Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Standard Huldra_70's dagbok og erfaringer.

Hei!
    Jeg er ny i hypotyreose-verdenen. Fikk påvist anti-tpo på over 1300 i Januar i fjor, samt ALTFOR lavt nivå av vitD. Husker ikke helt hva det var, men mener det var 19. tsh, og de andre verdiene var bra da, så legen mente vi skulle avvente, med nye blodprøver etter ca 6mnd. På den tiden var jeg en del sliten, men ikke veldig. Hadde noen rare smerter i beina, mye leamus, verking i ledd og muskler. Startet først med vanlig dose vitD, men leste meg litt opp på temaet og bestilte derfor sterkere skyts fra england - 5000iu og begynte med dem. Tok dem så å si hver dag og målte d-vit og stoffskifte i Juli - da var d-vit på 63 og tsh hadde steget litt, men ikke over grensen. Nå i januar ble det målinger igjen, da var tsh steget ytterligere og i februar ble det igjen målt samtidig med d-vitamin. Tsh hadde steget enda litt mer, ikke noe voldsomt sa legen, men jeg glemte å få tallene på papir - må huske å få dem i april da jeg skal inn til henne igjen. Ihvertfall ville legen at jeg skulle starte på Levaxin, minste dose (0,25) hver dag. D-vitamin ligger nå på 124 - så det er jo ganske så bra.

Så stoda nå er at jeg har gått på Levaxin i fem dager. Og i dag har jeg hatt energi til å ta med hesten på kombinert gåtur og joggetur (3km) i tillegg til at jeg trente den på banen! Er det mulig at levaxin virker så fort? For det er liksom det som har vært problemet mitt det siste halve året. Energiløs, matt, hjernetåke, sprø negler, grumsete stemme, null ~~~~~~~, gått opp i vekt.... Men smertene jeg hadde i beina er borte (tilskriver dem d-vit) og det samme med leamus! RART!

Skal uansett bli spennende å se hva som skjer med kroppen framover - jeg fortsetter med mine D-vitaminer for de har jeg fått veldig tro på. Tar også magnesium, C-vitamin og en mix av b-vitaminer. ;)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Huldra_70's dagbok og erfaringer.

Jeg vet ikke om legen har sagt det til deg, men det er viktig at du øker Levaxin jevnt og trutt. Ellers kan du raskt bli dårligere igjen. Du skal nok opp på en dose på minst 100, mange ligger på 125 til 150. I tillegg må en god del ta tilskudd av T3, Liothyronin. En del andre opplever at syntetisk ikke fungerer så bra, og bruker thyroid i stedet. Bli en våken person og ta ansvar for egen helse
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg vet ikke om legen har sagt det til deg, men det er viktig at du øker Levaxin jevnt og trutt. Ellers kan du raskt bli dårligere igjen. Du skal nok opp på en dose på minst 100, mange ligger på 125 til 150. I tillegg må en god del ta tilskudd av T3, Liothyronin. En del andre opplever at syntetisk ikke fungerer så bra, og bruker thyroid i stedet. Bli en våken person og ta ansvar for egen helse
    Tusen takk for svar, jo det sa legen. Jeg har ny time 10 april og skulle komme innom to uker før å ta blodprøver tidlig på morgenen uten å ha tatt levaxin den dagen. Hun sa også at formen kunne bli litt svingende i denne perioden og at jeg skulle si fra dersom det ble for mye slik at jeg trengte sykemelding. Har ikke hatt denne legen så lenge, men hun virker veldig grei og oppegående. Jeg har nemlig gått sykemeldt en periode i høst/vinter fordi jeg "møtte veggen" med en krevende jobb og en dødssyk far. Regner med at stoffskiftet mitt ikke gjorde saken noe bedre... Men akkurat i går og i dag er jeg i fiiin form!! Og det nyter jeg!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Post Sv: Huldra_70's dagbok og erfaringer.

Sitat Opprinnelig skrevet av Huldra_70 Vis post
    ..- jeg fortsetter med mine D-vitaminer for de har jeg fått veldig tro på.
    Tar også magnesium, C-vitamin og en mix av b-vitaminer. ;)
    Også K2, håper jeg :
    Dette er litt av første innlegg i min tråd:
    Tilskudd av D3 skaper automatisk behov for tilskudd av K2 (og om margarin)
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dette underforumet kunne med fordel hatt et litt lenger navn, f.eks Vitamin D3&K2.

Sammenhengen mellom vitamin D3 og K2 -
    samt hvordan K2 er nødvendig for å beholde kalsium på rette plass.

Mao i skjelettet og ikke inn i blodårene:
    ..
    Kilde: http://articles.mercola.com/sites/ar...1216_SNL_Art_1

Oversettelse - lite utdrag av artikkel(via Google oversetter - http://translate.google.no/?hl=no&tab=TT):
    "Når du tar vitamin D, skaper kroppen mer av de K2-avhengige proteiner, proteiner som vil flytte kalsium rundt.
    De har en rekke potensielle helsefordeler. Men inntil K2 kommer inn for å aktivere disse proteinene, blir disse fordelene er ikke realisert.
    Så egentlig, hvis du tar vitamin D, oppretter du en økt etterspørsel etter K2.
    Og vitamin D og K2 arbeide sammen for å styrke skjelettet og forbedrer hjertehelsen.

...så lenge, har vi fått beskjed om å ta kalsium mot osteoporose ... og vitamin D, som vi vet er nyttig.
    Men så er det flere studier som kommer ut som viser at økt kalsiuminntak forårsaker flere hjerteinfarkt og slag.
    Det har skapt mye forvirring rundt hvorvidt kalsium er trygt eller ikke. Men det er feil spørsmål å stille,
    fordi vi aldri vil forstå ordentlig de helsemessige fordelene av kalsium eller vitamin D, med mindre vi tar hensyn K2.
    Det er det som holder kalsium på rett plass."
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Oppdatering etter å ha gått på Levaxin i vel to uker: Våkner lettere om morgenen, har jevnere bra form selv om dagen i dag har vært en helt bånn dag med null energinivå og bare sitting i godstolen! Synes alt i alt at jeg har en positiv effekt av levaxinen - bank i bordet for at det fortsetter i det samme forsiktig positive sporet!
    Hjernetåka er ikke så lammende som den var og iblant så titter jeg meg rundt og tror jeg vet hvordan bjørnen føler det etter å ha ligget i dvale en helt vinter! For det er litt slik det er - som om jeg har vært delvis i dvale. Her, men likevel ikke her. Å så håper jeg at hukommelsen min blir bedre, det er frustrerende å ikke huske eller huske dårlig hva man har drevet med...
    Jeg har iallefall jobbet en god del den siste tiden - og likevel hatt overskudd til å drive med litt annet. Og jeg har gått to lange turer og JOGGET (!) litt - DET er nesten helt utrolig!

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Liten oppdatering igjen. Nå har jeg brukt samme dose Levaxin i en måned. Formen stiger sakte fortsatt, har perioder nå også der jeg føler meg matt og sliten, men henter meg lettere inn igjen. Jeg har nå faktisk ryddet og vasket i huset i to dager (stort hus og myyye forsømt etter laaaang tid med liten energi...), og det går faktisk bra! Jeg har begynt å ta medisinen på kvelden fordi jeg forstod at den helst ikke skal kombineres med kaffe og melk - og jeg må ha kaffe FORT på morgenen, ellers er dagen så å si ødelagt!
    En annen ting jeg har lagt merke til er at det har skjedd noe med hendene mine. De har i lange tider dovnet bort om natta. Jeg har våknet og da er de helt vekke og du verden så vondt det er når de kommer til "seg selv igjen". Men jeg tror det må være de siste to ukene at dette har blitt mer og mer borte - kanskje dette har noe med stoffskiftet å gjøre også?
    Tar fortsatt vitamin D3 og det andre tilskuddet med Magnesium og diverse annet (husker ikke alt), samt B12 tablett, men den tar jeg ikke regelmessig. Skal høre hva nivået mitt er neste gang jeg skal til legen - som er i slutten av april.
    Andre ting? Jo, humøret mitt er mer stabilt. Men det er kanskje naturlig når formen er bedre?

Så da fortsetter ferden mot et forhåpentligvis bedre liv.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Da har det gått noen uker igjen. Var og tok blodprøver i dag tidlig i forkant av neste legetime. Fikk samtidig med meg utskrift av tidligere prøver.

Prøve 20.01.2012 13.07.2012 07.01.2013 11.02.2013
    Vit D3 19 72 124
    S-ALAT 12 16
    Anti TPO >1300 >1300 >1300 >1300
    S-FT3 5,4 5,4 5,8 5,1
    S-FT4 18,3 18,2 16,0 16,8
    TSH 2 3,3 5,7 4,8
    S-TRAS 0,8 0,8
    B12 210 251 284
    S-FOLAT 8,6 5,4 15,5

Blir spennende å høre hva neste legetime bringer. Formen er litt mer svingende synes jeg nå, men legen forberedte meg på at det kunne den være og at det kan ta tid å bli optimalt medisinert.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

D-vitaminen din har iallfall gått i rett retning!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Du bør begynne med B12, og hvordan ligger jernet ditt?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    48
    Meldinger
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    D-vitaminen din har iallfall gått i rett retning!
    Ja, det har den! Har spist d3 som jeg bestilte fra england 5000IU. Ellers så må jeg si at det ser fryktelig rotete ut oppsettet mitt, det så så fint ut FØR jeg postet, men man lærer etterhvert håper jeg!
    Har også spist en god del b12, men den går ikke så fort opp ser det ut til. Noen som har anbefalinger der, eller kan jeg spørre legen om å få b12 sprøyte? For jeg mener å ha lest et eller annet sted her at det er bedre når man ligger i øvre sjikt av skalaen på b12?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Pundas dagbok
    Av Punda i forumet Dagboker
    Svar: 77
    Siste melding: 18-12-13, 15:33
  2. Maikas dagbok
    Av maika i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 09-03-12, 15:12
  3. Min dagbok
    Av Marina73 i forumet Dagboker