Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Exclamation Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos Addison's patienter

Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos patienter med Addison's sygdom.

KONKLUSION: lakrids og især grapefrugtjuice forøger cortisol-tilgængelighed i alle kroppens væv, i timer efter indtagelse. Både patienter og læger bør være opmærksomme på disse interaktioner (også meget relevant for folk med binyre-problemer - lav cortisol - uanset om de er i behandling med hydrocortison eller ikke/red.).

Grapefruit juice and licorice increase cortisol availability in patients with Addison's disease.
    2011: Paal Methlie; Eystein E S Husebye; Steinar Hustad; Ernst A Lien; Kristian Løvås
    Institute of Medicine, University of Bergen, 5021 Bergen, Norway. paal.methlie(at)med.uib.no
    European Journal of Endocrinology / European Federation of Endocrine Societies 2011;165(5):761-9.

Abstract:
    OBJECTIVE: Failure to mirror the diurnal cortisol profile could contribute to the impaired subjective health status in Addison's disease (AD). Some patients report benefit from the use of various nutritional compounds. The objective of this study was to investigate the impact of licorice and grapefruit juice (GFJ) on the absorption and metabolism of cortisone acetate (CA).

DESIGN: Patients (n=17) with AD on stable CA replacement therapy were recruited from the outpatient clinic at Haukeland University Hospital, Norway. They were assessed on their ordinary CA medication and following two 3-day periods of co-administration of licorice or Grapefruit juice.

METHODS: Time series of glucocorticoids (GCs) in serum and saliva were obtained, and GCs in 24 h urine samples were determined. The main outcome measure was the area under the curve (AUC) for serum cortisol in the first 2.6 h after orally administered CA.

RESULTS: Compared with the ordinary treatment, the median AUC for serum cortisol increased with licorice (53 783 vs 50 882, P<0.05) and Grapefruit juice (60 661 vs 50 882, P<0.05). Median cortisol levels in serum were also elevated 2.6 h after tablet ingestion (licorice 223 vs 186 nmol/l, P<0.05; Grapefruit juice 337 vs 186 nmol/l, P<0.01). Licorice increased the median urinary cortisol/cortisone ratio (0.43 vs 0.21, P<0.00001), whereas Grapefruit juice increased the (allo-tetrahydrocortisol+tetrahydrocortisol)/tetrahydrocortisone ratio (0.55 vs 0.43, P<0.05).

CONCLUSION: Licorice and in particular Grapefruit juice increased cortisol available to tissues in the hours following oral CA administration. Both patients and physicians should be aware of these interactions.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos Addison's patienter

Takk for nyttig informasjon Anisa! Den store ulempen med grapefrukt er at flere og flere medikamenter reagerer med grapefrukt. http://www.cbc.ca/news/health/story/...eractions.html

Many of the drugs are common, such as some cholesterol-lowering statins, antibiotics and calcium channel blockers used to treat high blood pressure. Others include agents used to fight cancer or suppress the immune system in people who have received an organ transplant.
    Jeg har også sett allergimedisiner på listen.

"Taking one tablet with a glass of grapefruit juice is like taking 20 tablets with a glass of water," Bailey said. "This is unintentional overdosing. So it's not surprising that these levels go from what we call therapeutic to toxic."
    Selected drugs that interact with grapefruit

Anti-cancer
    Crizotinib.
    Dasatinib.
    Erlotinib.
    Everolimus.
    Lapatinib.
    Nilotinib.
    Pazopanib.
    Sunitinib.
    Vandetanib.
    Venurafenib.

Anti-infective
    Erythromycin.
    Halofantrine.
    Maraviroc.
    Primaquine.
    Quinine.
    Rilpivirine.

Anti-cholesterol
    Atorvastatin.
    Lovastatin.
    Simvastatin.

Cardiovascular
    Amiodarone.
    Apixaban.
    Clopidogrel.
    Dronedarone.
    Eplerenone.
    Felodipine.
    Nifedipine.
    Quinidine.
    Rivaroxaban.
    Ticagrelor.

Central nervous system
    Alfentanil (oral).
    Buspirone.
    Dextromethorphan.
    Fentanyl (oral).
    Ketamine (oral).
    Lurasidone.
    Oxycodone.
    Pimozide.
    Quetiapine.
    Triazolam.
    Ziprasidone.

Gastrointestinal
    Domperidone.

Immunosuppressants
    Cyclosporine.
    Everolimus.
    Sirolimus.
    Tacrolimus.

