Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    41
    Meldinger
    8

Post Hjelp til blodprøve svar..

Hei

Jeg er en skikkelig fersking her inne, første innlegg..

Jeg har som så mange andre her inne symtomer på lavt stoffskifte, men ligger innenfor normalen.
    Er det noen av dere som kan hjelpe meg med de siste svarene som jeg fikk.

Jeg har ikke referanseverdiene, jeg skal vel egentlig bare være glad for at jeg fikk ut prøveresultatene mine. Har tatt mange prøver med fikk bare ut den siste med legesekretæren.. Får ta det opp med legen neste gang.

Det som står her er: Prøvene er tatt den 30.11.2012

B- ERY (10**1... 4.72
    B-EVF (L/L 0.41
    B-HB (g/100 ml) 13.4
    B-HbA1C (PRO... 5.3
    B-HbA1c2 (mm... 34
    B-LEU (10**9/1) 6.7
    B-TROMB (10*... 287
    E-MCH (pg) 29
    E-MCHC (g/10... 33
    E-MCV (fl) 87
    E-RDW (PROSENT) 13.5
    PS-A-TPO() <3
    PS-CL (mmol/l) 106
    PS-CORT (nmo... 109
    PS-FERRI (ug/L) 49
    PS-FR-T3 (pm... 3.9
    PS-FR-T4 (pm... 13
    PS-KREAT (um... 54
    Estime...
    PS-NA (mmol/l 144
    PS-TBIL (umo... 8
    PS-TSH (mU/l 1.67
    S-K (mmol/l) 4.1

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg. Er ganske desperat for tiden. Har vært sykemelt ganske lenge..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,040

Post Sv: Hjelp til blodprøve svar..

Jeg klarer ikke helt og forstå lista du har skrevet,
    men leser det iallefall slik at du har lagt inn stjerner på noen av verdiene.
    Når det står stjerne på en verdi så er du utenfor referanseområdet.

Forskjellig lab har forskjellige referanseområder - her er f.eks Fürst sine:
    http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/referense/#016

Du kan kontakte legekontoret ditt og høre hvem som analyserer for dem -
    deretter kan du gå på nett og finne referanseverdiene der.

Jeg tror ikke at ditt legekontor bruker Fürst, siden utskriften ikke har med ref.området.
    Men Fürst sine nettsider kan alikevel være til hjelp for å orientere seg om blodprøver.

De har f.eks en "kalkulator" for flere (alle..?) typer blodprøveverdier.
    Eksempel TSH: du kan legge inn tidligere målt verdi mot en nyere verdi - la oss si 5 og 2;
    da vil du få resultat: "Signifikant forskjell".
    http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/tsh/

Hver type måleverdi kan du lese nærmer om ved å trykke på rød skrift -
    du kan bli sittende i timevis og enda bare ha nådd over en brøkdel.
    Nå er ikke nødvendigvis blodprøver det som best forteller hvordan kroppens tilstand er;
    men siden mange leger er veldig opptatt av disse blodprøvene,
    så kan minste motstands vei være å kunne argumentere på det grunnlaget de har slik tro på.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Sv: Hjelp til blodprøve svar..

Du har rett til å få alle prøvesvar. de er dine. Ingen kan nekte deg det. Men jeg antar at mange legekontorer ikke er vant til at vi ber om det
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Hei!
    Vet ikke når på dagen du tok disse prøvene?
    Synes uansett at "PS-FR-T3 (pm... 3.9" og "PS-FR-T4 (pm... 13" som jeg vil tro er FT3 og FT4 er veldig lave til tross for TSH på 1.67..

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    41
    Meldinger
    8

Hei
    Om jeg ikke husker helt feil er disse prøvene tatt rundt kl 14..
    Kan det ha noe å si?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Ja - det kan ha mye å si! Spesielt for denne: PS-TSH (mU/l 1.67) - legenes yndlingsverdi..! Se link om døgnvariasjoner i TSH her; http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/93/6/2300

Som du ser av grafene i linken er TSH-verdien så godt som på sitt laveste kl. 14.. Be om å få tatt prøvene kl. 08:00 el. tett ved neste gang du tar prøver så er du kanskje over "den magiske grensa"

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    41
    Meldinger
    8

Ser jeg har mye å sette meg inn i.. Det er en jungel dette her forstår jeg..
    Har prøvd å lese en del om lavt stoffskifte, men det er kompliserte greier.

Jeg skal til legen neste uke, så jeg får prøve å få nye prøver.

Kan jeg spørre hva dette kan indikere mummimamma?
    Synes uansett at "PS-FR-T3 (pm... 3.9" og "PS-FR-T4 (pm... 13" som jeg vil tro er FT3 og FT4 er veldig lave til tross for TSH på 1.67.. .

For jeg forstår det ikke, men kroppen min vil ikke virke som den skal. Det er min indikator..

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    41
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Hei!
    Vet ikke når på dagen du tok disse prøvene?
    Synes uansett at "PS-FR-T3 (pm... 3.9" og "PS-FR-T4 (pm... 13" som jeg vil tro er FT3 og FT4 er veldig lave til tross for TSH på 1.67..
    Takk for ser på dette , kan du si noe om hva det kan indikere
    Jeg forstår det ikke..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Jeg mener at det rett og slett er stor sannsynlighet for at du har enten antistoffer av et el. annen slag el. for lite stoffskiftehormoner i blodet i forhold til ditt naturlige nivå (som de fleste ironisk nok ikke har noe tall på da de sjelden tar blodprøver før de blir syke..), både FT4 som er det "inaktive forstadie-hormonet" om man kan kalle det det og FT3 som er det aktive hormonet som virker på metabolismen. TSH er bare signalstoffet fra hypofysen og har ingen funksjon uover å "påkalle" høyere produksjon av stoffskiftehormoner.
    Legene liker å henvise til "normalområdet" for blodprøver og så lenge prøvene dine er innenfor dette, vil de ganske enkelt si at "alt er helt normalt".. Men for at normalområdet skal fremkomme, må jo noen i testgruppen naturlig ligge høyt og over normalområdet og noen lavt og under. (Lurer forresten på om "normalområdekurven" er en normalfordelingskurve a la denne: http://musikkrom.wikispaces.com/normbasert+vurdering.. Hva er da x lurer jeg??? Billedmessig burde den jo da være F.eks. TSH=2, men samtidig påstås at "ideell" TSH er 1..? Og da blir hele greia forrykt! Er sikkert annen fordeling..)
    I forhold til "den magiske grensa" så tenkte jeg på at du kanskje kom over øvre normalområde for TSH om du tok prøvene kl. 08 og da kan du jo faktisk få tilbud om medisiner fra fastlegen din (les: levaxin) og da er du i gang med løsningen

Før medisinering i sommer og mange år tilbake hadde jeg omtrent tilsvarende verdier som deg; TSH mellom 0,6 og 2,1 (målt til alle legekontorets åpningstider selvfølgelig..), FT4 konstant på 12-13 og dalende FT3 fra 6.0 til 4. et el. annet. Verken fastlegen el. endokrinologen ville medisinere meg symptomene til tross og jeg har vært fra sykehus til sykehus hos ørten spesialister som ikke finner ut noe mer.. Ble lei av at ting tok tid, forma sank og og sykemeldingen vedvarte, så bestilte time hos privatpraktiserende lege i Oslo. Ble da satt på stoffskifte- og binyre-medisiner hvorpå formen steg kraftig og etterhvert ble ganske bra. Har FT3 over øvre referanseområde nå, men det er det som fungerer for min del. FT4 er fortsatt i lavere del.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    41
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Jeg mener at det rett og slett er stor sannsynlighet for at du har enten antistoffer av et el. annen slag el. for lite stoffskiftehormoner i blodet i forhold til ditt naturlige nivå (som de fleste ironisk nok ikke har noe tall på da de sjelden tar blodprøver før de blir syke..), både FT4 som er det "inaktive forstadie-hormonet" om man kan kalle det det og FT3 som er det aktive hormonet som virker på metabolismen. TSH er bare signalstoffet fra hypofysen og har ingen funksjon uover å "påkalle" høyere produksjon av stoffskiftehormoner.
    Legene liker å henvise til "normalområdet" for blodprøver og så lenge prøvene dine er innenfor dette, vil de ganske enkelt si at "alt er helt normalt".. Men for at normalområdet skal fremkomme, må jo noen i testgruppen naturlig ligge høyt og over normalområdet og noen lavt og under. (Lurer forresten på om "normalområdekurven" er en normalfordelingskurve a la denne: http://musikkrom.wikispaces.com/normbasert+vurdering.. Hva er da x lurer jeg??? Billedmessig burde den jo da være F.eks. TSH=2, men samtidig påstås at "ideell" TSH er 1..? Og da blir hele greia forrykt! Er sikkert annen fordeling..)
    I forhold til "den magiske grensa" så tenkte jeg på at du kanskje kom over øvre normalområde for TSH om du tok prøvene kl. 08 og da kan du jo faktisk få tilbud om medisiner fra fastlegen din (les: levaxin) og da er du i gang med løsningen

Før medisinering i sommer og mange år tilbake hadde jeg omtrent tilsvarende verdier som deg; TSH mellom 0,6 og 2,1 (målt til alle legekontorets åpningstider selvfølgelig..), FT4 konstant på 12-13 og dalende FT3 fra 6.0 til 4. et el. annet. Verken fastlegen el. endokrinologen ville medisinere meg symptomene til tross og jeg har vært fra sykehus til sykehus hos ørten spesialister som ikke finner ut noe mer.. Ble lei av at ting tok tid, forma sank og og sykemeldingen vedvarte, så bestilte time hos privatpraktiserende lege i Oslo. Ble da satt på stoffskifte- og binyre-medisiner hvorpå formen steg kraftig og etterhvert ble ganske bra. Har FT3 over øvre referanseområde nå, men det er det som fungerer for min del. FT4 er fortsatt i lavere del.
    Tusen takk for svar ! Jeg må lese en del før jeg skal til ny time hos legen.
    Men et spm, har jeg forstått det riktig at det ikke skader kroppen å starte opp med Levaxin? Om ikke annet for en prøveperiode på 6 mnd? Vil jeg evt kunne merke noen effekt, eller er det for kort tid?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 21-04-11, 22:02
  2. Svar: 10
    Siste melding: 24-11-10, 16:21
  3. nye blodprøve svar hjelp
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 18-03-09, 18:12
  4. Overraskende blodprøve svar etter stor doseøkning
    Av Anne Ma i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 09-04-08, 17:13
  5. Svar: 2
    Siste melding: 29-06-06, 16:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn