Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 78

Tråd: Pundas dagbok

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Standard Hjelpe meg med blodprøvesvarene?

Hei!

Da har jeg fått blodprøvesvarene, og jeg er som sikkert kjent i dårlig form. Jeg er dårlig på dette med blodprøver. Tar 50 mikrogram levaxin per kveld.

S-TSH 2,51 (ref 0,40-4,50)
    S-FT4 22,7 (ref 9,5-22,0) de påsto at jeg måtte ha tatt levaxin rett før blodprøven. det stemmer ikke. det hadde gått 26 timer siden levaxin, da jeg da tok om morgenen, før jeg gikk over til kveld.
    S-Thyroxin (T4) 123 (ref 58-161)
    S-Trijodhy (T3) 1,6 (ref 1,3-2,6)
    S-Thy.perox antis. 12 (ref <35 )

S-25-Hydr. Vit. D3 73 (ref 50-113)
    S-Ferritin 46 (18-240) ??????
    S-kobalaminer 536 (175-700)
    S-Folater 33,8 (> 8,0) ??????
    S-glukose 6,0 (4,0-6,0) ?????

B-hemoglobin 13,1 (ref 11,7-15,3)
    B-leukocytter 8,1 (ref 3,5-11,0)
    Lk-nøyt gran 5,4 (1,7-8,2)
    Lk-monocytter 0.40 (0,04-1,30)
    Lk-eos gran 0,3 (0,0-0,7)
    Lk-baso.gran 0,0 (0,0-0,3)
    B-trombocytter 315 (165-387)
    P-homocystein 8,2 (<15) Denne var tatt fra plasma, ikke fra EDTA-plasma. Gir 10-15% for høyt svar. Er ikke denne lav da, hva er dette for noe?

Takker for hjelp om noen kan se på prøvene
    Ingen vil bære vellykkethetens pris i dag. Men ingen vil være mislykket.
    Punda dagbok

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Hjelpe meg med blodprøvesvarene?

Har du sjekket jern og B12?
    Har du sjekket antistoffer, anti-TPO?
    FT3 har de ikke tatt av deg?

Du bør få opp D3, ta masse. den bør være på minst 120. Dersom du tar anbefalt dose, den varierer mellom 5 mcg og 20 mcg, så vil du aldri får den opp.

Det er svært mye som kan påvirke tilstanden du er i nå. Har du for lite jern kan det hindre omdanningen fra T4, Levaxin, til T3. Selen er mors lille hjelper i denne omdanningen. Å ta fast selen hver dag er et lurt trekk.

50 mcg er en dose for et barn, ikke for en voksen. Dersom legen planlegger å la deg stå på dosen over lengre tid bør du for eget helbreds skyld bytte lege.
    Det er sikkert noen her som kan si noe om prøvene dine
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Tusen takk for svar!

T3, er ikke det S-Trijodhy (T3) ? den var på 1,6 (ref 1,3-2,6)

ser jeg har glemt å føre opp jern, S-ferritin 46 (ref 18-240) den er vel litt lav, selv om jeg tar jerntilskudd. Jeg tar selen, dvitaminer, kalsium, b-vitaminer, sink, e-vitamin, C-vitamin, og melatonin. Magnesium.
    Punda dagbok

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

T3 er ikke det samme som FT3.

Vigdis; kobalaminer er det samme som B12.

Om den prøven din er tatt fastende, så er blodsukkeret ditt en smule høyt og bør nok følges med (glukose)

Jeg ville nok passet på og ta tilskudd av D3 og jern. kanskje er typen du bruker ikke effektiv nok?

TSH sier det er plass til mer stoffskiftemedisin, selv om FT4 er på 22,7. Enkelte av oss, meg inkludert, må høyere i FT4 for og føle oss bedre. Jeg må for eksempel ligge over 26 for og føle meg sånn noenlunde.
    Siden FT3 ikke er tatt, er det umulig og si noe om kroppen din klarer og omdanne FT4 godt nok.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Tusen takk for svar! Glukosen er ikke tatt fastende, om jeg ikke spiser før blodprøver er det umulig å få tatt blodprøver av meg. Jeg skal øke jerntilskudd med 1 tablett til, slik at det blir 2 tabletter om dagen. Jeg tar alltid C-vitamin til jern.

Synd ikke T3 var tatt :( ENda jeg spesifiserte T3 og T4 på blodprøver.
    Punda dagbok

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Standard Mine prøvesvar, hvorfor tegn på hypertyerose ved lavt stoffskifte?

Hei!

Jeg har gjennomsøkt journalen min, og kort fortalt er jeg nå 32 år gammel, uten utdannelse, og har bare hatt kortvarige arbeidsforhold tidligere, siste arbeid for 7 år siden.
    Jeg så altså i denne journalen, at når jeg var 22 år gammel, var min S-TSH merket med stjerne, og var på 3,90 H (0,30-3,60) og S-FT4 16,9 /ingen ref.verdi bak).

Jeg ble behandlet mot angst, og depresjon og PST. Alt var psykisk, frem til jeg i mai 2012 fikk ny fastlege, og hun satte i gang Levaxinprosessen.

I 2004 Står det:
    Noe lav SHBG for kvinne i fertil alder, ses bl.a ved hypothyerose og androgeniserende tilstander.
    S-FT4 12,7 (ingen ref)
    S-Thy.per antis 14 (ingen ref)
    S-Thyrogl.antist <20
    Østradiol 196
    S-SHBG 22* L(30-114)
    S-LH 10,1
    S-FSH 7,3
    S-TSH* 4,31* H(0,30-3,60)
    S-TSH_rec.antis <1,5
    S-testosteron 2,6
    S-Thyroxin_(T4) 123 (ingen ref)

På disse prøvene står det: VURDERING: Etter litt diskusjon blir man enige om å starte balletten med en del blodprøver. Muligheten for at pas. leddsmerter og generelt ubehag kan skyldes inaktivitet og overvekt. Dette mener pas.er mindre trolig, jeg ymter om at det kanskje ikke er så, men det går ikke helt inn. Tar kontakt senere for svar på prøver.

Pas har vært plaget med ødem siste 3 år. I tillegg utslett siste 2 uker. Har gått opp ca 20 kg siste 2 år jevnt. normalt akt.nivå.spiser etter eget sigende sundt.ønsker henvisning til allergispesialist, da hun mener ødemet og utslettet er allergisk betinget. (ble aldri henvist.) Vekten økte fra 62 kilo til 78 kilo.

Høsten 2006
    S-FT4 15
    S-TSH 3,5 (den har gått ned fra sist? )
    Ingen referanseverdier.

Desember 2006 begynte jeg å bli en del hyperaktiv, motsatt av treg g trøtt som jeg var tidligere. Jeg fikk diagnoser ADHD i 2008.

2007
    Fikk diagnosen fibromyalgi
    TSH 2,71 (ingen ref)
    F-T4 21,2
    jern 30,0 (ingen ref)

AUGUST 2008
    S-Jern 21,4 (ingen ref)
    S-TSH 2,78 (ingen ref)
    S-FT4 26,5* (10,3-24,5)

Blodprøver i dag:
    S-TSH 2,51 (ref 0,40-4,50)
    S-FT4 22,7 (ref 9,5-22,0) de påsto at jeg måtte ha tatt levaxin rett før blodprøven. det stemmer ikke. det hadde gått 26 timer siden levaxin, da jeg da tok om morgenen, før jeg gikk over til kveld.
    S-Thyroxin (T4) 123 (ref 58-161)
    S-Trijodhy (T3) 1,6 (ref 1,3-2,6)
    S-Thy.perox antis. 12 (ref <35 )

S-25-Hydr. Vit. D3 73 (ref 50-113)
    S-Ferritin 46 (18-240)
    S-kobalaminer 536 (175-700)
    S-Folater 33,8 (> 8,0) ?
    S-glukose 6,0 (4,0-6,0) ?

B-hemoglobin 13,1 (ref 11,7-15,3)
    B-leukocytter 8,1 (ref 3,5-11,0)
    Lk-nøyt gran 5,4 (1,7-8,2)
    Lk-monocytter 0.40 (0,04-1,30)
    Lk-eos gran 0,3 (0,0-0,7)
    Lk-baso.gran 0,0 (0,0-0,3)
    B-trombocytter 315 (165-387)
    P-homocystein 8,2 (<15) Denne var tatt fra plasma, ikke fra EDTA-plasma. Gir 10-15% for høyt svar. Er ikke denne lav da, hva er dette for noe?

Så hvorfor var jeg så hyperaktiv en stund (kroppen sov men hodet var overaktivt), og jeg kan fortelle at det er ikke sånn nå.

Jeg skal søke pasientskadeerstatning for manglende/for sen behandling.
    Og i hele denne perioden har det vært bare psykiske diagnoser, angst (det hadde jeg), depresjoner i perioder, Posttraumatisk stressyndrom, vektøkning (under 20 kilo) insomni, Ødem, uttalte muskel og leddsmerter (fibromyalgi), psoriasis diagnotisert i dag, ME-utredning venteliste, synsforstyrrelse venstre øye, og andre opplagte stoffskiftesymptomer. Ingen leger sa noe om stoffskiftet, alt var normalt.
    Jeg startet behandling med Levaxin mai 2012....
    Punda dagbok

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Mine prøvesvar, hvorfor tegn på hypertyerose ved lavt stoffskifte?

Du burde få sjekket TRAS.
    Jeg har både anti-TPO og TRAS og kan i noen perioder ha TSH på rundt 9-10 og likevel ha FT4 over referanseområdet. FT3 er likevel alltid lav hos meg.
    Når man har begge antistoffene så kan ikke legene se på TSH, men på samspillet mellom FT3 og FT4 og samspillet mellom anti-TPO og TRAS. Dette fikk jeg klar beskjed om på Aker.
    Siden jeg har begge antistoffene har jeg symptomer fra begge samtidig, og av og til bare fra den ene. Dette forandrer seg hos meg alt etter hvordan antistoffene er.
    TSH brukes bare som en pekepinn i hvilken retning stoffskiftet går, og jeg tar alle fem prøvene hver fjerde uke.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    38
    Meldinger
    142

Takk for svar! Jeg skal ta TRAS nå, jeg har blodprøveskjema fra Dr.Øverbye Men hva som gjør at jeg var så hyperaktiv når jeg egentlig hadde lavt stoffskifte? Det varte bare et par år. Jeg er fryktelig nysgjerrig
    Punda dagbok

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Om du har begge antistoffene så vil det i perioder være antistoffene fra høyt stoffskifte (altså TRAS) som gir symptomer, mens i andre perioder er det antistoffene fra det lave stoffskiftet (anti-TPO) som gir symptomer, selv om stoffskiftet er lavt.
    Min diagnose er Hypothyrose Myxødem med Hashimoto og Graves.
    Nå er ikke din anti-TPO over den magiske grensen, men jeg ville likevel sett på om det er TRAS som er synderen.

Side 2 av 8 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Tossa's dagbok.
    Av Tossa i forumet Dagboker
    Svar: 19
    Siste melding: 16-03-12, 11:27
  2. Min dagbok
    Av Marina73 i forumet Dagboker
    Svar: 32
    Siste melding: 14-05-11, 11:39

Søkeord for denne tråden

Bokmerker