Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Standard Hashimoto's etter kyssesyke?

Har siste året vært veldig dårlig. Etter kyssesyke i høst ble jeg sengeliggende lenge og møtte veggen på jobb. Psykriateren mente jeg var også deprimert og fikk panikkanfall, begynte på cipralex. Allikevel blir jeg ikke sørlig bedre. Ukentlig sliter jeg med:

Prikking i fingre
    Tørr hud, klør i hender/armer/armhule
    Håravfall, tørt og tynt hår
    Vondt i øyene
    Trøtt og tiltaksløs
    Lite energi
    Hjertebank
    Hodeverk
    Fryser mye
    Treg mage
    Dårlig konsentrasjon
    Vondt i musklatur
    Svimmel når jeg reiser meg
    Tregheter i bevegelser
    Panikkanfall
    Negler knekke lett
    Uklar stemme/ tungt å prate
    Vond hals
    Stort søvnbehov

Jeg ba legen ta alle mulige prøver og har
    S-anti tpo på >1300 siden 3.1.2013 når de tok første prøvene

S-tsh (0,20-4,0) 5,1 (8.2.13), 2,4 (17.1.13), 3,7 (3.1.13), 1,5(28.11.12), 2,9(1.11.12)

Tras ligge på <0,8 hele tiden

S-fritt t4 (11,0-23,00) 16(8.2.13), 15,6 (17.1), 19,1(3.1)

S-fritt t3 har de ikke tatt men lovet å gjøre nå neste uke

Sykehuset vil ikke ta meg inn til utredning fordi jeg har ikke lavt nok, og må bare ta mer prøver i 3 mnd til for at de skal vurdere dette.

Når jeg får disse hoppene i stoffskifte får jeg hjertebank, høy puls og i verste fall panikkanfall.

Har noen synspunkter på dette som kan hjelpe meg hva jeg bør gjøre videre? Utrolig slitsomt å gå med disse symptomene, og være så sliten, og er ennå 109 % syk. Har en og to gode dager, så blir jeg kjempedårlig....

Takker for alle tilbakemeldinger fra dere med erfaring!!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    262

Standard Sv: Kan noen se på symptomene og prøvene mine?

Hei, . Det er vel ingen tvil om at du har symptomer på lavt stoffskifte. TSH er høy og antiTPO er høy, dvs at det er fullt angrep på skjoldbruskkjertelen, og da er det bare å begynne å gjøre noe. Det er kanskje spørsmål om hvor man vil begynne. Da min TSH var lavere enn din, valgte jeg å oppsøke en privat lege. Han forsøkte å finne årsaken til angrepet på kjertelen, og gjøre et forsøk på å behandle dette. I mitt tilfelle var det noe insulinresistens, matvareintoleranser, ubalanser i magen. Hos deg kan det være andre årsaker. Slitne binyrer er også ganske vanlig. Det er fornuftig å forsøke et et naturlig lavkarbokosthold, dvs steinalderkosthold men, lavkarbo, for å se hva det gjør for din helse og form. Likevel er det sannsynlig at det vil bli behov for medisinering. Jeg valgte å gå rett på naturlig thyroid, og ikke gå veien om levaxin, men alle får finne sin vei. Jeg håper at du bruker litt tid til å lese, sette deg inn i dette før du gjør dine valg. Lykke til videre

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    67
    Meldinger
    852

Talking Re: Kan noen se på symptomene og prøvene mine?

Hei og velkommen hit fra meg

Jeg hadde kyssesyken som ung ca 15 år og var veldig veldig dårlig. Kroppen henter seg inne igjen den gang. Og mye senere begynte jeg å utvikle lavt stoffkifte med betent kjertel.

Jeg tok ikke hensyn før jeg lå i sengen helt kjørt, så kjørt at jeg aldri kom i jobb igjen. Så ta dette på alvor og sørg for den beste behandling. Jeg sparer daglig for å ha penger til privat lege. Det lønner seg for meg. Måtte gjennom 12 på levaxin og med diagnose deperesjon etc.

Nå er det mye som må rette opp og min tilfriskning tar mye lengre tid, men jeg har allerede blitt klartenkt og det er STORT selv om jeg ikke er optimal her heller. Jeg er ikke deprimert.

Så et ønske med alt godt til deg

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Vurder ny lege. Du kan bytte 2 x pr år
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Føler legen tar meg alvorlig, men siden prøvene på tsh er så opp og ned må det vurderes lenger før de kan gi meg noe.

Men føle jo kroppen er på "forfall" og er rimelig Lei denne tilstanden jeg har nå.... Andre som har tanker rundt dette og hva jeg bør gjøre?

Takk for svar sålangt!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Enig med Vigdis; bytt lege.
    Med dine blodprøver og symptomer burde en oppegående lege latt deg prøve Levaksin et halvt år iallefall. Så høy anti-TPO er et klart tegn på at skjldbruskkjertelen din er under et massivt angrep. Blir skjoldbruskkjertelens evne til og produsere de nødvendige hormoner, så blir bare stoffskiftet svakere.
    Jeg ble ikke sendt til sykehus for videre utredning selv om mitt stoffskifte var lavere enn ditt; det er fastlegen som skriver ut stoffskiftemedisn. Jeg ville iallefall ikke vært fornøyd med en lege som bare sitter og ser på at du blir verre, når du allerede sliter slik du gjør.

Jeg ble først sykemeldt for depresjon og først tre uker etter kom de på og sjekke stoffskiftet mitt. Beskjeden jeg fikk da var at det var vanskelig og vite om stoffskiftet hadde ført til depresjon eller om stoffskiftet var en konsekvens av depresjon. Uansett, jeg ble umiddelbart satt på medisiner, men jeg er en "vanskelig" pasient som ikke har skikkelig utbytte av Levaksin. Etterhvert utviklet jeg panikkangst, sosialangst og diverse annet knask. Psykologen jeg har gått til, et fantastisk menneske, er overbevist om at mine angst`er og depresjonsymptomene jeg hadde i starten er helt klart knyttet til hormonubalansen jeg har i kroppen.
    Sist endret av Pingvinen; 25-02-13 kl 00:54

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Rogaland
    Alder
    43
    Meldinger
    8

Standard Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan gå frem hos legen?

Hei
    Har siste året vært veldig dårlig. Etter kyssesyke i høst ble jeg sengeliggende lenge og møtte veggen på jobb. Psykriateren mente jeg var også deprimert og fikk panikkanfall, begynte på cipralex. Allikevel blir jeg ikke særlig bedre. Ukentlig sliter jeg med:

Prikking i fingre
    Tørr hud, klør i hender/armer/armhule
    Håravfall, tørt og tynt hår
    Vondt i øyene
    Trøtt og tiltaksløs
    Lite energi
    Hjertebank
    Hodeverk
    Fryser mye
    Treg mage
    Dårlig konsentrasjon
    Vondt i musklatur
    Svimmel når jeg reiser meg
    Tregheter i bevegelser
    Panikkanfall
    Negler knekke lett
    Uklar stemme/ tungt å prate
    Vond hals
    Stort søvnbehov
    vondt i øyene
    Usosial til tider og ønsker å være alene.....

Jeg ba legen ta alle mulige prøver og har
    S-anti tpo på >1300 siden 3.1.2013 (alle prøvene viser dette)
    S-tsh (0,20-4,0) 5,1 (8.2.13), 2,4 (17.1.13), 3,7 (3.1.13), 1,5(28.11.12), 2,9(1.11.12)
    Tras ligge på <0,8 hele tiden
    S-fritt t4 (11,0-23,00) 16(8.2.13), 15,6 (17.1), 19,1(3.1)
    S-fritt t3 har de ikke tatt men lovet å gjøre nå neste uke

Sykehuset vil ikke ta meg inn til utredning fordi jeg har ikke lavt nok, og må bare ta mer prøver i 3 mnd til for at de skal vurdere dette.
    Når jeg får disse hoppene i stoffskifte får jeg hjertebank, høy puls og i verste fall panikkanfall. Jeg bare grått hos legen sist, var utslitt og lei dette og ga henne alle symptomene som står over her.....

Nå er jeg kjempelei av å gå hjemme å føle meg så syk som jeg gjør, føler seg som hypokonder fordi man har så mange rare ting/vondt i kroppen hele tiden, føler det går utover samboeren min ved at jeg er så sliten/orker ikke noe, er fjern og trekker meg tilbake. Innimellom nå har jeg helst lyst å kryppe bort fra alle og være alene, og det er ikke en god følelse.

Hvordan kan jeg få legen til å skjønne at dette er alvorligt for meg, dette har resultert i at jeg har gått sykemeldt i 5 månder nå, ikke orker tanken på jobb, har unger 50 % og gruer meg når jeg skal ha dem for jeg er så sliten (som igjen gjør at jeg får dårlig samvittighet, er jeg en dårlig mor....)

Hva skal jeg si til legen i morgen når jeg igjen skal inn for nye prøver og samtale og ny sykemelding.... jeg blir jo mer deprimert og antisosial av å gå slik som nå, er kjempefrustrert.....................

tips og råd fra dere med erfaring tas imot med stor TAKK

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan gå frem hos legen?

Hei!

Mange av oss har vært, og er, der du er nå - og det er ikke morsomt!

Symptomene dine stemmer godt med hypothyreose. Tallet ditt for anti-TPO viser at du sannsynligvis er i ferd med å utvikle en såkalt autoimmun thyreoiditt, hvor immunforsvaret holder på og går til angrep på din egen skjoldbruskkjertel. Resultatet er at den blir ute av stand til å produsere thyreoideahormon, og du får alle disse symptomene som du beskriver. Har du kanskje også familie med stoffskiftesykdom?

Det er ikke uvanlig å utvikle stoffskiftesykdom etter en stressende livshendelse, eller virusinfeksjon, slik du opplever.

Foreløpig er det bare dine anti-TPO-tall som er utenfor referanseområdet, og norske leger er vanligvis ikke med på å gi deg stoffskiftemedisiner før TSH og FT4 er utenfor også. Problemet er bare at du kan være hundesyk, som danskene sier, mens du venter på at tallene skal vise slike verdier at du får medisin. I mellomtiden kan du oppleve å bli diagnostisert med angst og depresjon og medisinert for det - mens psykiatere burde vite at depresjonssymptomer som skyldes stoffskiftesykdom, ikke kan fjernes med Cipralex og tilsvarende! Det gjør sannsynligvis bare vondt verre. På grunn av dette regimet kan du, som datteren min, bli nødt til å vente i måneder og år før du får den behandlingen du skulle hatt straks anti-TPO ble så høy.

Til spørsmålet ditt om hva du skal gjøre når du skal til legen i morgen: Du kan be om en prøvebehandling med stoffskiftemedisin, for å se om det har noen effekt på symptomene dine. Det kan du begrunne med at du har så dårlig livskvalitet med alt dette, som ser ut som hypothyreose ( ta gjerne med liste over symptomer ). I tillegg kan du argumentere med at når man først har fått disse antistoffene (anti-TPO) og symptomene du beskriver, er det stor sannsynlighet for at man vil utvikle hypothyreose før eller senere. Antistoffene kan i seg selv føre til at du føler deg dårlig, og en av måtene å få ned høye antistoffer på er å behandle med stoffskiftemedisin. I tillegg er det flere studier som viser at man kan få ned høye antistoffverdier ved å ta tilskudd av selen.

Klem til deg, og lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Hvordan gå frem hos legen?

Innlegget ditt her er tilnærmet identisk med det du startet denne tråden med http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ht=#post136096 der jeg er en av dem som anbefaler deg og skifte lege om han ikke tar deg på alvor.

Er du syk og ikke orker jobbe, så er det jo det du må klart formidle til legen din. Ellers får du jo gode råd fra Bettie B.
    Lykke til hos legen!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Innlegget ditt her er tilnærmet identisk med det du startet denne tråden med http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ht=#post136096
    Linket virker ikke længere, idet trådene er nu lagt sammen.

Kære Tulia. Du får ikke mere ud af at poste flere tråde med samme indhold og samme spørgsmål. Tværtimod, bliver tråden læst langt mere, når du opdaterer den oprindelige. Forummet sender e-post om nyt indlæg, til alle dem der har skrevet i tråden før og de kommer tilbage, læser og måske kan skrive noget mere til dig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Til spørsmålet ditt om hva du skal gjøre når du skal til legen i morgen: Du kan be om en prøvebehandling med stoffskiftemedisin, for å se om det har noen effekt på symptomene dine. Det kan du begrunne med at du har så dårlig livskvalitet med alt dette, som ser ut som hypothyreose ( ta gjerne med liste over symptomer ). I tillegg kan du argumentere med at når man først har fått disse antistoffene (anti-TPO) og symptomene du beskriver, er det stor sannsynlighet for at man vil utvikle hypothyreose før eller senere. Antistoffene kan i seg selv føre til at du føler deg dårlig
    Det er muligt, at Tulia er for slidt til selv at opstille en enkel og overskuelig huskeseddel at tage med til lægen.

Det er godt nok allerede ved at være "i morgen", men måske kan nogen her nå at poste nogle punkter i en rækkefølge efter vigtighed i forhold til (vældig velbegrundet) mistanke om Hashimoto's - som Tulia kan lettere overskue når hun skal tale med lægen i dag, eller næste gang?
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jod
    Svar: 10
    Siste melding: 27-12-11, 11:39
  2. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44
  4. Mononukleose (kyssesyke), ME og Hahimotos
    Av Siven i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 6
    Siste melding: 30-11-09, 11:51

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn