke på mat/trening?

Pink_Sweetie.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Standard Sv: Lavt stoffskifte, trening og overvekt

Følger denne tråden jeg, har litt samme problemet. Er riktig dosert og trener 3 hardt 3 ganger i uka, spiser ellers sunt i ukedagene og ligger på ca 1500 kcal om dagen. Allikevel har vekta stått stille siden november. Har funnet ut at jeg må ligge på 12-1300 kcal om dagen for å gå ned i vekt, går jeg opp på 17-1800 går jeg OPP i vekt. Hvorfor??? Er det slik at forbrenningen er dårlig selvom jeg er velregulert? Dette er utrolig frustrerende, for må jo sulte meg for å gå ned i vekt

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Når dere sier stoffskiftet er velregulert; betyr det at prøvene er innenfor referanseområdet eller at dere er dosert slik at dere føler dere bra?
    Optimalt dosert på Levaksin skal TSH ligge mellom 0,5 og 1, mens FT3 og FT4 skal ligge øverst i referanseområdet. Er det antistoff med i spill?
    Mange faktorer spiller inn for at kroppen skal føle seg ok, og for noen er ikke kroppen fornøyd før man går over til naturthyroid.
    Hvilket kosthold er det snakk om?
    Svært mange med lavt stoffskifte oppdager at lavkarbo, der man naturlig ikke spiser sukker eller kornprodukter, fungerer bra når man vil ned i vekt.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Jeg er både velregulert med tanke på at verdiene er innenfor referanseområdet og at jeg føler meg bra. Har følt meg bra i flere år nå.
    Lavkarbo takler jeg ikke, har prøvd det, men mister all energi av det

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Alle mister energi av lavkarbo i begynnelsen. Det tar minimum tre uker å lære kroppen til å starte å bruke fett som hovedenergi kilde. De første slitsomme ukene er også kjent som "low carb flu" altså lavkarbo influensa. For så elendig kan man føle seg. Det eneste som hjelper er å drikke mye og å tilsette endel havsalt eller himalayasalt. Det er funnet en sterk sammenheng mellom glutenintolleranse og lavt stoffskifte. En av reaksjonene man kan ha på glutenintollerane er vektøknin. Det har jeg selv erfart. Et kosthold med lite kalorier fører kun til en ting på sikt og det er et lavere stoffskifte. Jeg vil ikke under noen omstendighet anbefale et slikt kosthold som du beskriver. Selv trener jeg fire harde treningsøkter i uka. Ligger på ca 1,5 timer per økt. Har spist lavkarbo i over to og et halvt år og hadde aldri klart å trene så hardt som jeg gjør uten dette kostholdet.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Ligger vel normalt på 15-1600 kcal om dagen og da holder vekta seg stabil. Går ikke sulten da. Men om jeg går ned på 12-1300 kcal da går jeg sulten.
    Spiser normalt sunt, en god del protein + litt mindre karbohydrater. Men har ikke lyst til å gå over på rent lavkarbokosthold, det hadde jeg aldri klart og ikke tror jeg det er bra for kroppen heller (men den diskusjonen vil jeg ikke gå inn på nå). Syns uansett at det er rart at jeg ikke går ned i vekt på det kcalinntaket jeg ligger på. Det må jo si at jeg faktisk ikke forbrenner mer heller. Ikke en gang de dagene jeg trener ser jeg noe resultat på vekta dagene etterpå

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Svært mange med lavt stoffskifte har også glutenintoleranse, noe som igjen kan føre til overvekt/umulig og bli kvitt kiloene. I tillegg, om du har den autoimmune varianten så vil du profittere på og kutte ut sukker slik alle med auto-immune sykdommer gjør, men det er selvsagt ditt valg hvordan du ønsker og gjøre det.
    Veldig forenklet sagt så går "alt" i kroppen for sakte når man har lavt stoffskifte. Det var også grunnen til at jeg spurde om blodprøvene, fordi, selv om du ligger innenfor referanseområdet, kan du fremdeles ha for lavt stoffskifte.
    Jeg er 1,60 høy og veier 40 kilo; når jeg plotter inn mine tall så skulle jeg kunne klare meg med 1289 kcal pr dag for og vedlikeholde min vekt (jeg spiser mye mer altså; ligger mellom 2500 og 2900 kcal pr dag).
    Har man noen kilo for mye kan jeg umulig tro at kroppen er fornøyd med 12-1300 kcal. Kroppen sulter. Det er kanskje den måten Grete Roede-dietter er, men det er definitivt ikke det optimale for en stoffskiftesyk kropp.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Nei men som sagt har jeg testet med å spise mer, men ender da med å gå opp i vekt.
    Men burde man gå til en ekspert og utrede videre, er det det du mener? Hvordan finner man evt ut at man fremdeles har lavt stoffskifte selvom verdiene er normale?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Lightbulb Sv: Lavt stoffskifte, trening og overvekt

Hej Lady90

Vi tror att ditt problem är för stort och för komplicerat till att lösas genom allmänna tips från andra.

Om du kan och har råd att använda en profesional näringsterapeut, då det finns en i Akershus var du bor, som kombinerar traditionella kostråd med de alternativa, och hon verkar ha ett bra grepp om de hormonella aspekter. Hon heter Hilde Vanberg. Vi känner henne inte, men har bara hört om henne. Tyvärr kostar det pengar, men de är väl spenderade när vikten går ner och hälsan kommer tillbaka.

Gör dig själv en stor tjänst och få hjälp av henne eller någon annan näringsterapeut som inte utövar Grete-Roede, eftersom du redan använder Grete-Roede-principer om mat och motion, och ändå fungerar de inte för dig. Din kropp behöver helt klart en annan strategi än att äta mindre och motionera mer.

Om du vill veta varför det kan vara (för de många) omöjligt att gå ner i vikt även om de äter mindre och motionerar mer, läs denna tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8358

Lycka till
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 13
    Siste melding: 25-10-08, 07:58
  2. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 31
    Siste melding: 24-09-08, 19:30
  3. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 28-06-07, 22:01
  4. Nettmøte om overvekt og lavt stoffskifte!
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 16-03-07, 10:53
  5. Lavt stoffskifte og overvekt
    Av i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 17-09-05, 09:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder