Nogen gange kan det være ret så forstemmende at skrive her på forummet.... Ret mange af de "nyere" brugere er så overfokuserede på tabletter og "normalområder", at de vitterligt tror og håber på, at blot der findes den rette dose af Levaxin, skal det hele nok gå udmærket.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
Nå har jeg fått konstatert for høy TSH. Men nevrologen sa at stoffskifteprøvene ellers var ok, og at jeg ikke hadde "direkte lavt stoffskifte ENDA", og hun sa at noen ville nok ha behandlet meg, andre ikke, og hun ville at fastlegen skulle ta nye prøver. Det er gjort, men jeg har ikke fått resultatene. Min mor og flere av hennes søsken/slekt har lavt stoffskifte. Hun har ikke hatt slike nervesymptomer som meg. Jeg har ikke de klassiske symptomene med tørr hud, vektøkning, unormalt håravfall..Jeg har heller gått ned i vekt og klarer ikke legge på meg..
Jeg føler meg veldig sliten, men klarer ikke slappe av/sove (uten sovemed) pga alle symptomene. Har noen råd eller synspunkter eller erfaringer? Vær så snill å dele med meg i så fall! Tror dere høy TSH kan ha noe som helst med mine symptomer å gjøre? Noen som kjenner seg igjen i mitt bilde??
Jeg har tænkt meget på dig og dine plager. Jeg har også tænkt mig selv halvdød over alle de fejlslagne diagnoseforsøg, du har deltaget i gennem så mange undersøgelser og tests. Det kan ikke have været nemt for dig, at skulle hjem igen med alle plager i behold, og lægernes afskedssalut om at alle muligheder er nu udtømte og de har ikke noget bud på, hvad der er galt med dig. Og du står fortsat på bar bund...

Alt lægerne kunne tænke på, blev udelukket.... og så var det at jeg tænkte: hvad med at vende det hele om på hovedet, og i stedet for at søge efter sygdomme, der ytrer sig bl.a. gennem paræstesier - prøve at tænke på de "bio-kemiske" tilstande, der "producerer" paræstesier, fordi uanset hvilken sygdom man har og hvorfor, skal der ganske bestemte (bio)kemiske forhold til at paræstesie overhovedet kan opstå....

Hvilken er så, af kroppens mange forskellige (bio)kemiske forbindelser, de stoffer som skal være til stede i ubetinget alle kroppens reaktioner, krydsreaktioner og alt andet som skal til, at livet overhovedet kan opretholdes? Det er aminosyrer. Er der for lidt eller meget for meget af en bestemt aminosyre - findes der ikke lægemidler og vitaminer eller andre tilskud nok i denne verden til at forhindre en kaskade af symptomer/syndrommer og sygdommer - sådan en tilstand af mangel eller overflow kan forårsage.

Nogle af aminosyrerne tilføres med maden, mens andre bliver til ved (om)dannelse fra de allerede tilstedeværende aminosyrer og andre elementer. Alle disse omdannelser sker bl.a. ved hjælp af forskellige enzymer og netop enzymer kan være ganske udsatte for skade ved f.eks. virusinfektioner. Mens de fleste blot kommer sig efter en virusinfektion, kan de uheldige bliver ramt af f.eks. enzymskade, der forekommer oftere ved nogle virustyper end ved andre. Det er derfor at jeg har spurgt dig om, hvad var det for en magevirusinfeksjon det var, som har startet alle dine plager, men du nåede aldrig svare før du var væk igen.

Jeg har søgt efter symptomer på metabolsk overflow af ganske mange aminosyrer, før jeg fandt en bestemt aminosyre, der ved alvorlig overdose giver et eneste symptom: paræstesier! Denne aminosyre hedder Alanine og søger man på alanine and paresthesia og hyperalaninemia and paresthesia eller virus infection and hyperalaninemia - finder man en hel del om sammenhængen mellem overflow (hyper) af denne aminosyre og adskillige neurologiske eller mitochondriale syndrommer, hvor paræstesier optræder massivt eller moderat.

Jeg vil end ikke lade som om jeg kan gøre fra eller til, for at hjælpe dig, andet end forsøge tænke bredt og skyde spredt i håb om at ramme et alternativt udgangspunkt til det, du allerede har været igennem og har lagt krop til af undersøgelser og tests. Ved at tænke på en mulig aminosyre-forstyrrelse, som sagtens kan være forårsaget af en virusinfektion, er slet ikke så urealistisk. F.eks. forhøjede værdier af alanin i serum er blevet linket til folk smittet med Epstein Barr virus, såvel som til syge af Chronic Fatigue Syndrome. At hyperalaninemia (i dette tilfælde) følges af underskud af aminosyrer Phenylalanine og Tyrosine kan betyde faldet i stofskiftet pga. utilstrækkeligt lager af netop Thyrosine. Ved vedværende Tyrosine-mangel kan man altså godt udvikle lavt stofskifte, trods fuldstændig frisk skjoldbruskkirtel.

Når der ikke er tilstrækkeligt med aminosyren Thyrosine til syntese af thyreoideahormoner, stiger TSH fordi uanset skjoldbruskkirtlens intakte evne til hormonfremstilling - kan skjoldbruskkirtlen, ganske enkelt - ikke producere hormoner nok uden tilstrækkeligt "lager" af Thyrosine at tage af... TSH er nødt til at stige, uanset at man ikke har thyreoideasygdom. Det er nok at stofskifte falder pga. Thyrosinemangel-betinget hormonmangel. Begrebet

Dette er kun overnud groft skitseret for at lettere at kunne forklare, hvor afgørende rolle aminosyrerne spiller i kroppens overlevelse... og mere seriøse affvigelser i kroppens aminosyre-balance vil altid have skæbnesvangre følger... men hvad har det så med dig at gøre, Kiwi?

Ikke andet, end du har alt at vinde og intet at tabe ved at teste dig selv for alanine-overflow-betingede paræstesier. I værste fald viser det sig, at det er noget andet du fejler. I bedste fald, hvis du opnår mindre, medium eller fuldstændig reduktion af paræstesier - da vil du have et helt nyt udgangspunkt for genoptagelse af udredningen. Det ville være dejligt, hvis det viste sig at dette enorme for dig problem, måske kunne styres ved en tilpasning af kosten, i "værste", fald fordi det bedste ville selvfølgelig være enten at at finde en rimelig enkel behandling, eller slet ikke at have dette helseproblem....

"Testen" består af at man omlægger kosten til proteinfattig i 7-10 dage. Man bør undgå alt kød, fjerkræ, fisk, æg, mejeriprodukter (undt. smør), avocado, soya, sesam, nødder og persille i din daglige kost. Det gælder om midlertidigt at fjerne alle høj-alanin-fødevarer, for at se om disse parestesier bliver færre eller forsvinder.

Det er en ret besværlig (i praksis) test, og ellers ikke særlig sund pga. streng udeladelse af proteiner i kosten, men det er kun i en begrænset periode og den kan give et klart tegn på, OM dine parestesier kunne være forårsaget af en enkelprotein-balanse-forskydning, der hos disponerede kan ske netop i kølvandet på en voldsom virusinfektion.

Her er en liste over alanin-holdige fødevarer, hvor mængden af alanine angives pr 100 gram af fødevare - i gram med tal som ser sådan ud: 8.009 g. Men det er altså ikke 8 tusinde gram, men kun 8,009 (hos os skriver vi et komma, i andre lande skriver man et punktum).

Uanset hvad, hvorfor og hvordan, og uanset om vi "ses" eller ikke - krydses mange fingre for en god bedring for dig, hellere i dag end i morgen.

Rigtig god bedring, Kiwi