Urinary tract
    Darifenacin.
    Fesoterodine.
    Solifenacin.
    Silodosin.
    Tamsulosin.
    En lengre liste finnes her http://www.cmaj.ca/content/suppl/201...ailey-1-at.pdf

Det som er trist, er at mange som får medisiner av legen sjelden leser pakkseddelen og forstår at grapefrukt og den pillen de har fått, statiner er et godt eksempel, ikke går sammen. Hvor mange er det som tar statiner som vet at det ikke skal blandes med grapefrukt? Eller enkelte antibiotikatyper, eller medisin mot høyt blodtrykk?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos Addison's patienter

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Takk for nyttig informasjon Anisa! Den store ulempen med grapefrukt er at flere og flere medikamenter reagerer med grapefrukt. http://www.cbc.ca/news/health/story/...eractions.html
    Hej Vigdis

Lidt malurt i bægret kan aldrig skade, vel? Og jeg kan godt forstå din hensigt og omsorg for andre, men det samme optager mig også: omsorg for andre. Alligevel poster jeg infoen, fordi nytteværdien af den er meget høj for dem, som er i behandling med hydrocortison, og...

... denne info er det altså postet i underforummet Cortisol / ACTH hørende til forummet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte, dvs. at der bliver beskrevet effekt på celleoptag af cortisol fra hydrocortison hos Addison's patienter, og dermed også hos dem, der er i behandling med hydrocortison for "trætte" binyrer.

Hvis disse mennesker også er i behandling med flere af de midler du har listet op for interaktion med grapefruitjuice - da er de i forvejen fortabte og ingen grapefruitjuice kan hjælpe dem til at blive bedre af tilskud af hydrocortisone for underfungerende binyrer, fordi alle disse lægemidler, og specielt i kombinationer med hinanden, interagerer i forvejen med kroppens forvaltning af både kroppens egne og tilførte hormoner. De fleste af disse lægemidler vil, efter længere behandling, svække folks thyreoidearmonspejl - hvilket vil påvirke kroppen til at udvikle mange af netop de tilstande som mange af lægemidler på den liste du har postet - har til hensigt at "kurere".

Det som er trist, er at mange som får medisiner av legen sjelden leser pakkseddelen og forstår at grapefrukt og den pillen de har fått, statiner er et godt eksempel, ikke går sammen. Hvor mange er det som tar statiner som vet at det ikke skal blandes med grapefrukt? Eller enkelte antibiotikatyper, eller medisin mot høyt blodtrykk?
    Jeg håber at ingen på dette forum (og udenfor blandt dem som læser med her) tager statiner!

Forhøjet kolesterol er et klassisk symptom på lavt stofskifte. Bliver lavt stofskifte behandlet med rette medicindoser længe nok, vil kolesterol alligevel falde ("af sig selv") i takt med at stofskiftet stiger til rette niveau. Fortsætter ens kolesterol med at være forhøjet trods behandling for lavt stofskifte, da er behandlingen for lavt stofskifte for lavt doseret.

Statiner ødelægger D-vitamin i kroppen. Statiner ødelægger alle D-vitamin-relaterede funktioner i kroppen, og har man ikke allerede thyroid-problemer i forvejen - får man dem efter nogen tids brug af statiner.

Oprindeligt har hypothyreose/lavt stofskifte været nævnt i pakkesedlen for alle statiner, med forbehold og angivelse af styrken på 40 mg, som den øverste grænse for, hvad lægerne måtte udskrive til patienter med thyroid-problemer. Denne advarsel er nu væk fra de fleste pakkesedler og når det gælder eksemplet med statiner - da anser jeg enhver "ting" som reducerer statinernes "virkning" som værende en stor fordel. Bare for at illustrere min pointe.

Jeg ved godt at det er en kendsgerning, at mange patienter bliver "multi-behandlet" med alskens "lægemiddel-cocktail's", jo ældre patienter jo flere mediciner på natbordet. Men helt ærligt! Hvis vi skal filtrere alt det vi skriver på forummet af hensyn til "multi-sygdomme" (de fleste i forvejen forårsaget af netop svækkede binyrer og svækket skjoldbruskkirtel), "multi-behandlinger" og "lægemiddel-cocktail's" - så kan vi lige så godt lukke og slukke nu og overlade scenen til lægestanden og medicinalindustri, som jo står for alle disse "cocktail's", fordi helt nede på bundlinjen - interagerer stort set alt med stort set alt. Det gælder stort set også alt det vi putter i munden... ikke kun lægemidler.

Derfor: hvis man har "trætte binyrer" og samtidigt er i en "multi-lægemiddel-behandling" for noget "andet" - da vil hydrocortison alligevel ikke hjælpe, konstant biokemisk "udfordret" af den kemiske cocktail man hver dag sluger som behandling for dette "andet". Hvis man derimod er i behandling kun med hydrocortison for Addison's eller "trætte binyrer", vil man have gavn af at skylle tabletten med et glas grapefrugtjuice.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Amen, det tar jeg en grapefrukt på

Det er som med alle jeg kjenner som bruker Levaxin, når jeg sier at kanskje de skal lese litt om T3, vurdere å snakke med legen om T3, så sier de at de velger å stole på legen. Jeg tror muligheten for at de kommer til å sitte i klisteret med massive helseproblemer om noen år er stor. Hvoretter de får antidepressiva, statiner, diagnoser som fibromyalgi, flere autoimmune sykdommer som diabetes, de får servert på fat en cocktail av piller de lydig svelger. Og det gjør vondt. Men det nytter ikke å snakke med dem. De kan ha hud som skriker myxødem allerede, og de kan ha en lang og vanskelig sykdomshistorie bak seg. Men lydigheten til legenes kunnskap er total. leger er fantastiske. de kan masse, de har spesialisert seg i en profesjon hvor jeg er amatør. Det glemmes lett at selv en profesjonell kan ikke alt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Unhappy Sv: Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos Addison's patienter

Amen, det tar jeg en grapefrukt på

Det er som med alle jeg kjenner som bruker Levaxin, når jeg sier at kanskje de skal lese litt om T3, vurdere å snakke med legen om T3, så sier de at de velger å stole på legen. Jeg tror muligheten for at de kommer til å sitte i klisteret med massive helseproblemer om noen år er stor. Hvoretter de får antidepressiva, statiner, diagnoser som fibromyalgi, flere autoimmune sykdommer som diabetes, de får servert på fat en cocktail av piller de lydig svelger. Og det gjør vondt. Men det nytter ikke å snakke med dem. De kan ha hud som skriker myxødem allerede, og de kan ha en lang og vanskelig sykdomshistorie bak seg. Men lydigheten til legenes kunnskap er total. leger er fantastiske. de kan masse, de har spesialisert seg i en profesjon hvor jeg er amatør. Det glemmes lett at selv en profesjonell kan ikke alt
    Læger kan ikke alt, fordi læger samarbejder ikke på tværs af de medicinske specialer. Hvert speciale favoriserer sig selv, uanset hvad andre specialer behandler den samme patient for, og med hvilke lægemidler. Patienten bliver fanget i midten, og bærer alle konsekvenser af multi-medicinering, der ordineres uden hensyn til de bivirkninger, som disse forskellige behandlinger skaber alene ved at blive ordineret til samme patient.

Ja. Også jeg kender til "fænomenet" med tyrkertroen på at læger kan alt. Et almindelig eksempel på netop denne tro har jeg skrevet om tilbage i 2009, i tråden om Janne, min nabo... Der er tusinder og atter tusinder som hende. Læs og bliv advaret.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Jeg reflekterte litt over dette med grapefrukt. Grapefrukt hemmer også nedbrytingen av østrogen, både det i p-piller, og kroppens eget også, antar jeg ? Er man fra før plaget av østrogendominans, risikerer man vel å bli verre ved å spise/drikke grapefrukt.

Det var noe som spurte i en annen tråd (jeg finner den ikke nå) om det ville lønne seg å ta levaxin sammen med grapefrukt. Behovet for tyroxin øker med høyere østrogennivå, så en evt. økt effekt av levaxin vil da bli til ingen nytte, hvis behovet øker samtidig ...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Inntak av 1/2-1 liter grapefruktjuice kan hemme nedbrytningen av kortikosteroider
    http://www.felleskatalogen.no/medisi...nycomed-547662
    Det betyr vel at skal man bruke grapefrukt aktivt, bør man være på det nivået at man ikke mottar binyrebehandling med kortison

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Grapefrugtjuice og lakrids øger kortisol tilgængelighed hos patienter med Addison's sygdom.

KONKLUSION: lakrids og især grapefrugtjuice forøger cortisol-tilgængelighed i alle kroppens væv, i timer efter indtagelse. Både patienter og læger bør være opmærksomme på disse interaktioner (også meget relevant for folk med binyre-problemer - lav cortisol - uanset om de er i behandling med hydrocortison eller ikke/red.).
    Jeg har forstået konklusionen således, at (Addisons) patienter i behandling med hydrocortison, kan nøjes med lavere medicindoser såfremt de skyller tabletten med grapefrugtjuice. Forskningen var gennemført på Addisons patienter i behandling med hydrocortison.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ja, det var i min link et tillegg jeg overså. En gang til!
    Inntak av 1/2-1 liter grapefruktjuice kan hemme nedbrytningen av kortikosteroider, og økt mineralkortikoid effekt er påvist.
    http://www.felleskatalogen.no/medisi...nycomed-547662

Lignende tråder

1. Moderat subklinisk hypothyreose øger dødsrisiko
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 0
    Siste melding: 27-01-10, 14:23
  2. Moderat subklinisk hypothyreose øger dødsrisiko
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Svar: 0
    Siste melding: 27-01-10, 14:23
  3. Addison`s sygdom?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-12-09, 22:29
  4. Hva er addison? Hva er antistoffer?
    Av lailabye i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 12
    Siste melding: 28-10-06, 10:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg